„Madam Baterflai“: gaila atlikėjų, gaila muzikos

Kongresų rūmų salės akustika seniai atbaidė, todėl čia lankausi nedažnai. „Bohemiečių“ spektakliai vis dar traukia režisierės Dalios Ibelhauptaitės išmone ir scenografų fantazija, mėginant prisijaukinti teatrui nepritaikytą erdvę. Spektaklių klausausi tik balkone – ten akis aprėpia bendrą vaizdą, ausis susumuoja muziką. Susikurdama distanciją, susikuriu ir teatro iliuziją.

Išrankesni muzikos mėgėjai aplenkia prastos akustikos Vilniaus kongresų rūmų salę.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Išrankesni muzikos mėgėjai aplenkia prastos akustikos Vilniaus kongresų rūmų salę.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Dainininkė ir vokalo pedagogė G.Kaukaitė.
Dainininkė ir vokalo pedagogė G.Kaukaitė.
Daugiau nuotraukų (2)

Giedrė Kaukaitė

Oct 6, 2015, 4:15 PM, atnaujinta Oct 11, 2017, 5:25 PM

Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro (meno vadovas Gintaras Rinkevičius) sezono atidarymo koncerto klausiausi parteryje. Neįprasta vieta kaip tik ir išryškino realią salės situaciją, kai distancijos susikurti negalėjau.

Koncertinis populiarios operos – Giacomo Puccini „Madam Baterflai“ – atlikimas be veiksmo, be dekoracijų, kai girdi tik muziką, priminė iš naujo: akustika šioje salėje nei gera, nei bloga – jos tiesiog nėra. Užuot atsidavę kūrybai, dainininkai ir muzikantai verčiami šturmuoti kurčią erdvę, kai garsas nei sklinda, nei grįžta, o miršta vietoje.

Orkestro viduryje sėdintys pūtikai turbūt girdi, ką groja kraštinės instrumentų grupės. Bet ar gali įsiklausyti? Juk girdėti ir klausytis – ne tas pats. Savo ruožtu dainininkai (tą vakarą dainavo Asmik Grigorian, Merūnas Vitulskis, Kostas Smoriginas, Ieva Prudnikovaitė, Rafailas Karpis, Arūnas Malikėnas, Egidijus Dauskurdis), stovintys nugara į orkestrą, vargu ar deramai girdi visus orkestro balsus iš už nugaros. Taip ir norėtum juos atgręžti veidu į orkestrą!

Koncerte Kongresų rūmų salėje siekiant kokio nors ansamblio lieka pasikliauti tik dirigento mostu, kaip sakoma, groti ir dainuoti „su ranka“. Gaila, nuoširdžios visų pastangos šioje erdvėje tikro kūrybinio unisono nesukuria. Tikrojo „kartu“ nėra. Girdime tik įsivaizduojamo rezultato nedidelę dalį.

Gaila muzikos, gaila dainininkų, o ypač – orkestro muzikantų, kurie šioje bukoje erdvėje kenčia daugiau kaip 20 metų, t.y., pusę kūrybinės biografijos. Ar negresia jiems pavojus atprasti nuo subtilumo ir plonybių, nuo menininko jausmų ir imti groti tik už atlyginimą? Darbas be dvasinio pasitenkinimo – sunkus išbandymas.

Kongresų rūmų publikos mažiau gaila. Ji čia savo noru sueina. Kongresų rūmai skirti suėjimams (it. congresso – suėjimas). Išrankesnė publika, kuriai sunku apsimesti aiškiarege matant nematoma ir girdint negirdima, muzikos klausytis renkasi kitur.

Valstybinis simfoninis orkestras Kongresų rūmuose apgyvendintas daugiau kaip prieš 20 metų. Ar kas pasikeitė architektūros ir akustikos požiūriu muzikai netinkamo pastato konstrukcijoje? Niekas. Pastatas negyvas.

O žmonės, kurie čia dirba? Ar jie ne įkaitai?

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.