Kas ta „suverenų“ bendruomenė, kurią išryškino 3 savo vaikus pagrobę sutuoktiniai? Ragina vertinti ypač atidžiai

Jau antrą savaitę netylant kalboms apie tris savo vaikus iš gerovės centro pagrobusius kauniečius Ingą ir Mindaugą Vilčinskus, visuomenės ir institucijų dėmesį atkreipė neįprastas „suverenų“ judėjimas, kuriam priklauso ir šie sutuoktiniai.

Jau antrą savaitę netylant kalboms apie tris savo vaikus iš gerovės centro pagrobusius kauniečius Ingą ir Mindaugą Vilčinskus, visuomenės ir institucijų dėmesį atkreipė neįprastas „suverenų“ judėjimas, kuriam priklauso ir šie sutuoktiniai.<br>Kauno apskrities VPK nuotr.
Jau antrą savaitę netylant kalboms apie tris savo vaikus iš gerovės centro pagrobusius kauniečius Ingą ir Mindaugą Vilčinskus, visuomenės ir institucijų dėmesį atkreipė neįprastas „suverenų“ judėjimas, kuriam priklauso ir šie sutuoktiniai.<br>Kauno apskrities VPK nuotr.
Jau antrą savaitę netylant kalboms apie tris savo vaikus iš gerovės centro pagrobusius kauniečius Ingą ir Mindaugą Vilčinskus, visuomenės ir institucijų dėmesį atkreipė neįprastas „suverenų“ judėjimas, kuriam priklauso ir šie sutuoktiniai.<br>V.Skaraičio nuotr.
Jau antrą savaitę netylant kalboms apie tris savo vaikus iš gerovės centro pagrobusius kauniečius Ingą ir Mindaugą Vilčinskus, visuomenės ir institucijų dėmesį atkreipė neįprastas „suverenų“ judėjimas, kuriam priklauso ir šie sutuoktiniai.<br>V.Skaraičio nuotr.
Jau antrą savaitę netylant kalboms apie tris savo vaikus iš gerovės centro pagrobusius kauniečius Ingą ir Mindaugą Vilčinskus, visuomenės ir institucijų dėmesį atkreipė neįprastas „suverenų“ judėjimas, kuriam priklauso ir šie sutuoktiniai.<br>Kauno apskrities VPK nuotr.
Jau antrą savaitę netylant kalboms apie tris savo vaikus iš gerovės centro pagrobusius kauniečius Ingą ir Mindaugą Vilčinskus, visuomenės ir institucijų dėmesį atkreipė neįprastas „suverenų“ judėjimas, kuriam priklauso ir šie sutuoktiniai.<br>Kauno apskrities VPK nuotr.
Jau antrą savaitę netylant kalboms apie tris savo vaikus iš gerovės centro pagrobusius kauniečius Ingą ir Mindaugą Vilčinskus, visuomenės ir institucijų dėmesį atkreipė neįprastas „suverenų“ judėjimas, kuriam priklauso ir šie sutuoktiniai.<br>V.Skaraičio nuotr.
Jau antrą savaitę netylant kalboms apie tris savo vaikus iš gerovės centro pagrobusius kauniečius Ingą ir Mindaugą Vilčinskus, visuomenės ir institucijų dėmesį atkreipė neįprastas „suverenų“ judėjimas, kuriam priklauso ir šie sutuoktiniai.<br>V.Skaraičio nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

Jul 26, 2023, 1:29 PM, atnaujinta Aug 1, 2023, 5:12 PM

Vilnius TECH universiteto filosofijos lektorius Alfredas Buiko pastebėjo, jog suverenių žmonių bendruonenės atstovai nenori paklusti toms visuomenės normoms, kurioms patys nepritaria, savo ruožtu šio judėjimo narys akcentavo, kad naujos sistemos kurti nenorima, tačiau dabartinę esą „būtina suremontuoti“.

Gali kelti grėsmę net šalies saugumui

Policija iki šiol ieško Kaune pagrobtų trijų vaikų, kuriuos iš vaikų gerovės centro „Pastogė“ savavališkai pasiėmė sutuoktiniai Inga ir Mindaugas Vilčinskai.

Generalinis policijos komisaras Renatas Požėla teigė, kad susiduriama su save „suverenais“ vadinančia visuomenės grupe, ir tai policijai yra savotiškas ir naujas iššūkis.

Ši suverenių žmonių filosofija egzistuoja jau ne vieną dešimtmetį. Ne visi jie, kaip M.Vilčinskas, sunaikina savo asmens tapatybės dokumentus, bet bando užginčyti jų legitimumą. Jie sako, kad nereikia ne tik dokumentų – neprivalu laikytis ir įstatymų.

Vilnius TECH universiteto filosofijos lektorius A.Buiko „Žinių radijo“ laidoje „Dienos klausimas“ aiškino, jog viena pagrindinių suverenių žmonių judėjimo nuostatų yra ta, jog jie neprivalo paklusti valstybei ir jos galios aparatui, jei jie patys su tuo nesutinka.

Tokia filosofija esą atsirado Jungtinėse Amerikos Valstijose, maždaug 1970-aisiais, ir buvo susijusi su įvairiais religiniais judėjimais.

„Kai mes gyvename valstybėje, mes turime daryti daugybę dalykų, kurie iš tikrųjų mums nepatinka, bet jie yra valstybės ir viešojo gėrio labui – mokėti mokesčius, laikytis eismo taisyklių.

