R. Magro: „Šiuolaikinis cirkas – minties ir tobulo grožio menas“

10-asis šiuolaikinio cirko festivalis „Naujojo cirko savaitgalis“ šiemet sostinėje prasidėjo gerokai anksčiau nei įprasta. Likus savaitei iki pagrindinės renginių programos, rugsėjo 1-ąją, Menų spaustuvėje startavo šiuolaikinio cirko edukacinė programa.

R.Magro Vilniuje.<br>Menų spaustuvės nuotr.
R.Magro Vilniuje.<br>Menų spaustuvės nuotr.
R.Magro (guli) Vilniuje.<br>Menų spaustuvės nuotr.
R.Magro (guli) Vilniuje.<br>Menų spaustuvės nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Sep 7, 2015, 3:36 PM, atnaujinta Oct 17, 2017, 1:55 AM

Praktiniuose ir teoriniuose užsiėmimuose įvairių cirko disciplinų subtilybėmis Vilniuje dalinasi 11 dėstytojų iš devynių šalių.

Su vienu edukacinės programos dėstytojų, garsiausiose pasaulio trupėse dirbusiu cirko artistu, režisieriumi bei dramaturgu Roberto Magro iš Ispanijos kalbėjomės apie šiuolaikinio cirko atsiradimą, viešnagę festivalyje „Naujojo cirko savaitgalis“ bei cirko kultūrą Lietuvoje.

- Pirmiausia įdomu sužinoti, kodėl esate Lietuvoje? - kreipiausi į R.Magro.

– Didžiausiame ir populiariausiame cirko festivalyje Prancūzijoje susipažinau su Gintare Masteikaite (festivalio Vilniuje koordinatore. – Red.). Radome bendrą kalbą, nes užsiimame ta pačia veikla. Po kiek laiko vėl susitikome Helsinkyje, tada jai pasiūliau edukacinių užsiėmimų idėją.

Gintarei ši mintis patiko, tad pakviečiau kartu dirbti du artistus iš Briuselio, kurie turi reikiamos patirties. Manau, neprašovėme – viskas klostosi kuo puikiausiai: užsiėmimų dalyviai yra patenkinti, o aš norėčiau, kad jie truktų ilgiau.

- Kodėl ir kaip tapote tuo, kas dabar esate?

– Pirmiausia pradėjau mokytis marionečių ir komedijos meno – dar būdamas vaikas svajojau tapti klounu. Supratęs, kokia svarbi fizinė parengtis cirke, pradėjau studijuoti Nacionalinėje cirko mokykloje Paryžiuje (École Nationale du Cirque). Ten nusprendžiau savo pasirodymus kurti, pasitelkęs objektus.

Vėliau dirbau vienoje didžiausių Prancūzijos cirko kompanijų (Les Oiseaux Fous). Pirmajame pasirodyme vaidinome su kaukėmis – tai siejosi su „commedia dell‘arte“, klouno vaidyba, šiuolaikiniu cirku ir visu tuo, ko mokiausi. Tai buvo nuostabus gyvenimo etapas, išmokęs mane dirbti ir gyventi su 25 žmonėmis vienoje palapinėje, veikti komandoje.

Po trejų puikios patirties metų nusprendėme su kolegomis įkurti kompaniją ir patys tapti savo pasirodymų režisieriais. Keliavome po pasaulį, susipažinome Briuselyje su žmonėmis, kurie padėjo įgyvendinti svajonę ir prisidėjo prie jos puoselėjimo.

Kvietėmės dirbti kartu šokio ir cirko atlikėjus, pradėjome su jais kurti ir plėtoti ypatingą mokymo sistemą, kuri sieja judesį su jausmais ir tam tikru objektu. Atlikome daugybę tyrimų apibendrindami šį išskirtinį metodą. Pats tapau jo mokytoju .

Po to, kompanija mane paskatino režisuoti pasirodymus. Taip ėmiau taikyti šį metodą ir kitose cirko mokyklose. Tai buvo puiki proga man pačiam atrasti kažką naujo ir studentams susipažinti su mano metodu , vaidybos ir cirko technikomis. Vėliau pradėjau ne tik režisuoti, bet tapau ir šiuolaikinio cirko pasirodymų dramaturgu. Kiekvieną kartą mane paveikdavo ir sužavėdavo jausmų ir cirko galia.

Galiausiai tapęs meno institucijos direktoriumi, galiu tiesiogiai padėti kitiems menininkams ugdyti kūrybingumą ir įtikėti beribe vaizduotės galia.

- Kuo skiriasi tradicinis ir šiuolaikinis cirkas?

