Auksiniai scenos kryžiai: nepatenkintieji nėra savikritiški

Tamsiems debesims besikaupiant virš kasmet nerimastingai laukiamų Auksinių scenos kryžių apdovanojimų, kuriais pagerbiami per metus prasmingus ir vertingus darbus nuveikę šalies teatrai bei kūrėjai, apie šių metų sezono išskirtinumą, nominacijų problemas ir lietuviško teatro situaciją kalbėjomės su komisijos nare teatrologe Rasa Vasinauskaite.

Auksinis scenos kryžius.<br>Archyvo nuotr.
Auksinis scenos kryžius.<br>Archyvo nuotr.
Teatrologė Rasa Vasinauskaitė.<br>Gedimino Savickio (ELTA) nuotr.
Teatrologė Rasa Vasinauskaitė.<br>Gedimino Savickio (ELTA) nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Karolina Remeikaitė

Mar 29, 2016, 6:00 AM, atnaujinta May 31, 2017, 8:32 AM

Teatro kritikė sutiko papasakoti apie aplinkybes, lėmusias būtent tokį nominacijų išsidėstymą ir garsiai pasvarstyti, kas lemia tai, kad kai kurie šalies teatrai kasmet lieka periferijoje.

– Komisijoje esate ne pirmus metus. Ar pastebėjote, kuo šis teatro sezonas išsiskyrė iš ankstesniųjų?

– Sezono kitoniškumą labai paveikė Krystianas Lupa ir kiti kūrėjai iš užsienio – Jānis Balodis, Valters Sīlis, Árpádas Schillingas. Buvome pripratę prie lietuviško konteksto. O šių metų užsieniečių darbai pateikė pavyzdžių, koks dar gali būti šiandienos teatras.

– Kodėl svarbu, kad šiemet turime juos savo teatriniame kontekste?

– Kiekvienas režisierius atstovauja tokiai teatro estetikai, prie kurios dar nesame pratę, nors patys ją tęsia jau ne pirmus metus.

Svarbu ir tai, kad jų spektakliuose naujai atsiskleidė mūsų aktoriai. Gali būti, kad dirbdami su savais ar tarp savų tiek mūsų režisieriai, tiek aktoriai prisitaiko, dirba taip, kaip yra įpratę. O naujas žmogus pareikalauja iš jų to, ko anksčiau jie nėra darę.

Antra vertus, šie trys spektakliai kelia skirtingas problemas ir tarsi brėžia tris galimas sceninės kūrybos kryptis.

– Turint omenyje tarptautinį kontekstą, ar lietuvių režisieriai yra pajėgūs varžytis su užsienio kūrėjais tose pačiose nominacijose?

– Žinoma, taip, todėl šalia minėtų pavardžių yra ir mūsų režisierių. Tiesiog šįkart toks buvo sezonas, sakyčiau, labiau tarptautinis nei kada nors anksčiau. Juk nesistebime, kad mūsų operoje dirba užsienio statytojai...

Tai, kad dramos teatras randa, kviečia, įsileidžia užsienio kūrėjus, rodo jų atvirumą bei suinteresuotumą dirbti kitaip, o kartu ir tai, kad jiems mūsų teatras yra įdomus, svarbus, nėra nežinomas. Sakyčiau, pagaliau pradėjo vykti natūrali teatrinė „kraujo apykaita“ – mūsų režisieriai stato svetur, o užsienio režisieriai atvyksta pas mus.

– Iš nominacijų matyti ir tai, kad nepriklausomos trupės, jaunieji teatrai ar jų eksperimentai atsidūrė užribyje, jiems tarsi nebeliko vietos...

– Turime labai ribotą nominacijų skaičių. Ne visada galime jas keisti, nes tuomet įtraukdami naujas turėsime atsisakyti jau įprastų.

Tačiau teatras keičiasi, ir turbūt atėjo laikas keisti pačias nominacijas. Keisti taip, kad jose atsirastų vietos ir labiau tradiciniams, ir netradiciniams darbams. Dabartinės nominacijos atspindi ir teatro sritis bei žanrus, ir kūrėjų profesijas, o štai formos, tam tikros kryptys jose neatsispindi. Juk ir praėjusį sezoną, ir šįmet turėjome tokių eksperimentų, tarpsritinių spektaklių, kurių nebeįmanoma išskaidyti į režisieriaus, aktoriaus, kompozitoriaus ir t. t. profesijas.

