Lietuviai - už borto, mūsų laivą užvaldė Rusijos jūrininkai

Lietuvoje registruotą ir Barenco jūroje žūklaujantį laivą „Karalius“ užvaldė Rusijos jūrininkai. Lietuviams ten vietos neatsirado, nors taip pažeidžiami įstatymai, rašo „Lietuvos rytas“.

Lietuvoje registruotuose žvejybos laivuose „Jūros vilkas“ ir „Karalius“ nelegaliai dirba Rusijos jūrininkai.<br>B.Petreikio nuotr.
Lietuvoje registruotuose žvejybos laivuose „Jūros vilkas“ ir „Karalius“ nelegaliai dirba Rusijos jūrininkai.<br>B.Petreikio nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Gediminas Pilaitis

Aug 10, 2014, 9:36 AM, atnaujinta Jan 29, 2018, 5:51 AM

Laivas „Karalius“ priklauso Klaipėdoje įsikūrusiai įmonei „Arctic Fishing“.

Balandžio pradžioje šis laivas įkliuvo viename Olandijos uoste, kai patikrinę inspektoriai nustatė įstatymų pažeidimą – beveik visą jo įgulą sudaro Rusijos piliečiai.

Mat visuose mūsų šalyje registruotuose ir su jos vėliava plaukiojančiuose laivuose turi dirbti ne mažiau kaip du trečdaliai Lietuvos ir kitų Europos Sąjungos erdvei priklausančių valstybių piliečių.

Lietuvos jūrininkų sąjunga kreipėsi į Valstybinę darbo inspekciją (VDI), kad ji apgintų vietinių jūrininkų teises – žabotų „Karaliaus“ savininkus, kurie naudojasi nelegalia darbo jėga.

Tačiau VDI neįžvelgė akivaizdžių pažeidimų.

Vėliavą pakeitė, įgulą paliko

„Karalius“ anksčiau vadinosi „Sayany“. Atplaukęs į Olandiją šis Rusijoje registruotas krabų žūklei pritaikytas laivas staiga pakeitė ne tik savo pavadinimą, bet ir vėliavą.

Jo laivagalyje iškelta lietuviška trispalvė sudomino Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos (ITF) atstovus.

Tuo metu Šveningeno uoste prie krantinės šalia „Karaliaus“ buvo prisišvartavęs ir kitas toks pat „Arctic Fishing“ laivas „Jūros vilkas“.

Pasirengusi plaukti į jūrą įgula rusiškos vėliavos dar nebuvo spėjusi pakeisti lietuviška.

„Karaliaus“ techninę būklę, jo dokumentus patikrinę inspektoriai išsiaiškino, kad čia įdarbinti tik du Lietuvos piliečiai – kapitonas Viktoras Vlasenka ir mechanikas Aleksandras Avdejevas. Kiti 24 laivo įgulos nariai buvo Rusijos piliečiai.

ITF inspektoriams nepavyko išreikalauti „Jūros vilko“ įgulos sąrašo – kapitonas atsisakė jį pateikti. Įtariama, kad ir šiame su Lietuvos vėliava plaukiojančiame laive dirba vien Rusijos jūrininkai.

Olandai pateikė įrodymus

Patikrinimo medžiagą ITF perdavė Lietuvos jūrininkų sąjungai. Iš Olandijos atsiųstas ir visų „Arctic Fishing“ laivo įgulos narių, Rusijos piliečių, sąrašas.

„Ši įmonė pažeidė Prekybinės laivybos įstatymą – su Lietuvos vėliava plaukiojančių laivų įgulas turi sudaryti ne mažiau kaip du trečdaliai mūsų šalies arba kitų Europos Sąjungos valstybių piliečių.

Dėl kapitonų ir jų pirmųjų padėjėjų jokių išlygų nėra – jais gali būti tik Lietuvos pilietybę įgiję, valstybinę kalbą gerai mokantys laivavedžiai“, – aiškino Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininkas Petras Bekėža.

Įvedusios tokią tvarką ne tik Lietuva, bet ir kitos ES valstybės mėgina apsaugoti savo darbo rinkas pirmiausia nuo jūros darbininkų iš Azijos šalių.

Laivų savininkai Filipinų, Indonezijos, Malaizijos jūrininkus dažnai įdarbina nelegaliai, nes azijiečiai sutinka su bet kokiomis sąlygomis.

Siekė išvengti mokesčių?

Lietuvoje visų įmonių savininkai apie įdarbintus trečiųjų šalių piliečius per dieną privalo pranešti „Sodrai“, mokėti privalomas socialinio draudimo įmokas.

Iš svetimšalių, kaip ir iš lietuvių darbininkų, atlyginimo išskaičiuojami gyventojų pajamų mokesčiai.

Tikriausiai norėję išsisukti nuo mokesčių valstybei „Arctic Fishing“ savininkai nutylėjo apie nelegaliai įdarbintus jūrininkus. „Sodra“ iš įmonės negavo jokios informacijos apie žvejybos laivuose „Karalius“ ir „Jūrų vilkas“ dirbančius Rusijos ir net Lietuvos piliečius.

