Gidai neslepia, kad toks auklėjimas vyksta riestainio ir botago principu: kelionių vadovai nevengia įspėti mūsų turizmo sektoriaus specialistų, kad „už pernelyg lietuvišką versiją“ lauks skundas juos įdarbinusioje agentūroje ir prasti atsiliepimai, o už tam tikrus nutylėjimus – arbatpinigiai ir puikios rekomendacijos.
Gidai atlaiko komentarų ir klausimų laviną
Neseniai Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos Seime organizuotoje konferencijoje „Gidų darbas informacinių karų sąlygomis“ buvo diskutuojama apie gidų darbo specifiką ir šių dienų iššūkius.
„Gidai yra ne tik paslaugų ir poilsio verslo atstovai, bet ir informacinio karo kariai, esantys pirmosiose informacinio karo linijose. Gidai dirba tiek su užsienio, tiek su Lietuvos turistais. Turistai jais pasitiki, todėl jų vaidmuo formuojant nuomonę apie Lietuvą, paaiškinant šalies vidaus ir užsienio politiką yra labai reikšmingas. Ne mažiau svarbu, kad ir gidai jaustų valstybės rūpinimąsi bei paramą pristatant Lietuvos požiūrį į svarbius jai klausimus“, – teigė organizatoriai.
Gidų ir kelionių vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Ričardas Garuolis atviravo, kad gidas dažniausiai yra tas žmogus, kuriam tenka proga pristatyti šalį, o kartu ir atlaikyti klausimų bei komentarų laviną ne tik apie lankomus kultūros ar istorijos objektus, bet svečių nuomones apie šalį, jos istoriją.
„Mes, gidai, norime to ar ne, atsiduriame informacinio karo pirmose linijoje. Susitinkame su turistais, kurie turi pačių įvairiausių nuomonių ir užduoda įvairių klausimų. Net ir tie gidai, kurie nesidomi politika, priverčiami į juos atsakinėti“, – kalbėjo jis.
Gido profesija, anot pranešėjo, išskirtinė, mat tai specialistai, kuriems moka pinigus už tai, kad šie teiktų informaciją, o ir į šalį atvykstantiems turistams jų nuomonė tampa labai svarbi.
„Gido darbas dažnai yra dvilypis. Vieni mano, kad gidai yra tik poilsio ir pramogų verslo atstovai, turintys daryti viską, kad tik turistai būtų patenkinti, nesiskųstų ir vėl važiuotų, o kitos nuomonės šalininkai gidus laiko neoficialiais savo šalies diplomatais, nes juk tai, kaip jie papasakos apie tą šalį, tokią nuomonę svečiai ir išsiveš“, – kalbėjo jis.
Kelionių vadovai daro spaudimą
Dažnai gidai atsiduria nepavydėtinose situacijose, kai iš kaimyninių šalių atvyksta turistų grupės, kurių keliautojai turi išankstinę, kartais Lietuvai nepalankią nuomonę apie vieną ar kitą istorinį, politinį aspektą ir tikisi, jog toks jų nusistatymas kaip nors pasitvirtins.
„Būna, kelionės vadovas daro spaudimą gidui, kad jis pasakotų vienos ar kitos šalies istorijos interpretaciją. Tarsi bandoma apsaugoti turistus nuo to, kad jie nesužinotų, kokia yra Lietuvos istorikų ar Lietuvos valstybės pozicija konkrečiu klausimu. Kartais žada net skundus rašyti arba, atvirkščiai, jei bus nepasakojami vieni ar kiti dalykai, žadama daug arbatpinigių ir gerų atsiliepimų, darbo ateityje“, – apie situaciją kalbėjo pranešėjas.
Anot jo, gidai stengiasi vengti konfliktų ir likti maksimaliai diplomatiški. „Mūsų gidų uždavinys – padėti turistams ir apsaugoti nuo informacinių diversijų. Jau daug metų siūlome, kad būtų priimtas gidų etikos kodeksas, kuriam priešinasi Ūkio ministerija, bet iniciatyvą palaiko Krašto apsaugos ministerija“, – sakė R.Garuolis.