Be jaunų žmonių darbų teatras neįsivaizduojamas, tad visada stengiamės juos pamatyti. Be to, atėjo laikas atskirti valstybinius ir nevalstybinius teatrus, nes nepriklausomų trupių spektakliai negali prilygti valstybiniams jau vien todėl, kad jų darbo sąlygos yra visai kitokios.

– Kokios problemos išryškėjo teatriniuose procesuose, stebint šių metų pretendentus į geriausiųjų vardą?

– Man asmeniškai pasirodė, kad bendras mūsų scenos profesionalų lygis smuktelėjo. Kartais profesionalų darbas prilygsta mėgėjiškam, saviveikliniam. Gal todėl, kad turime nemažai skirtingų vaidybos ir režisūros mokyklų, o jose dėsto aktyviai dirbantys tiek jaunesnės, tiek vyresnės kartos režisieriai ir aktoriai, kurių kiekvienas moko pagal savo „sistemą“, savo patirtį, savo teatro supratimą.

Žiūrint spektaklius į akis krinta elementarių taisyklių nežinojimas ar neišmanymas, stereotipiška ir šabloniška vaidyba, atsainus ir paviršutiniškas požiūris į darbą. Jokiu būdu nesakau, kad taip yra visur ir visuose teatruose ar grupėse, tačiau sceninės kultūros, preciziškumo, perfekcionizmo pasigedau. Palyginti labai paprasta – vokalistas ar muzikantas negali sudainuoti ar sugroti neteisingai, o štai teatre tų neteisingų natų girdisi nemažai.

– Bet tai ne tik jaunų ar naujų trupių problema? Tai vyksta ir didžiuosiuose mūsų teatruose?

– Ypač tuomet, kai teatrai džiaugiasi žiūrovais ir teigia, jog pastariesiems būtent toks spektaklis reikalingas... Teatras – ne televizija, jis niekada nebus toks masiškas ir skirtas visiems. Juolab dabar, kai jis vėl darosi svarbia kultūros išsaugojimo ar išlikimo, svarbių klausimų kėlimo, bendruomeniškumo formavimo erdve. Sakyčiau, teatras vėl darosi atsakingas už mūsų visuomenę ir tai, kas su ja ar joje vyksta.

– Šiais metais ir vėl turime tą pačią situaciją, kai viešumoje teatrai savo nepasitenkinimą dėl nenominavimo į apdovanojimus linkę nurašyti komisijos neobjektyvumui ar net neskaidrumui. Kodėl susidaro tokia situacija ir kaip jūs vertinate tokias teatralų pozicijas?

– Nominacijos kelia audras kasmet. Aš neprisimenu tokių metų, kad visi būtų patenkinti. Komisiją sudaro savo sričių atstovai ir profesionalai, kuriuos deleguoja skirtingos institucijos, asociacijos; nariai nuolat keičiasi. Nėra buvę, kad kuris nors užsiimtų „lobizmu“, nes tai paprasčiausiai neįmanoma. Visi komisijos nariai pasako savo nuomones, jos diskutuojamos, nominantų sąrašas ne kartą balsuojamas.

Jeigu kyla nepasitikėjimas, tuomet dalį atsakomybės turėtų prisiimti ir teatrai ar tie fiziniai asmenys, kurie pristato spektaklius, kūrėjus bendram sąrašui. Man keista, kad toks darbas nevyksta teatrų Meno tarybose, kurios galėtų rekomenduoti peržiūrai ne visus, kaip dažniausiai yra dabar, o ir teatro, ir Tarybos atrinktus spektaklius.

Vadinasi, nepatenkintieji patys neatlieka namų darbų, nėra savikritiški manydami, kad visa, kas jų sukurta, yra verta apdovanojimo. Komisija dėl spektaklių gausos nesiskundžia ir stengiasi, kiek įmanoma, viską pamatyti gyvai, toje scenoje, kur spektaklis ir buvo kurtas. Deja, kartais tai, ką pamatome, palieka slogų įspūdį, arba taip susiklosto aplinkybės, kad tąkart spektaklis tiesiog nepavyksta.

– Kokią reikšmę apskritai turi Auksiniai scenos kryžiai teatro kultūrai Lietuvoje ir ką jie turėtų reikšti tiek kūrėjams, tiek publikai?

