Audrų aptalžyta jachta „Lietuva“ ir krante grumiasi su nepalankiais vėjais

Klaipėdos buriuotojai ne juokais sunerimo dėl savivaldybei priklausančio mokomojo burlaivio „Lietuva“ ateities – siekdami užtikrinti jos gyvybingumą jie pradėjo rinkti parašusi peticijai, kurią rengiasi įteikti uostamiesčio tarybai ir merui Vytautui Grubliauskui.

 Regatos "The Tall Ships Races 2017" parade "Lietuvos" įgula išskleidė didžiulį spinakerį.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Regatos "The Tall Ships Races 2017" parade "Lietuvos" įgula išskleidė didžiulį spinakerį.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Garsi jachta - jaunųjų buriuotojų kalvė.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Garsi jachta - jaunųjų buriuotojų kalvė.<br> G.Pilaičio nuotr.
Krante kelti bures kartais sunkiau nei jūroje.<br> G.Pilaičio nuotr.
Krante kelti bures kartais sunkiau nei jūroje.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Buriuotojai regatose garsina Lietuvos vardą.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Buriuotojai regatose garsina Lietuvos vardą.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Buriuotojai regatose garsina Lietuvos vardą.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Buriuotojai regatose garsina Lietuvos vardą.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Buriuotojai garsina Lietuvos vardą.<br> G.Pilaičio nuotr.
 Buriuotojai garsina Lietuvos vardą.<br> G.Pilaičio nuotr.
Įgula burių dar nenuleidžia.<br> G.Pilaičio nuotr.
Įgula burių dar nenuleidžia.<br> G.Pilaičio nuotr.
Legendinei jachtai reikia remonto.<br> G.Pilaičio nuotr.
Legendinei jachtai reikia remonto.<br> G.Pilaičio nuotr.
Daugiau nuotraukų (8)

Gediminas Pilaitis

2017-09-08 10:23, atnaujinta 2017-09-08 10:50

Galvos sopulys valdžiai

Prieš keturiasdešimt metų Lenkijoje statyta „Conrad 54” tipo sportinė jachta „Lietuva“ vis dar varžosi regatose, jos denyje ugdomi jaunieji buriuotojai. Tai ne tik mokomasis, bet ir legendinis burinis laivas, pelnęs ne vieną prizą prestižinėse regatose „The Tall Ships Races“, reprezentuojantis Klaipėdą ir  šalį asociacijos „Baltic Sail“ renginiuose.

Sąjūdžio laikais "Lietuva" dalyvavo istoriniame trijų jachtų žygyje per Atlantą – iškėlusi trispalvę pasauliui nešė žinią apie atgimstančią valstybę. Po to pirmoji posovietinėje erdvėje prasiskynė kelius į pasaulio vandenynus – apiplaukė Žemės rutulį.

O dabar bangų aptalžyta jachta „Lietuva“ tapo rūpesčiu ir galvos skausmu jos savininkei  Klaipėdos savivaldybei. Ją apžiūrėję ekspertai konstatavo nepavydėtiną techninę būklę. Toliau naudotis jachta būtų nesaugu - reikia kapitalinio remonto.

Dėl „Lietuvos“ sunerimę ir miesto politikai, istorikai, paveldosaugininkai. Svarstoma, ką daryti – investuoti lėšas į remontą ar įsigyti kitą naujesnę Klaipėdą ir valstybę galinčią atstovauti jachtą, kuri, kaip ir senoji, dalyvautų tarptautinėse regatose.

Meras Vytautas Grubliauskas pasiūlė susidėvėjusį burlaivį perduoti Vyriausybės žinion kaip miesto dovaną Lietuvai artėjant valstybės atkūrimo šimtmečiui.

Patriotiška savivaldybės iniciatyva jokio atgarsio sostinėje nesulaukė - tokios klaipėdiečių labdaros niekam nereikia..

Išeitis - nuskandinti burlaivį ?

Dar vienas sumanymas – šlovingąją jachtą perduoti Lietuvos jūrų muziejui, kad ten ji būtų pagarbiai saugoma, naudojama švietėjiškais tikslais. Iškeltas į krantą ir eksponuojamas kaip vertingas jūrų kultūros paveldo objektas laivas primintų jūrinio buriavimo istoriją.

