Paviešinta pirmoji An-2 nuotrauka iš jūros dugno

KAM išplatintame stop kadre iš povandenio roboto filmuotos medžiagos matyti jūros dugne aptikto ir robotu apžiūrėto lėktuvo An-2 uodega su užrašytu borto numeriu. Būtent pagal šį užrašą ir buvo patvirtinta, kad aptiktas lėktuvas yra tas, kuris dingo išskridęs iš Švedijos į Lietuvą.

Stop kadras iš povandenio roboto filmuotos medžiagos, kuriame matyti jūros dugne aptikto ir robotu apžiūrėto lėktuvo An-2 uodega su užrašytu borto numeriu.<br>Karinių jūrų pajėgų nuotr.
Stop kadras iš povandenio roboto filmuotos medžiagos, kuriame matyti jūros dugne aptikto ir robotu apžiūrėto lėktuvo An-2 uodega su užrašytu borto numeriu.<br>Karinių jūrų pajėgų nuotr.
Šis lietuvių lėktuvas An-2 išskridęs iš Švedijos dingo virš Baltijos jūros.<br>H.Ranter nuotr.
Šis lietuvių lėktuvas An-2 išskridęs iš Švedijos dingo virš Baltijos jūros.<br>H.Ranter nuotr.
Laivo „Šakiai“ atliekamos paieškos maršrutas trečiadienį.
Laivo „Šakiai“ atliekamos paieškos maršrutas trečiadienį.
Klaipėdoje lankosi krašto apsaugos ministras J.Olekas.<br>V.Balkūno nuotr.
Klaipėdoje lankosi krašto apsaugos ministras J.Olekas.<br>V.Balkūno nuotr.
Vokietijos mokslininkai apskaičiavo, kad pilotai galėtų dreifuoti nuo viršutinio taško prie Liepojos į apačią.
Vokietijos mokslininkai apskaičiavo, kad pilotai galėtų dreifuoti nuo viršutinio taško prie Liepojos į apačią.
Daugiau nuotraukų (5)

Lina Bartkutė, BNS

May 20, 2015, 11:06 AM, atnaujinta Nov 27, 2017, 6:28 PM

KAM išplatintame stop kadre iš povandenio roboto filmuotos medžiagos matyti jūros dugne aptikto ir robotu apžiūrėto lėktuvo An-2 uodega su užrašytu borto numeriu. Būtent pagal šį užrašą ir buvo patvirtinta, kad aptiktas lėktuvas yra tas, kuris dingo išskridęs iš Švedijos į Lietuvą.

„Buvo rasta įvairių daiktų. Jie visi buvo tikrinami ir versijos, kad gali būti susiję su dingusiu orlaiviu, nėra. Nuo gegužės 16 dienos, kai vykdoma operacija, jokių objektų, susijusių su orlaiviu, iki dabar nebuvo rasta.

Vakar rastas pats lėktuvas dugne, o daugiau kitų objektų iki šiol nėra“, – sakė Lietuvos karinių jūrų pajėgų vado padėjėjas kpt. ltn. Antanas Brencius.

Tai patikino ir šį rytą grįžę Mi-8 sraigtasparnio pilotai patikrinę vakar fiksuotą neidentifikuoto objekto vietą.

Nukritusio lietuvių lėktuvo „An-2“ pilotų paieška bus tęsiama per naktį, sako Lietuvos karinių jūrų pajėgų vado padėjėjas kpt. ltn. Antanas Brencius.

Taip pat šiuo metu mokslininkų pagalbos sulaukė Lietuvos karinių jūrų pajėgų laivo „Kuršis“ įgula, kuri pakartotinai žvalgo Baltijos jūros dugne rastą orlaivį. „Į „Kuršį yra transportuota Klaipėdos universiteto mokslininkų grupė su jų povandeniniu robotu, pažiūrėsime, galbūt jų įranga bus efektyvesnė“, – BNS trečiadienio vakarą sakė A.Brencius.

Pasak kariuomenės atstovo, pilotų paiešką ir toliau vykdo Lietuvos karinių oro pajėgų lėktuvas. „L-410“ šiandien skraidė ore, taip pat sraigtasparnis. Sraigtasparnis šiuo metu yra nusileidęs, o „L-410“ yra ore. Kol kas šiuo metu turiu informaciją, kad ji (operacija) tęsiasi ir planuojama tęsti per naktį“, – sakė A.Brencius.

Kreipėsi dėl ikiteisminio tyrimo

Krašto apsaugos ministras Juozas Olekas kreipėsi į Generalinę prokuratūrą pradėti ikiteisminį tyrimą dėl dingusio orlaivio AN-2  ir jo įgulos paieškos ir gelbėjimo operacijos vykdymo.  

