Kam reikalinga edukacija, arba „Mama, kada vėl bus koncertas?“

„Kada vėl bus jūsų koncertas?“ Klausimas, apie kurį svajoja visi muzikantai, praėjusią savaitę dažnai skambėjo Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro artistams, šįsyk – mažiausių klausytojų. Mat Vilniaus muziejuose, dailės galerijose ir kitose kultūrinėse erdvėse įvyko pirmoji Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro iniciatyva surengta edukacinė savaitė „LVSO vaikams“. Jos metu derinant vizualiuosius menus ir muziką buvo surengti net devyni edukaciniai renginiai (aštuoni jų – nemokami), kurie sulaukė milžiniško susidomėjimo ir padėkų.

Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro iniciatyva surengta edukacinė savaitė „LVSO vaikams“.<br> G.Jauniškio nuotr.
Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro iniciatyva surengta edukacinė savaitė „LVSO vaikams“.<br> G.Jauniškio nuotr.
Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro iniciatyva surengta edukacinė savaitė „LVSO vaikams“.<br> G.Jauniškio nuotr.
Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro iniciatyva surengta edukacinė savaitė „LVSO vaikams“.<br> G.Jauniškio nuotr.
Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro iniciatyva surengta edukacinė savaitė „LVSO vaikams“.<br> G.Jauniškio nuotr.
Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro iniciatyva surengta edukacinė savaitė „LVSO vaikams“.<br> G.Jauniškio nuotr.
Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro iniciatyva surengta edukacinė savaitė „LVSO vaikams“.<br> G.Jauniškio nuotr.
Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro iniciatyva surengta edukacinė savaitė „LVSO vaikams“.<br> G.Jauniškio nuotr.
Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro iniciatyva surengta edukacinė savaitė „LVSO vaikams“.<br> G.Jauniškio nuotr.
Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro iniciatyva surengta edukacinė savaitė „LVSO vaikams“.<br> G.Jauniškio nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Ieva Bačiulytė

Nov 9, 2019, 11:48 AM

Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro vadovas Stasys Pancekauskas apgailestavo, kad sėkmės sulaukęs edukacinis projektas nesulaukė jokios finansinės paramos: „Edukacinę savaitę darėme iš idėjos – Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras teikė paraišką Kultūros tarybai, tačiau šis projektas Kultūros tarybos nesudomino. Projektą įgyvendinome savo lėšomis: muzikantai grojo be papildomo atlygio, pasiruošti koncertams jiems buvo suteiktas laikas darbo metu. Labai geranoriškai sutiko bendradarbiauti muziejai ir savo ruožtu parengė dailės edukacijos programas. Sulaukėme geriausių vaikų ir tėvelių, taip pat muziejų, galerijų edukatorių atsiliepimų, todėl ateityje planuojame šį projektą tęsti“, – kalbėjo S.Pancekauskas.

„Apskritai tokio renginio idėja labai sveikintina, džiugu, kad Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras nusprendė imtis tokio projekto, – sako smuikininkė Monika Vasiliauskaitė. – Jeigu norime ką nors pakeisti Lietuvoje, ypač kultūros srityje, reikia pradėti būtent nuo vaikų – kuo daugiau jiems duosime, tuo tvirtesnį pagrindą vėliau turėsime. Todėl šie edukaciniai koncertai yra nors nedidelis, bet labai geras indėlis.“

Fagotininkui Andriui Puplauskiui edukacinės programos – ne naujiena. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje dėstantis Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro fagotų grupės koncertmeisteris su Šv.Kristupo kvintetu yra parengęs edukacinę programą, su kuria jau daug metų keliauja po Lietuvą, groja vaikams ir pasakoja apie instrumentus.

„Iš savo patirties matau, kad tokie koncertai labai reikalingi ir naudingi, vaikams jie labai patinka. Po LVSO edukacinės savaitės renginių girdėjau atsiliepimų, kad buvo labai įdomu, smagu, vaikai po koncertų priėjo apžiūrėti instrumentų, klausinėjo, sakė, kad sužinojo daug naujų dalykų, ir gailėjosi, jog tokie koncertai tokie reti. Manau, šį projektą tikrai reikėtų tęsti – kuo daugiau edukacijos, tuo geriau“, – įsitikinęs A.Puplauskis.

Dar pavasarį Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro muzikantai buvo pakviesti teikti edukacinių koncertų idėjas, ansamblių sudėtis ir programų pasiūlymus, tad renginių koncepcijos buvo skirtingos.

