Medininkuose vairuotojai bando gelbėtis riksmais ir grasinimais

Kyšininkavimo skandalo šią žiemą sukrėstame Medininkų pasienio poste – nauji veidai ir naujo konflikto užuomazgos. Pradėjusi reguliuoti transporto srautus bendrovė Ekskomisarų biuras sulaukė ir pasipriešinimo, ir kaltinimų.

Varginantis laukimas ne vieną vairuotoją išveda iš kantrybės. Jie pasiryžę duoti kyšį bet kam, kad tik galėtų tęsti kelionę.
Varginantis laukimas ne vieną vairuotoją išveda iš kantrybės. Jie pasiryžę duoti kyšį bet kam, kad tik galėtų tęsti kelionę.
Daugiau nuotraukų (1)

Asta Kuznecovaitė („Lietuvos rytas”)

2013-04-02 15:17, atnaujinta 2018-03-08 23:27

Ekskomisarų biurą bandoma apkaltinti tuo, su kuo jis užsimojo kovoti.

Pasipylė skundai, esą šios apsaugos bendrovės darbuotojai už tam tikrą mokestį automobilius praleidžia be eilės.

Apsaugininkai atsikerta, kad net ir norėdami negalėtų to padaryti – kiekvienas atvykęs automobilis yra užregistruojamas kompiuteryje, todėl eilės nei sulėtinti, nei pagreitinti neįmanoma.

„Mus skundžia tie, kurie yra priversti apsisukti ir grįžti į eilės galą”, – „Lietuvos rytui” sakė Medininkuose dirbantys Ekskomisarų biuro darbuotojai.

Ar vairuotojai siūlo jiems pinigų?

„Taip, nuolat. Atrodo, jog mūsų atsiradimas čia sutrukdė seniai nusistovėjusią tvarką: sumoki – greičiau nuvažiuoji”, – kalbėjo apsaugininkai.

Eilėje – pusantros paros

Tą rytą, kai lankėmės Medininkuose, prie kontrolės punkto buvo nusidriekusi maždaug 8 kilometrų eilė – stovėjo daugiau nei 300 krovininių, taip pat nemažai lengvųjų automobilių.

Tokioje eilėje įstrigusiems vairuotojams muitinės ir pasieniečių patikros reikia laukti maždaug pusantros paros.

Automobilių judėjimo greitis priklauso ne tiktai nuo Lietuvos, bet ir nuo Baltarusijos muitininkų bei pasieniečių darbo.

Vienoje pusėje darbui sutrikus, kenčia ir kitoje pusėje laukiantys vairuotojai.

Varginantis laukimas ne vieną vairuotoją išveda iš kantrybės. Jie pasiryžę duoti kyšį bet kam, kad tik greičiau atliktų reikiamas patikros procedūras ir galėtų tęsti kelionę.

Susimuša tarpusavyje

„Visko prisižiūrime. Ir gražiuoju prašo praleisti, ir piktuoju. Būna, kad vairuotojai net susimuša, nes kam nors pasirodo, kad kitas bando važiuoti be eilės”, – pasakojo Ekskomisarų biuro darbuotojai.

Neretas vairuotojas pas eilės reguliuotojus ateina ne tuščiomis rankomis – tikisi, kad įkišęs banknotą galės sieną kirsti be eilės.

Kokias sumas siūlo? „Nelabai ir žinome. Ateina, kiša suspaustą kumštį, suprantame, kad ten pinigai, bet net nematome, kiek jų. Kiti į dokumentus pinigų įdeda”, – kalbėjo saugos tarnybos darbuotojai.

Supratę, kad pinigais nieko nepasieks, vairuotojai neretai įniršta – rėkia, keikiasi, grasina.

„Esame ginkluoti, jei ne ginklai, mums čia blogai galėtų baigtis”, – kalbėjo apsaugininkai.

Išsikvietė policiją

Kartais pasitaiko ir labai įžūlių vairuotojų.

Kartą naktį atvažiavęs baltarusis pradėjo prašyti praleisti jį be eilės.

Vairuotojas neturėjo Ekskomisarų biuro išduoto talonėlio, nurodančio eilės numerį. Iškart buvo aišku, kad jis net nebandė stotis į eilę.

„Atvažiavo ir reikalauja, kad mes jį praleistume. Mes jam atsakėme griežtai: „Važiuok į eilės galą ir lauk.”

Jis nesutiko, pravažiavo pro užkardą, sustojo. Atėmėme iš jo dokumentus. Apsisuks, atiduosime, jei ne, tegul laukia”, – prisimena Ekskomisarų biuro darbuotojai.

Baltarusis pasiduoti neketino. Sėdėjo automobilyje, kažkam skambino.

Po kiek laiko į Medininkus atvyko Vilniaus rajono policijos pareigūnų automobilis.

„Pareigūnai pasikalbėjo su vairuotoju, po to priėjo prie mūsų ir griežtai pareiškė, kad atiduotume vairuotojui dokumentus ir leistume važiuoti.

Supratome, jog vairuotojas sumokėjo pareigūnams, kad šie padarytų tvarką, tačiau nenusileidome.

