Buvę įkaitai nekalbūs

Du Nigerijos piratų pagrobti jūrininkai, beveik keturias savaites praleidę džiunglėse, sugrįžo į Klaipėdą. Bet jie kol kas linkę nutylėti, ką patyrė Afrikoje.

Grobiantys įvairių šalių jūrininkus Afrikos piratai siekia didelės išpirkos.<br>Nuotr. iš LR archyvo
Grobiantys įvairių šalių jūrininkus Afrikos piratai siekia didelės išpirkos.<br>Nuotr. iš LR archyvo
Daugiau nuotraukų (1)

Gediminas Pilaitis („Lietuvos rytas“)

Nov 18, 2015, 6:12 AM, atnaujinta Oct 4, 2017, 1:44 AM

Bahamų salose registruotos Rusijos įmonės „Rainbow Reefers“ transporto laivo „Solarte“ keturi jūrininkai jau namie. Po savaitę per tarpininkus vykusių derybų su banditais vyrai pagaliau ištrūko į laisvę.

Į Lietuvą atskraidinti ir klaipėdiečiai – vyresnysis kapitono padėjėjas bei vairininkas. Juos Rusijos laive buvo įdarbinusi okeaninės žvejybos įmonė „Baltlanta“. Išvaduoti ir du ukrainiečiai – „Solarte“ kapitonas bei jūrininkas.

Laivas toliau plaukioja

„Prieš skrydį į Lietuvą jūrininkai buvo apžiūrėti Nigerijos ligoninėje, jų sveikatos būklė yra gera. Apie tai mus informavo laivo „Solarte“ savininkai“, – sakė Vyriausybės vicekancleris Rimantas Vaitkus.

Tarp Nigerijos ir Kanarų krovinius gabenantis laivas „Solarte“, kuriuo naudojasi kita Rusijos bendrovė „Arctic Shipping“, toliau plaukioja įprastais maršrutais. Jame darbuojasi 16 jūrininkų – Lietuvos piliečių.

Su „Solarte“ savininkais visą laiką ryšius palaikęs Klaipėdoje veikiančios „Baltantos“ personalo direktorius Saulius Žukauskas jau spėjo pabendrauti su namo grįžusiais jūrininkais: „Abu vyrai sveiki, džiaugėsi, kad baigėsi šis košmaras. Kol kas jie nelabai nori prisiminti to, ką patyrė nelaisvėje.“

Paklaustas, kokia išpirka buvo sumokėta už įkaitus, S.Žukauskas pasiūlė susisiekti su „Solarte“ savininkais arba kreiptis į Londono teisininkus, kurie tokiais atvejais derasi su jūrininkus pagrobusiais piratais: „Įdarbintojai čia niekuo dėti, su banditais nesiderėjome, jokių pinigų jiems nemokėjome.“

Nigerijoje, kur daug įvairaus plauko plėšikų, jūrininkus galėjo pagrobti ir su reguliariąja kariuomene kovojančio separatistinio judėjimo „Už Nigerio upės deltos išlaisvinimą“ (MEND) būriai, ir agresyvūs vietos genčių atstovai.

Nigeriečiai neprognozuojami

Įkaito dalią Somalio piratų užgrobtame tanklaivyje „Bow Asir“ patyręs klaipėdietis inžinierius Pavelas Galijevskis prisiminė, jog užpuolikai įgulos narių laisvės laive nevaržė, nesmurtavo – jūrininkams leido dirbti, net bendrauti su namiškiais mobiliaisiais telefonais.

„Su Somalio piratais galima susisiekti per korumpuotus šios šalies valdininkus, derybose dėl įkaitų vadavimo dalyvauja specialistai. O Nigerija – visiškai kitoks kraštas, tenykščių banditų poelgiai neprognozuojami“, – kalbėjo P.Galijevskis.

Jūrininkai toliau dirba

Anksčiau Nigerio deltos vandenyse nuo piratų nukentėjo laivybos kompanijos „Limarko“ transporto laivai „Saturnas“ ir Argo“ – iš jų irgi buvo pagrobti jūrininkai. Po kurio laiko pavyko visus išvaduoti.

„Niekas mūsų jūrininkų nekankino ir nemušė. Kas juos pagrobė, sunku susigaudyti – etninių ir politinių nesutarimų plėšomoje Nigerijoje siautėja daug nuo seno konfliktuojančių ginkluotų gaujų“, – pasakojo „Limarko“ vadovas Vytautas Lygnugaris.

Automatais „Kalašnikov“ ginkluoti Nigerio deltos laisvintojai dažniausiai grobia čia įsikūrusių JAV naftos verslovių specialistus. Uniformuoti MEND atstovai laikosi disciplinos, pripažįsta hierarchijos ryšius.

„Su separatistais lengviau tartis dėl įkaitų išlaisvinimo nei su pavieniais žmonių grobikais“, – kalbėjo V.Lygnugaris.

Visi įkaitų dramas Nigerijos džiunglėse išgyvenę jūrininkai ir toliau dirba laivuose – nė vienas jų profesijos nepakeitė.

Apgadino laivą

* Ginkluoti piratai laivą „Solarte“ užpuolė spalio 19-ąją netoli Port Harkorto uosto. Pagrobus kapitoną ir jo pavaduotoją, įgula atsidūrė nepavydėtinoje padėtyje – laive nebeliko diplomuotų laivavedžių.

* Kai „Solarte“ prisišvartavo Port Harkorto uoste, „Baltlanta“ į šį Nigerijos uostą nusiuntė pakaitinį kapitoną ir dar du šturmanus, kad laivas nestovėtų prie krantinės ir galėtų tęsti komercinius reisus.

* „Solarte“ vėl plaukioja įprastais maršrutais tarp Kanarų salų ir Afrikos. Laivą reikės remontuoti – traukdamiesi piratai ne tik apiplėšė kajutes, bet ir išdaužė vairinę, apgadino prietaisus.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.