VRK linkusi serialą „Naisių vasara“ išteisinti – politinė reklama tik epizodiška, sprendimą nukelia

Trečiadienį Vyriausiajai rinkimų komisijai turėjo pristatytas darbo grupės atliktas tyrimas dėl galimos politinės reklamos seriale „Naisių vasara“. Tačiau dėl kelių priežasčių buvo nuspręsta klausimą nukelti į kitą savaitę. 

 Naisiuvasara.lt, M.Patašiaus ir D.Umbraso nuotr. koliažas. 
 Naisiuvasara.lt, M.Patašiaus ir D.Umbraso nuotr. koliažas. 
Ramūnas Karbauskis<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Ramūnas Karbauskis<br>J.Stacevičiaus nuotr.
VRK pirmininkė Laura Matjošaitytė.<br>T.Bauro nuotr.
VRK pirmininkė Laura Matjošaitytė.<br>T.Bauro nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

2018-07-11 13:40, atnaujinta 2018-07-11 15:35

Skundą dėl galbūt paslėptos politinės reklamos televizijos seriale „Naisių vasara“ VRK gavo dar 2016 metų vasarą. Įtarta, kad Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos lyderiui Ramūnui Karbauskiui priklausančio „Agrokoncerno“ finansuotu serialu populiarinta partija ir jos lyderis.

Nors pagrindo nusišalinti komisijos pirmininkė Laura Matjošaitytė nematė, ji paprašė balsuoti dėl jos nusišalinimo dėl šio klausimo. Komisija šį jos prašymą patenkino.

Darbo grupės narys Vicentas Vobolevičius pateikė pasiūlymą – kadangi išvada yra labai ilga, taip pat darbo grupės pirmininkė posėdyje nedalyvauja dėl ligos, jis siūlė šio klausimo svarstymą perkelti į penktadienį. Tam pritarė ir dar keli serialą tyrusios darbo grupės nariai. 

Visgi, komisijos pirmininkei L.Matjošaitytei sukėlė abejonių darbo grupės pirmininkės Svetlanos Misevičienės liga – liga vieną dieną prieš posėdį jai sukėlė įtarimų.

Tačiau komisijos nariai nusprendė, kad klausimo svarstymas yra nukeliamas į kitą savaitę, antradienį. 

Dėl informacijos nutekinimo žiniasklaidai L.Matjošaitytė patvirtino, kad šiam klausimui ištirti bus sukuriama nauja darbo grupė. „Kol dokumentas nėra viešas, tik vidinio naudojimo, klausimas, kas ir kokiais tikslais tą medžiagą naudoja“, – žadėjo VRK pirmininkė.

Reklama tik atskiruose epizoduose

Dar prieš posėdį žiniasklaidoje pasirodžiusiose išvadose yra teigiama, kad viso serialo politine reklama laikyti negalima, o tik atskirus jo epizodus. Šiai išvadai dar turi pritarti komisija. Taip pat nėra šiurkštaus įstatymo pažeidimo dėl neteisėto finansavimo, nustatė Vyriausiosios rinkimų komisijos darbo grupė.

Išvadose paminėti ir politine reklama pavadinti serialo epizodai – tai Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos laikraštis „Už žemę ir žmogų“ ir šios partijos logotipas.

Buvo tirti trys serialo sezonai – penktasis, šeštasis ir septintasis. Išvadose yra siūloma išteisinti „Naisių vasarą“. 

Buvo sudaryta darbo grupė skundui tirti. Tyrimą ji baigė jau po Seimo rinkimų pernai birželį. Darbo grupės parengta išvada įkelta į VRK dokumentų valdymo informacinę sistemą, bet nesvarstyta. VRK pirmininkė Laura Matjošaitytė teigė, kad ši išvada į komisijos darbotvarkę netraukta, nes nenustatyta rinkimų tvarkos pažeidimų.

Be to, senoji darbo grupė tyrė tik septintąjį „Naisių vasaros“ sezoną, o naujos sudėties VRK tyrimą išplėtė ir vertino visą serialą.

Pijų pasiūlė ne R.Karbauskis

Darbo grupės nuomone, nuo 2009 metų rodomas serialas neturėjo įtakos 2014 – 2016 metų vykusių eilinių rinkimų rezultatams, o serialo septintajame sezone iš viso nebuvo sąsajų su R. Karbauskiu.

VRK atstovai atkreipė dėmesį, kad anksčiau, nepaisant to, jog „Naisių vasara“ buvo rodoma per televizijas, LVŽS rezultatai per savivaldos rinkimus truputį net pablogėjo – nuo 9,76 proc. 2011 metais iki 9,57 proc. 2015 metais.

Apklausus serialo kūrėjus, paaiškėjo, kad aktorių Aurimą Žvinį vaidinti pagrindinį herojų Pijų pasiūlė „Naisių vasaros“ prodiuseris Rolandas Skaisgirys. Jis tvirtino nepastebėjęs, kad aktorius panašus į R. Karbauskį – per atranką aktorius buvo su ūsais ir barzda.

