Užvakar prasidėjusioje džiazo fiestoje jau šėlo prancūzai, japonai, Olandijos, Liuksemburgo, trijų Baltijos valstybių grupės. Ko gero, dar niekada Rusų dramos teatre nuo pirmosios festivalio dienos nebūdavo tiek daug publikos. Ji ypač audringai sutiko nuotaikingą japonų grupę „Hikashu“ ir nenusakomo stiliaus trio iš Olandijos – violončelininką Ernstą Reijsegerį, pianistą Harmeną Fraanje bei afrikietį vokalistą ir perkusininką Mola Syllą.
Šį savaitgalį festivalio herojais taps švedai ir amerikiečiai.
Džiazo artisto portretas
Pirmą kartą festivalio „Vilnius Jazz“ istorijoje vienas artistas pakvies į visą seriją savo pasirodymų įvairiais amplua.
Šiandien Rusų dramos teatre išgirsime švedų saksofonininko Martino Kucheno grupę, solinę programą ir nenuspėjamą projektą su ukrainiečių bosininku Marku Tokaru bei Lietuvos perkusininku Arkadijumi Gotesmanu: niekada drauge negroję muzikantai ekspromtu įgarsins nebylųjį Holivudo filmą.
Tai spontaniškas scenarijus. Muzikantas buvo kviečiamas į Vilnių pristatyti tik savo grupės „Angles 8“, bet iškritus kito projekto dalyviui sutiko jį pakeisti ir dar pagroti solo.
M.Kuchenui galima pavydėti nuotykingo gyvenimo ir karjeros. Jis paragavo gatvės muzikanto duonos, klajojo su cirko trupe po Europą, dalyvavo šokio projektuose, improvizavo su poetais, kūrė muziką eksperimentiniams filmams, teatrui, garso instaliacijoms, o visai neseniai grodamas saksofonu išbandė atominės elektrinės ir vandens bokšto akustiką.
Martinas išmaišė Vakarų ir Rytų Europą, Balkanus, pasiekė Šiaurės ir Vakarų Afriką, Kanadą ir JAV, Japoniją. Jo diskografijoje – per 20 CD.
Sukūrė savą meno kalbą
Net pasibaigus saksofono atradimų erai, M.Kuchenas sugeba išgauti labai neįprastų ausiai tembrų ir skambesių, sukurti tik jam vienam būdingą meno kalbą. Gyvai klausytis šio emocingo, pasitelkiančio kūrybai įvairiausius objektus menininko itin įdomu.
Solo M.Kuchenas gros 2010-aisiais lenkų kompanijos „Mathka“ išleisto albumo „The Lie & Orphanage“ kompozicijas. Tai gili, sukrečianti, vitališka muzika. Ne vienas kritikas šį trečiąjį Martino solinį albumą įvertino penkiomis žvaigždutėmis.
Hipnotizuojanti ir M.Kucheno grupės „Angles 8“ muzika. Galbūt dėl to, kad ji remiasi į kolektyvinę atmintį, senąsias Europos tautų orkestrinio muzikavimo, Balkanų pučiamųjų tradicijas, kai ką perėmė iš Afrikos genčių folkloro.
Ji kupina džiaugsmo ir liūdesio, greitų unisonų, netikėtų ritminių posūkių ir subtilių nuskaidrėjimo salelių.
Įdomu, kad ansamblio lyderis neužrašinėja savo kompozicijų, nusiunčia grupės nariams trumpus įrašus ir pagroja arba padainuoja repeticijose savo muzikos motyvus, o partneriai juos išplėtoja.
Gros chameleonų kvartetas
Rytoj festivalį užbaigs vienas savičiausių pasaulio gitaristų Billas Frisellas. Jis taip pat yra garsinęs Vilniuje nebyliuosius filmus, o dabar atvyksta su ištikimiausiais scenos partneriais – „858 Quartet“ stygininkais – pristatyti naujausio „Music for Strings“ projekto.
Pasak „Jazzwise“, tai viena tobuliausių B.Frisello grupių: „Jos muzika be galo įvairi, išradinga, kupina B.Frisello melancholiško optimizmo. Jos kuklumas ir dosnumas iškalbingesnis už puikavimąsi ir savigyrą.“
Visi šie atlikėjai – tikri muzikos chameleonai. Jie yra įsiamžinę „Grammy“ pelniusiame bei jam nominuotuose lyderio albumuose „Unspeakable“, „History, Mystery“, „The Intercontinentals“.
B.Frisellas garbinamas ne tik kaip gitaros genijus, bet ir kaip puikus kompozitorius, gebantis susieti kūryboje, atrodytų, nesuderinamus žanrus ir stilius – ieškantis įkvėpimo folklore, akademinėje klasikoje, roke, džiaze, bliuze, noize bei kitų krypčių muzikoje, įterpiantis improvizacijas į netikėčiausius kontekstus.
Jo muzika sunkiai apibūdinama.
„Kartais jis svinguoja, kartais pratrūksta ugningomis improvizacijomis. Tačiau dešimtmečius drąsiai ėjęs nepramintu keliu jis turbūt jau pelnė teisę į savo paties žanrą – kaip jums patiktų žanras „friz“?“ – juokavo „Financial Times“.
„Man patinka mėgautis muzika, patinka komedijos, bet esu drovus žmogus – nešoku ir nesipešu. Tie dalykai glūdi giliai manyje – jie prasiveržia, kai groju. Muzikoje galiu daryti tai, ko nedarau gyvenime“, – aiškino muzikas.
„Vilnius Jazz“ scenoje kompanija apžvelgs savo kartu nueitą kelią, pateiks ir specialiai šia proga sumanytų staigmenų.
28-ojo festivalio „Vilnius Jazz“ koncertai Spalio 17 d. 19 val., spalio 18 d. 15 ir 19 val. Rusų dramos teatras. Bilietų kaina – 8–50 Eur.
Konkursui – 10 metų
Rytoj 15 val. festivalis tradiciškai pakvies į jaunųjų džiazo talentų konkurso „Vilnius Jazz Young Power“, rengiamo jau 10-us metus, finalą Rusų dramos teatro scenoje.
Šiose varžybose žiuri vertina ne tik konkursantų parengtas privalomų džiazo standartų interpretacijas, bet ir originalias kompozicijas bei jų pateikimą. Tuo šis konkursas yra unikalus Lietuvoje.
Jis atskleidė daug talentų, šiandien sėkmingai tęsiančių džiazo karjerą, paskatino kūrybai būrį scenos naujokų – dažna grupė būtent čia surengia savo debiutinį pasirodymą.
Šiemet dėl konkurso Didžiojo prizo varžysis Vilniaus B.Dvariono dešimtmetės muzikos mokyklos kvartetas „Gone4Square“, Vilniaus konservatorijos studentų trio SIN, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos, Vilniaus kolegijos bei konservatorijos auklėtinių grupė „Brave Noises“.
Konkurso nugalėtoją kartu su festivalio prodiuserio A.Gusčio vadovaujama žiuri rinks publika.
Didžiojo prizo laimėtojai, be kitų apdovanojimų, bus paskatinti pinigine premija, kurią įsteigė Lietuvos gretutinių teisių asociacija AGATA.
10-ojo konkurso finale svečių teisėmis pasirodys Olandijoje susibūrusi lietuvių ir islandų grupė „Sons of Gislason“.