Pabradės poligone – unikalaus vokiško ginklo bandymai

Lietuvos kariuomenės generolo Silvestro Žukausko poligone Pabradėje – svarbus įvykis. Krašto apsaugos ministerijos paskelbtame konkurse tiekti naujas pėstininkų kovines mašinas (PKM) dalyvaujantis Vokietijos koncernas ARTEC atvežė pėstininkų kovinę mašiną „Boxer“ su ginkluotės bokšteliu. Šiandien šarvuočio manevravimą ir šaudymą vertins Lietuvos kariuomenės vadovybė ir ekspertai, o išvakarėse „Boxer“ bandymus stebėjo portalo lrytas.lt autorius.

„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius.<br>A.Matonio nuotr.
Daugiau nuotraukų (16)

Aleksandras Matonis

Aug 27, 2015, 11:25 AM, atnaujinta Oct 18, 2017, 4:10 PM

Į Lietuvą atvežtas „Boxer“ gerokai skiriasi nuo to paties tipo šarvuočių, su kuriais vasaros pradžioje pratybose mūsų šalyje dalyvavo Vokietijos kariuomenės kuopa – pirmiausia skirtingu misijos moduliu.

„Boxer“ – vienintelis pasaulyje modulinio tipo šarvuotis, kuriame ant važiuoklės galima užkelti skirtingų tipų misijos modulius. Lietuvoje dislokuota bundesvero kuopa naudojosi šarvuoto pėstininkų transporterio „Boxer“, gabenančio karius ir ginkluoto 12,7 mm kalibro kulkosvaidžiu, moduliu. Šiomis dienomis į Lietuvą atvežtas visavertės pėstininkų kovinės mašinos reikalavimus atitinkantis šarvuotis, galintis gabenti karius ir ginkluotas bokšteliu su 30 mm automatiniu pabūklu.

Ugnies galia – įspūdinga

Nuotoliniu būdu valdomame bokštelyje slypi visa „Boxer“ ugnies galia. Šarvuotyje sumontuotas bokštelis RCT-30 nuo naujos vikšrinės pėstininkų kovinės mašinos „Puma“, kuri bundesvero užsakymu jau masiškai gaminama. Svarbiausias ginklas – 30 mm  „Mauser“ 30 mm automatinis pabūklas su nutaikymo ir valdymo sistema.

Pabūklo vamzdžio priekyje – įtaisas, matuojantis sviedinio greitį ir užprogramuojantis detonavimo laiką. Kovinis kontaktas su priešu mašinoje „Boxer“ atrodo taip: gerai apsaugoto šarvinio korpuso gilumoje esantys šarvuočio vadas ir ginklų operatorius per stebėjimo prietaisus pastebi ir atpažįsta priešą, įvertina jo aplinką ir nusprendžia, koks amunicijos tipas bus naudojamas – ore sprogstantis sviedinys ar šarvamušė adata. Jei taikinys – pėstininkai, mažai apsaugotas transportas arba sraigtasparnis, pabūklas užtaiso ore sprogstantį sviedinį.

Pabūklo valdymo pulte pasirenkamas sviedinio detonavimo režimas, tinkamas konkrečiam taikiniui sunaikinti. Pvz., jei artėja plačiai per flangą išsiskleidusi pėstininkų grupė, per sekundę kitą bus iššauti keli sviediniai, kurie susprogs virš karių susitelkimo vietų ir pervers juos skeveldrų lietumi.

Jei priešas juda vora, sviedinys bus užprogramuotas sprogti virš voros priešakinio kario ir taip sunaikins visus iš paskos einančius.

Jei priešas slepiasi už kliūties, sviedinys sprogs perskridęs kliūtį. Ore sprogstanti amunicija naudojama ir prieš sraigtasparnius. „Boxer“ – vienas iš vos keleto pasaulyje egzistuojančių kovinių pėstininkų mašinų, kurių ginkluotė pritaikyta kovoti su taikiniais ore.

Susidūrę su priešo šarvuota technika, ginklų operatoriai užtaisys šarvamušį sviedinį, kuris 3 kilometrų atstumu pajėgus įveikti daugumos buvusios Sovietų Sąjungos ir Rusijos šarvuočių apsaugą.

Demonstracinių šūvių metu Pabradėje kaip taikinys buvo naudojamas senas sovietinis vikšrinis transporteris. Jį šarvamušė adata ne tik perskrodė, bet ir pažėrė tūkstančius skeveldrų nuo yrančio šarvo. Sunku net įsivaizduoti, kas galėjo nutikti tokio šarvuočio viduje esantiems kariams – nudegimai nuo gaisro, sunki kontuzija, mirtinos žaizdos nuo tūkstančių išsilydžiusio plieno skeveldrų.