– Manyčiau, kad „Auksiniai scenos kryžiai“ parodo tai, kokį teatrą turime ir kokį norėtume ar galėtume turėti. Kiekvienas sezonas leidžia įžvelgti vis kitus dalykus, galbūt net mažiausius krustelėjimus. Bent jau toks yra komisijos tikslas – pamatyti ir išskirti tai, kas per metus turėjo vienokios ar kitokios reikšmės bendrai mūsų scenos meno kultūrai.

Ir kai vieno ar kito teatro kūrėjai kelerius metus iš eilės į nominacijas nepatenka, vadinasi, kažkas ne taip tuose teatruose. Vadinasi, tų teatrų vadovai neieško būdų kažką keisti, juos tokia situacija tenkina. Žinoma, Kryžiai – tai ne lenktynės, ne olimpiada. Kūrybinio proceso idealiam meniniam rezultatui užprogramuoti neįmanoma, tačiau be ambicijų ir rizikos kūrybos nėra.

– Tai kokie yra kriterijai, pagal kuriuos geriausiųjų tarpe atsiranda būtent tie išrinktieji?

– Pirmiausia, žinoma, spektaklio visuma. Į ją įeina viskas – ir sumanymas, ir išpildymas, ir tos mintys ar energijos, kurias spektaklis skleidžia. Juk aktoriai žino, kaip sunku yra vaidinti silpname spektaklyje; režisieriui būna sunku dirbti, kai kažko nesupranta ar nenori suprasti aktoriai.

Taip pat išskirčiau idėją ir jos realizavimą – tos idėjos originalumą, realizavimo kokybiškumą. Dar – meninės kalbos šiuolaikiškumą, kuri turbūt kelia daugiausia diskusijų, tačiau pirmiausia krinta į akis. Klasikinis spektaklis irgi gali kalbėti šiandienos kalba, pavyzdžiui, K.Lupos „Didvyrių aikštė“, tačiau tokią kalbą reikia sukurti. Sukurti stilių, estetiką, reikšmes. Ne „pastatyti“, o sukurti.

– Tai už kokį teatrą pasisako šiųmečiai Auksiniai scenos kryžių apdovanojimai?

– Išskirtos nominacijos kreipia dėmesį į kokybišką, mąstantį, aktyvų, savitų kūrybos būdų ir erdvių ieškantį, naujiems potyriams žiūrovus kviečiantį teatrą. Norėtųsi, kad toks teatras būtų ne vien išskirtinių talentų privilegija, o mūsų visų, kurie jame dirba ir kurie jį lanko, tikslas.

* * *

2015-ųjų metų Auksinių scenos kryžių pretendentai

Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro scenoje kovo 29 d. bus įteiktos Profesionalaus teatro meno kūrėjų darbų premijos ir atminimo ženklai – „Auksiniai scenos kryžiai“ ir Boriso Dauguviečio auskaras.

Profesionalaus teatro meno kūrėjų darbų premijoms gauti buvo pateikti 75 spektakliai, kuriuos vertino kultūros ministro įsakymu sudaryta komisija –teatrologai: Rasa Vasinauskaitė, Jurgita Staniškytė, Kristina Steiblytė, Andrius Jevsejevas, muzikologės Audronė Žiūraitytė ir Veronika Janatjeva (komisijos pirmininkė), šokio kritikė Ingrida Gerbutavičiūtė, dailėtyrininkė Raimonda Bitinaitė-Širvinskienė ir kultūros žurnalistas, teatro apžvalgininkas Julijus Lozoraitis.

Kultūros ministerijos ekspertų komisija skelbia nominantus 2015 metais sukurtų profesionalaus teatro meno kūrėjų darbų premijoms gauti: Režisieriai

Krystian Lupa (Lenkija) už spektaklio „Didvyrių aikštė“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras) režisūrą

Eimuntas Nekrošius už spektaklių „Borisas Godunovas“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras) ir „Bado meistras“ (Teatras „Meno fortas“) režisūrą

Režisierius Valters Sīlis (Latvija) ir dramaturgas Jānis Balodis už spektaklį „Miškinis“ (Nacionalinis Kauno dramos teatras) Scenografai ir kostiumų dailininkai

Uģis Bērziņš (Latvija) už spektaklio „Miškinis“ (Nacionalinis Kauno dramos teatras) scenografiją ir kostiumus

Paulė Bocullaitė už spektaklio „Hamletas“ (Nacionalinis Kauno dramos teatras) scenografiją

