Įspūdingajam klaipėdiečio laivui – spąstai Londone

Istorinio laivo kogo kopija „Arka”, kuri kelerius metus plukdė keleivius Lietuvos pajūryje, dabar įkalinta Londone ir vis giliau klimpsta į skolas.

Daugiau nuotraukų (1)

Aušra Pilaitienė

Jul 22, 2013, 6:00 AM, atnaujinta Mar 2, 2018, 8:41 PM

Jau prieš trejus metus Viktoras Vladimirovas nuogąstavo, kad įspūdingos istorinio laivo kogo kopijos Klaipėdoje gali nebelikti – nebesugebėdamas išlaikyti „Arkos” kapitonas baiminosi, kad teks su ja atsisveikinti, rašo "Lietuvos rytas".

Medinis kogas „Arka” į Klaipėdą buvo atplukdytas 2007 metais. Iš pradžių viskas klostėsi gerai – laivas plukdydavo nemažai pramogauti ant vandens pageidaujančių žmonių.

Bet keleivių vis mažėjo. Be to, Lietuvoje labai trumpas plaukiojimo sezonas. Kapitoną V. Vladimirovą ėmė spausti skolos – laivo statybai jis paaukojo savo santaupas, iš bankų paėmė paskolų.

Laivas – brangioje vietoje

Pernai V. Vladimirovas ryžosi pasiekti Londoną. Jis tikėjosi, kad per olimpines žaidynes nemažai žmonių norės į miestą pasižvalgyti nuo senovinio laivo denio.

Tačiau bėdos užgriuvo vos tik pasiekus Londoną – britų policininkai patikrino „Arką” ir pastatė ją brangiausioje marinoje miesto centre.

Paaiškėjo, kad V. Vladimirovas nepranešė Didžiosios Britanijos tarnyboms apie savo laivo vizitą.

Be to, jis neturėjo Anglijoje galiojančio tarptautinio saugumo sertifikato, kitų dokumentų, tad ir negalėjo plukdyti žmonių.

„Arka” jau visus metus stovi Londone centre, skolos už stovėjimą brangioje krantinėje nuolat auga – jau persirito per 40 tūkst. litų.

V. Vladimirovas buvo grįžęs į Lietuvą, bandė ieškoti laivo gelbėjimo būdų, bet jam nepavyko. Dar pernai jis kreipėsi į Londono policiją, bandydamas paaiškinti, kad laivas neteisėtai pastatytas brangioje krantinėje, prašė leidimo perplaukti į kitą, pigesnę, vietą arba sugrįžti namo, bet pareigūnai pasiūlė kreiptis į teismą.

„Turiu visus Lietuvoje galiojančius dokumentus ir licencijas, kad savo pramoginiu laivu galiu plukdyti žmones.

Keista, Lietuvoje plukdyti britus galiu, o Anglijoje – ne. Nejaugi aš kaltas, kad tie dokumentai netinka kitoje Europos Sąjungos šalyje”, – stebisi V. Vladimirovas.

Verslininkas liejo apmaudą

„Į šį laivą investavau daug pinigų, paėmiau paskolą iš banko, tačiau tikriausiai teks jo atsisakyti.

Lietuvoje esu nereikalingas. Išsilaikyti gali tiktai turtingųjų arba valstybės paremiami laivai, tokie kaip Klaipėdos universiteto burlaivis „Brabander” ar iš Klaipėdos savivaldybės paramą gaunanti jachta „Lietuva”.

Europos uostuose istoriniai laivai paprastai turi rėmėjų.

Jiems padeda ir miestų savivaldybės – tokiems laivams prestižinės krantinės suteikiamos nemokamai, o aš visada už šias paslaugas turėjau mokėti. Negavau ir dokumentų, kad „Arka” – istorinis laivas.

Nebežinau, kur kreiptis pagalbos. Tikriausiai laivą prarasiu. Nejaugi Klaipėdoje toks laivas niekam nereikalingas?

Juk jame praktiką galėtų atlikti jūreivystės ar kadetų mokyklų moksleiviai, plaukiodami įgytų patirties jūrų skautai”, – apmaudą lieja V. Vladimirovas.

Palaiko tik emigrantai

Klaipėdietis pasidžiaugė tik tuo, kad pas jį vis dažniau užsuka lietuvių emigrantų: „Jie mane palaiko ir bando rasti būdų, kaip parplukdyti „Arką” į Klaipėdą. Viena moteris padovanojo 20 svarų (80 litų), kiti žada atidaryti specialią sąskaitą, kad pavyktų sumokėti už laivo stovėjimą.

Toks palaikymas man suteikia jėgų. O iš Lietuvos ne tik kad nesulaukiu jokios pagalbos – biurokratai mane stengiasi nuskandinti.”

Nepasirūpino dokumentais

Lietuvos saugios laivybos administracijos (LSLA) atstovų teigimu, V. Vladimirovas prisidarė bėdų, nes nepasirūpino tarptautiniu liudijimu ir kitais dokumentais, todėl negali užsiimti komercine veikla kitoje šalyje.

„V. Vladimirovas turi laivo tinkamumo plaukioti vidaus vandenyse liudijimą, taip pat turi teisę plaukioti Baltijos jūroje 12 jūrmylių atstumu nuo Lietuvos, – sako LSLA Laivybos kontrolės skyriaus Nekonvencinių laivų kontrolės poskyrio vedėjas Jonas Lukšas. – Gal Vokietijoje ar Lenkijoje pakako tokių dokumentų, tačiau Didžiojoje Britanijoje galioja ypač griežtos taisyklės.

Prieš kelionę V. Vladimirovas buvo atėjęs pas mus, jam buvo paaiškinta, kokius tarptautinius reikalavimus turi įvykdyti, kad gautų vienkartiniam plaukimui iki Londono būtinus dokumentus. Bet kapitonas nebepasirodė.”

„Arka” – komercinis pramogų laivas, todėl keleivių gabenimo formalumais turi rūpintis pats savininkas. Skirtingose šalyse yra papildomų reikalavimų norint užsiimti šia veikla.

„Arka” primena tolimą praeitį

* „Arka” – XIII amžiaus kogo, kokie plaukiojo Baltijos jūroje, kopija – iš Karelijos pušies buvo pastatyta Petrozavodsko laivų statybos bendrovėje „Varyag”. Darbai užtruko beveik dvejus metus. Į vandenį laivas nuleistas 2007-ųjų rugpjūčio 10-ąją, o rudenį atplaukė į Klaipėdą.

* Kogai buvo įvairių dydžių. Kai Klaipėdoje buvo statoma tvirtovė, čia plaukiojo nedideli 20–30 metrų ilgio kogai. Prasidėjus intensyviai prekybai, pradėta statyti dvigubai didesnius kogus, kurie plaukiojo Baltijos jūroje iškėlę Hanzos miestų sąjungos vėliavas.

* „Arka” yra 18 metrų ilgio ir 4,5 metro pločio. Joje gali susėsti 32 keleiviai. Nors laivo formos senovinės, jame sumontuota moderni navigacijos įranga.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.