Dvikovai su sunkia šarvuotąja technika taip pat naudojama ore sprogstanti amunicija, kuri sunaikina visus tanko optinius stebėjimo prietaisus ir jutiklius. Tuomet „apakintas“ tankas sunaikinamas uraganine šarvamušių sviedinių ugnimi tiesiu taikymu arba tai padaro pėstininkai iš granatsvaidžių.

Taip pat „Puma“ bokštelyje bus montuojamos prieštankinės raketos, kurias pasirinks pirkėjas. Lietuvos KAM suformavo reikalavimus, kad bokštelis būtų pritaikytas dviejų prieštankinių raketų paleidimo įtaisams įrengti.

Mašinoje „Boxer“ jau numatytos raketų paleidiklių tvirtinimo detalės ir elektronikos prijungimo lizdai. Bokštelyje RCT-30   pirkėjo užsakymu sumontuojamas smulkaus arba vidutinio kalibro kulkosvaidis, kuris taip pat valdomas iš ginklų operatoriaus vietos šarvuočio gilumoje.

Bokštelis RCT-30 jau yra ne tik išbandytas ir sertifikuotas, bet ir masiškai gaminamas KMW įmonėje, juo aprūpinant Vokietijos bundesvero užsakytą vikšrinių pėstininkų kovinių mašinų seriją.

Įgulos ir desanto apsauga

Nuotoliniu būdu valdomas ginkluotės bokštelis visiškai neužima vietos šarvuočio viduje, todėl demonstraciniame „Boxer“, be trijų įgulos narių – vairuotojo, vado ir ginklų operatoriaus, telpa šeši pėstininkai su visa ginkluote ir ekipuote.

Demonstruoti Lietuvoje gamintojai įrengė papildomų ekranų ir prietaisų, kurie ekspertams padės vertinti ginkluotės sistemų naudojimo ypatybes. Tačiau pasibaigus demonstracijai, papildoma įranga bus išmontuota ir atsiras vietos dar dviem pėstininkų krėslams, iš viso – 8-iems. Lietuva reikalavimuose gamintojams nurodė, kad šarvuotyje, be įgulos, tilptų iki 8 karių. „Boxer“ pirmiausia buvo atgabentas į Lietuvos kariuomenės dalinį Rukloje.

Ten įsilaipino skyrius karių su visa ginkluote ir amunicija – šautuvais, kulkosvaidžiais, granatsvaidžiais, kuprinėmis, miegmaišiais, atsargomis – ir pervažiavo į Pabradę. Toks maršas – šarvuočio ergonomikos vertinimo dalis.

Garso izoliacija viduje važiuojant šarvuočiui leidžia kalbėtis pusbalsiu, nebūtini šalmai su ryšio priemonėmis, o tai labai svarbu karių ir įgulos sąveikai bei komfortui. Net ir poligono sąlygomis per kliūtis važiuojančio šarvuočio pakaba labai minkšta, todėl juntamas ne kratymas ir purtymas, o lengvas lingavimas. Pakeliui iš Ruklos į Pabradę lietuviai kariai paprasčiausiai sumigo.

Šarvuočio vidaus kondicionavimas ir mikroklimato kūrimas – ne tik komforto, bet ir saugumo paketo dalis. „Boxer“ yra visiškai apsaugotas nuo radiacijos, bakteriologinio ir cheminio ginklo. Šarvuočio viduje palaikomas slėgis, kuris didesnis už aplinkoje esantį, todėl net ir atsiradus, pvz., plyšiui tarp liukų ar durų, į vidų kenksmingosios medžiagos nepateks. Tuo „Boxer“ konstrukcija skiriasi nuo kitų šarvuočių, kurių viduje tik įrengti valomo oro kanalai su kaukėmis įgulai ir kariams. Lietuva PKM tiekėjams iškėlė sąlygą, kad šarvuotį saugotų ne mažesnio kaip 5-ojo lygio pagal NATO STANAG standartą šarvai. Šis apsaugos lygis numato, kad kovinė transporto priemonė būtų apsaugota nuo 20 mm skeveldrinio sviedinio šūvio, iššauto 25 metrų atstumu, bei 25 mm šarvamušio sviedinio, iššauto 500 metrų atstumu, kitaip tariant, nuo vyraujančios automatinių patrankų grėsmės. Į Pabradę atvežto šarvuočio gamintojai atsisako specifiškai nurodyti šarvo galimybes, tačiau teigia, kad šiame konkrečiame gaminyje šarvo charakteristikos viršija STANAG 5-ąjį lygį ir artėja prie 6-ojo. „Boxer“ šarvo sudėtis yra modulinė.

