„Banchetto musicale ‘22“: prie Baltijos krantų

32-asis senosios muzikos festivalis „Banchetto musicale“, šiemet klausytojus nudanginęs net iki Jeruzalės, pabaigoje grįžta į gimtuosius kraštus ir dviejuose koncertuose supažindins su Abiejų Tautų Respublikos ir kitų Baltijos šalių senąja muzika bei jos kūrėjais, be kita ko, turėjusiais ryšių ir su Ukraina.

„Goldberg Baroque Ensemble“ į dienos šviesą ištraukia užslėptus muzikinius vėlyvojo baroko ir ankstyvojo klasicizmo perlus.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
„Goldberg Baroque Ensemble“ į dienos šviesą ištraukia užslėptus muzikinius vėlyvojo baroko ir ankstyvojo klasicizmo perlus.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Vargonininko, kompozitoriaus, dirigento ir mokslininko A. Szadejko biografijoje – gausybė koncertų Lenkijoje ir užsienio šalyse, kompaktinių diskų ir mokslinių publikacijų.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Vargonininko, kompozitoriaus, dirigento ir mokslininko A. Szadejko biografijoje – gausybė koncertų Lenkijoje ir užsienio šalyse, kompaktinių diskų ir mokslinių publikacijų.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Lietuvių ansamblis „Duodeco“ antrą kartą koncertuos šiųmečiame festivalyje „Banchetto musicale“.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Lietuvių ansamblis „Duodeco“ antrą kartą koncertuos šiųmečiame festivalyje „Banchetto musicale“.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Daugiau nuotraukų (3)

Festivalio „Banchetto musicale“ inf.

Sep 20, 2022, 4:39 PM

Posūkis į eleganciją, intymumą, subtilumą

„Galantiškoji muzika iš Vilniaus ir Lvivo“ – taip pavadintas rugsėjo 21-osios 20 val. koncertas Švč.Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje. Jame lenkų ansamblis „Goldberg Baroque Ensemble“ ir lietuvių ansamblis „Duodeco“, jau giedojęs Teodoro Riccio giesmes rugsėjo 15-osios koncerte „Vakarinė“, atliks lenkų kompozitorių Adalberto Wojciecho Dankòwskio ir Jano Piotro Habermanno kūrinius. Abu kompozitoriai kurį laiką gyveno ir dirbo Lvive.

Vėlyvojo baroko laikais – XVIII a. pirmojoje pusėje ir viduryje – nuo didingos, monumentalios muzikos krypstant link kamerinės, lengvai ir skaidriai skambančios, nuo polifoninės – link homofoninės, barokas keičiasi ir įgauna rokoko ir galantiškojo stiliaus bruožų. Pastarojo stiliaus muzika dar grakštesnė, lengvesnė negu rokoko, nors gal nebe tokia puošni, jai būdinga elegancija, intymumas, subtilumas, rafinuotumas. Galantiškojo stiliaus kūriniai buvo dainingos, gausiomis melizmomis ornamentuotos melodikos, paprasto, skaidraus akompanimento. Rokoko baigėsi baroko laikai, o galantiškasis stilius tarytum įvedė į naują muzikos epochą – klasicizmą.

Štai šio pereinamojo laikotarpio kūrinius klausytojai ir išgirs koncerte „Galantiškoji muzika iš Vilniaus ir Lvivo“. Programa apima du kompozitorius ir savo metu buvusius garsius smuikininkus, kurie reiškėsi Lietuvos ir Lenkijos geografinėje erdvėje: A.W.Dankòwskį (apie 1760–apie 1814), vienuolyno muzikantą, kurio darbai buvo žinomi didžiuosiuose to meto Lenkijos kultūros centruose, ir J.P.Habermanną (iki 1720–po 1762), dirbusį jėzuitų muzikos mokykloje Krokuvoje.