„Puiki mintis edukacinius koncertus vaikams groti nedideliais ansambliais, nes orkestras šiuo atveju nėra toks lankstus. Be to, mūsų muzikantai labai noriai groja kameriniuose ansambliuose, tik darbo pasiruošti koncertams reikia daug, bet tai labai naudingas darbas“, – apie pasiruošimą koncertams kalbėjo M.Vasiliauskaitė.

„Pirmiausia reikėjo labai atsakingai sudaryti koncerto programą: išrinkti tinkamus kūrinius, sudėlioti jų eiliškumą, kad būtų tembrinio skambėjimo ir nuotaikų įvairovė, – pasakojo edukacinio koncerto „Fleitų serenados“ iniciatorė fleitininkė Žibutė Valkaitytė. – Skirtingų epochų ir stilių kūriniai neleido nuobodžiauti. Vaikai klausė, kada vėl bus koncertas, džiaugėsi, kad daug sužinojo, pavyzdžiui, kuo skiriasi smuikas nuo alto arba ką turi bendro fleita ir lietuviški skudučiai. Visi išėjo šypsodamiesi ir geros nuotaikos.“

Muzikantus džiugino vaikų susidomėjimas ne tik lengvesnio žanro, bet ir klasikine muzika.

„Prieš koncertus galvojau: atliksime klasikinės muzikos, žmogų mąstyti reikalaujančius kūrinius – Johanno Sebastiano Bacho, Antonio Vivaldi. Kaip vaikai išsėdės? Pasirodo, puikiausiai. Sėdėjo, klausė, atsakinėjo – tokios įdomios jų mintys. Pavyzdžiui, po Giacomo Puccini „Chrizantemų“, kurias atlikome su styginių ansambliu, vedėja paklausė, koks kilo įspūdis. Vaiko pastebėjimas buvo tiesiai į dešimtuką: „Man primena svajones ir sapnus...“ Vaikai protingi, jiems groti malonu, nes jie dar nesugadinti pasaulio“, – įspūdžiais dalijosi smuikininkė M.Vasiliauskaitė.

Ar simfoninio orkestro muzikantams nebuvo iššūkis groti kamerinę muziką tokiai neįprastai auditorijai – vaikams?

„Iš tiesų tai kitas jausmas nei groti orkestre, čia girdimas kiekvienas atsikvėpimas ar stryko suvirpėjimas. Reikėjo įdėti daug darbo ir energijos – per savaitę tokios programos neparuoši. Na, ir paskutinis štrichas – pristatyti programą, tarsi dovanėlę gražiai supakuoti. Esu mokytoja Nacionalinėje M.K.Čiurlionio menų mokykloje, todėl žinau, kaip svarbu pažadinti vaikų smalsumą. Todėl ir šiame koncerte norėjau prieš kiekvieną kūrinį pasakyti, į ką atkreipti dėmesį, kad vaikams būtų įdomu“, – sakė Ž.Valkaitytė.

Kolegę antrino smuikininkė Viorika Petrakovė: „Grodamas kamerinę muziką esi atsakingas už save ir groji kaip solistas. Tai suteikia daugiau atsakomybės, daugiau nuo tavęs priklauso – groji ne pagal dirigento mostą, o savarankiškai. Be to, su kolegomis reikia surasti bendrą koncepciją, priėjimą prie atliekamos muzikos per repeticijas, nes kiekvieną kūrinį reikia groti skirtingai.“

Tačiau smuikininkė neabejoja, kad, nepaisant įdėto darbo, vaikams groti labai smagu, ypač kai matai jų reakciją ir jauti, kad jie noriai ir susidomėję tavęs klauso.

„Vaikai klausėsi išsižioję, visiems viskas buvo įdomu, išėjo kupini įspūdžių. Manau, kad vaikams labai naudinga susipažinti su muzikos instrumentais ir atlikimu, išgirsti, kaip tas pats instrumentas gali skambėti skirtinguose ansambliuose – duete, trio, kvintete ar kameriniame orkestre. Šalia darbo orkestre pati mokau Karoliniškių muzikos mokykloje ir žinau, kad dirbti su vaikais nelengva, reikalauja daug energijos, bet ji sugrįžta atgal. Ta reakcija, bendradarbiavimas tiek dirbant pedagoginį darbą, tiek grojant vaikams viską atperka“, – kalbėjo V.Petrakovė.

 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.