2017 metais prie šios iniciatyvos prisijungus vienam ryškiausių savo kartos saksofonininkų Liudui Mockūnui bei „MAMA Studios“ savininkui ir garso režisieriui Arūnui Zujui, ciklo renginiai persikėlė į sostinę.
Koncertus imta rengti viename gražiausių Vilniaus mikrorajonų – Žvėryne. Greta vieno pirmųjų pokarinio modernizmo architektūros šedevrų „Kompozitorių namų“ įsikūrusioje „MAMA“ studijoje jau treji metai netyla džiazo bei improvizacinės muzikos garsai.
Tai maža, jauki, puikios akustikos studija, kurioje kiekvienas koncertas tampa nepakartojama ir intymia akistata su garsu, o distancija tarp muzikanto ir klausytojo sumažėja iki minimumo.
Šio pavasario „Improdimensijos“ renginių ciklo programa daugiau nei įspūdinga. Organizatoriai šalies improvizacinės muzikos mėgėjus pamalonins ne tik puikiais Lietuvos scenos senbuvių pasirodymais, bet ir supažindins su jaunosios kartos improvizuotojais bei pristatys plejadą garbių svečių iš užsienio.
Daugelis atvykstančių užsienio muzikantų (Peras Zanussi, Nuria Andorrà, Anne Liis Poll, Anto Pettas, Krestenas Osgoodas ir Matsas Gustafssonas) vykdys ir pedagoginę misiją – dalį laiko skirs darbui su Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Šiuolaikinės ir improvizacinės muzikos programos studentais.
Sezoną pradėjo švedai
Pirmajame sezono koncerte kovo 3-ąją pasirodė švedų trio „expEAR“ kartu su kontrabosininku ir kompozitoriumi iš JAV Drew Gressu.
„expEAR“ – tai Henrikas Friskas (saksofonai ir kompiuteris), Maggi Olin (fortepijonas) ir Peteris Nilssonas (būgnai). Trio gimė kaip garsinė-eksperimentinė šios trijulės platforma, kurioje susilieja skirtingos muzikinės patirtys ir atsiveria plačios erdvės naujoms garsinėms išraiškos formoms.
H.Friskas – šiuolaikinės ir improvizacinės muzikos kūrėjas, pedagogas, nagrinėjantis muzikos ir interaktyvumo santykį. Per savo karjerą sugrojęs daugybę koncertų ir pasirodęs tokiuose festivaliuose kaip „Bell Atlantic Jazz Festival“ ir „Montreux Jazz Festival“.
Maggi Olin – pianistė bei kompozitorė, kurią išgarsino bendradarbiavimas su tautiečiu bosininku Davidu Carlssonu. P.Nilssonas – vienas labiausiai graibstomų Švedijos būgnininkų. Jo organiškas ir delikatus grojimas girdimas kolektyvuose „Plunge“, „The Opposite“, Loïc‘o Dequidto trio ir kvartete , Cecilia Persson sekstete, Raino Sultanovo grupėje ir kt.
„expEAR“ talkinęs D.Gressas – džiazo scenos veteranas. Iš Niudžersio kilęs kontrabosininkas kompozicijos mokėsi pas žymųjį Hanką Levy. D. Gressas žinomas dėl puikių gebėjimų komponuoti muziką didelės apimties ansambliams.
Ne vieną garbų apdovanojimą pelnęs kūrėjas per savo karjerą yra grojęs su tokiomis asmenybėmis kaip Jackas DeJohnette, Timas Berne, Kenny Wollesenas, Uri Caine, Ravi Coltraine, Steve‘as Colemanas, Fredas Herschas ir daugeliu kitų. 2004 m. „BBC“ radijas bei leidinys „The Guardian“ D.Gresso kvarteto radijuje transliuotą koncertą pripažino geriausių metų džiazo koncertu.
Suvažiuos džiazo elitas
Kovo 7 d. „MAMA Studios“ išvysime Arkadijaus Gotesmano ir Tomaszo Dąbrowskio duetą. A. Gotesmanas – vienas įdomiausių, originaliausių Lietuvos scenos perkusininkų ir būgnininkų, sukaupęs milžinišką patirtį. Džiazo scenoje debiutavęs 9-ajame dešimtmetyje jis iki šiol nesiliauja stebinęs savo muzikine išmone.