Marius Nekrošius už spektaklių „Borisas Godunovas“, „Didis blogis“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras) ir „Bado meistras“ (Teatras „Meno fortas“) scenografiją Šviesų dailininkai ir videomenininkai

Ričardas Matačius už spektaklio „Teritorija“ (Valstybinis jaunimo teatras) vizualizacijos režisūrą

Eugenijus Sabaliauskas už spektaklių „Rusiškas sąsiuvinis“ (Lietuvos rusų dramos teatras), „Mechaninė širdis“ (Nacionalinis Kauno dramos teatras) ir operos vaikams „Dryžuota opera“ (Kauno valstybinis muzikinis teatras) šviesų dizainą

Łukasz Twarkowski (Lenkija) už spektaklio „Didvyrių aikštė“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras) vaizdo projekcijas Muzikos spektakliams kūrėjai ir atlikėjai|

Erdvinės operos tamsoje „Confessions“ kūrybinė grupė („Operomanija“): kompozitorė Rūta Vitkauskaitė (Lietuva), kompozitorius Jens Hedman (Švedija), dainininkė Åsa Nordgren(Švedija)

Bogumił Misala (Lenkija) už muziką spektakliui „Didvyrių aikštė“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras)

Marius Stavaris už muziką spektakliui „Hamletas“ (Nacionalinis Kauno dramos teatras) Choreografai

Vytis Jankauskas už šokio spektaklio „Akloji dėmė“ (Vyčio Jankausko šokio teatras) choreografiją

Martynas Rimeikis už baleto „Visur, kur mes nebuvom“ (Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras) choreografiją

Aira Naginevičiūtė-Adomaitienė už šokio spektaklio „Stiklo sodai“ (Šokio teatras AIROS) choreografiją Aktorės (pagrindiniai vaidmenys)

Eglė Gabrėnaitė už Ponios Citel vaidmenį spektaklyje „Didvyrių aikštė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras)

Jevgenija Gladij už vaidmenis spektakliuose „Didis blogis“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras) ir „Rusiškas sąsiuvinis“ (Lietuvos rusų dramos teatras)

Viktorija Kuodytė už Bado meistro vaidmenį spektaklyje „Bado meistras“ (Teatras „Meno fortas“) ir Anos vaidmenį spektaklyje „Didvyrių aikštė“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras) Aktorės (nepagrindiniai vaidmenys)

Vilija Grigaitytė už vaidmenis spektaklyje „Miškinis“ (Nacionalinis Kauno dramos teatras)

Eglė Grigaliūnaitė už vaidmenis spektakliuose „Hamletas“, „Miškinis“, „Mechaninė širdis“ (Nacionalinis Kauno dramos teatras)

Vitalija Mockevičiūtė už vaidmenis spektakliuose „Didis blogis“, „Borisas Godunovas“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras), „Jelizaveta Bam“ (Lietuvos nacionalinio dramos teatro ir OKT / Vilniaus miesto teatro bendras pastatymas) Aktoriai (pagrindiniai vaidmenys)

Valentinas Krulikovskis už vaidmenis spektakliuose „Septynios gražuolės“ ir „DreamWorks“ (Lietuvos rusų dramos teatras)

Valentinas Masalskis už Roberto Šusterio vaidmenį spektaklyje „Didvyrių aikštė“ ir vaidmenis spektaklyje „Didis blogis“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras)

Vainius Sodeika už Hamleto vaidmenį spektaklyje „Hamletas“ ir vaidmenis spektakliuose „Miškinis“ bei „Mechaninė širdis“ (Nacionalinis Kauno dramos teatras) Aktoriai (nepagrindiniai vaidmenys)

Saulius Čiučelis už vaidmenis spektakliuose „Hamletas“, „Miškinis“, „Mechaninė širdis“ (Nacionalinis Kauno dramos teatras)

Liubomiras Laucevičius už Polonijaus ir Osriko vaidmenis spektaklyje „Hamletas“, taip pat vaidmenis spektaklyje „Miškinis“ (Nacionalinis Kauno dramos teatras)

Arūnas Sakalauskas už vaidmenis spektakliuose „Didvyrių aikštė“, „Borisas Godunovas“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras) ir „Jelizaveta Bam“ (Lietuvos nacionalinio dramos teatro ir OKT / Vilniaus miesto teatro bendras pastatymas) Operos solistai

Jurgita Adamonytė už Melisandos vaidmenį Claude’o Debussy operoje „Pelėjas ir Melisanda“ (Vilniaus miesto opera)