„Slepia duomenis žinodami, kad Rusijos jūrininkai dirba nelegaliai“, – įsitikinęs P.Bekėža.

„Arctic Fishing“ direktorius Giedrius Gruzdys sukruto tiktai tuomet, kai jo įmonės veikla ėmė domėtis VDI pareigūnai. Tinkamai neįregistruotas A.Avdejevo ir V.Vlasenkos darbo sutartis jis pavėluotai pateikė „Sodrai“.

Kas sieja Rusijos jūrininkus ir „Arctic Fishing“?

G.Gruzdys teigė to nežinantis, nes negalintis užmegzti ryšio su laivais, gaudančiais krabus tolimoje Barenco jūroje.

Inspektoriai – pasyvūs

„Arctic Fishing“ šiuos laivus įsigijo Rusijoje – tenykštė ribotos atsakomybės bendrovė „Olankam“ juos lietuviams perdavė kartu su įgulomis. Darbo sutartis su pasiųstais žūklauti į Šiaurės vandenis jūrininkais neva pasirašiusi ta pati „Olankam“, įgaliota naujųjų šeimininkų.

G.Gruzdžio teigimu, ryšiai su „Karaliaus“ įgulą užverbavusia „Olankam“ irgi pašlijo: „Ši bendrovė įsikūrusi Kamčiatkoje, neįmanoma su ja susisiekti, gauti darbo sutarčių kopijų.“

VDI Klaipėdos skyriaus vedėjo pavaduotoja Virginija Leškauskienė, patikėjusi G.Gruzdžio kalbomis, pranešimą apie įstatymų pažeidimus padėjo į stalčių – atsisakė kelti administracinio teisės pažeidimo bylą dėl laive „Karalius“ nelegaliai įdarbintų rusų.

„Neįmanoma tiksliai įvertinti darbo santykių. Jei gautume visų „Karaliaus“ įgulos narių darbo sutarčių kopijas, tada būtų aiškiau“, – toliau nuo savęs bylą stūmė V.Leškauskienė.

Įtarimų sukėlė tik A.Avdejevo ir V.Vlasenkos darbas šiame laive – V.Leškauskienė neatmetė galimybės skirti G.Gruzdžiui baudą dėl nelegalaus įdarbinimo.

Darbo rinkos sergėtojų pozicija pribloškė Lietuvos jūrininkų sąjungą.

„Kokių faktų dar reikia? Jie – kaip ant delno.

Visuose uostuose deklaruojamas „Karaliaus“ įgulos narių sąrašas aiškiai rodo, kad laive įžūliai pažeidžiami įstatymai – jame nelegaliai įdarbinti trečiosios šalies jūrininkai“, – piktinosi P.Bekėža.

Darbdaviai mulkina jūrininkus

Laivybos įmonių savininkai, nelegaliai samdydami Filipinų, Malaizijos, Rusijos, Ukrainos, kitų trečiųjų šalių jūrininkus, siekia sumažinti savo išlaidas – moka algas vokeliuose, neatsiskaito su valstybe.

Darbdavių apmulkintos įgulos dažnai bylinėjasi dėl nesumokėtų atlyginimų.

Taip jau nutiko Rusijos jūrininkams, kurie į Klaipėdos uostą iš Tolimųjų Rytų atplukdė dar vieną ten „Arctic Fishing“ įsigytą žvejybos laivą „Beam“.

Darbdaviams nesumokėjus algų, rusai dar bandė derėtis, o paskui kreipėsi ITF inspektorių.

Laivas už skolas įgulos nariams buvo areštuotas.

Įgulos ieškinį nagrinės Klaipėdos apygardos teismas.

Jeigu darbdaviai neatsiskaitys, „Arctic Fishing“ gali prarasti savo turtą – su Kampučijos vėliava anksčiau plaukiojęs laivas bus parduotas iš varžytynių.

Jūrininkai ieško darbo užsienio laivuose

* Lietuvoje registruota apie 10 tūkst. diplomuotų jūrininkų – laivavedžių, mechanikų, aptarnaujančių darbuotojų. Lietuvos laivybos įmonėse darbuojasi apie 2 tūkst. jūrininkų.

* Nacionalinis laivynas smarkiai sumenko, todėl daugelis jūrininkų priversti ieškoti laimės užsienio valstybių prekybos ir žvejybos įmonėse.

* Pagal TTF nustatytą tarptautinį tarifą kvalifikuoto jūrininko mėnesio atlyginimas negali būti mažesnis nei 1806 JAV doleriai (apie 4660 litų). Žvejybos laivuose dar mokamas priedas už sugautą laimikį.

* Įmonės naudojasi nelegalia darbo jėga, keičia valstybines vėliavas, kad nemokėtų mokesčių laivus registravusioms šalims. Taip sutaupoma apie trečdalį išlaidų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.