Vilniaus senamiesčio atstatymas – ir bendruomenės reikalas

Po Vilniaus istorinio centro (VIC) Specialiojo plano viešinimo šio plano organizatoriai ir rengėjai gavo daug pastabų ir pasiūlymų apie tai, kokios klaidos pastebėtos ir kaip jas pataisyti. Nagrinėjant šias pastabas aiškėja, kad VIC Specialiojo plano sprendiniai yra nepakankamai konkretūs ir aiškūs.

Vilniaus senamiesčio kontrastai.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Vilniaus senamiesčio kontrastai.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Mar 7, 2016, 6:01 PM, atnaujinta Jun 2, 2017, 10:32 AM

„Manome, kad nemažai paprastų piliečių kreipėsi dėl sudėtingų sąvokų ir reglamentavimo. Esame dėkingi visiems už tokį aktyvų dalyvavimą svarstant šį planavimo dokumentą. Tai tik įrodo, kad Vilniaus bendruomenė, kaip ir Kultūros ministerija, yra suinteresuota Vilniaus istorinio centro išsaugojimu“, – sakė kultūros ministras Šarūnas Birutis.

VIC Specialusis planas buvo apsvarstytas septyniuose viešuose pristatymuose, kuriuose visuomenės atstovai galėjo tiesiogiai pateikti savo pastabas ir pasiūlymus, diskutuoti jiems rūpimais klausimais su šio dokumento rengėjais ir organizatoriais.

Pasak ministro, neteisingai interpretuojant Specialiojo plano sprendinius gali susidaryti įspūdis, kad planuojama naujais pastatais užstatyti Vilniaus istorinio centro viešąsias erdves, arba VIC Specialiojo plano sprendiniais leidžiama statyti papildomus aukštus ant valstybės saugomų kultūros paveldo objektų ir kitų Vilniaus senamiesčio istorinių pastatų. Tai prieštarauja Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymui ir tam jokiu būdu nepritartų už Vilniaus istorinio centro apsaugą atsakinga institucija – Kultūros ministerija. Apie tai, kad VIC Specialiojo plano sprendiniai bus tikslinami pagal visuomenės ir specialistų pastabas, suinteresuotos institucijos ir atskiri interesantai buvo informuoti 2016 m. sausio 20 d. Kultūros ministerijos specialistų elektroniu paštu.

„Buvo atsakyta, jog Vilniaus senamiesčio viešųjų erdvių naikinimas „atkūrimu“ sukėlė abejonių ir Kultūros ministerijai, todėl sieksime, kad šis klausimas būtų paveldosaugos ekspertų apsvarstytas ypač išsamiai ir urbanistinių erdvių atnaujinimas plane liktų tik vietose, dėl kurių susitars visuomenė ir paveldosaugos ekspertai“, – sakė Š.Birutis.

VIC Specialiojo plano sprendiniai bus taisomi paveldosaugos specialistams ir ekspertams įvertinus jo viešinimo metu gautus pasiūlymus ir pastabas, kurie neprieštaraus teisės aktų reikalavimams, visuomenės (viešajam) interesui ir šio plano koncepcijai. Kultūros ministerija numato tokius VIC Specialiojo plano projekto taisymo ir tikslinimo etapus:

1. Šio didelės apimties ir sudėtingumo teritorijų planavimo dokumento tikslinimui numatomas 3 mėnesių terminas, per kurį planuojama peržiūrėti visus VIC Specialiojo plano projekto sprendinius, siekiant juos kuo aiškiau apibrėžti ir konkretizuoti. Apie VIC Specialiojo plano tikslinimo eigą bus periodiškai informuojama Vilniaus istorinio centro išskirtinės visuotinės vertės priežiūros komisijoje, aptariant su plano projekto rengėjai komisijos nariams kylančius klausimus.

2. Su patikslintu VIC Specialiuoju planu, prieš teikiant jį derinti sąlygas išdavusioms institucijoms, bus vėl supažindinta visuomenė. Ji galės peržiūrėti sprendinius ir įsitikinti, ar į jų teiktas pastabas atsižvelgta. Pakartotinai teikti pastabas ir pasiūlymus šiam planui galima bus tik tokiu atveju, jei patikslinimai nebus atlikti, nors buvo žadėta. Tokiu atveju planavimo organizatotius – KPD turės pakartotinai registruoti pasiūlymus, juos išnagrinėti ir raštu atsakyti teikusiems asmenims. Pakartotinam viešinimui numatoma 10 darbo dienų.

3. Patikslintas VIC Specialiojo plano projektas taip pat bus pateiktas įvertinti ICOMOS Lietuvos nacionaliniam komitetui ir Lietuvos Respublikos valstybinei kultūros paveldo komisijai, kuri yra Lietuvos Respublikos Seimo, Respublikos Prezidento ir Vyriausybės ekspertė bei patarėja kultūros paveldo valstybinės politikos ir jos įgyvendinimo klausimais.

