Ekspertai: Lietuvos paauglių raštingumo rezultatai prastėja

Lietuvos 15-mečių gamtamokslių mokslų, skaitymo ir matematinio raštingumo rezultatai prastėjo, tačiau jais vis dar lenkiame nemažai šalių. Tai paaiškėjo po antradienį vykusio Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) atlikto tyrimo PISA pristatymo.

PISA tyrime dalyvavusiems vaikams buvo pateiktos užduotys, kuriose buvo uždari klausimai, kuriems reikėjo parinkti vieną ar daugiau atsakymų, atviri klausimai ir interaktyvios užduotys, reikalaujančios atlikti virtualius eksperimentus, gauti atsakymus.<br>R. Danisevičiaus asociatyvioji nuotr.
PISA tyrime dalyvavusiems vaikams buvo pateiktos užduotys, kuriose buvo uždari klausimai, kuriems reikėjo parinkti vieną ar daugiau atsakymų, atviri klausimai ir interaktyvios užduotys, reikalaujančios atlikti virtualius eksperimentus, gauti atsakymus.<br>R. Danisevičiaus asociatyvioji nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

2016-12-06 13:04, atnaujinta 2018-02-10 00:20

„Šie tyrimai yra orientuoti į gamtamokslinį raštingumą, kartu stebint ir skaitymo bei matematinio raštingumo rezultatus. Šalims, dalyvaujančioms tyrime, yra labai naudinga, nes tai padeda įsivertinti, palyginti save kitų šalių kontekste ir daryti išvadas, kaip tobulinti švietimo sistemą“, – sakė švietimo ir mokslo viceministrė Genoveita Krasauskienė.

Lietuva išlieka per vidurį

Atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad Lietuvos paaugliai savo žiniomis lenkia daugelį šalių, tačiau nemažai jų rezultatai yra ir aukštesni nei mūsų šalies.

Tyrime iš viso dalyvavo 70 šalių. Visų jų gamtamokslio raštingumo rezultatų vidurkis yra 493 taškai. Tuo metu Lietuvos vidurkis yra 475 taškai. „Lietuva nėra nei tarp stipriausių, nei tarp silpniausių šalių“, – sakė EBPO PISA valdybos narė Rita Dukynaitė.

Tokie rezultatai lemia, kad Lietuva pagal gamtamokslio raštingumo rezultatus yra 36-oje vietoje. Mūsų šalį lenkia tokios valstybės kaip Singapūras, Japonija, Estija. Rezultatais mums nusileidžia Libanas, Tunisas, Islandija.

Skaitymo vidurkis tyrimo šalyse yra toks pat, kaip ir gamtamokslio raštingumo, o Lietuvos – 472. Mus lenkia tokios valstybės kaip Kanada, Suomija, Airija, o nusileidžia vėlgi Libanas, Tunisas, Islandija ir kt.

Matematinio raštingumo rezultatai parodė, kad Lietuva ir čia yra 36-oje vietoje. Tyrimo šalių vidurkis yra 490, o Lietuvos – 478. Mūsų šalį lenkia Kanada, Suomija, Singapūras, o mums nusileidžia Brazilija, Makedonija.

Rezultatai prastėja

EBPO PISA tyrimas atliekamas kas trejetą metų. 2015-aisiais atlikto tyrimo rezultatai pasirodė prastesni nei tyrimo, atlikto 2012-aisiais.

R.Dukynaitė sakė, kad skaitymo rezultatai Lietuvoje per pastarąjį dešimtmetį buvo stabilūs, tačiau praėjusiais metais krito 5 taškais. Tai lėmė, kad bendras visų šalių vidurkis krito ketvertu taškų. Iš viso pagal šiuos rezultatus 10 šalių reikšmingai kilo, tiek pat jų reikšmingai krito.

Matematinio raštingumo rezultatai Lietuvoje nekito. Tyrimo šalių vidurkis yra neigiamas ketvertas, Lietuvos – neigiamas vienetas.

Gamtamokslio raštingumo rezultatai Lietuvoje taip pat prastėjo. Tyrimo šalių vidurkis yra neigiamas aštuonetas, o Lietuvos neigiamas dvidešimt. Tiesa, rezultatai pagerėjo tik septyniose šalyse, 19-oje – krito.

Merginos pasirodė geriau

Atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad daugelyje šalių, tarp ir Lietuvoje, merginų pasiekimų rezultatai tam tikrose srityse yra geresni nei vaikinų.

„24-ių šalių vaikinų rezultatai statistiškai gerokai lenkia merginų, o merginos geriau nei vaikinai pasirodo 22-ose šalyse, tarp jų ir Lietuvoje“, – sakė EBPO PISA tyrimo Lietuvoje koordinatorius Mindaugas Stundža.

Skaitymo rezultatai rodo, kad visose šalyse be išimties merginų rezultatas yra aukštesnis nei vaikinų. Lietuva patenka į 20-uką šalių, kuriose skirtumas tarp merginų ir vaikinų yra didžiausias. Skirtumas mūsų šalyje yra 39 taškai. Didžiausias skirtumas tarp merginų ir vaikinų skaitymo rezultatų yra Jordanijoje. Ten skirtumas – 72 taškai. Kalbant apie matematinį raštingumą, Lietuvoje skirtumo tarp vaikinų ir merginų faktiškai nėra. Tarp jų yra vieno taško skirtumas, tačiau, pasak EBPO PISA specialistų, mokslinės reikšmės toks skirtumas neturi.

Tyrimas – žinių pritaikymui patikrinti

EBPO PISA valdybos narė dr. R.Dukynaitė sakė, kad šis tyrimas akcentuoja ne mokinių gebėjimą atkurti žinias, o gebėjimą tomis žiniomis pasinaudoti.

„Tyrimas atliekamas naudojant kompiuterius. Matematinio raštingumo ir skaitymo gebėjimų užduotys išliko tos pačios, tačiau buvo perkeltos į elektroninę erdvę, gamtamokslio raštingumo užduotys kito“, – sakė R. Dukynaitė.

PISA tyrime dalyvavusiems vaikams buvo pateiktos užduotys, kuriose buvo uždari klausimai, kuriems reikėjo parinkti vieną ar daugiau atsakymų, atviri klausimai ir interaktyvios užduotys, reikalaujančios atlikti virtualius eksperimentus, gauti atsakymus.

PISA – tarptautinis 15-mečių tyrimas, kurį organizuoja Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija, kuriame tiriamos ir žinios, bet akcentai yra gebėjimai ir nuostatos. Nuo 2015 m. privalomai pradėti tikrinti ir mokinių gebėjimai spręsti problemas bendradarbiaujant.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.