Prie kietojo šarvinio korpuso tvirtinami papildomi kompozitinės medžiagos šarvai, kurių sudėtis laikoma paslaptyje. Papildomos šarvo plokštės gali būti keičiamos lengvesnėmis arba dar sunkesnėmis. Taip pat gali būti keičiama viena pažeista šarvo plokštė.

Taip pat numatyta galimybė įrengti papildomus šarvo posluoksnius, dar padidinančius šarvinę apsaugą. „Boxer“ korpusas yra V formos, apsaugantis nuo minų ir savadarbių sprogmenų sprogimo. Nuo šarvuočio pirmagalio iki galo dugną saugo vientisa lenkta šarvo plokštė, kuri suteikia geresnę apsaugą negu suvirintų plokščių dugnas.

Visos „Boxer“ važiuoklės dalys yra paslėptos giliai korpuse. Tuo konstrukcija skiriasi nuo pėstininkų kovinių mašinų, kurios sukonstruotos ant krovininių automobilių bazės. Net vairo traukės „Boxer“ šarvuotyje yra ne ašies, o padangos viršaus lygmenyje, todėl gerai apsaugotos nuo sprogimų.

Kaip ir daugumoje kitų aštuonračių šarvuočių, mašinoje „Boxer“ vairuojant sukiojasi dviejų priekinių ašių ratai. Pakabos ir visų varančiųjų ratų konstrukcija numatyta tam, kad šarvuotis galėtų pajudėti ir pasitraukti iš kovos lauko net kai sunaikinti du iš keturių vienos pusės ratų.

Tai, kad šarvuotyje įrengtas nuotoliniu būdu, o ne žmonių valdomas bokštas, leido sutaupyti ne tik vietos šarvuočio viduje, bet ir svorio. Bokšteliui be žmonių nebūtina didelė šarvinė apsauga, todėl sumažėja ir masė. „Boxer“ su bokšteliu sveria iki 35 tonų.

Atsižvelgdami į bundesvero kuopos patirtį Lietuvoje sunkiai išvažiuojamuose kemsynuose, gamintojai pakeitė šarvuočio padangas. Vietoj universalių – nuo Vokietijos iki Afganistano – naudotų padangų specialiai Lietuvos sąlygoms pagamintos dar aukštesnio profilio – 27 colių padangos, kurios sunkiam šarvuočiui suteikia geresnių pravažumo savybių. Tokios padangos būtų montuojamos visuose Lietuvos rinkai skirtuose „Boxer“, jei Lietuva nuspręstų įsigyti šio tipo PKM.

Lietuva vilkina sprendimą

2014 metų vasarą pradėjusi pėstininkų kovinės mašinos tiekėjų apklausą, Lietuva sulaukė keliolikos šarvuočių ir ginkluotės gamintojų pasiūlymų. Kariuomenės ekspertų akys nukrypo į visiškai naujos koncepcijos Vokietijos įmonių „Kraus-Maffei Wegmann“ ir „Rheinmetall“ gaminamą modulinį šarvuotį „Boxer“, kuris jau masiškai gaminamas Vokietijos ir Nyderlandų kariuomenių užsakymu ir turi plačių modernizavimo ateityje galimybių.

Nelygu turimi ištekliai, per 30–40 eksploatavimo metų Lietuva galėtų ne tik atnaujinti šarvuočio sistemas, bet ir įsigyti kitų misijos modulių turimoms važiuoklėms – ryšių, vadavietės, medicinos evakuacijos, net 155 mm haubicos.

Šių metų pavasarį prezidentės vadovaujama Valstybės gynimo taryba ir esmės pritarė pėstininkų kovinių mašinų įsigijimui. Vasarą, apsvarsčiusi gautų pasiūlymų analizę ir Lietuvos kariuomenės vado patarimą, Krašto apsaugos ministerijos Gynybos resursų taryba nusprendė, kad „Boxer“ geriausiai atitinka Lietuvos kariuomenės keliamus reikalavimus.

Buvo tikimasi, kad šiam pasirinkimui pritars Valstybės gynimo taryba, tačiau jos atstovai pareiškė, kad atsakomybę už sprendimą dėl konkretaus PKM tiekėjo turi priimti krašto apsaugos ministras. Tokio sprendimo kol kas nėra.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.