„Banchetto musicale ‘22“: baigiamasis žodis – baroko epochos milžinui

32-asis senosios muzikos festivalis „Banchetto musicale“, šiemet klausytojus supažindinęs su įvairių tautų kūrėjais bei atlikėjais, pabandęs atspindėti bent dalelę Jeruzalės dvasios, suteikti galimybę apmąstyti šventojo miesto įtaką praeities ir dabarties pasauliui, baigiamajame koncerte duoklę atiduos baroko epochos genijui Johannui Sebastianui Bachui ir tiems jo kūriniams, kurie susiję su šiųmetės „Banchetto musicale“ tema – Jeruzale.

Baigiamajame festivalio „Banchetto musicale“ koncerte skambės J.S.Bacho bažnytinės kantatos, kuriose kompozitorius apmąsto Jėzaus kančią.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Baigiamajame festivalio „Banchetto musicale“ koncerte skambės J.S.Bacho bažnytinės kantatos, kuriose kompozitorius apmąsto Jėzaus kančią.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Jungtiniam baigiamojo koncerto atlikėjų kolektyvui diriguos Ch.Fratima.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Jungtiniam baigiamojo koncerto atlikėjų kolektyvui diriguos Ch.Fratima.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Koncerte „Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem“ muzikuos festivalio choras ir orkestras, vadovaujami A.Rotaru.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Koncerte „Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem“ muzikuos festivalio choras ir orkestras, vadovaujami A.Rotaru.<br>Nuotr. iš festivalio rengėjų archyvo
Daugiau nuotraukų (3)

Sep 23, 2022, 6:05 PM, atnaujinta Sep 24, 2022, 8:49 AM

Baigiamajame festivalio koncerte „Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem“ rugsėjo 25 d. 19 val. Valdovų rūmuose solistai Monika Mauch (sopranas, Vokietija), Franzas Vitzthumas (kontratenoras, Vokietija), Charlesas Danielsas (tenoras, Jungtinė Karalystė) ir Carstenas Krügeris (bosas, Vokietija) ir festivalio choras bei orkestras, vadovaujamas Alinos Rotaru, atliks J.S.Bacho bažnytines kantatas, kuriose kompozitorius apmąsto Jėzaus kančią. Koncertui diriguos italas Christianas Frattima.

Vėlyvojo baroko kompozitoriaus J.S.Bacho (1685–1750) kūryba laikoma baroko muzikos meno viršūne. Jis sukūrė daugiau kaip 1000 kūrinių: kantatų, mišių, pasijų, kūrinių vargonams, koncertų įvairiems instrumentams ir orkestrui, klavyrinių kūrinių – siuitų, preliudų ir fugų, invencijų ir kt.

Kantatų, tiek bažnytinių, tiek pasaulietinių, jo kūrybiniame palikime – daugiau kaip 250. Dauguma jų sukurtos Leipcige, kur 1723–1750 m. J.S.Bachas užėmė prestižines pareigas – buvo Šv.Tomo bažnyčios kantorius ir miesto muzikos direktorius. Jis turėjo rūpintis miesto muzikiniu gyvenimu, kiekvienam sekmadieniui sukurti ir surepetuoti naują kantatą, vadovauti chorui ir nedideliam bažnyčios orkestrui, be to, dar mokė prie Šv.Tomo bažnyčios veikiančioje mokykloje. Leipcige J.S.Bachas daugiausia kūrė bažnytinę muziką: rašė kantatas, sukūrė didžiuosius vokalinius-instrumentinius kūrinius. Savo kantatas kompozitorius dažnai pasirašydavo SDG – „Soli Deo Gloria“ („Šlovė vieninteliam Dievui“) santrumpa.

Šiųmečiame festivalio „Banchetto musicale“ uždarymo koncerte skambės trys J.S.Bacho bažnytinės kantatos, kuriose kompozitorius visapusiškai ir taikliai atskleidė bažnytinės kantatos žanro sakralumą ir grožį. BWV 32 „Liebster Jesu, mein Verlangen“ („Brangiausias Jėzau, mano troškime“, 1726 m.) buvo parašyta remiantis Evangelijos pagal Luką skyriumi, kuriame pasakojama apie dvylikametį Jėzų šventykloje.

Kantatoje BWV 159 „Sehet wir gehen hinauf gen Jerusalem“ („Štai mes kylame į Jeruzalę“, 1729 m.) apmąstoma Jėzaus kančia ir mirtis Jeruzalėje.

Koncertą baigs pirmoji išlikusi J.S.Bacho kantata BWV 131 „Aus der Tiefe“ („Iš gelmės“, 1707 m.), sukurta ankstyvaisiais kompozitoriaus gyvenimo metais Miulhauzene. Manoma, jog ši kantata buvo parašyta tais pačiais metais kaip ir žymioji BWV 106 „Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit“ („Dievo laikas yra geriausias laikas“), dar žinoma kaip „Actus tragicus“, skambėjusi „Banchetto musicale“ festivalyje 2021-aisiais. Šios kantatos tekstas paremtas 130-ąją psalme, maldaujančia Viešpaties Dievo pasigailėjimo ir išreiškiančia pasitikėjimą juo.

Kartu tai ir šiandieninės mūsų dvasinės būsenos, nulemtos baisaus karo Europoje, atspindys. Kai sielai sunku, privalome laikytis drąsiai ir oriai – tokią žinutę siunčia šis meno kūrinys, taikliai perteikiantis Weltschmerz (liet. pasaulio sielvartas) – specifinę būseną, mene išreiškiančią žmogaus dvasinio ir jį supančio fizinio pasaulio nesutapimą. Taip simboliškai pabaigdamas šiųmetį senosios muzikos renginį, festivalis klausytoją kviečia laisvai refleksijai Jėzaus ir Jeruzalės reikšmės šiandienos pasaulyje tema.

Festivalį rengia viešoji koncertinė įstaiga „Banchetto musicale“ ir Všį „Vilniaus festivaliai“.

Festivalį remia Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija ir Vilniaus miesto savivaldybė.

FESTIVALIO KALENDORIUS

Rugsėjo 23 d. 20 val. Švč.Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (pranciškonų konventualų) bažnyčioje (Trakų g. 9/1)

XII-XV a. rankraščių ir kodeksų skaitymo ir atlikimo kursų baigiamasis koncertas.

Marcel Peres (Prancūzija) ir giedojimo kursų dalyviai.

* * *

Rugsėjo 24 d. 14 val. Valdovų rūmuose (Katedros a. 4)

„Lauda Jerusalem“. Koncertas vaikams ir visai šeimai.

„Lux Musicae London“ (Jungtinė Karalystė).

* * *

Rugsėjo 25 d. 19 val. Valdovų rūmuose (Katedros a. 4)

„Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem“. Johanno Sebastiano Bacho bažnytinės kantatos BWV 32, 159, 131.

Dirigentas Christian Frattima (Italija), Monika Mauch – sopranas (Vokietija), Franz Vitzthum – kontratenoras (Vokietija), Charles Daniels – tenoras (Jungtinė Karalystė), Carsten Kruger – bosas (Vokietija), Festivalio choras ir orkestras, vadovė Alina Rotaru – vargonai (Vokietija / Lietuva).

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.