Danai į Vilnių atveža savo juoduosius deimantus

Vos prieš keletą dienų, gegužės 9-11 d., Kopenhagos karališkajame operos teatre įvyko Danijos šokio teatro naujo darbo – dviejų veiksmų spektaklio „Juodasis deimantas“ – premjeros. Šioje šalyje gyvenančio britų choreografo Timo Rushtono spektaklį Lietuvos žiūrovai gegužės 15-ąją išvys ir baigiamajame šiuolaikinio šokio festivalio „Naujasis Baltijos šokis ‘14“ vakare.

Scena iš šokio spektaklio „Juodasis deimantas“.<br>S.Meisnerio nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Juodasis deimantas“.<br>S.Meisnerio nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

2014-05-14 15:45, atnaujinta 2018-02-13 23:04

Vienas didžiausių Danijos dienraščių „Politiken“ spektaklio recenzijoje taip apibūdino ką tik sukurtą spektaklį: „Juodasis deimantas“ atrodo kaip pasakiška pagrįstai ilgai trunkanti legenda, hipnotizuojamai žavi, su gyvuliška lengvai mechaniškai įvairiomis kryptimis judančių žmonių mase.“

Kito dienraščio – „Berlingske“ – recenzentė po premjeros parašė: „Šitoje tamsioje visatoje mes patiriame grupės vienišumą, lydimą sklandaus lengvai įsimenančios „Trentemøller“ elektroninės muzikos ir trankių pulsuojančių ritmų srauto.“

Antrą kartą į festivalį atvykstantis Danijos šokio teatras šįkart atsiveža spektaklį, kurį kurdamas T.Rushtonas grįžo į abstrakčią visatą, dėmesį teikdamas estetikai ir formai. Scenografija ir apšvietimas čia tapo svarbiausiais elementais. Spektaklyje su aštriabriauniais deimantais gretinamas šokio organiškumas galiausiai virsta paprastumu, gražiu nuogu kūnu – viltingos ir jautrios žmonijos simboliu.

„Kuo daugiau investuoji, tuo sunkiau vėl paleisti. Galiu vis taisyti ir, kas žino, gali užtrukti pusę metų, kol spektaklis pagaliau bus sukurtas. Viena privilegijų turint savo trupę yra būtent tęstinumas“, – taip dieną po premjeros, kalbėdamas apie jausmą, užplūstantį baigus kurti spektaklį, sakė T.Rushtonas.

Kad šokis gali tapti neatsiejama gyvenimo dalimi, Timas pajuto dar būdamas penkerių.

„Per televiziją pamačiau baletą ir tai mane pavergė!“ – sakė choreografas, tačiau neslėpė, kad vis dėlto sunkiausia buvo apsispręsti, ar šokėjo, ar pianisto keliu pasukti.

Jis mokėsi Karališkojoje aukštojoje baleto mokykloje ir iki 1990-ųjų šoko su daugybe Šiaurės Europos trupių. Iš Jungtinės Karalystės į Daniją Timas persikėlė prieš 26 metus. Atvykęs pradėjo dirbti Danijos karališkajame balete kaip šokėjas, vėliau – kaip choreografas. Jis, klasikinę technologiją naudojantis šiuolaikinio šokio kūrėjas, 2001 m. buvo paskirtas Danijos šokio teatro meno vadovu.

Daugybę apdovanojimų už geriausią metų spektaklį ir kitokių prizų pelnęs T.Rushtonas choreografiją yra kūręs Danijos bei Švedijos karališkiesiems baletams, Škotijos, Suomijos, Norvegijos, Latvijos nacionaliniams baletams, Pekino šokio teatrui ir kitiems.

T.Rushtono darbai dažnai apibūdinami kaip emocijomis grįstas požiūris į žmonių santykių detales. Juose susijungia gyva ir įrašyta muzika, nepakartojamas apšvietimas ir dizaino detalės. Kaip teigė pats choreografas, tai priemonės, padedančios išreikšti jausmus. Jis nuolat ieško naujų kelių dirbdamas su rašytojais, dizaineriais, kompozitoriais, kitais menininkais. Tokių paieškų rezultatas – aukščiausio meninio lygio spektakliai.

„Man šokis yra jausmų raiška. Tai kitas bendravimo kelias, kuris prasideda, kai baigiasi žodžiai“, – teigė choreografas.

– O kuo išskirtinis šiuolaikinis šokis?

– Dėl neįtikėtinus tempus įgavusios komunikacijos žmonės sugeba greitai keisti asociacijas. Tai matyti ir šiuolaikiniame šokyje. Ką žmogus mato scenoje, susieja su savo patirtimi, su tuo, kuo gyvena visuomenė šiandien, ką jis mato aplinkui. Dėl šios priežasties šiuolaikinis šokis, kaip meno forma, yra itin patrauklus – scenoje matome savęs ir savo egzistencijos atvaizdą.

– Jums vadovaujant Danijos šokio teatras tapo laurus skinančia organizacija ir plačiai išgarsėjo pasaulyje. Kaip pavyko tai padaryti?

– Kai pradėjau dirbti Danijos šokio teatre, pamačiau galimybę kurti ką nors originalaus. Nors trupė turėjo daug potencialo, nebuvo pernelyg paveikta istorijos, neturėjo per daug slaptų lūkesčių. Mums pavyko gauti finansinę paramą, prisivilioti populiariausius šiuolaikinius šokėjus, samdyti kvalifikuotus tiek trupės, tiek administracijos darbuotojus, prisiimančius asmeninę atsakomybę už trupės viziją ir pažangą.

– Kas sunkiausia kuriant spektaklį?

– Labai sunku kiekvieną kartą pataikyti į dešimtuką. Neužtenka tik gero spektaklio su gerais šokėjais. Reikia ir tinkamos temos tinkamu laiku, skirtos tinkamai auditorijai. Sunku pataikyti į ateities paradigmas, kai turi planuoti spektaklį keletui metų į priekį.

– Kas  svarbiausia jums, kaip kūrėjui?

– Svarbiausia, žinoma, kūrybiškai bendradarbiauti su šokėjais. Taip pat svarbu, kad mane supa profesionalūs darbuotojai, tad galiu sutelkti dėmesį į spektaklio kūrimą.

Spektaklis „Juodasis deimantas“ Lietuvos nacionalinio dramos teatro scenoje – gegužės 15 d. 18 val. 30 min.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.