Pareiškime dėl ikiteisminio tyrimo inicijavimo teigiama, kad Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 181 straipsnio 1 dalyje  Lietuvos kariuomenė įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka organizuoja, koordinuoja ir vadovauja žmonių paieškos ir gelbėjimo darbams jūros rajone.

Pažymėtina, kad vadovaujantis įstatymais ir kitais teisės aktais vykdant bei koordinuojant paieškos ir gelbėjimo darbus dalyvauja ne tik krašto apsaugos sistemos institucijos, o taip pat Susisiekimo ministerijos, Aplinkos ministerijos kompetencijai priklausančios bei kitos institucijos ir tik visoms šioms institucijoms tinkamai atlikus savo funkcijas įmanomas efektyvus paieškos ir gelbėjimo operacijų atlikimas.  

2015 m. gegužės 16 d. dingus orlaiviui AN-2 žiniasklaidos priemonėse pasirodė informacija, kad Lietuvos kariuomenės karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras galimai netinkamai atliko paieškos ir gelbėjimo operacijos vykdymą bei koordinavimą, kas galėjo lemti, jog orlaivio pilotai nebuvo išgelbėti.   Krašto apsaugos ministras J. Olekas prašo Generalinės prokuratūros pradėti ikiteisminį tyrimą ir įvertinti, ar už žmonių paiešką ir gelbėjimą jūroje atsakingos institucijos tinkamai organizavo darbus.

Tęsia paieškas

Pasak atsakingojo atstovo A.Brenciaus, nėrimai ir laivo apžiūra vyks tol, kol bus gauta visa reikalinga informacija. Tai nėra vienas panėrimas. Tai bus daroma keletą kartų, apžiūrint orlaivį iš išorės, kol visiškai bus įsitikinta, ar yra kas nors viduje, ar nėra.

„Šiuo metu „Kuršis“ vėl vykdo darbą su povandeniniu robotu. Bus stengiamasi dar kartą nuodugniai iš išorės apžiūrėti lėktuvą, prieiti arčiau jo iš įvairių pusių, pasižiūrėti į kabiną iš išorės, taip pat ir pro šoninius langus“, – BNS trečiadienį sakė A.Brencius.

Surastas orlaivis antradienio vakarą buvo nufilmuotas „Kuršio“ turima kamera. Karininkų teigimu, An-2 yra priekiu pasviręs į dugną, pro kabinos stiklą matomos tuščios pilotų kėdės, bet neįmanoma pasakyti, ar lakūnų kūnų tikrai nėra lėktuvo viduje.

A.Brencius BNS patvirtino, kad rasto orlaivio durys buvo „šiek tiek praviros“, tačiau kol kas susilaikė nuo komentarų, ką tai galėtų reikšti. Jis teigė neturintis duomenų, ar šiuo metu yra svarstoma iškelti lėktuvą iš jūros dugno.

Trečiadienį lėktuvo pilotų paiešką vykdė Valstybės sienos apsaugos tarnybos ir Karinių oro pajėgų sraigtasparniai, kariniai laivai „Kuršis“ ir „Šakiai“. A.Brenciaus teigimu, aukščiausias An-2 pilotų žvalgymo taškas yra ties Liepoja.

Orlaivio An-2 pilotų paieškos operacijoje toliau dalyvauja Lietuvos karinių jūrų pajėgų laivas „Šakiai“,  Lietuvos karinių oro pajėgų orlaivis L-410. Skrydžiui į paieškos rajoną ruošiasi Valstybės sienos apsaugos sraigtasparnis „Eurocopter EC-135“. Parengtyje stovi ir Lietuvos karinių oro pajėgų sraigtasparnis Mi-8 ir JAV kariuomenės orlaivis „Hercules“.

Prie povandeninės lėktuvo apžiūros darbų šiandien prisidės ir  Klaipėdos universiteto specialistai su universitetui priklausančia įranga.

Pastebėjo objektą

Baltijos jūroje pastebėtas objektas, išsiųstas sraigtasparnis siekiant išsiaiškinti, ar jis gali būti susijęs su nukritusiu lėktuvu. Apie tai trečiadienį pranešė krašto apsaugos viceministras Antanas Valys.

„Rastas jūroje plaukiojantis objektas. Išskridęs sraigtasparnis, laukiame informacijos, kad galbūt tai susiję su avarija. Kas tai per objektas, negaliu patvirtinti, žinių neturime“, – per Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto posėdį trečiadienį sakė A.Valys.

Lietuvos kariuomenės jungtinio štabo Jungtinio  situacijų skyriaus viršininkas pulkininkas leitenantas Raimondas Matulaitis sakė, kad objektas buvo pastebėtas dar antradienį vakare, tačiau jį aptikęs pasieniečių sraigtasparnis neturėjo galimybės jo patikrinti. Trečiadienį prie objekto išskrido karinių oro pajėgų sraigtasparnis MI-8. 

