Šauktinių sąrašo sudarymo programa – tik skaidrumo iliuzija?

Ar jaunuolių šaukimas į privalomąją karinę tarnybą tikrai bus skaidrus? Krašto apsaugos ministras Juozas Olekas patikino, kad „panaudota labai skaidri sistema, kuomet naudojantis naujomis technologijomis, ne individualia žmonių patirtimi ar atranka, o kompiuteriniu būdu bus iš visos jaunuolių aibės išrinkta tam tikra dalis, kurios reikia, kad tarnauti ateitų apie trys tūkstančiai prievolininkų“.

Pirmadienį pradėta šauktinių į Lietuvos kariuomenę loterija.<br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Pirmadienį pradėta šauktinių į Lietuvos kariuomenę loterija.<br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Justas Zaborovskis

May 12, 2015, 2:12 PM, atnaujinta Jan 4, 2018, 3:23 AM

Nors didesnis atrankos skaidrumas yra pabrėžiamas kaip Krašto apsaugos ministerijos (KAM) tikslas, šie žodžiai verčia atkreipti dėmesį į faktą, jog programinis kodas (angl. source code), naudotas atsitiktine tvarka generuojant sąrašus, nebuvo pateiktas visuomenei viešam ir nepriklausomam trečiosios šalies auditui.

Taip pat kodas nebuvo visuomenės interesui atstovaujančių specialistų patvirtintas kaip neturintis jokių spragų ar galimų pažeidžiamumo taškų, kurie galėtų neigiamai paveikti šios programos nešališkumą ir sklandų veikimą.

Jokiu būdu neskubu abejoti, jog procesas vyko nedemokratiškai, ypač turint omenyje, jog stebint sąrašų sudarymo procesą pirmą kartą buvo įtraukti visuomenės atstovai, o tai pagirtinas žingsnis kalbant apie skaidrumą ir lyginant su prieš tai naudota sistema.

Tačiau tai, ką, sprendžiant pagal viešai prieinamą informaciją, stebėjo visuomenės atstovai, buvo viso labo sąrašo generavimo operacijų struktūros pristatymas ir paties kodo paleidimas, kitaip tariant – teatrališka skaidrumo iliuzija.

Nepriklausomi visuomenės atstovai negavo prieigos peržiūrėti kodo, kuriame gali būti įsivėlę įvairių klaidų, o testai, atlikti visuomenės atstovų tikrinant politikų atžalų įtraukimą į sąrašus, yra nepakankami įrodyti, jog kodas nebuvo kaip nors šališkas ar sukompromituotas.

Tai prieštarauja ministro žodžiams, jog atrenkant šauktinius nėra remiamasi individualia žmonių patirtimi ar atranka. Kadangi kodas programuotas KAM ekspertų, skelbiant tik jo sugeneruotą išvestį visas teisingo programos funkcionavimo svoris nusileidžia ant jos autorių pečių.

Tai yra prilygintina būtent individualiai programuotojų atrankai ir patirčiai. Tuo tarpu stebėtojai neturi jokios galimybės patvirtinti, jog tai, ką jie stebėjo, iš tiesų užtikrina skaidrumą.

Nelieka kitos išeities, kaip teigti, jog ministro pažadėtam visiškam skaidrumui įgyvendinti pritaikytos audito priemonės yra nepakankamos. Vienintelis būdas užtikrinti maksimalų skaidrumą ir atskaitomybę yra be išimčių paviešinti naudotą programinį kodą viešam auditavimui.

Tokio tipo programų atvėrimas auditavimui yra svarbus dėl daugelio priežasčių. Lietuvos, kaip jaunos valstybės raidai, ypač jei norima užtikrinti stabilumą ir išvengti priešiškų jėgų spekuliacijų ir interpretacijų, itin svarbus skaidrus ir atskaitingas jos institucijų darbas.

Tai tampa dar svarbiau, kuomet jos piliečių laisvė apribojama valstybės saugumo naudai. Krašto apsaugos ministerija turi puikų šansą rodyti teigiamą pavyzdį ir sukurti gerą precendentą institucijų naudojamų programų audito klausimais.

Vis dažniau visuomenės diskusijose pasirodančio elektroninio balsavimo kontekste teigiamo su auditu susijusio precendento kūrimas yra bene svariausias argumentas.

Elektroninio balsavimo atveju piliečiai gali pasitikėti rinkimais tik tuo atveju, jeigu galės būti užtikrinti naudojamos programinės įrangos integralumu, tačiau tai kainuoja papildomus pinigus ir žmogiškuosius išteklius, kas gali pasitarnauti kaip paskata ateityje kodo neviešinti. Uždaras kodas elektroniniuose rinkimuose atveria galimybes saugumo iššūkiams.

Geras pavyzdys buvo pademonstruotas JAV prezidento Barako Obamos patarėjo mokslo ir technologijų klausimais Edo Felteno, kuris dar 2006 parodė, jog privataus rangovo „Diebold“ surinktos elektroninės balsadėžės palieka galimybę įsilaužėliui keisti balsavimo rezultatus nepaliekant pėdsakų.

Vienintelis išsigelbėjimas nuo galimai tragiškų tokio pasitikėjimo pasekmių – kodo atvėrimas viešam peržiūrėjimui. Todėl, KAM pasirinkimas šauktinių sąrašo sudarymo programos kodą paviešinti būtų itin svarbus žingsnis teisinga linkme tiek skaidrumo, tiek, ateityje, saugumo klausimais.

Atsižvelgiant į šiuos argumentus kyla klausimas, ar verta visiškai pasitikėti institucijomis ir jų samdomais rangovais, kuomet sprendžiami tokie svarbūs klausimai?

Pilietiškas atsakymas būtų – ne. Demokratija grįsta ne aklu pasitikėjimu, o skaidrumu ir atskaitomybe. Pareikalavus, visuomenė privalo būti užtikrinta, jog tokie procesai kaip šauktinių atrinkimas ir, galbūt vėliau, elektroninis balsavimas, vyksta skaidriai. Čia nėra vietos jokiam šešėliui ir neturi likti vietos jokioms spekuliacijoms.

Konkretus veiksmas, kurio galite imtis nedelsiant – išsiųsti Krašto apsaugos ministrui J.Olekui prašymą, jog skaidrumo užtikrinimui būtini duomenys būtų paviešinti.

Jums nereikia sukti galvos – galite siųsti analogišką manajam, kurį galite nusikopijuoti spragtelėję ant šios nuorodos: https://pastebin.com/3U6p0mQG.

Kuo daugiau susirūpinusių piliečių balsų ir žinučių bus nusiųsta ministerijai, tuo didesnė galimybė, jog prašymas bus įvykdytas.

Manau sutiksite – už devynis mėnesius jaunuolių laiko praleisto mokantis karybos, ministras skolingas absoliutų skaidrumą ir sąžiningumą atrenkant tuos jaunuolius.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
REPORTERIS: prasidėjo išankstinis balsavimas