Pirkimų iš Rusijos skandalas įsisiūbuoja: pasiuntė žinią „Lietuvos geležinkelių“ vadovams Atkreipė ir Seimo pirmininkės dėmesį

Seimo Ateities komiteto pirmininkas Raimundas Lopata įsitikinęs, kad valstybei priklausančios įmonės „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) veiksmai jau ne pirmą kartą sukelia grėsmę šalies nacionaliniam saugumui.

 R.Lopata.<br>lrytas.lt montažas.
 R.Lopata.<br>lrytas.lt montažas.
Raimundas Lopata<br>T.Bauro nuotr.
Raimundas Lopata<br>T.Bauro nuotr.
Raimundas Lopata<br>T.Bauro nuotr.
Raimundas Lopata<br>T.Bauro nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Feb 22, 2023, 6:41 AM, atnaujinta Feb 22, 2023, 11:41 AM

Taip valdančiosios daugumos atstovas reagavo į antradienį „Lietuvos ryto“ skelbtą informaciją, jog LTG už 2,2 mln. eurų ketina įsigyti rusiškos KLUB-U sistemos priežiūros paslaugas.

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui priklausantis politikas įsitikinęs, kad tokie įmonės planai prieštarauja šalies interesams. „Beje, ne pirmą kartą“, – kalbėdamas „Lietuvos ryto“ televizijos laidoje „Nauja diena“ pridūrė Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos atstovas.

Anot R.Lopatos, ir anksčiau būta įvairių skandalingų istorijų su kitos įrangos pirkimu, kurios pagalba ne tik teoriškai, bet ir praktiškai esą įmanoma stebėti tam tikrus procesus, vykstančius Lietuvos geležinkelių sistemoje ir ne tik joje.

Politikas pripažino, kad jam jau kurį laiką nepavyksta suprasti to, kas vyksta valstybės įmonėje. „Nepaisant atskirų ir slaptų komiteto posėdžių, skirtų situacijai geležinkeliuose, kyla vis naujų ir naujų klausimų“, – pastebėjo R.Lopata.

Anot parlamentaro, jų kilo jau baltarusiškų trąšų skandalo metu, kai tuometiniam LTG vadovui Mantui Bartuškai sėkmingai pavyko išvengti atsakomybės.

M.Bartuška tada pasitraukė iš posto gavęs solidžią piniginę kompensaciją.

„Bet klausimų liko begalę ir jie neatsakyti. Tai aš manau, praktiškai neabejoju, kad mes prie jų sugrįšime artimiausiu metu.

Beje, reikia priminti, kad pagal veikiančius įstatymus valstybės įmonių valdybų nariai už priimamus sprendimus rizikuoja savo asmeniniu turtu. Jeigu paaiškės, kad savo sprendimais jie kelia grėsmę šalies nacionaliniam saugumui, gal šią įstatymo nuostatą reikės įgyvendinti praktiškai“, – garsiai svarstė Seimo Audito komiteto vadovas.

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui dar 2018 metais nusprendus, kad Lietuvos geležinkeliuose naudojama rusiška kompleksinė unifikuota lokomotyvų saugos sistema, dar vadinama KLUB-U, yra nesuderinama su šalies nacionalinio saugumo interesais, jos buvo žadama visiškai atsisakyti.

Tačiau, kaip skelbia „Lietuvos rytas“, LTG ją naudoja ir toliau, be to, paskelbė viešąjį pirkimą KLUB-U elektroninio žemėlapio sudarymo bei instaliavimo paslaugoms įsigyti.

Lietuvos lokomotyvuose naudojamos automatinės signalizacijos bei greičio kontrolės sistemos yra pagamintos dvejopos paskirties Rusijos Iževsko radijo gamykloje, kurią kontroliuoja Rusijos Federalinė kosmoso agentūra.

Ši gamykla taip pat gamina navigacines sistemas ir telekomunikacijų įrangą, skirtą Rusijos kariniams orlaiviams, raketoms bei palydovams. Grupės įmonėms jau kurį laiką buvo taikomos JAV, Didžiosios Britanijos ir Kanados sankcijos.

Nacionalinio kibernetinio saugumo centro ir Valstybės saugumo departamento (VSD) specialistai KLUB-U sistemas yra įvertinę kaip turinčias itin aukštą rizikos laipsnį.

Lokomotyvuose sumontuota rusiška įranga leidžia nustatyti tikslią jų buvimo vietą realiuoju laiku, nes KLUB-U yra susieta su Rusijos palydovinės navigacijos sistema GLONASS.

Todėl, anot specialistų, yra reali galimybė, kad Rusija gali rinkti informaciją apie mūsų šalies geležinkelių būklę, gedimus ir panašiai.

