LRT viešuosiuose pirkimuose užfiksuoti šiurkštūs pažeidimai

Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) vadovė Diana Vilytė teigia, kad Lietuvos radijo ir televizijos (LRT) taryba neužtikrina pakankamos LRT viešųjų pirkimų kontrolės, kartais nežino, kiek kainuoja atskiros laidos.

Teisingumo ministerija, spaudos konferencija, Diana Vilytė<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Teisingumo ministerija, spaudos konferencija, Diana Vilytė<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Seimas, komisija dėl LRT veiklos<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Seimas, komisija dėl LRT veiklos<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

2018-03-14 10:13, atnaujinta 2018-03-14 11:50

Seimo komisijai dėl nacionalinio transliuotojo veiklos D. Vilytė sakė dar dirbdama LRT taryboje įsitikinusi, jog kontrolės mechanizmas neveikia taip, kaip reikėtų: taryba, pavyzdžiui, nėra supažindinama su laidų sąmatomis, tvirtina ne atskiras laidas, o visą tinklelį.

„Nacionaliniam transliuotojui, turbūt, visada buvo svarbus finansavimo klausimas, jį didinti ir didinti, nes jo vis trūksta. O LRT taryba, apribota informacijos konfidencialumo, į tuos dalykus, turbūt, nelabai ir kišosi (...). Turbūt, uodega vizgina šunį, ne atvirkščiai: ne taryba valdo transliuotoją, o administracija tarybą“, – teigė D. Vilytė.

„Tikrai galiu patvirtinti, kad Taryba nevaldo nacionalinio transliuotojo, kaip tai turėtų būti. Negalėčiau šiandien pasakyti, kodėl taip yra“, – sakė ji.

VPT vadovė atkreipė dėmesį, jog dėl Viešųjų pirkimų įstatyme numatytos išimties VPT nevertina laidų įsigijimų, o gilinasi tik į turto, paslaugų pirkimus. Anot jos, daugiausia problemų kėlė per pastaruosius trejus metus vykdyti LRT administracinių pastatų atnaujinimo pirkimai, kilnojamųjų televizijos stočių pirkimai. Jie dar vertinami.

Anot jos, šiurkščių pažeidimų nustatyta dėl 25 mln. eurų vertės nacionalinio transliuotojo pastatų remonto, pirkimas tikrintas pernai gruodį.

„Pažeidimų nustatėme gana daug: gera naujiena, kad nustatėme juos dar iki sutarties pasirašymo ir perkančioji organizacija turės persvarstyti tuos kvalifikacinius reikalavimus, vienas tiekėjų yra nuėjęs iki teismo. Iš tikrųjų, kvalifikaciniai reikalavimai buvo „užaukštinti“ darytina prielaida, kad jie buvo pritaikyti vienam tiekėjui, kad jie buvo sietini prieš tai, 2016 metais konkurso laimėtojo dalyvavimu, kad jis tuos darbus tęstų“, – sakė D. Vilytė.

Pasak tarnybos vadovės, šiame pirkime buvo „specifinių perteklinių reikalavimų, kurie ribojo konkurenciją“, LRT įpareigota keisti sąlygas.

Ji taip pat užsiminė, jog pastaraisiais metais pirkimuose dominuoja ir vienas tiekėjas – bendrovė „Televizijos ryšių sistemos“, iš kurio nacionalinis transliuotojas pirko kilnojamąsias televizijos stotis.

Pasak D. Vilytės, pastaraisiais metais perkant kilnojamąsias stotis vykdytos neskelbiamos derybos, jose dalyvavo tik du tiekėjai, o „dažniausiai sekėsi vienam“. Ji pabrėžė, kad šiuo metu pirkimas dar vertinamas, tarnyba taip pat aiškinasi, ar LRT neturi galimybės technikos nuomotis, domimasi, kaip tokiais atvejais elgiasi kitų valstybių nacionaliniai transliuotojai.

„Iš tų vertinimų statybos, akcentuoju, yra grubūs Viešųjų pirkimų įstatymo pažeidimai, su technika – irgi grubūs, – pabrėžė tarnybos direktorė. – Nėra labai gerai su pirkimų dokumentų ruošimu, techninėmis specifikacijomis, kvalifikaciniais reikalavimais, matyt, yra ribojantys konkurenciją dokumentai rengiami, tai nėra labai gerai“.

Komisijos narys „valstietis“ Virgilijus Poderys sakė, kad 62 proc. LRT vykdytų pirkimų sulaukė tik vieno dalyvio, dar per 20 proc. dalyvavo du potencialūs tiekėjai. VPT vadovė pabrėžė, jog tarnyba tokią praktiką vertina neigiamai, tačiau, anot jos, konkurencijos stoka, priešingai nei maisto tiekimo, statybų sektoriuose, galėtų būti paaiškinama dėl specifinės rinkos – būtinybės įsigyti konkrečią techniką.

Tarnybos vadovė pabrėžė, kad VPT „nebuvo sutelkusi padidinto dėmesio“ LRT, jis buvo skiriamas ne institucijoms, o probleminiams statybos, medicinos, kelių sektoriams. Pasak jos, per metus reaguojant į negausius konkursų dalyvių skundus LRT buvo atliekama po 1-2 tikrinimus.

Kalbėdama apie laidų pirkimus, D. Vilytė teigė, jog 2008-aisiais tarybai padėti užtikrinti LRT kontrolę, įvertinti laidų biudžetus, sutartis, buvo sukurta administracinė komisija, tačiau ji nepateisino lūkesčių.

„Mano manymu, lūkesčiai, kurie buvo keliami komisijai – ji to nedarė (...). Matyt, tai ir yra problema: mechanizmas lyg ir sukurtas, formaliai administracinė taryba lyg ir yra su tomis funkcijomis, bet neveikia“, – sakė ji.

Atsakydama į komisijos narių klausimus, ji tvirtino nemananti, kad atliekami LRT viešųjų pirkimų tikrinimai galėtų kelti pavojų žodžio laisvei. Kartu ji atmetė svarstymus, jog reikėtų atsisakyti LRT laidoms taikomų įstatymų išimčių, kai nebūtina vykdyti viešųjų pirkimų, nes tai keltų problemų nacionalinio transliuotojo siekiui užtikrinti norimą informacinių, šviečiamųjų, vaikams skirtų ir kitų laidų turinį.

Kalbėdama apie laidų pirkimus, D. Vilytė teigė, jog 2008-aisiais tarybai padėti užtikrinti LRT kontrolę, įvertinti laidų biudžetus, sutartis, buvo sukurta administracinė komisija, tačiau ji nepateisino lūkesčių.

Komisiją LRT finansams tirti Seimas sudarė baigdamas rudens sesiją. Parlamentas yra nurodęs tyrimą atlikti iki birželio 1-osios.

Komisijos iniciatoriai „valstiečiai“ teigia, kad komisija padės išsiaiškinti, ar nacionalinis transliuotojas tinkamai leidžia biudžeto lėšas. Tyrimo kritikai šios komisijos sudarymą vadina politiniu spaudimu žiniasklaidai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.