Nuožmaus karo su alaus reklama auka – istorikas

Lietuvoje įsigaliojus visiškam alkoholio reklamos draudimui, prievaizdams pasirodė, jog mokslininkas padarys mirtiną nuodėmę, jeigu savo istorinę paskaitą iliustruos kadrais iš senos alaus reklamos.

Mokslininkas tik savais žodžiais galėjo papasakoti, kaip komercinėje reklamoje buvo pasinaudota 1863 m. sukilimu.
Mokslininkas tik savais žodžiais galėjo papasakoti, kaip komercinėje reklamoje buvo pasinaudota 1863 m. sukilimu.
D.Staliūnas nagrinėjo daugybę šaltinių, susijusių su 1863–1864 m. sukilimu.
D.Staliūnas nagrinėjo daugybę šaltinių, susijusių su 1863–1864 m. sukilimu.
Daugiau nuotraukų (2)

„Lietuvos rytas“

2018-01-24 06:20, atnaujinta 2018-01-24 17:43

Istorikas Darius Staliūnas, prieš savaitę Lietuvos nacionaliniame muziejuje skaitęs pranešimą apie 1863–1864 metų sukilimą, negavo leidimo demonstruoti prieš dešimt metų sukurtą alaus reklamą, kurioje panaudotas iškraipytas pasakojimas apie šį istorinį įvykį.

„Mano manymu, tai – perteklinis draudimas. Tie, kurie tai daro, tai daro iš baimės.

Tas Narkotikų, alkoholio ir tabako kontrolės departamentas pastatytas į tokią situaciją, kai, man atrodo, nežino, ką daryti“, – „Lietuvos rytui“ sakė istorikas.

Paskaita paremta tyrimu

Reklaminis filmas turėjo būti demonstruojamas kaip iliustracija D.Staliūno pranešimui kartu su karikatūromis, paveikslais, paminklų nuotraukomis, ištraukomis iš meninio filmo apie Tadą Blindą, kuriose vienaip ar kitaip interpretuojamas istorinis sukilimas prieš Rusjos caro valdžią.

D.Staliūno paskaita buvo paremta jo moksliniu tyrimu.

Jo rezultatus mokslininkas yra paskelbęs knygoje, taip pat straipsniuose Lietuvos ir užsienio akademinėje spaudoje.

Iš anksto paprašė leidimo

Rengdamasis paskaitai mokslininkas iš anksto kreipėsi į Narkotikų, alkoholio ir tabako kontrolės departamentą su klausimu, ar leidžiama demonstruoti seną alaus reklamą.

D.Staliūnas „Lietuvos rytui“ aiškino nenorėjęs, kad muziejaus darbuotojai turėtų nemalonumų.

Jo pranešimas buvo skaitomas per viešą paskaitą, todėl jis siekęs apsidrausti.

Netrukus mokslininkas gavo atsakymą – jis turintis pateikti departamentui reklamą ir jos analizę, kad jo darbuotojai galėtų tinkamai įvertinti informacijos atitiktį Alkoholio kontrolės įstatymo reikalavimams.

D.Staliūnas nusiuntė reklamą ir paaiškino, kad jo paskaita pagrįsta moksliniu tyrimu, kuriame jis nagrinėjąs, kaip keitėsi 1863 metų sukilimo vaizdinys lietuvių atminties kultūroje nuo XIX amžiaus antrosios pusės iki šių dienų.

Pranešime, kaip ir anksčiau publikuotoje knygoje bei straipsniuose, D.Staliūnas teigė nagrinėjęs visus įmanomus šaltinius, kuriuose vienaip ar kitaip interpretuojamas sukilimas.

„Taip jau atsitiko, kad 1863 metų sukilimo siužetas yra panaudotas alaus reklamai.

Kalbėdamas apie ją savo pranešime neketinu užsiminti apie konkretų alų, bet noriu papasakoti apie tai, kaip konkretus istorinis įvykis panaudotas komercinėje reklamoje“, – teigė mokslininkas.

Buvo nurodytos sąlygos

Istorikas gavo Narkotikų, alkoholio ir tabako kontrolės departamento atsakymą, jog reklamą demonstruoti galima, tačiau nerodant alaus prekės ženklų ant bokalų, statinių, butelio, teksto bei įgarsinimo.

Šiai valdininkų pateiktai sąlygai pritarė ir Lietuvos nacionalinio muziejaus teisininkas.

Papasakojo savais žodžiais

Per paskaitą buvo parodytos kelios tos reklamos sekundės, iš kurių mažai ką buvo galima suprasti.

Po to D.Staliūnas kreipėsi į susirinkusius, pranešdamas, kad Narkotikų, alkoholio ir tabako kontrolės departamentas leido rodyti tik labai nedidelę reklamos ištrauką, todėl jos turinį jis papasakosiąs savais žodžiais.

Valdininkų nemalonę užsitraukusioje reklamoje rodoma, kaip iš pastato kažkokie ginkluoti žmonės su uniformomis, panašiomis į Rusijos imperijos žandarų aprangą, gabena statines su vieno Lietuvos alaus gamintojo pavadinimu.

Prieš tai baltai apsirengęs aukšto rango karininkas to alaus paragauja.

Visa tai stebi vyrai, labai panašūs į žemės ūkio darbininkus. Staiga jie iškelia į viršų kumščius, pasirodo užrašas: „1863 metų sukilimo pradžia“. Kitas kadras – tie patys vyrai sėdi prie stalų ir geria gėrimą iš alaus bokalų.

D.Staliūnas norėjęs parodyti, jog reklamos užsakovui atrodo, kad lietuviams svarbus 1863–1864 metų sukilimas, o jo panaudojimas alaus reklamoje gali prisidėti prie produkto žinomumo, patrauklumo.

Tačiau šis istorinis įvykis buvęs panaudotas visai kitame kontekste.

Anot mokslininko, alaus reklamos su Lietuvos savanoriais ar partizanais niekas neišdrįstų kurti, nes tai būtų traktuojama kaip šventvagystė.

Tuo metu sukilimas esą nėra toks svarbus, todėl su juo ir galima taip žaisti.

Iš pirmų lūpų

Jurgis Kazlauskas

Narkotikų, alkoholio ir tabako kontrolės departamento Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vedėjas

„Šioje situacijoje trūko informacijos apie paskaitos kontekstą, pavyzdžiui, ar joje dalyvaus moksleiviai ir panašiai, todėl rekomendavome nedemonstruoti tik konkrečių alkoholinių gėrimų prekių ženklų, o ne viso vaizdo klipo.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.