Jaunos merginos nužudymas atskleidė senas Bendrojo pagalbos centro bėdas

Panevėžio rajone tragiškas nepilnametės nužudymas atskleidė senas Bendrojo pagalbos centro (BPC) problemas. Dar 2002 metais įvertinusi Bendrojo pagalbos centro kūrimo procesą Valstybės kontrolė įvardijo planavimo trūkumus, bet ir toliau BPC buvo planuojama ir kuriama nenuosekliai.

Tragedija išryškino BPC spragas.<br>V.Balkūno nuotr.
Tragedija išryškino BPC spragas.<br>V.Balkūno nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Vytautas Valentinavičius

Sep 22, 2013, 12:23 AM, atnaujinta Feb 21, 2018, 10:53 PM

Valstybės kontrolė rekomendavo Vyriausybei priimti sprendimus, kurie užtikrintų, kad BPC būtų perduotos visų pagalbos tarnybų atsakymo į pagalbos skambučius funkcijos bei priešgaisrinės gelbėjimo ir greitosios medicinos pagalbos tarnybų vykdomos pajėgų valdymo funkcijos.

2007 metais pradėta kalbėti apie visavertės pagalbos sistemos įdiegimą, kuri leistų BPC gauti informaciją apie skambinusiojo vietą be SIM kortelės, o pagal skambinusiojo telefono EMI numerį.

2008 metais Europos Komisijai (EK) pagrasinus teismais, politikai BPC ragino kuo greičiau įgyvendinti direktyvą, įpareigojančią Lietuvą nustatyti ir pateikti skambinančio pagalbos telefonu 112 iš įrenginio be SIM kortelės vietą.

Dviems iš trijų operatoriams nurodžius, kad tokios sistemos įdiegimas joms pernelyg sudėtingas – buvo sumažinti reikalavimai telekomunikacijų bendrovėms – leista nustatyti ir pateikti skambinančio pagalbos telefonu 112 vietą iš įrenginio tik su SIM kortele.

Pasidavė politikų skubinimui

BPC Organizacinio skyriaus viršininko Tado Maroščiko teigimu, pirminiuose reikalavimuose operatoriams buvo nurodyta, kad turi būti nustatoma ir pateikiama skambinančio pagalbos telefonu 112 iš įrenginio be SIM kortelės vieta, tačiau jie buvo iš reikalavimų išbraukti.

„Du iš trijų operatorių nurodė, kad tokios sistemos įdiegti negali, todėl tas reikalavimas išliko tik kaip rekomendacija. Politikai mus skubino kuo greičiau susitvarkyti su šiuo reikalu, nes tuo metu EK Lietuvai buvo iškėlusi direktyvos „Infringement'o“ bylą“, – kalbėjo jis.

Operatorių investicijas už „E112“ – už vietos nustatymo sistemų įdiegimą – kompensavo valstybė. Tokia tvarka buvo nustatyta Elektroninių ryšių įstatymo pakeitimuose.

T.Maroščiko teigimu, prieš kelerius metus buvo siūlyta Ryšių reguliavimo tarnybai (RRT) nustatyti reikalavimą, kad mobiliojo ryšio vartotojo skambinant pagalbos telefonu 112 vieta būtų nustatoma ne didesne kaip 100 metrų spindulio paklaida: „Deja, gavome žinią, kad nežino, ar taip galima.“

„Cell ID tikslumu informaciją gauname ir dabar, bet 50-100 metrų tikslumu informacija galima tik daugiaaukščiuose verslo rajonuose, kur verslai įsidiegę mažos aprėpties retransliatorius“, – sakė jis.

Operatorių teigimu, SIM suteikia numerį, o pagal jį skambinant pagalbos telefonu 112 suseka bazinę stotį, prie kurios prisijungęs vartotojas.

Tik po EK įspėjimo VRM pasirašė sutartis su operatoriais

Visas Europos Sąjungos (ES) valstybes nustatyti buvimo vietą įpareigoja speciali direktyva. Už jos nesilaikymą Lietuvą ir kitas keturias šalis EK 2008 metais buvo padavusi į teismą.

Europos Teisingumo teismas buvo Lietuvai iškėlęs bylą, pažadėjus, kad per artimiausius metus jį įgyvendins sankcijų išvengė.

EK 2009 metų lapkritį panaikino ieškinį Lietuvai dėl skambinančiųjų 112 vietos nustatymo paslaugos teikimo. BPC vėlavo įdiegti šią paslaugą visoje šalyje, tačiau tik po EK įspėjimo Vidaus reikalų ministerija (VRM) pasirašė sutartis su mobiliojo ryšio operatoriais.

Vidaus reikalų ministras D.A.Barakauskas žadėjo derėtis su trim didžiausiais šalyje mobiliojo ryšio operatoriais, kad jie atpigintų BPC teikiamą skambinančiųjų numeriu 112 vietos nustatymo paslaugą.

Operatoriai tuomet ministrui rėžė, kad jie ir taip paslaugą teigia nemokamai. Jie ministrui paaiškino, kad tokios paslaugos valstybei, kaip ir numato įstatymai, teikiamos nemokamai, kompensuojamos tik patirtos sąnaudos.

Kai kuriais skaičiavimais, tokioms kompensacijoms per metus prireikia apie 1 mln. litų.

Kurti žmonės iki šiol negali naudotis BPC paslaugomis

Patekusiems į bėdą kurtiems žmonėms BPC – nepasiekiamas. Bendruoju pagalbos telefonu 112 kurtieji negali pasinaudoti, nes šiuo metu techninė bazė neleidžia reaguoti į trumpąsias žinutes (sms).

BPC centro darbuotojų teigimu, kol kas neįmanoma patikrinti, kiek „tyliųjų“, skambučių pagalbos telefonu 112 – kurčių žmonių mėginimai kviestis pagalbą.

Buvo analizuojami įvairūs modeliai, kalbama apie galimybę kurtiesiems registruoti savo mobiliųjų telefonų numerius, tačiau, esą, techninės įrangos patobulinimui būtinos papildomos lėšos – apie 1,5 litų.

2011 metais tuometinei Seimo narei Agnei Zuokienei BPC Organizacinio skyriaus viršininkas T.Maroščikas sakė, kad BPC per parą reaguoja į daugiau nei 9 tūkst. skambučių.

Tačiau nurodė, kad BPC nėra pradėjęs skambučių numeriais 03,103, 033 perėmimo iš greitosios pagalbos įstaigų, todėl šie skambučiai 2011 metais nebuvo įskaičiuoti į BPC atsakomų skambučių skaičių.

2013 metų sausio 4 dieną patvirtintoje BPC 2012 metų veiklos centro ataskaitoje BPC administruojamų telefonų sąraše šių numerių taip pat nėra.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.