– Dažnai sulaukiu šito klausimo. Jis rodo, kad žmonės menkai išmano apie cirką. Klasikiniame cirke akrobatai ir žonglieriai visą laiką daro tą patį. Tai šou pagal vieną ir tą pačią schemą: 8-12 numerių, kurių kiekvienas trunka nuo 3 iki 8 minučių, kas trečias numeris – klouno pasirodymas.

Tradicinis cirko šou – tai žongliravimo, akrobatikos ir gyvūnų šou kombinacijos. Pamatęs vieną tradicinio cirko šou, gali nuspėti, kokie bus kiti pasirodymai. Be to, tai yra pramoginio tipo spektaklis, kuriuo siekiama sukelti auditorijos baimę ir susižavėjimą.

Visiškai kitoks yra šiuolaikinis cirkas. Pirmiausia, mes nesiekiame linksminti žmonių, o norime perteikti savo jausmus ir idėjas. Tarkime, šiuolaikiniame cirke tokie daiktai kaip kamuoliai arba lankas tik padeda kurti prasmę.

Kiekvienas pasirodymas turi būti skirtingas – tiek idėjų perteikimu, tiek muzika, kūno judesiais – šokiu. Savo kūnais mes kalbame apie autorius, jų jausmus, kuriame naują žodyną ir juo bendraujame su auditorija.

Norint sukurti pasirodymą neužtenka tik žinoti akrobatinius judesius bei žongliruoti penkias minutes. Šiuolaikiniame cirke tie žonglieriai iš penkių minučių turi sukurti valandos pasirodymą. Tą sugeba padaryti artistai, kurie ne tik gerai juda ar yra lankstūs, bet ir išmano teatrą, šokį, muziką, aktorystę bei kitus menus.

Šiuolaikinis cirkas atneša į sceną menų sąveiką, metaforas. Tai reiškia, kad mums reikia naujų mokyklų, reikia daugiau tokių festivalių kaip šis parodyti žmonėms, kas yra šiuolaikinis cirkas. Tai tobulo grožio menas.

Dalyvavau 10 šiuolaikinio cirko pasirodymų – visi buvo visiškai skirtingi, o tradicinio cirko pasirodymams man tebūtų reikėję išmokti vieną kompoziciją. Mokymosi įstaigos, festivaliai dėl to ir yra svarbūs, kad jie kloja pagrindus šiuolaikiniam cirkui bei jo gilesniam supratimui.

- Ar lietuviai, ateinantys mokytis pas jus, skiriasi nuo užsieniečių studentų?

-Gaila, kad Lietuvoje yra labai mažai žmonių, kurie profesionaliai mokytųsi cirko meno. Čia nėra cirko mokyklų ir tik tokie festivaliai kaip šis leidžia žmonėms gilintis į cirko meno subtilybes. Gal po mano užsiėmimų studentams parūps eiti toliau ir susieti savo ateitį su cirku – tapti šiuolaikinio cirko pradininkais Lietuvoje?

Mes dalinamės svajonėmis, o aš dalinuosi savo žiniomis. Tikiu transformacija, ko ir mokau studentus, – užmiršti, kas yra aplinkui, ir pasidalinti su auditorija savo vidiniais lobiais.

- Ar jums patinka Vilnius?

– Esu aplankęs daugybę pasaulio vietų – pabuvojau Kinijoje, Peru, Brazilijoje, Argentinoje, Kosta Rikoje, daugybėje Europos miestų, tačiau būdamas Lietuvoje pirmą kartą jaučiuosi kaip namie. Lietuviai sukuria labai draugišką, šiltą ir jaukią aplinką kurti, mokyti ir gyventi: visi kalbasi, padeda ir nuoširdžiai bendrauja su manimi.

Ypač šiuo metu, kai vyksta siaubingi dalykai pasaulyje, kai žmonės galvoja ne vieni apie kitus, o tik apie save, gera matyti, kad lietuviai yra linksma ir draugiška tauta. Aš labai tikiuosi, kad sugrįšiu į Lietuvą, nes noriu padėti kurti cirko kultūrą Lietuvoje ir atrasti jūsų unikalumą.

Menų spaustuvė sukūrė tikrai įdomią festivalio programą, kuri apima visa, ko reikia jauniems, smalsiems ir žingeidiems lietuviams, kad atrastų šiuolaikinį cirką bei plėstų suvokimą apie jį.

Kalbėjosi Simona Česnakaitė

10-asis tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „Naujojo cirko savaitgalis‘15“ sostinės „Menų spaustuvėje“ vyks rugsėjo 9-13 d.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: ką reiškia kandidato R. Žemaitaičio pasitraukimas iš Seimo?