T.Dąbrowskis – šiuo metu Danijoje reziduojantis, produktyvus ir talentingas lenkų trimitininkas, įvairiausių premijų laimėtojas bei konkursų laureatas. Nors jam dar tik 35-eri, T.Dąbrowskio diskografijoje – daugiau nei trys dešimtys albumų, o muzikantų, su kuriais teko kartu groti sąraše, – praėjusiais metais anapilin iškeliavęs vienas lenkiško džiazo korifėjų Tomaszas Stańko, Evanas Parkeris, Aaronas Parksas, Richardas Bona, Stacey Kent, Avishai Cohenas, Óskaras Guðjónssonas, Tyshawnas Sorey, Kris Davisas.
2017 m. autoritetingas džiazo žurnalas „AllAboutJazz“ T.Dąbrowkį įtraukė į 15-kos svarbiausių šių dienų Europos džiazo muzikantų sąrašą.
Lietuvos ir užsienio muzikantų bendradarbiavimą kovo 13 d. pratęs perkusininkė iš Ispanijos Nuria Andorrà. Tai preciziška, atidi garsui, nevengianti eksperimentuoti garso išgavimo technikomis muzikė. Ji yra Agustí Fernándezo, pernai „Improdimensijos“ rudens sesijoje viešėjusio vieno svarbiausių avangardo scenos atstovų Ispanijoje suburto kolektyvo „Celebration Ensemble“ narė.
Viešnia iš Pirėnų pasirodys kartu su A.Mikalkėnu (fortepijonas) ir Kazimieru Jušinsku (saksofonai). A.Mikalkėnas – puikiai pažįstamas džiazo ir improvizacinės muzikos mėgėjams improvizuotojas, pedagogas, „Ąžuolinių Berželių“ trio narys.
K. Jušinskas – jaunosios kartos saksofonininkas, groja grupėse „Džiazlaif“, „The Septet“, saksofonų kvartete „Katarsis4“.
Kovo 20 d. Lietuvos bei Estijos muzikos ir teatro akademijų improvizacinės muzikos krypties studentų ansambliai pasirodys kartu su vokaliste Anne-Liis Poll bei pianistu Anto Pettu. Ilgamečiai ir vieni ryškiausių estų improvizuotojų su jaunaisiais kolegomis žada nepakartojamą koncertą.
Kovo mėnesio programą užbaigs L.Mockūno ir Pero Zanussi duetas. L.Mockūno atskirai pristatinėti nebereikia – tai vienas produktyviausių bei įdomiausių savo kartos saksofonininkų, tapęs lietuviško džiazo ir improvizacinės muzikos veidu.
P.Zanussi – tai italų-norvegų kilmės kontrabosininkas, vienas iš džiazą ir elektroniką derinančios grupės „Wibutee“ iniciatorių, grojęs su tokiais muzikantais kaip Hamidas Drake‘as, Louisas Moholo, Paalas Nilssenas-Love‘as, Sabiras Mateenas, Stephenas O'Malley, Matsas Gustafssonas, Kjetilas Møsteris, Kevinas Nortonas, Tetuzi Akiyama ir kt.
Tai novatoriškas, daugialypis ir nevengiantis ištrūkti iš žanrinių ribų muzikantas. Šio dueto koncertas numatytas kovo 27 d.
Balandis – lietuviškas mėnuo
Balandžio mėnuo „Improdimensijoje“ – išskirtinai lietuviškas. „MAMA Studios“ patalpose išgirsime L.Mockūno (bosinis saksofonas), Dovydo Stalmoko (bosinis saksofonas) ir A.Mikalkėno (būgnai) trio.
D.Stalmokas – aktyvus, nuolat ieškantis įdomių garsinių saviraiškos būdų saksofonininkas, daugelio įvairių projektų iniciatorius bei dalyvis. Dviejų bosų ir būgnų dialogas užsimegs balandžio 3 d. Tą patį vakarą pasirodys jaunajai mūsų šalies improvizuotojų kartai atstovausiantis kolektyvas „Laivo Troupe“: Kristupas Gikas – fleita, K. Jušinskas – saksofonas, Simonas Kaupinis – tūba, Dominykas Norkūnas – gitara, Domantas Razmus – mušamieji.
Balandžio 17 d. numatytas dueto „PetrArka“ koncertas. Tai saksofono muzikos virtuozo Petro Vyšniausko ir perkusijos meistro A. Gotesmano projektas. Duo „PetrArka“ susikūrė 1990 metais. Dueatas išleido pirmąjį nacionalinį CD džiazo albumą „Lithuania“ ir dalyvavo daugelyje prestižiškiausių Europos džiazo festivalių.