Be to, nuogąstaujama, kad gauta informacija gali būti naudojama kibernetinėms atakoms ar sabotažui.

„Esant tyčiniam Rusijos specialiųjų tarnybų norui, egzistuoja techninė galimybė paralyžiuoti eismą LTG. Pasinaudojus KLUBU-U ir GLONASS programinės įrangos išvesties kodais, pavyzdžiui, galima imituoti klaidingas traukinio koordinates ir sukelti įvairius transporto incidentus – nuo traukinių sustabdymo iki avarijų“, – „Lietuvos rytas“ cituoja ekspertą.

Dėl galimų rizikų Estija jau prieš du dešimtmečius atsisakė rusiškos sistemos.

Latvijoje pernai rudenį kilo skandalas dėl to, kad į naujai įsigytus čekiškus traukinius taip pat yra sumontuota į KLUB-U panaši rusiška sistema. Latvijos saugumo tarnyba reikalauja ją pakeisti.

Tuo metu LTG nurodo, kad rusiškas lokomotyvų saugos sistemas, priklausomai nuo įmonės finansinių galimybių, ketinama pakeisti iki 2026–2027 metais.

Planuojamos investicijos į KLUB-U aiškinamos tuo, kad rusiška sistema vis dar yra naudojama ir jai būtina techninė priežiūra. „Techninė priežiūra reikalinga tam, kad sumontuotos sistemos atitiktų keliamus reikalavimus ir leistų užtikrinti saugų traukinių eismą“, – „Lietuvos rytui“ teigė valstybės įmonės atstovai.

Seimo pirmininkė mato opozicijos atsakomybę dėl „Lietuvos geležinkelių“ toliau naudojamos rusiškos sistemos KLUB-U

Seimo pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen sako, kad ir opozicija turėtų prisiimti atsakomybę dėl to, jog „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) toliau naudoja Rusijoje sukurtą lokomotyvų saugos sistemą KLUB-U.

„Man labiau krenta į akis tai, kad opozicija... Kaip suprantu, nuo 2017 m. šia sistema buvo naudojamasi. Trejus metus nieko nebuvo daroma. Tik buvo konstatuota, kad ji nėra gera ir saugi. Atsakomybę turėtų matyti ir opozicijos atstovai, kurie tuo metu buvo valdžioje“, – „Žinių radijui“ teigė Seimo pirmininkė.

Paaiškėjus, kad valstybei priklausanti įmonė „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) ketina toliau investuoti į su šalies nacionalinio saugumo interesais nesuderinamą rusišką sistemą KLUB-U, opozicija pareikalavo susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio ir krašto apsaugos ministro Arvydo Anušausko atsakomybės.

Savo ruožtu V. Čmilytė-Nielsen ragina priimti sprendimus, kurie leistų nuo minėtos sistemos atsijungti kuo greičiau. Anot jos, dabar užsibrėžti terminai nėra tinkami.

„Natūralu, kad reikia priimti sprendimus, kurie padėtų atsijungti nuo nesaugių sistemų. Bet terminai, apie kuriuos dabar kalbama, jie nėra pakankamai greiti. Reikėtų ieškoti būdų juos paspartinti“, – apibendrino ji.

„Lietuvos geležinkelių“ teigimu, naują sistemą, priklausomai nuo LTG grupės įmonių ir jų finansinių galimybių, planuojama įdiegti iki 2026–2027 metų“.

„Lietuvos geležinkelių“ atstovas: yra konkretus rusiškos lokomotyvų saugos sistemos pakeitimo planas

„Lietuvos geležinkelių“ atsparumo direktorius Edvinas Kerza pabrėžia, kad kol kas tai būtina, o netrukus ji bus pakeista.

„Reikia pripažinti aplinkybes – sistemos yra, jos užtikrina lokomotyvų saugų eismą Lietuvos geležinkeliais. Yra konkretus planas jų pakeitimo“, – trečiadienį LRT radijui sakė jis.

E. Kerza taip pat pastebėjo, kad nėra perkamos naujos ar modernizuojamos esamos sistemos, bet jos privalo būti prižiūrimos.

„Dabar perkama mūsų vidinė paslauga atlikti esamų sistemų techninę priežiūrą“, – paaiškino jis.

Susisiekimo viceministrė Loreta Maskaliovienė priminė, kad ministerija yra aiškiai įpareigojusi „Lietuvos geležinkelius“ imtis veiksmų, užtikrinant nacionalinį saugumą.

„Kalbant apie konkrečias sistemas, buvo paprašyta pateikti labai aiškų trumpalaikį planą, kaip galima tas sistemas pakeisti kuo greičiau. Vyksta ir testavimas, ir pirkimas, ir naujų sistemų diegimas“, – komentavo ji.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.