Jūreivystės specialistai mano, kad „Lietuvą“ nurašyti kaip anksčiau panašaus likimo sulaukusią, klaipėdiečių ir miesto svečių pamėgtą istorinę barketiną "Meridianas" neverta – Tačiau Lietuvos jūrų muziejus irgi kratosi Klaipėdos savivaldybės dovanos – gerokai nugyvento 16,5 metro ilgio mokomojo burlaivio.

„Tokiai jachtai prižiūrėti ir saugoti prireiktų papildomų lėšų, bet apie jas niekas nekalba. Būtinos kažkokios uždaros patalpos arba stoginė - paliktas po atviru dangumi burlaivis sunyktų“, - aiškino Jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė.

Jūreivystės specialistai mano, kad nurašyti „Lietuvą“ kaip kitą anksčiau panašių bėdų kamuojamą, klaipėdiečių ir uostamiesčio svečių pamėgtą istorinį burlaivį "Meridianas" dar anksti.

Tikimasi, kad į jachtą atkreips dėmesį jūrų romantikai neabejingi žmonės, buriavimo entuziastai, verslininkai, gal bus įkūrtas paramos fondas.

Horizonte - jokių prošvaisčių 

Sutvarkyta jachta dar galėtų pasitarnauti ugdant jaunuosius buriuotojus. Ekspertų teigimu, būtiniausi kapitalinio remonto darbai kainuotų apie 200 tūkst. eurų. Tačiau oponentai atkerta – už tokią sumą esą galima įsigyti naujesnį burlaivį.

„Didžiausia problema - sutrešęs denis, braškantis korpusas, reikia remontuoti falškilį, variklis dar pukši“, - sakė „Lietuva“ panaudos pagrindais eksploatuojančio sporto klubo „Ostmarina“ tarybos narys Giedrius Varpiotas, šia jachta plaukiojantis ketvirtį amžiaus.

„Ostmarina“ stengiasi, bet nepajėgia išlaikyti savivaldybei priklausančio burlaivio. Klubo vadovas Osvaldas Kudzevičius susikrimtęs: „Kol kas - jokių prošvaisčių. Jeigu „Lietuvos“ remontui lėšų neatsirastų, pastarasis buriavimo sezonas mums gali būti paskutinis“.

Klaipėdos savivaldybė užsidegė uostamiestyje steigti jūrų kadetų mokyklą, bet gelbėti legendinės jachtos, naudojamos jaunųjų buriuotojų mokymo tikslais, kažkodėl neskuba, nesiūlo konkrečių sprendimų, todėl „Lietuvos“ likimas pakibęs ore.

„Lietuva“ - buriuotojų kalvė

Buriuotojai stebisi: didžiųjų burlaivių regatą „The Tall Ships Race“ ką tik svetingai priėmusi ir išlydėjusi Klaipėda trypčioja vietoje - neįstengia sukrapštyti lėšų savo vienintelei mokomajai jachtai.

Ką galvoja viešuose renginiuose iš tribūnų apie jūrinį miesto įvaizdį ir jo tapatybę pakiliai šnekantys uostamiesčio savivaldybės vadovai ?

Pesimistai jau laidoja „Lietuvą“ – siūlo senolę jūreivišku papročiu iškilmingai nuskandinti jūroje, jeigu jai neatsirastų vietos krantinėje. Panašūs variantai svarstyti anksčiau, kai kita sunykusi burinio laivyno relikvija „Meridianas“ vos nenugarmėjo į Dangės dugną.

„Ši jachta – Europoje ir visame pasaulyje žinoma kaip firminis Lietuvos jūrų ženklas, tai - gyvasis patriotiškumo simbolis. Reikia atrasti lėšų ir jos remontui, ir aktyviai veiklai“, - išsaugoti mokomąjį burlaivį ragina peticijos autoriai.

Jachtos "Lietuva" denyje jūreivystės abėcėlės mokėsi apie tūkstantis žmonių, o tai – daugiau nei pusė šalies buriuotojų bendruomenės.

Buriuotojai vienu balsu tvirtina, kad tokį laivą numesti į pašalį kaip niekam nereikalingą senieną būtų nedovanotina klaida. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.