„Tarkime, kaime stovi mokykla su biblioteka, bendruomenės namai, o kitoje gatvės pusėje – savivaldybės biblioteka. Dažnas atvejis, kad nei viena iš tų įstaigų nepasižymės nei dideliu lankytojų skaičiumi, nei naujienų pasiūla. Manau, kad daugiafunkciai centrai ir yra išeitis iš tokios situacijos“, – teigia švietimo ir mokslo ministras Dainius Pavalkis.
Švietimo židinys kaime
Šakių rajono Plokščių mokyklos-daugiafunkcio centro direktorė Nijolė Bitinienė, centro veiklą vertindama iš gana neilgos jo istorijos, drąsiai teigia, kad tokio modelio švietimo įstaigos kaime yra perspektyvus sprendimas.
„Kai nedidelėje bendruomenėje įvairios veiklos sukoncentruojamos bendrose erdvėse, keičiasi veiklų organizavimo efektyvumas – efektyviai išnaudojamas intelektualinis potencialas, atsiranda galimybė bendradarbiauti ir dalintis patirtimi, stiprinamas bendruomeniškumas ir žmonių atsakomybė už savo aplinką. Gerokai efektyviau išnaudojami ir finansiniai ištekliai“, – teigia pašnekovė.
Plokščių mokykloje-daugiafunkciame centre įsikūrusios ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo grupės, bendrojo ugdymo mokykla, vaikų dienos centras, sporto salė, biblioteka, netgi Plokščių istorijos muziejus. Čia teikiama speciali pedagoginė pagalba vaikams, diegiamos vaikų ir suaugusiųjų neformalaus švietimo programos – centre gausu skirtingų būrelių ir kolektyvų.
Artimiausiuose planuose – senjorų klubo, kuriame galėtų rinktis garbaus amžiaus Plokščių bendruomenės nariai, steigimas. Skirtingo pobūdžio švietimo įstaigos daugiafunkciuose centruose ypatingai džiugina tėvus, kuriems nebereikia vežioti savo vaikų į toli nuo namų, didesnėse gyvenvietėse esančias mokyklas ar darželius.
Mokykloje-daugiafunkciame centre veikia etnografinis ansamblis „Vaiguva“, kurį lanko tiek šeštaklasiai moksleiviai, tiek aštuoniasdešimtmečiai senjorai.
Ansamblio vadovė Asta Grigaitienė teigia, kad dėl žmonių skaičiaus kaime mažėjimo kaltų ieškoti nereikia, o verčiau derėtų pasidžiaugti tokių centrų teikiama nauda: „Labai gerai, kad atsiranda daugiafunkciai centrai ir čia galima sukelti viską: bibliotekas, mokyklėles, kultūrinius būrėlius, dienos centrus. Juk kaimo vaikas – toks pats žingeidus kaip ir miesto. Manau, kad daugiafunkciai centrai – išsigelbėjimas visiems kaimams“.
Bendruomeninio jausmo ugdymas
Nors švietimas yra pagrindinė daugiafunkcio centro paskirtis, kitas pozityvus tokios įstaigos efektas – bendruomeniškumo skatinimas. Daugiafunkciame centre mokosi, kuria ir veikia įvairiausių kartų žmonės.
Anot Plokščių mokyklos-daugiafunkcio centro direktorės, centre mokomasi naujos bendravimo ir bendradarbiavimo kultūros: „Mažiausiam mūsų centro lankytojui tik trys metukai, o vyriausiam – septyniasdešimt trys. Taigi, esame labai skirtingi, ir tai, kad visi gerai jaučiamės po vienu stogu ir norime kartu dirbti, laikau didžiausia visų sukurta vertybe“, – šypsosi N.Bitinienė.
Švietimo ministras Dainius Pavalkis pastebi, kad kaime bendruomenė ir vieningumo jausmas yra ypatingai svarbūs: „Daugiafunkcis centras tampa kultūros židiniu: čia ugdomas bendruomeninis jausmas, bendravimas tarp vyresnių ir jaunesnių kartų. Toks bendruomenės sutelkimas į vieną vietą skatina ir patriotizmą, ir norą gyventi Lietuvoje. Todėl manau, kad daugiafunkciai centrai – pažangi ir skatintina iniciatyva“.
Daugiafunkciai centrai Lietuvoje steigiami Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir Lietuvos Respublikos biudžeto lėšomis.