Naujasis ministras J.Požela politinių intrigų bandys išvengti

Prezidentė Dalia Grybauskaitė sveikatos apsaugos ministru paskyrė socialdemokratą Seimo Sveikatos reikalų komiteto narį Jurą Poželą. Ar nuolat Vyriausybei priekaištaujančiai šalies vadovei įtiks naujasis ministras?

Paskirtasis sveikatos apsaugos ministras J.Požela: „Įsiklausysiu į specialistų argumentus, bet nepasiduosiu visokioms įtakoms.“<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Paskirtasis sveikatos apsaugos ministras J.Požela: „Įsiklausysiu į specialistų argumentus, bet nepasiduosiu visokioms įtakoms.“<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Valdas Bartasevičius („Lietuvos rytas“)

Mar 15, 2016, 7:05 AM, atnaujinta Jun 1, 2017, 5:27 PM

– Vadovauti Sveikatos apsaugos ministerijai (SAM) galėsite vos kiek ilgiau nei pusmetį, kol po Seimo rinkimų bus sudaryta nauja Vyriausybė.

Kodėl ryžotės tokiam trumpam laikui sėsti į itin dažnai išklibinamą ministro kėdę? – „Lietuvos rytas“ pasiteiravo 33 metų J.Poželos.

– Nemanau, kad tai trumpas laikas, jei intensyviai dirbi. Net viena prasmingai pragyventa diena yra ilga reikšmingumo prasme, o aš esu įsitikinęs, kad man pavyks ir per pusmetį inicijuoti proveržius keliose srityse.

Pirmiausia tai eilės gydymo įstaigose. Pasistengsiu jas sutrumpinti. Antra, ieškosiu būdų sumažinti vaistų kainas. Trečia prioritetinė mano dėmesio sritis bus sveikesnė gyvensena – kalbu apie tokių reiškinių kaip alkoholizmas, narkomanija prevenciją ir gydymą.

Ketinu daugiau rūpintis ir medicinos inovacijų spartesniu diegimu gydymo įstaigose.

Pavyzdžiui, kai kurioms onkologinėms ligoms gydyti skirti vaistai pasiekia ligonius tik praėjus 7 metams nuo jų atsiradimo. O juk tokius žmonėms gyvybiškai svarbius reikalus galima spręsti ministro įsakymu.

– Tačiau nauji vaistai turbūt ir brangesni. Ar pakaks pinigų geriems jūsų ketinimams įgyvendinti?

– Tiek Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijose, tiek Europos Komisijos ataskaitose rašoma apie lėšų naudojimo efektyvumą. Juk turbūt nėra šalies, kurios sveikatos apsaugai visiškai pakaktų pinigų. Matau labai daug rezervų, kaip galėtume efektyviau naudoti medicinai skiriamus finansus.

Optimaliau sutvarkius gydymo įstaigų tinklą galima efektyviau naudoti esamą medicinos įrangą, o sutaupytas lėšas skirti inovacijoms.

– Žmonės nuolat piktinasi eilėmis poliklinikose, vaistų kainomis, oficialiomis ir neoficialiomis priemokomis medikams. Jūs, be abejo, dalyvausite artėjančiuose Seimo rinkimuose. Ar ministro postas jums nepakenks siekiant mandato?

– Gal nelabai patikėsite, bet apie tai negalvoju. Dabar visą dėmesį ketinu skirti SAM. Jei pavyks gerai dirbti, rinkėjai tai matys ir įvertins – turiu galvoje ne vien save, o visą mūsų Vyriausybę.

Tikiu, kad mums pavyks pakeisti jei ne visą sveikatos apsaugos sistemą, tai bent požiūrį į ją.

Tobulinsime sprendimų priėmimo būdus, labiau įtrauksime į šį darbą specialistus, gerinsime bendravimą su visuomene. Pastangų šia kryptimi labai trūko ministerijai.

– Socialdemokratų santykiai su prezidente nepaprastai įtempti. Ar nebijote, kad tai trukdys jums dirbti?

– Suprantama, sėkmingam valdžios sektoriaus darbui būtina, kad visos valstybės institucijos veiktų ranka rankon. Tikiuosi, kad sprendžiant sveikatos apsaugos problemas taip ir bus elgiamasi.

Prezidentės patarėjai dalyvauja Sveikatos reikalų komiteto posėdžiuose. Gydymo įstaigų pertvarkos įstatymų projektams pritaria ir jie, ir SAM, ir Seimo komitetas. Esu įsitikinęs, kad pavyks rasti geriausius kompromisus ir priimti valstybei būtinus sprendimus.

Aš pats neketinu veltis į politinių santykių aiškinimąsi ir nemanau, kad tai trukdytų mano darbui.

– Jūsų viltys staiga pagerinti sveikatos apsaugą gali atrodyti pernelyg optimistinės žinant, kad ir ankstesni ministrai tai žadėjo, bet žmonės skundžiasi vis tomis pačiomis amžinomis gydymo problemomis. Kas labiausiai trukdo jas spręsti – lėšų stygius ar politinės valios atsispirti lobistams stoka?

– Žinoma, negalima neigti finansavimo problemos. Lietuva pagal sveikatos apsaugai skiriamą bendrojo vidaus produkto dalį yra ES šalių sąrašo pabaigoje. Bet pritarčiau nuomonei, kad trūksta ir politinės valios.

Neabejoju, kad sugebėsiu sprendimus priimti įsiklausęs į specialistų argumentus, bet nepasiduodamas visokioms įtakoms.

Kita vertus, labai stinga ir politinio sutarimo, kokiu keliu reikėtų eiti sveikatos apsaugai.

Matome, kokie demografiniai iššūkiai kyla Lietuvai, suprantame, kaip tai gali atsiliepti Privalomojo sveikatos draudimo fondui. Todėl privalome ieškoti būdų, kaip racionaliau naudoti lėšas, vadinasi, turime efektyviau sutvarkyti sveikatos priežiūros įstaigų tinklą.

Tačiau siekti šio tikslo trukdo tai, kad nėra nuoseklios sveikatos apsaugos politikos. Jei didžiausios šalies partijos susitartų dėl ilgalaikių nacionalinės sveikatos apsaugos gairių, pertvarka vyktų daug greičiau. Svarbu, kad keičiantis ministrams darbai būtų tęsiami.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.