Po to jis visur skambino, net mūsų vadovams, reikalavo, kad jį praleistume. Nepavyko”, – pasakojo saugos tarnybos vyrai.

Nepavykus susitarti gražiuoju, prasideda apkalbos, skundai – esą „ekskomisarai” už praleidimą be eilės reikalauja net 50 eurų (apie 173 litų), darbuotojai skundžiami ir vadovybei.

„Vieną vakarą atvažiuoja mūsų kolegos. Sako, gavome skundą, kad jūs girti.

Aiškiname, kad tikrai mes nieko negėrėme. Liepė papūsti į alkoholio matuoklį, abu pripūtėme nulį. Taip mums kerštaujama, esame čia nepageidaujami”, – „Lietuvos rytui” kalbėjo Ekskomisarų biuro darbuotojai.

Skundžiami visiems

Dėl tariamų saugos tarnybos nuolaidžiavimų kai kuriems vairuotojams skundų sulaukia ir muitininkai, ir tarnybą nusamdžiusios Pasienio kontrolės punkto direkcijos (PKPD) prie Susisiekimo ministerijos vadovybė.

„Gauname apie juos neigiamos informacijos, žadu skambinti jų vadovams, reikia kalbėtis. Skundžiamasi, kad, kai būna didesnės eilės, jie kai kuriuos automobilius iki mūsų posto praleidžia be eilės”, – sakė Vilniaus teritorinės muitinės viršininko pavaduotojas Alvydas Bražiūnas.

„Girdėjau tokių gandų. Manau, kad juos skleidžia tie, kurie nenori, kad viešoji tvarka būtų palaikoma, kurie nori ankstesnės tvarkos, tiksliau – netvarkos”, – teigė PKPD direktorius Arnoldas Tvaronavičius.

Tokių skundų teigė sulaukęs ir Ekskomisarų biuro viceprezidentas Arvydas Januška: „Kai išgirstų tokių skundų, iškart paprašau, kad pasakytų bent jau konkretų laiką, automobilio duomenis, kas ir kada pravažiavo. Tačiau jokios informacijos negauname. Viskas kalbomis ir baigiasi.”

Problema – nenauja

A. Januškos tvirtinimu, panaši situacija buvo ir daugiau nei prieš dvejus metus pasienyje su Rusija, kai PKPD skelbtą konkursą laimėjo Ekskomisarų biuras.

Tada ten padėtis buvo prastesnė nei Medininkuose.

Prie sienos susidarydavo apie 600 automobilių, norinčių įvažiuoti į Kaliningradą, eilė. Ji beveik nejudėdavo, o priekyje stovintys vertelgos savo eilę už pinigus užleisdavo kitiems.

„Priekyje stovėdavo kauniečiai ar šiauliečiai ir pardavinėjo, įleisdavo tik savus.

Kad išvengtume tokių kriminalinių dalykų, nusamdėme „ekskomisarus”. Po kiek laiko atsirado tvarka ir dabar jokių pretenzijų nesulaukiame.

Gal ir brangu valstybei samdyti privačią tarnybą, bet reikia tai daryti, jei valstybė pati save gerbia”, – sakė A. Tvaronavičius.

Apsidraudė iš anksto

Ekskomisarų biuro viceprezidentas tikino, kad su kyšius imančiais jų darbuotojais kalba būtų trumpa.

Jei informacija, kad bendrovės darbuotojai už pinigus praleidžia automobilius be eilės, pasitvirtintų, tokie darbuotojai iškart būtų perduoti į teisėsaugos institucijų rankas.

Bet A. Januška netiki, kad yra taip, kaip kalba pikti liežuviai.

Anot jo, žinant, kad gali suveikti žmogiškasis veiksnys, kad kas nors gali susigundyti siūlomais pinigais, buvo apsidrausta techninėmis priemonėmis.

Kiekvieno atvažiavusio automobilio duomenys yra užregistruojami kompiuteryje esančioje informacinėje sistemoje.

Atėjus laikui automobilius siųsti į kontrolės punktą, darbuotojas surenka skaičių, kiek automobilių galima praleisti. Sistema pati nurodo, kas seniausiai laukia eilėje ir kam dabar laikas važiuoti į patikrą.

„Mūsų darbuotojai negali patys nuspręsti, kurį automobilį siųsti, jo registravimo ir važiavimo laiko suklastoti neįmanoma.

Todėl jei kas nors mums pasakytų, kad tokią dieną ir tokią valandą automobilis, kurio valstybinis numeris yra toks ir toks, važiavo be eilės, mums būtų labai paprasta išsiaiškinti, kada jis buvo registruotas ir kada pervažiavo sieną”, – aiškino A. Januška.

Kas galėtų skleisti gandus, Ekskomisarų biuro viceprezidentas nežino, tačiau minčių turįs įvairių: „Buvo nusistovėjusi kažkokia sava tvarka, dabar ji suiro.

Atsirado trečia šalis, kuri reguliuoja eiles, ir tai kažkam labai nepatinka.”