Kūrybos pėdsakai – ir Lvive

Literatūroje minima, kad kompozitorius ir smuikininkas A.W.Dankòvskis (Danekas) gimė apie 1760 m. Lenkijos pietinėje dalyje, tačiau tai tik prielaida. Gyvenimo pradžioje kompozitorius buvo susijęs su Obros cistersų ordino vienuolynu: greta įsteigtoje mokykloje mokėsi ir gavo muzikinį išsilavinimą, vėliau dirbo šio vienuolyno bažnyčios kapeloje. 1787−1790 m. A.W.Dankòwskis jau buvo žinomas kaip Gniezno katedros kapelos vadovas. Kai kurie ankstyvieji jo kūriniai pasirašyti Daneko pavarde.

Nuo 1790 m. kompozitoriaus gyvenimas dėl nežinomų priežasčių iš esmės pasikeitė – jis išvyko iš Lenkijos ir tapo Józefo Elsnerio vadovaujamo Lvivo vokiečių operos teatro orkestro muzikantu. 1797 m. Lvivo vokiečių operos teatrui persikėlus į Varšuvą, A.W.Dankòwskis grįžo į Lenkiją. Užuominos šaltiniuose sufleruoja, kad XIX a. pradžioje jis dirbo Obros, Grodzisko, Gniezno, Poznanės ar net Vilniaus bažnytinėse kapelose. Pastaroji prielaida galima atsižvelgiant į kelis faktus: kompozitoriaus kūrinių gausą Vilniaus katedros repertuare ir kai kurių išlikusių muzikinių rankraščių perrašų panašumą į autografą.

A.W.Dankòwskis sukūrė 9 simfonijas (išliko 2), 39 mišias, 27 mišparus, 8 litanijas, 3 „Requiem“, motetų, teatro muzikos. Jo kūrinių (mišios D‑dur, G‑dur ir kitų) kopijų yra buvusiame Vilniaus katedros archyve (dabar Lietuvos mokslų akademijos Vrublevskių biblioteka). Kūriniai ankstyvojo klasicizmo stiliaus, parašyti homofonine technika, juose ryški Neapolio mokyklos įtaka.

Kitas „Galantiškosios muzikos iš Vilniaus ir Lvivo“ autorius – J.P.Habermannas, XVIII a. pirmosios pusės lenkų smuikininkas, kapelmeisteris ir kompozitorius. Nuo 1737-ųjų rugpjūčio iki 1738-ųjų vasario jis dirbo Krokuvos jėzuitų muzikos mokykloje, kur pelnė „virtuoziško smuikininko“ reputaciją. Penktajame dešimtmetyje J.P.Habermannas buvo jėzuitų kapelos kapelmeisteris Lvive, vėliau galbūt dirbo Krokuvoje. Šio kompozitoriaus kūriniai – pereinamojo pobūdžio, juose baroko technikos priemones gožia galantiškojo stiliaus elementai. Ypač ryškiai tai girdėti iš melodikos, kurioje gausu smulkių muzikinių ornamentų.

Šiandien mažiau pažįstamo, tačiau kadaise buvusio itin populiaraus XVIII a. muzikinio gyvenimo ištraukas „Banchetto musicale“ klausytojams pateiks Andrzejaus Szadejko vadovaujamas tarptautinis kolektyvas „Goldberg Baroque Ensemble“, įsikūręs Gdanske, muzikuojantis istoriniais instrumentais. Jis specializuojasi atlikti Baltijos regiono vėlyvojo baroko ir ankstyvojo klasicizmo repertuarą, į dienos šviesą ištraukia užslėptus muzikinius šio laikotarpio perlus.

Ansamblio įdirbis senosios muzikos srityje atsispindi įvairiuose didelės apimties projektuose ir daugybėje dokumentinių vaizdo ir garso įrašų, įskaitant ir 14 apdovanojimams nominuotų kompaktinių plokštelių „Dux“, „Sarton“ ir MDG įrašų kompanijose. Vokalo parijas koncerte atliks lietuvių ansamblis „Duodeco“.

Skambės naujai inauguruoti vargonai

Rugsėjo 22 d. 20 val. koncertas „Veni, redemptor gentium“ Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje vėl vedžios po artimus kraštus – čia skambės Baltijos šalių baroko meistrų nuo Krokuvos iki Rygos kūriniai vargonams.

Abiejų Tautų Respubilkos vargonų kultūros paveldas yra nuolatinis intensyvių tyrinėjimų ir atradimų objektas.