„Vakar pastebėjo pasieniečių sraigtasparnis, šiandien išskrido MI-8. Pasieniečiai dėl sraigtasparnio techninių galimybių negali patikrinti, mūsų sraigtasparnis turi galimybes, nusileis, jei reikės, patikrins, kas tai per objektas“, – žurnalistams sakė R.Matulaitis. 

Jis sakė šiuo metu neturintis informacijos, ar pastebėtas objektas susijęs su nukritusiu An-2.

„Per visą operaciją buvo aptikta įvairiausių objektų, bet pripažinta, kad jie – ne nukritusio orlaivio įranga“, – sakė R.Matulaitis. 

Mokslininkai apskaičiavo, kur gali judėti gelbėjimosi valtis

Žinomas aviatorius Vidas Kaupelis su dingusių pilotų artimaisiais ir „Klaipėdos avialinijomis“ iš vokiečių mokslininkų gavo skaičiavimus apie galimą gelbėjimosi valties padėtį ir informaciją pateikė kariškiams. Pasak vyro, ieškoti maždaug ten, kur pučia vėjas, – labai netikslu, nes užima pusę amžinybės.

Vokiečių mokslininkai apskaičiavo ir sumodeliavo, jog gelbėjimosi valtis šiuo metu turėtų būti tarp Jūrmalciemio ir Liepojos, keliolika jūrmylių nuo kranto. Šiuo metu pagal modelio koordinates valtis turėtų judėti nuo kreivės aukščiausio viršutinio taško arčiau Liepojos žemyn.

Prognozėse pateiktas numatomas judėjimo taškas iki trečiadienio vidurnakčio. Aviatorius pateikė ir tikslias numatomo judėjimo koordinates.

Gelbėjimosi valtis šiuo metu gali būti apsisukusi ir grįžti atgal. „Prognozėje gali būti numatyta, kad keisis vėjo kryptis, tada ir prasideda sukiojimasis ratu. Vieną dieną pučia į vieną pusę, o kitą dieną į kitą, tada apsisuka ir taip išeina“, – aiškino aviacijos specialistas.

„Tai yra kompiuterinė prognozė-simuliacija pagal faktinę vėjo kryptį ir faktinius hidrologinius Baltijos jūros parametrus. Ji yra mokslinė ir daug metų tobulinta. Matematinis fizikinis modelis simuliuoja srovių judėjimą Baltijos jūroje atsižvelgdamas į meteorologines sąlygas, jūros druskingumą ir visokius kitokius parametrus“, – paaiškino V.Kaupelis.

Pasak jo, atsižvelgiant į tikimybę ir darant prielaidas, šis modelis yra patikrintas daugiau kaip dešimt metų. Teigti, kad ten ir toje vietoje tiksliai yra, negalima, nes gali ten ir nebūti.

Ar jie gyvi ir ta valtis iš viso egzistuoja, yra atskiras klausimas. Pasak pašnekovo, čia nekalbama apie tai, kad reikia lėkti galvą pametus į tą vietą, ir jie sėdės toje valtyje. Jei jau bandoma ieškoti, tuomet daroma prielaida, jog galbūt jiems pavyko išsigelbėti ir, nepaisant visų tikimybių, jie yra dar gyvi. Jei jau diskutuojama, kur ieškoti, nes jūra didelė, tai šie duomenys padeda susiaurinti paieškų plotą.

Premjeras ragina atlikti tyrimą

Kaip pranešė BNS, Kazachstane su vizitu besilankantis ministras pirmininkas Algirdas Butkevičius susisiekė su Juozu Oleku. Pavedimu premjeras įpareigoja ministrą išsiaiškinti, kodėl įvyko aviakatastrofa ir kodėl buvo nutraukta dingusių pilotų bei lėktuvo paieška.

„Esant tokiai padėčiai, kaip įmanoma skubiau turi būti atliktas išsamus tyrimas. Dingusių pilotų šeimos turi teisę žinoti visas aplinkybes. Įpareigoju krašto apsaugos ministrą visą informaciją skelbti viešai, kad dingusiųjų artimieji ir visuomenė žinotų tikrąją padėtį“, – teigia A.Butkevičius.

Lėktuvas An-2 su dviem patyrusiais pilotais Adolfu Mačiuliu ir Alvydu Selmistraičiu dingo gegužės 16-osios popietę skrisdamas iš Švedijos į Lietuvą. Jo paieška tęsiama, operacijai vadovauja Lietuvos karinių pajėgų Jūrų gelbėjimo ir koordinavimo centras.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„24/7“: ar turite už ką balsuoti, ponia Seimo pirmininke?