4. Po šių institucijų ekspertinio vertinimo gali būti, kad VIC Specialiojo plano sprendinius gali tekti tikslinti dar kartą. Tai atlikus, planuojama VIC Specialiojo plano projektą pateikti peržiūrėjimui UNESCO Pasaulio paveldo centrui. Todėl norėtume žinoti tiksliai ar WHC reikėtų pateikti dar tik Specialaus plano projektą ar jau patvirtintą VIC Specialųjį planą.

Kultūros ministerijos nuomone, šiame rašte nurodyti VIC Specialiojo plano projekto viešinimo, svarstymo ir tikslinimo būdai leis parengti ir patvirtinti tokį VIC Specialųjį planą, kuris užtikrins UNESCO Pasaulio paveldo vietovės – Vilniaus istorinio centro – išskirtinės visuotinės vertės išsaugojimą.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo 22 straipsnio 2 dalimi, Vilniaus senamiestis ir jo apsaugos zona (toliau – Vilniaus istorinis centras) tvarkomi ir veikla juose plėtojama pagal nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialiojo teritorijų planavimo dokumentus (toliau – Specialusis planas).

Vilniaus istorinio centro Specialusis planas buvo pradėtas rengti 2008 m. Šis planas susideda iš Vilniaus istorinio centro ribų plano ir jo teritorijos tvarkymo plano. Pirmoji šio Specialaus plano dalis – Vilniaus istorinio centro teritorijos ir apsaugos zonos ribų planas buvo parengtas ir patvirtintas 2010 metais Lietuvos Respublikos kultūros ministro 2010 m. spalio 18 d. įsakymu Nr. ĮV-512. Šis planas 2011 m. buvo pateiktas UNESCO Pasaulio Paveldo centrui.

Vilniaus istorinio centro Specialiojo plano planavimo organizatorius – Kultūros paveldo departamentas prie Kultūros ministerijos (toliau – KPD), kuris atlieka tokias pagrindines nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos valstybinio administravimo funkcijas visoje Lietuvoje, taip pat ir Vilniaus istoriniame centre: vykdo kultūros paveldo inventorizavimą, kultūros vertybių įrašymą į Kultūros vertybių registrą, atlieka kultūros vertybių būklės stebėseną, kontroliuoja kultūros paveldo tvarkybą ir priežiūrą, stabdo fizinių ir juridinių asmenų veiksmus nekilnojamosiose kultūros vertybėse, jų teritorijose ir apsaugos zonose, jeigu nustato paveldosaugos reikalavimų pažeidimus bei organizuoja ir yra atsakingi už rengimą apsaugos reglamentų ir teritorijų planavimo dokumentų, kuriuose nustatomi kultūros paveldo apsaugai taikomi paveldosaugos reikalavimai.

KPD yra pagrindinė valstybinė institucija, kuri Lietuvoje prižiūri ir kontroliuoja, kaip įgyvendinamas Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymas, todėl akivaizdu, kad KPD ir yra ta institucija, kuri pati yra atsakinga už kokybišką Vilniaus istorinio centro teritorijos tvarkymo plano (toliau – VIC Specialusis planas) parengimą. Būtent šis teritorijų planavimo dokumentas privalo užtikrinti, kad Vilniaus istorinis centras būtų saugomas pagal Lietuvos tarptautinius įsipareigojimus UNESCO Pasaulio paveldo centrui ir Pasaulio bendruomenei.

VIC Specialiojo plano sprendinių konkretizavimo stadija buvo baigta 2015 m. lapkričio 5 ir nuo šios dienos buvo pradėtos šio plano viešinimo procedūros. VIC Specialiojo plano viešinimas buvo vykdomas supaprastinta visuomenės dalyvavimo teritorijų planavimo procese tvarka, vadovaujantis Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymu ir Visuomenės informavimo ir dalyvavimo teritorijų planavimo nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. rugsėjo 18 d. nutarimu Nr. 1079.

Kultūros ministerija, įvertinusi VIC Specialaus plano svarbą, sudėtingumą ir didžiulę apimtį bei atsižvelgusi į Vilniaus bendruomenių asociacijos prašymą, pavedė KPD viešinti VIC Specialaus plano projektą 50 darbo dienų, t.y. penkiskart ilgiau nei nustatyta aukščiau paminėtuose teisės aktuose.

Svarbu pažymėti, kad siekiant, jog su šiuo dokumentu turėtų galimybę susipažinti kuo platesnis suinteresuotos visuomenės ratas, VIC Specialusis planas buvo eksponuojamas ne tik KPD interneto svetainėje, bet su plano pilnos apimties popieriniu variantu buvo galima susipažinti ir Kultūros ministerijoje, KPD Vilniaus skyriuje bei Vilniaus senamiesčio atnaujinimo agentūroje. Norėdami išsamiai pristatyti VIC Specialiojo plano sprendinius ir tiesiogiai atsakyti į suinteresuotos visuomenės atstovams kylančius klausimus, KPD ir plano rengėjai nuo 2015 m. lapkričio 24 d. iki 2016 m. sausio 12 d. kartą per savaitę viešai pristatė atskiras šio plano dalis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.