Duetas bendradarbiauja ir su kitų sričių menininkais – pasirodo literatūrinių skaitymų programose, improvizuoja su simfoniniais orkestrais, įrašinėja muziką teatro spektakliams ir gyvai ją atlieka.
Balandžio programą užbaigs L.Mockūno (saksofonai, klarnetai), Aurelijaus Užameckio (kontrabosas) ir Kresteno Osgoodo (būgnai) trio.
A.Užameckis – džiazo ir klasikinei muzikos scenai atstovaujantis muzikantas. Šiuo metu Danijoje mokslus tęsiantis konrabosininkas yra koncertų ciklo „CRNNT“ iniciatorius, grupės „Džiazlaif“ narys.
K.Osgoodas – energingas, šmaikštus ir universalus būgnininkas iš Danijos. Jis gali puikiai atlikti ne tik roko muzikos standartus, bet ir išdarinėti netelpančias į stilistinius rėmus ritmines vingrybes. Jo scenos partnerių sąraše tokios pavardės kaip Peteris Brötzmannas, Timas Berne, Dr. Lonnie Smithas, Masabumi Kikuchi, Johnas Martinas Tchicai ir kt. Šis trio „MAMA Studio“ sienas drebins balandžio 30 d.
„Improdimensijos“ brangakmenis
Gegužės mėnesio programą pradės Lietuvos publikai jau pažįstamas trio: L.Mockūnas (saksofonai), A.Mikalkėnas (foterpijonas) ir Hakonas Berre (mušamieji). Trio susibūrė 2013 metais L.Mockūno iniciatyva.
2014-aisiais ši trijulė apkeliavo Lietuvą, Estiją, Norvegiją ir Čekiją, o jos pasirodymo „Vilnius Jazz“ festivalyje programa tapo kritikų palankiai įvertinta kompaktine plokštele „Plunged“. Paskutinį kartą Liudo, Arno ir Hakono trio pasirodė 2017 m. „Vilnius Mama Jazz“ festivalyje. Gegužės 11 d. trio sugrįžta!
Ryškiausias šio „Improdimensijos“ sezono karūnos brangakmenis – trijų dienų švedų saksofonininko Matso Gustafssono rezidencija. Tai unikali ir nepakartojama galimybė išvysti šį muzikos nutrūktgalvį „MAMA Studios“ aplinkoje. Aukščiausio lygio instrumento valdymo technika, savita estetinė pajauta ir kūrybinis maksimalizmas užkėlė šį muzikantą ne tik į Europos, bet ir į pasaulio improvizacinės bei džiazo muzikos Olimpą.
Matso Gustafssono sugrįžimai
M.Gustafssonas – aistringas muzikos įrašų kolekcininkas. Būtent retų vinilinių plokštelių medžioklė atginė šį švedų talentą į Lietuvą. Internetiniame aukcione „eBay“ aptikęs itin retą, vos 99 kopijų tiražu išleistą Fowardo Rilley ir Barry Guy įrašą „Discussions“, M.Gustafssonas suprato, kad finansinių lėšų įsigyti šią kolekcinę retenybę nepakaks.
Nusprendęs kreiptis teisiai į parduodamo įrašo savininką, kuris buvo lietuvis, jis sulaukė pasiūlymo manais į itin retą plokštelę atvykti į Lietuvą ir surengti koncertą vietos melomanams. Taip 2008 m. Valstybiniame Vilniaus mažajame teatre Lietuvos publiką išvydo Matsą.
Jis surengė ne tik solo pasirodymą, bet ir pagrojo kartu su Lietuvos džiazo atstovais: A.Gotesmanu, Eugenijumi Kanevičiumi, L.Mockūnu bei Marijumi Aleksa. Prieš kelerius metus, viename interviu M.Gustafssonas prasitarė, jog tai buvo vienas įsimintiniausių jo gyvenimo epizodų.
Prabėgus metams po šio netikėto pasirodymo, M Gustafssonas sugrįžo į Vilnių. Kamerinę Mažojo teatro salę pakeitė sakrali Šv. Kotrynos bažnyčios erdvė, kurioje aidėjo baritoninio saksofono papliūpos bei dunksėjo legendinio britų kontrabosininko Barry Guy tampomos stygos.
Antrojoje šio koncerto dalyje, tęsiant 2008-ųjų pasirodymo tradicijas, prie svečių iš užsienio prisijungė L. Mockūnas, Skirmantas Sasnauskas, E. Kanevičius ir A. Gotesmanas.
