„Manau, kad didelė dalis buvo tokių, kurie manė, jog jų
pilietinė pareiga yra nedalyvauti šiame referendume - tiek dėl to,
kad jame užduodami klausimai formuluojami netinkamai, tiek dėl to,
kad pati diskusija jiems pasirodė nekonstruktyvi“, -
BNS sekmadienio vakarą sakė politikos ekspertas.
Pasak R.Vilpišausko, pasyvumą taip pat lėmė referendumo
laikas, nes daug žmonių šiuo metu atostogauja ar savaitgalius
praleidžia ne namuose, bei didelės dalies piliečių menkas
domėjimasis politika ir pozicija nedalyvauti jokiose rinkimuose.
Geras ženklas Lietuvai
Vykusio
referendumo rezultatai, pagal kuriuos jis buvo pasmerktas žlugti,
rodo, kad mūsų šalyje didelės problemos dėl žemės pardavimo Europos
Sąjungos (ES) piliečiams nėra ir, nepaisant didelio politinio
ažiotažo viešojoje erdvėje, šis referendumas atspindėjo tik
nedidelę dalį rinkėjų, mano Vilniaus universiteto (VU) Tarptautinių
santykių ir politikos mokslų instituto (TSPMI) dėstytojas doc. dr.
Tomas Janeliūnas. Pasak jo, referendumo rezultatai Europos Sąjungai
(ES) siunčia žinutę, kad Lietuva gali pasitikėti.
Galimybių, kad referendumas dėl žemės pardavimo užsieniečiams
ir referendumo inicijavimo proceso įvyktų, praktiškai nebelieka. 19
val. duomenimis, rinkėjų aktyvumas referendume buvo rekordiškai
žemas ir siekė 10,92 proc. , neįskaitant išankstinio balsavimo. Iš
viso rinkėjų aktyvumas siekė per 14 proc. , jame savo valią
išreiškė 356 tūkst. piliečių.
„Tai, be abejo, yra labai mažai, t.y. tiesiog rekordiškai mažai
ir net, jeigu žiūrėtume tą skaičių rinkėjų, kuris atėjo, jis,
matyt, bus labai panašus į skaičių tų, kurie apskritai norėjo tokio
referendumo. Tai vos perlips tą skaičių, kuris buvo surinktas
parašais”, -naujienų agentūrai ELTA sakė T. Janeliūnas.
Tam, kad privalomasis referendumas būtų laikomas įvykusiu,
rinkėjų aktyvumas turi viršyti 50 procentų rinkėjų.
Pasak politologo, tokie referendumo rezultatai rodo, kad
referendumas nepasiekė didžiosios dalies rinkėjų ir iš esmės jame
kelti klausimai didesnei daliai rinkėjų nebuvo aktualūs.
„Kad referendumo organizatoriai yra pralaimėtojai, greičiausiai
nekyla abejonių, nes jie tiesiog nepasiekė savo tikslo ir nepasieks
tų rezultatų, kurių norėjo rinkdami tiek parašus, tiek ir
galiausiai jau rengdami referendumą”, - sakė politikos
apžvalgininkas.
Pagrindinių priežasčių, pasak T. Janeliūno, kodėl referendumas
patyrė fiasko, yra nemažai, tačiau pagrindine įvardijo tai, kad
didžiosios šalies politinės partijos pasisakė prieš referendumą,
prieš jam siūlomus klausimus. Dėl to natūralu, jog šių partijų
rėmėjai - tiek iš dešiniųjų, tiek iš kairiųjų pusės - įsiklausė į
politikų minėtus argumentus, aiškinimus, kodėl šio referendumo
nereikia. Be to, kaip pažymėjo politologas, prieš referendumą buvo
padaryta nemažai įstatymo pataisų dėl žemės įsigijimo (tai
numatantys saugikliai) ir atitinkamai dalis klausimų neteko prasmės.
„Vien dėl to dalis žmonių suprato, kad tos sąlygos, apribojimai
parduoti žemę jau yra įteisinti ir nebėra prasmės reikalauti
kitokių sąlygų. O kiti klausimai buvo žymiai menkiau nušviesti ir
turbūt didelė dalis rinkėjų nelabai apie juos žinojo”, - aiškino
pašnekovas.
VU TSPMI dėstytojas taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad
sėkmingi referendumai gali įvykti tik tuomet, kai vyksta su kokiais
nors kitais rinkimais, nes vien referendumu pritraukti daugiau nei
pusę rinkėjų yra labai sudėtinga ir tai turi būti išties labai
aktualus visai tautai - ne daliai tautos ar iniciatoriams-
klausimas.
„Šiuo atveju tai nebuvo toks atvejis. Plius tai, kad
referendumas vyko atskirai nuo rinkimų (Prezidento ar EP. -ELTA),
be abejo, taip pat sukliudė pritraukti dalį žmonių. Žinoma, prie to
prisidėjo visos peripetijos, kurios sukosi aplink tą referendumą.
Kaip žinoma, daug kartų tas sprendimas buvo atidėliojamas ir
tiesiog nebuvo suspėta priimti sprendimo taip, kad šis referendumas
galėtų įvykti su rinkimais. Natūralu, kad patys politikai
greičiausiai siekė tokio rezultato, kad referendumas būtų vėliau
negu Prezidento rinkimai“, - priminė T. Janeliūnas.
Šiuo referendumu Lietuva, pasak T. Janeliūno, siunčia labai
aiškią žinią ES, jog mumis galima pasitikėti, laikomės savo
įsipareigojimų Bendrijai.
„Referendumo rezultatai perduos labai aiškią žinią, kad
Lietuvoje nėra kažkokios didelės problemos dėl žemės pardavimo ES
piliečiams, kad nepaisant to gana didelio ažiotažo viešojoje
erdvėje, vis dėlto politinis rezultatas yra toks, kad jis
atspindėjo tiktai nedidelę dalį rinkėjų, ir natūraliai visi kiti
įsipareigojimai ES, kuriuos esame patvirtinę stojimo sutartimi į
ES, jie galioja, jų laikosi tiek politikai, tiek ir visuomenė, ir
manau, kad tai jau yra geras ženklas Lietuvos pasitikėjimo prasme“,
- pokalbį baigė politikos ekspertas.