Biržuose nukritusio lėktuvo lakūnas padarė lemtingą klaidą?

Penktadienį Biržuose nukrito sportinis vienmotoris lėktuvas „Cessna 150“. Biržų aeroklubui priklausančiu lėktuvu skrido du vyrai. Lėktuvą pilotavo Biržų aeroklubo Mokymo organizacijos vadovas Gediminas Venskus, kartu su juo skrido Rimantas Ruplėnas. Jie abu priklauso Biržų aeroklubui.

Penktadienį Biržuose nukrito sportinis lėktuvas.<br>J.Petrauskienės nuotr.
Penktadienį Biržuose nukrito sportinis lėktuvas.<br>J.Petrauskienės nuotr.
Penktadienį Biržuose nukrito sportinis lėktuvas.<br>J.Petrauskienės nuotr.
Penktadienį Biržuose nukrito sportinis lėktuvas.<br>J.Petrauskienės nuotr.
Penktadienį Biržuose nukrito sportinis lėktuvas.<br>J.Petrauskienės nuotr.
Penktadienį Biržuose nukrito sportinis lėktuvas.<br>J.Petrauskienės nuotr.
Penktadienį Biržuose nukrito sportinis lėktuvas.<br>J.Petrauskienės nuotr.
Penktadienį Biržuose nukrito sportinis lėktuvas.<br>J.Petrauskienės nuotr.
Penktadienį Biržuose nukrito sportinis lėktuvas.<br>J.Petrauskienės nuotr.
Penktadienį Biržuose nukrito sportinis lėktuvas.<br>J.Petrauskienės nuotr.
Penktadienį Biržuose nukrito sportinis lėktuvas.<br>J.Petrauskienės nuotr.
Penktadienį Biržuose nukrito sportinis lėktuvas.<br>J.Petrauskienės nuotr.
Daugiau nuotraukų (6)

Evelina Valiuškevičiūtė, Vygandas Trainys

May 23, 2015, 8:41 PM, atnaujinta Nov 26, 2017, 11:11 PM

Kaip nutiko, kad patyrusio lakūno pilotuojamas lėktuvas netikėtai padarė pavojingą manevrą ir rėžėsi į žemę?

Aviatoriai kalba apie klaidą, kuri dažnai nutinka lėktuvais skraidyti besimokantiems lakūnams.

Smigo į žemę

Lėktuvas „Cessna 150“ nukrito pievoje, aerodromo teritorijoje. Pirminiais duomenimis, lėktuvas nukrito nusileidimo metu – orlaivis dešimties metrų aukštyje staiga smigo į žemę.

Nedidelis lėktuvas ratais trenkėsi į žemę, nulūžo jo ratai. Tuomet lėktuvas slydo pieva ir apvirto. Ratai nuo apvirtusio orlaivio buvo 20 metrų.

Pribėgus žmonėms, vienas lakūnas buvo iškritęs. Lėktuvo pilotas G.Venskus buvo prispaustas, buvo matyt, kad jis yra stipriai sužeistas. Iš lėktuvo išsipylė degalai, tačiau gaisro pavojaus nebuvo – atvykę ugniagesiai gelbėtojai nelaimės vietą padengė specialiomis putomis. Pirminėmis žiniomis, lėktuvas buvo techniškai sutvarkytas.

Biržų aerodromo vadovas Mantas Binkis portalui lrytas.lt sakė, kad lakūnus nuo tragiškų pasekmių išgelbėjo minkšta žemė. Pieva buvo įmirkusi ir minkšta, todėl suveikė kaip savotiška oro pagalvė. Jeigu pieva būtų buvusi visiškai sausa ir kieta, lėktuvas būtų sudužęs į šipulius.

„Pastaruoju metu nemažai lijo, šlapia pieva jų atveju buvo labai teigiamas dalykas“, – sakė aerodromo vadovas. 

Biržų aeroklube ne kartą yra skraidęs ir partijos „Tvarka ir teisingumas“ vedlys Rolandas Paksas. Aviatorius pažįsta ir lėktuvą pilotavusį lakūną G.Venskų.

„Orlaivis yra dvivietis. Kairėje sėdėjo Gediminas – jis yra patyręs pilotas, daugkartinis čempionas ir instruktorius. Nekyla abejonių dėl jo gebėjimų pilotuoti. Bet, anot liudininkų, dešimties metrų aukštyje lėktuvas staigiai kryptelėjo žemyn ir trenkėsi į žemę. Mano versija – dešinėje sėdėjo žmogus, kuris skraido skraidykle“, – sakė R.Paksas.

Lakūnas susipainiojo?

Ką tai reiškia? Skraidyklės valdymo sistema yra visiškai priešinga lėktuvo. Norint, kad skraidyklė kiltų, reikia nuo savęs stumti vairalazdę. O aviacijoje yra visiškai priešingai.

„Mano supratimu, valdymas buvo patikėtas skraidančiam skraidykle ir artėjant prie žemės ir iš įpročio vairalazdė buvo pastumta nuo savęs, reikėjo daryti visiškai atvirkščiai. Matyt, nebuvo spėta perimti valdymo, ir orlaivis rėžėsi į žemę. Tai būtų mano versija. Iš to, ką išgirdau, man nekiltų abejonių, kad nutiko būtent šitaip“, – pasakojo R.Paksas.

Jis pridūrė, kad pažįsta ne vieną lakūną, kurie smarkiai nukentėjo valdydami skraidykles. Kai reikėdavo staigios reakcijos, lėktuvus skraidyti įpratę lakūnai padarydavo klaidų valdydami skraidyklę.

Biržų aerodromo vadovas M.Binkis patvirtino, kad su G.Venskumi skridęs vyras anksčiau yra skraidęs motorizuotąja skraidykle. Jis taip pat žino ne vieną tragišką atvejį, kai supainioję veiksmus lėktuvą ar skraidyklę valdę lakūnai smigdavo žemyn.

„Tačiau tai yra tik versija. Kol neatliktas tyrimas, to patvirtinti negalime“, – sakė jis. Abu nukentėję lakūnai šiuo metu yra ligoninėje. G.Venskaus situacija yra sunkesnė, jam atlikta operacija. Tačiau nė vieno lakūno gyvybei pavojus negresia, medikai yra stabilizavę jų būklę.

Pateikė pirminę versiją

„Šeštadienį bendravau su Susisiekimo ministerijos orlaivių avarijų tyrimų vadovu Broniumi Merkiu, kuris penktadienį buvo atvykęs į avarijos vietą. Pirminiais duomenimis, nelaimė greičiausiai įvyko todėl, kad pilotas, leidžiantis į aerodromą, vairalazdę smarkiai pasuko žemyn.

Kodėl taip atsitiko, dabar sunku pasakyti. Tai paaiškės tyrimo metu“, – portalui lrytas.lt pasakojo Susisiekimo ministro patarėjas ryšiams su visuomene Ričardas Slapšys.

Daugiau nelaimės detalių išaiškės, pasikalbėjus su traumas patyrusiais pilotais.

Kol kas apklausti jų nėra nėra galimybės. Abu vyrai buvo nuvežti į Panevėžio ligoninę, tačiau, R.Slapšio žiniomis, jie artimiausiu metu gali būti pervežti  į kitą gydymo įstaigą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.