Po poros metų, 2011 m., Šv. Kotrynos bažnyčioje vėl girdėjosi M. Gustafssono ir B. Guy instrumentai, tik šįkart Matsas atvyko ne vienas, o su ilgamečiais savo scenos partneriais bosistu Ingebrigtu Håkeriu Flatenu ir būgnininku Paalu Nilssenu-Love‘u, – ši trijulė geriau žinoma „The Thing“ vardu. Visų šių koncertų medžiagą vinilinės bei kompaktinės plokštelės formatuose užfiksavo „NoBusinessRecords“.
Tai nebuvo paskutiniai M. Gustafssono vizitai mūsų šalyje. 2016 m. maestro sugrįžo ir festivalyje „Vilnius Jazz“ su „The Thing“ pristatė daugelio kritikų žandikaulius atvipti privertusią albumo „Shake“ programą. O dar po metų tame pačiame festivalyje susirinkusi publika gerėjosi šio švedų saksofonininko iniciatyva suburto įstabiojo „Fire! Orchestra“ pasirodymu.
Per rezidenciją pažers koncertų
M.Gustafssono diskografija – įspūdingas, daugiau nei iš pusės tūkstančio įvairių įrašų susidedantis monumentas, liudijantis savitą ir išskirtinį šio muzikanto skambesį. Per savo karjerą M. Gustaffsonas yra pasirodęs daugelyje prestižinių muzikos festivalių, o jo koncertinė geografija apraizgiusi bemaž didžiąją dalį pasaulio žemėlapio.
Šis saksofonistas yra bendradarbiavęs su Paulu Lovensu, Joe McPhee, Kenu Vandermarku, Colinu Stetsonu, Peteriu Brötzmannu, Jimu O'Rourke, Craigu Tabornu, Misha Mengelbergu, Dereku Bailey, yra dirbęs su tokiais kolektyvais bei projektais kaip „Sonic Youth“, „The Ex“, „Merzbow“, „ZU“ ir daugeliu kitų.
Rezidencijos Vilniuje metu numatyti net trys koncertai: gegužės 20 d. – svečio dueto su L.Mockūnu, gegužės 21 d.- pasirodymas su „Vilnius Explosion“ komanda, o gegužės 22 d. trijų dienų rezidencijos baigiamajame koncerte, kuris persikels iš „MAMA Studios“ į „Downtown Forest“ hostelio teritoriją, M.Gustafssonas į sceną žengs kartu su Lietuvos muzikos ir teatro akademijos improvizuotojų kolektyvu.
Sezoną uždarys lietuviai
„Improdimensijos“ renginių sezoną uždarys lietuviškas Jano Maksimovičiaus (soprano saksofonai) ir Dmitrijaus Golovanovo (fortepijonas) duetas. Šie muzikantai – ilgamečiai kolegos, kuriuos sieja artima bičiulystė. Tiek Janas, tiek Dmitrijus yra trio „Infiltrators“ nariai.
J.Maksimovičius yra ir kompozitorius, pedagogas, grupių lyderis. Muzikologė Jūratė Kučinskaitė itin taikliai apibūdino šį muzikantai kaip pagarsėjusį perfekcionistą ir polistilistinės raiškos meistrą, kuriam būdingas emocionalumas ir brandus muzikavimas, nepaprasta kūrybinė energija, atidumas kiekvienai skambesio detalei ir sykiu puikus visumos pojūtis.
D.Golovanovas – džiazo pianistas, klavišinių virtuozas. Jam nesvetima modernių ir klasikinių skambesio elementų simbiozė. Tai universalus, techniškas, emocionalus kūrėjas bei pedagogas.
2007 metais D. Golovanovas tapo „Vilnius Jazz Young Power“ konkurso nugalėtoju, 2008 m. – džiazo pianistų konkurso „Jazz Improvizacija“ Grand Prix laimėtoju, o 2012 m. pateko į prestižinio Montreux Solo Jazz Piano konkurso Šveicarijoje pusfinalį, 2013 m. tapo „European Jazz Competition“ Roterdame finalininku.
Birželio 5 d. vakaras bus vienas iš trijų suplanuotų vasario debiutinės dueto kompaktinės plokštelės „Thousand Seconds Of Our Life“ pristatymo koncertų. Subtilus, melancholiškas įrašas užlies jaukią „MAMA Studios“ erdvę jausmingumu ir nuoširdumu.