Viktorija Miškūnaitė už Manon Lesko vaidmenį Jules’o Massenet operoje „Manon“ (Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras)

Yevgeny Ulanov (Rusija) už Golo vaidmenį Claude’o Debussy operoje „Pelėjas ir Melisanda“ (Vilniaus miesto opera) Šokėjai

Greta Gylytė ir Eligijus Butkus už pagrindinius vaidmenis balete „Bolero“ (Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras)

Giedrė Kirkilytė-Jankauskienė už vaidmenį šokio spektaklyje „Akloji dėmė“ (Vyčio Jankausko šokio teatras)

Goda Laurinavičiūtė už vaidmenį šokio spektaklyje „Stiklo sodai“ (Šokio teatras AIROS) Spektakliai vaikams ir jaunimui

Spektaklio jaunimui „Mechaninė širdis“ pagal to paties pavadinimo Mathiaso Malzieu romaną (Nacionalinis Kauno dramos teatras) kūrybinė grupė: režisierius Artūras Areima, inscenizacijos autorė Gabrielė Labanauskaitė, kostiumų dailininkė Monika Gurskytė, scenografė Marta Vosyliūtė, kompozitorius Antanas Jasenka, animacijos dailininkas Rimas Sakalauskas, šviesų dailininkas Eugenijus Sabaliauskas, choreografas Mantas Stabačinskas

Šokio spektaklio vaikams (nuo 0 iki 3 metų) „Spalvoti žaidimai“ (Šokio teatras „Dansema“) kūrybinė grupė: choreografė Birutė Banevičiūtė, šokėja Giedrė Subotinaitė, dailininkė Rūta Biliūnaitė, šviesų dailininkas Aurelijus Davidavičius Lėlių ir objektų spektakliai

Lėlių ir objektų spektaklio vaikams (nuo 5 metų) „Apie tai, kaip Kolka Pankinas skrido į Braziliją, o Marčius Nepankinas niekuo netikėjo, arba Ga-ra-rar“ pagal Daniilą Charmsą (Vilniaus teatras „Lėlė“) kūrybinė grupė: scenarijaus autorė, režisierė Olga Lapina; dailininkė Julija Skuratova; vaizdo projekcijų autorius Džiugas Katinas; muzikinis spektaklio vadovas Artiom Tulčinskij; muzikos atlikėjas Adas Gecevičius

Lėlių ir objektų spektaklio-teatrinės instaliacijos „Meile, don’t stop“ (trupė 459) kūrybinė grupė: spektaklio idėjos autorė Karolina Jurkštaitė ir kūrėjai-atlikėjai Jūratė Januškevičiūtė, Karolina Jurkštaitė, Monika Mikalauskaitė, Gintarė Damanskytė, Rūta Jankevičiūtė, Aušra Bakanaitė, Tomas Zinkus, Daina Ulmytė, Erika Gaidauskaitė, Eglė Šimėnaitė, Aiva Krupelytė, Živilė Beniušytė, Vytautas Kairys, Povilas Ostasevičius, Erika Kubiliūtė, Gerda Surgautaitė, Justina Vaikšnoraitė, Justina Jukonytė, Arūnas Lomonosovas Jaunieji menininkai/debiutas

Dirigentas Modestas Barkauskas už vienaveiksmių baletų triptiko „Bolero+“ muzikinės dalies pastatymą ir dirigavimą, baleto „Eglė žalčių karalienė“ dirigavimą (Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras)

Aktorius Valerijus Kazlauskas už Nevykėlio vaidmenį spektaklyje „Nevykėlis“ (Artūro Areimos teatras)

Choreografė ir šokėja Miglė Praniauskaitė už šokio spektaklio „Rekonstruoti“ choreografiją ir atlikimą („Menų spaustuvės“ programa „Atvira erdvė 2015“) Nacionalinės dramaturgijos pastatymai

Režisierius Arpad Schilling (Vengrija), dramaturgas Marius Ivaškevičius už spektaklį „Didis blogis“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras)

Inscenizacijos autorė, režisierė ir aktorė Birutė Mar (Marcinkevičiūtė) už monospektaklį „Ledo vaikai“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras)

Inscenizacijos autorė ir režisierė Aušra Pukelytė už spektaklį „Teritorija“ pagal M. K. Oginskio „Priesakus sūnui“ (Valstybinis jaunimo teatras).

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.