Sausis sostinės „Organum“ salėje: atspindžiai iš praeities

Naujų metų pradžią Vilniaus koncertų salė „Organum“ (Savanorių pr. 1) pasitinka penkiais ryškiais koncertais, savo temomis įprasminančiais mūsų laikams aktualias temas.

 „Vytautas Magnus trio“.<br> T. Tereko nuotr.
 „Vytautas Magnus trio“.<br> T. Tereko nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Ieva Kananavičiūtė, „Organum“ salė

Jan 15, 2024, 6:38 PM

Viltingas kvartetas ir „Teatro siuita“

Prancūzų kompozitorius, išsiskyręs savo religingumu, Olivier Messiaenas 1940–1941 metus praleido Giorlico (Silezijoje) karo belaisvių stovykloje, kur nelaisvėje parašė „Kvartetą laiko pabaigai“. Sausio 12 d. (penktadienį) „Organum“ salėje keturi atlikėjai – Rasa Vosyliūtė (smuikas), Giedrė Dirvanauskaitė (violončelė), Vytautas Giedraitis (klarnetas), Justas Šervenikas (fortepijonas) – pristatė šį vieną dažniausiai pasaulio scenose skambantį kūrinį, sukuriantį nepaprastą dvasingumo ir emocingumo aurą, savo religiniu turiniu stiprinantį žmonijos viltį ir tikėjimą.

Apie kvarteto turinį ir sandarą autorius rašė: „Kūrinio muzikinė kalba iš esmės nemateriali, sudvasinta, katalikiška. Melodikos ir harmonijos priemonėmis realizuojančios tam tikrą garso visuotinumą dermės čia priartina klausytoją prie amžinybės erdvėje ir begalybėje. Neįprasti, jokių normų nesaistomi ritmai labai padeda atitolinti visa, kas žemiška“.

Sausio 14 d. (sekmadienį) IX Tarptautinio M. K. Čiurlionio pianistų konkurso laureatas, pianistas ir kompozitorius Simonas Poška pristatė savo autorinį fortepijoninį ciklą „Teatro siuita“.

Autorius apie kūrinį pasakojo: „Siuitoje atvirai bendrauju su popkultūra, nevengiu klišių ir įžūlaus sarkazmo, kuriuo vis dangstomas jautrumas ir nuoširdumas; nebėgu nei nuo primityvumo, nei nuo akademiškumo. Polistilistiškai gilinuosi į dalykus, kurie man be galo rūpi: tai tikrumas, meilė, kūryba, lietuviškumas“.

„Teatro siuitos“ dramaturgija, sudaryta iš pamatinių „Uvertiūros“, „Procesijos“ ir „Postliudo“ dalių, tarpuose persmelktų įvairių šokių ir improvizacijų, veikia lyg spektaklis fortepijonui, įgavęs muzikinį pavidalą.

Tarp skitingų pasaulių

Sausio 20 d. (šeštadienį) Tarptautinio Nadia ir Lili Boulanger konkurso Paryžiuje „Grand Prix“ laimėtojas baritonas Tomas Kildišius ir pianistas Gustas Raudonius pristatys programą „Tarp pasaulių“, kviesiančią klausytojus išgirsti didžiųjų skirtingų epochų klasikų L. van Beethoveno, H. Wolfo, F. Schuberto, R. Schumanno, G. Mahlerio ir kitų kompozitorių dainas.

Muzikų duetas aktyviai dirba nuo 2022-ųjų metų, jų repertuaro pagrindą sudaro vokiškųjų kraštų dainos (Lied) ir prancūzų „Mélodie“, tačiau jie taip pat domisi anglų ir lietuvių kompozitorių kūryba. Studijavę Lietuvoje bei Diuseldorfo Roberto Schumanno aukštojoje mokykloje Vokietijoje atlikėjai nenustoja plėsti kūrybinių horizontų ir savo veikla turtina tarptautinio pripažinimo sulaukusias koncertų sales Vokietijoje, Lenkijoje Nyderlanduose, Prancūzijoje, Liuksemburge, bendradarbiauja su žymiais scenos partneriais.

Jų kūrybinė veikla yra įvertinta ir spaudoje – T. Kildišius giriamas už interpretacinę išraišką (pizzicato.lu) ir nepriekaištingą tarimą (NGZ Neuss), o G. Raudoniaus grojimą Prancūzijos dienraštis „La Croix“ apibūdino kaip „nuostabų ir spalvingą“.

L. van Beethoveno testamentas

2023 m. pianistas Alexanderis Paley, šiuo metu gyvenantis ir kuriantis Lietuvoje, kartu su „Vytautas Magnus trio“ ir kitais scenos bendražygiais „Organum“ salėje surengė monumentalų koncertų ciklą „Beethoveno išradimai“, skirtą kompozitoriaus kamerinei kūrybai. Šiais metais pianistas su minėtuoju trio bei svečiu iš Austrijos smuikininku Amiramu Ganzu pratęs L. van Beethoveno kamerinės muzikos šedevrų interpretacijas naujame trijų koncertų cikle „Beethoveno testamentas“.

Koncertai atskleis kompozitoriaus ankstyvosios ir vėlyvosios kūrybos amplitudę, jos raišką ir subtilumą įvairiais L. van Beethoveno gyvenimo tarpsniais. Sausio 24 d. (trečiadienį) koncerte „Opus 30“ A. Ganzas, A. Paley ir violončelininkas Marius Dominykas Sakavičius atliks 6-ąją, 7-ąją ir 8-ąją kompozitoriaus sonatas bei Trigubą koncertą C-dur, op. 56 (C. Reinecke pritaikymas fortepijoniniam trio).

Sausio 31 d. (trečiadienį) muzikai koncerte „Kreutzerio sonata“ atliks šią bei 10-ąją, sukurtą kompozitoriui jau apkurtus, sonatas. A. Paley teigimu, paskutinieji L. van Beethoveno kūriniai yra išties ypatingi, atskleidžiantiy jo vidinę tonalumo, muzikos pajautą, kuri, ištikus negalios tragedijai, tapo dar aštresnė. Pasak pianisto, ši sonata yra tarytum Beethoveno dangiškosios kelionės išdava, kažkas nežemiško, gryna dvasia.

Vasario 15 d. (ketvirtadienį) „Vytautas Magnus trio“ (smuikininkas Raimondas Butvila, A. Paley ir M. D. Sakavičius) koncerte „Aš esu siuvėjas Kakadu“ publikai pristatys kompozitoriaus 4-ąją bei 5-ąją, dar žinomą kaip „Pavasario“, sonatas ir „Kakadu variacijas“, sukurtas remiantis Wenzelio Müllerio tema „Ich bin der Schneider Kakadu“.

Paklaustas, kodėl šio ciklo kūriniai verti „testamento“ vardo, A. Paley teigė, kad kiekvienas L. van Beethoveno muzikos pasažas yra tarsi testamentas. Galimybę įsigilinti į L. van Beethoveno kamerinę kūrybą, ją suvokti kaip visumą, gyventi ja pianistas laiko didžiule dovana, kuri, kaskart prisilietus vis prie kito kūrinio, leidžia ją pažinti naujai. Kartu šios patirtys suteikia galimybę skleistis ir muzikavimui su scenos partneriais, augti, kuriant kartu.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.