„Visuomenės informavimo priemonėse pateikta nuomonė, kad pagrindinis serialo herojus Pijus yra panašus į LVŽS pirmininką R. Karbauskį ar net yra jo prototipas, yra subjektyvus vertinimas. Darbo grupės nuomone, valstybės politiko ir vaidybinio serialo personažo panašumas savaime negali būti laikomas politine reklama“, – teigiama darbo grupės išvadų projekte.

Be to, paaiškėjo, kad serialą kūrusios bendrovės „Naisių vasara“ direktore vienu metu buvo dabartinio Seimo pirmininko Viktoro Pranckiečio duktė Viktorija Pranckietytė.

LVŽS logotipas – 29 kartus

Kaip politinę reklamą darbo grupė įvertino seriale rodytus epizodus, kai R. Karbauskis kvietė žiūrovus aplankyti Naisius Šiaulių rajone.

Žiūrint filmą VRK nariams užkliuvo ir epizodas su paštininku Gardievučiu, kai šis kaimo žiniuoniui Rapolui atvežė laikraštį „Už žemę ir žmogų“. Šis laikraštis kelis kartus parodytas Rapolo rankose.

„Kadangi laikraštis „Už žemę ir žmogų“ yra specialus LVŽS leidinys, darbo grupės nuomone, laikytinas LVŽS politine reklama“, – teigiama išvadų projekte.

Taip pat VRK darbo grupė įvertino įvairiose filmo scenose fone matomą „Žaliąjį valstiečio kalendorių“ su LVŽS logotipu. Jis parodytas 29 kartus.

Politine reklama darbo grupė pripažino ir „Naisių vasaros“ epizodus, susijusius su priklausomybės nuo azartinių lošimų žala, prekybos alkoholiu draudimu. Anot darbo grupės, „kova su girtavimu buvo vienas kertinių LVŽS įvaizdžio per Seimo rinkimus komponentų“.

Gandrai skrenda skirtingomis kryptimis

Tuo metu darbo grupė mano, kad politine reklama neturėtų būti laikomas serialo logotipas – skrendantis gandras, mat jis gerokai skiriasi nuo LVŽS logotipo – taip pat skrendančio gandro. Darbo grupės išvados projekte rašoma, kad serialo logotipas yra labiau stilizuotas, šis gandras nupieštas žiūrint iš viršaus, o partijos gandras – žiūrint iš apačios.

„Serialo ir LVŽS logotipuose gandrai skrenda į skirtingas puses. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad gandro simbolį savo logotipuose naudoja ir kitos organizacijos, pavyzdžiui, Lietuvos kaimo turizmo asociacija“, – teigiama išvadų projekte.

Kelis sezonus prieš kiekvieną seriją rodomo užrašo „Serialo mecenatas, scenarijaus autorius Ramūnas Karbauskis“ taip pat siūloma nelaikyti politine reklama, nes savaime šis užrašas neatitinka įstatyme nustatytų kriterijų, kas yra politinė reklama, tai esą įprastinė informacija daugelyje vaidybinių serialų ir kino filmų.

Vienoje „Naisių vasaros“ serijoje VRK nariai pastebėjo ant traktoriaus užklijuotą LVŽS lipduką.

„Darbo grupės nuomone, šis epizodas nelaikytinas politine reklama, nes lipdukas matyti neryškiai, parodytas trumpai, todėl darytina prielaida, kad lipdukas į kadrą pateko atsitiktinai“, – nutarė darbo grupė.

Paslėpta politine reklama siūloma nelaikyti ir epizodų, kur filmo herojai kalba apie skalūnų dujų paiešką, „Saugios kaimynystės“ projektą, greituosius kreditus. Darbo grupės teigimu, nors su tuo susijusios normos buvo įrašytos „valstiečių“ rinkimų programoje, tuo pačiu tai buvo aktyviai visuomenėje aptariami klausimai, jie atspindėti ir kitų partijų programose.

Ankstesnei VRK darbo grupei užkliuvo faktas, kad įvairių renginių, projektų mecenatu, globėju buvo įvardytas R. Karbauskis, o ne paramą suteikę juridiniai asmenys. Suabejota, ar nepažeistos mokesčių įstatymų nuostatos dėl paramos skyrimo ir siūlyta surinktą medžiagą perduoti Valstybinei mokesčių inspekcijai.

VRK darbo grupė suskaičiavo, kad su R. Karbauskiu susijusiems renginiams 2013–2016 metais jam priklausantis „Agrokoncernas“ galėjo išleisti per milijoną eurų. Tačiau šiemet kovą VRK nutarė į mokesčių inspektorius nesikreipti, nes inspekcija jau ir taip aiškinasi „Agrokoncerno“ paramos teisėtumą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.