Kyšio niekas atvirai nereikalauja

* Prie Medininkų pasienio kontrolės punkto „Lietuvos ryto” žurnalistų kalbinti vairuotojai teigė, jog apie tai, kad reikia pinigais pamaloninti Ekskomisarų biuro darbuotojus, jie nėra girdėję.

* Jų teigimu, kyšių per prievarta nebuvo reikalaujama ir tada, kai poste dirbo korupcija įtariami muitininkai.

* Visi vairuotojai žino, kiek reikėdavo duoti muitininkams, kad šie šiek tiek atlaidžiau pažiūrėtų į jų krovinį, tačiau šia galimybe esą naudojosi tik tie, kurie žinojo, jog jų dokumentai nėra tokie tvarkingi, kokie turėtų būti.

* „Mes patys niekada nemokėjome”, – tikino į Ukrainos sostinę Kijevą buitinę techniką gabenantys vyrai.

* Kyšius duoti, anot jų, labiau mėgsta Rusijos, Baltarusijos ir Ukrainos vežėjai.

Susikompromitavę muitininkai nebedirba

* Pernai gruodžio 5-osios rytą Medininkų pasienio punkte buvo sulaikytas 21 muitinės inspektorius, įtariamas ėmęs 20–40 litų kyšius iš krovininių automobilių vairuotojų.

* Vieni kyšius ėmę muitininkai buvo sulaikyti tik atvykę į darbą, antri – baigę pamainą. Tą pačią dieną iki pietų buvo sulaikyti dar aštuoni inspektoriai, vakarop ir paskutinis, 30-asis.

* Visiems jiems buvo pareikšti įtarimai dėl kyšininkavimo ir piktnaudžiavimo tarnyba. Teismas visus juos leido nušalinti nuo pareigų. Vėliau septyni jų parašė prašymus atleisti iš darbo.

* Tarp sulaikytųjų nebuvo nė vieno aukštesnius postus užimančio muitinės pareigūno, tačiau jiems atsakomybės išvengti nepavyko.

* Po tarnybinio patikrinimo posto viršininkas buvo atleistas iš pareigų, keturių pamainų viršininkai perkelti dirbti į kitus punktus. Posto viršininkas įsidarbino Nacionalinėje vežėjų automobiliais asociacijoje „Linava”.

* Kyšius ėmę pareigūnai buvo nustatyti pačių kolegų.

* Kai skundų dėl imamų kyšių ir atsainaus darbo iš vairuotojų nemažėjo, o į prevencines priemones muitininkams buvo nusispjauti, Tarnybinių tyrimų tarnybos pareigūnai nusprendė patys įsitikinti, ar viskas, apie ką pasakojo nepatenkinti žmonės, yra tiesa.

* Muitinės kambaryje, kuriame tvarkomi į Lietuvą įvažiuojančių asmenų ir krovinių dokumentai, buvo nuspręsta įrengti vaizdo stebėjimo kamerą. Ji buvo paslėpta spausdinimo aparate.

* Kamera veikė puikiai, joje buvo įamžintas ne vienas kyšio paėmimas ir muitininkams visiškai netinkamas elgesys su krovininių automobilių vairuotojais.

* Problemos prasidėjo, kai baigėsi spausdinimo milteliai. Spausdinimo miltelių kasetę nusprendusi pakeisti viena muitininkių spausdintuve aptiko jai nesuprantamą įrenginį. Apie jį buvo informuoti Muitinės departamento vadovai.

* Tyrimą vykdžiusiems Tarnybinių tyrimų tarnybos ir Muitinės kriminalinės tarnybos pareigūnams neliko nieko kita, kaip apie kyšininkavimą muitinėje informuoti prokurorus ir kuo skubiau sulaikyti visus įtariamuosius.

* Pinigai muitininkams buvo paduodami kartu su asmens ar krovinio dokumentais.

* Nepanorę mokėti vairuotojai turėdavo iškęsti ne itin malonius pareigūnų priekabiavimus. Juos muitininkai tiesiog „pamiršdavo” kelioms valandoms arba imdavo priekabiauti prie dokumentų ir ieškoti nesamų pažeidimų.

* Du iš 30 muitininkų jau nuteisti. Jie sutiko su kaltinimais, davė parodymus, todėl jų bylos buvo išnagrinėtos supaprastinto proceso tvarka. Pareigūnams skirtos baudos – po 7800 litų.

* Prokurorai neatmeta galimybės, kad supaprastinto proceso tvarka bus baigiama dar kelių pareigūnų byla.

* Į Medininkų pasienio kontrolės punktą buvo perkelti dirbti pareigūnai iš kitų postų. Yra priimta stažuotojų, kai automobilių eilės pailgėja – kolegoms į pagalbą atskuba mobiliosios kuopos muitininkai.

* Šiais metais nustatyta daugiau kaip 200 atvejų, kai vairuotojai bandė papirkti muitininkus. Dažniausiai tarp dokumentų randamos 5 dolerių, 5 eurų, 10–20 litų ir 100 rublių (8 litų) kupiūros.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.