Įspūdingas jo peizažas ir dokumentacija buvo graibstomi ir naikinami karo ir okupacijos metais. Tačiau nuolatinių tyrinėtojų ir atlikėjų, kurių veikla pastaraisiais metais ypač suaktyvėjo, pastangomis Lenkijos ir Lietuvos vargonų muzika vėl grįžta į mūsų muzikinį akiratį, tad kuo toliau, tuo daugiau sužinome apie didingą muzikinį gyvenimą ir svarbius kultūros centrus, veikusius buvusioje Lenkijos ir Lietuvos geografinėje erdvėje.

Vargonininko A.Szadejko rečitalis „Veni, redemptor gentium“ atskleis skirtingus trijų šimtmečių vargonų muzikinio gyvenimo momentus.

Šiuo rečitaliu dar kartą šiųmečiame „Banchetto musicale“ festivalyje bus pagerbti naujai inauguruoti istoriniai Pranciškonų vienuolyno bažnyčios vargonai. Tarptautinės vargonų meistrų komandos sukonstruotas instrumentas skambėjo rečitalyje „An Wasserflüssen Babylon“, kuriame muzikavo žymus Renesanso ir ankstyvojo baroko tyrinėtojas Marcinas Szelestas, ir vėl skambės rugsėjo 22-ąją. Pastarojo koncerto autorius A.Szadejko kaip tik ir buvo naujų vargonų, sukurtų pagal išlikusių senųjų pavyzdį, įrengimo iniciatorius.

Vargonininkas, kompozitorius, dirigentas ir mokslininkas A.Szadejko yra Gdansko muzikos akademijos profesorius. Jo biografijoje – gausybė koncertų Lenkijoje ir užsienio šalyse, kompaktinių diskų ir mokslinių publikacijų.

Jis taip pat yra istorinių vargonų rekonstrukcijos ekspertas ir konsultantas Lenkijoje ir Lietuvoje, įskaitant, kaip minėta, ir naujuosius Pranciškonų vienuolyno bažnyčios vargonus, inauguruotus šių metų birželį.

Festivalį rengia viešoji koncertinė įstaiga „Banchetto musicale“ ir Všį „Vilniaus festivaliai“.

Festivalį remia Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija ir Vilniaus miesto savivaldybė.

FESTIVALIO KALENDORIUS

Rugsėjo 21 d. 20 val. Švč.Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje (Trakų g. 9/1)

„Galantiškoji muzika iš Vilniaus ir Lvivo“. Adalberto Wojciecho Dankòwskio (apie 1760–apie 1814) ir Jano Piotro Habermanno (iki 1720–po 1762) kūriniai.

Dirigentas Andrzej Szadejko (Lenkija), „Duodeco“ (Lietuva), vadovas Povilas Vanžodis, „Goldberg Baroque Ensemble“ (Lenkija), vadovas Andrzej Szadejko.

* * *

Rugsėjo 22 d. 20 val. Švč.Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje (Trakų g. 9/1)

„Veni, redemptor gentium“. Baltijos šalių baroko meistrai.

Andrzej Szadejko – vargonai (Lenkija).

* * *

Rugsėjo 23 d. 20 val. Švč.Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje (Trakų g. 9/1)

XII–XV a. rankraščių ir kodeksų skaitymo ir atlikimo kursų baigiamasis koncertas.

Marcel Peres (Prancūzija) ir giedojimo kursų dalyviai.

* * *

Rugsėjo 24 d. 14 val. Valdovų rūmuose (Katedros a. 4)

„Lauda Jerusalem“. Koncertas vaikams ir visai šeimai.

„Lux Musicae London“ (Jungtinė Karalystė).

* * *

Rugsėjo 25 d. 19 val. Valdovų rūmuose (Katedros a. 4)

„Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem“. Johanno Sebastiano Bacho bažnytinės kantatos BWV 32, 159, 131.

Dirigentas Christian Frattima (Italija), Monika Mauch – sopranas (Vokietija), Franz Vitzthum – kontratenoras (Vokietija), Charles Daniels – tenoras (Jungtinė Karalystė), Carsten Kruger – bosas (Vokietija), Festivalio choras ir orkestras, vadovė Alina Rotaru – vargonai (Vokietija / Lietuva).

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.