Suverenai“ nebūtinai atsisako būti visuomenės dalimi, bet įdomu, kad jie atsisako tos dalies, kur tu turi pareigas visuomenei, laikydamiesi nuostatos, kad jie nepripažino, niekada nesudarė sutarties su visuomene.

Paprasčiau pasakius – jie atsisako eiti į socialinį kontraktą, todėl tam tikri šio kontrakto dalykai jiems negalioja“, – dėstė A.Buiko.

Pasak lektoriaus, suverenių piliečių judėjimas teisėje yra tas pats, kas medicinoje yra vadinamieji „antivakseriai“. Tiesa, nors sunaikinti savo asmens dokumentus šio judėjimo atstovų tarpe yra labai populiaru, tokio reikalavimo nėra.

„Vienas gana populiarus įsitikinimas yra tai, kad egzistuoja skirtumas tarp legalaus vardo ir savo paties vardo, kad asmens dokumentas rodo tik legalų vardą, todėl savo legalaus vardo nepripažinimas gali nuimti visas atsakomybes, susijusias su legaliu vardu.

Ypač, jeigu žmonės turi rimtų finansinių problemų, jie gali griebtis bet ko, kad to išvengtų“, – kalbėjo pašnekovas.

A.Buiko pripažino, kad toks judėjimas iš esmės gali kelti grėsmę ir šalies saugumui.

„Žmogui, atmetusiam valstybę ir valstybės teisę įgyvendinti įstatymus, labai lengva toliau radikalizuotis ir susidaryti nuomonę, kad valstybė yra priešiškas aparatas, prieš kurį galima ir net būtina imtis smurto akto. Tai yra labai smarkiai susiję“, – aiškino Vilnius TECH lektorius.

Paaiškino savo poziciją

Gaudijos religinės vaišnavų bendruomenės prezidentas Žilvinas Užkuraitis, pats priklausantis „suverenų“ bendruomenei, tikino, kad asmens dokumentų šie žmonės iš tiesų neprivalo atsisakyti, tačiau akcentavo, kad problemų valstybėje mato daug.

„[Atsisakyti asmens dokumentų] nereikia ir niekada nereikėjo. Mes naudojamės dokumentais kaip įrankiais. Visi sistemos dokumentai – asmens tapatybės kortelė, pasas, teisės, yra raktai į sistemą. Kvaila yra išmesti raktus nuo automobilio ir nuo buto – tai ne mūsų filosofija“, – laidoje sakė jis.

Paklaustas, kaip tuomet „atsiskiria nuo sistemos“, Ž.Užkuraitis svarstė, kad tikslo kurti naują sistemą nėra, tačiau būtina „remontuoti“ jau esamą.

„Kai buvo užėjusi pandemijos psichozė, daugybė žmonių išėjo iš darbo, (...) ta sistema pradėjo daryti žalą žmogui, ir kada ji pradėjo daryti žalą, mes supratome, kad reikia pasidaryti savo, kaip žmogaus, dokumentą, įrodantį sistemai, kad aš ne asmuo. Lietuvos Respublikai mes esame tiesiog administraciniai vienetai – asmenys. (...)

Vaikelis gimsta, o sistema tiek nutolo nuo žmogaus teisių deklaracijos, kad ji verčia tėvus nešti vaiko dokumentus ir registruoja tą vaikelį pas save kaip asmenį, ir sistema visą gyvenimą laiko jį asmeniu. Kur jūs matėte ant kokios įstaigos iškabą, kad tai yra žmonių aptarnavimo skyrius? Visur „asmenų“, – kalbėjo „suverenų“ bendruomenės narys.

Pasak Gaudijos religinės vaišnavų bendruomenės prezidento, problema yra ta, kad valstybė neva neskiria asmens nuo žmogaus.

„Lietuvoje asmenys atsirado 1992 metais, kartu su Konstitucija. Aš esu žmogus, primestu asmeniu. Problema ta, kad tą asmenį aš turiu įkurti, ir gaunasi taip, kad mes stengiamės atstatyt socialinį teisingumą. Kai sukuriamas žmogaus dokumentas, „suvereno“ dokumentas, jis patvirtinamas notaro – jau radome būdų – visa tai darome vėlgi sistemos rankomis“, – akcentavo Ž.Užkuraitis.

„Raktas nuo sistemos turi būti žmogaus. Konstitucijos berods 21 straipsnis rašo, kad žmogaus asmuo yra neliečiamas, o dabar tas asmuo yra Vidaus reikalų ministerijos, ir jis yra liečiamas. Jis filmuojamas kameromis, skiriamos baudos tam asmeniui, o jas sumoka tai žmogus, apkraunamas visokiais mokesčiais“, – piktinosi jis.

Todėl, pasak Ž.Užkuraičio, žmogus neturėtų mokėti baudų už, pavyzdžiui, greičio viršijimą.

„Žmogui nėra jokio įstatymo. „Suvereno“ pasas patvirtina, kad žmogui galioja visos jo teisės, bet kadangi mums yra primestas asmens dokumentas, tam asmeniui galioja Baudžiamasis, Administracinis, Civiliniai kodeksai, ir gaunasi, kad tas asmuo yra kaip grandinė ant kaklo žmogui, ir mes norime išsilaisvinti.

Jei žmogus viršija greitį, jo asmuo gauna baudą, ir ten parašyta, kad bauda skiriama ne žmogui, o asmeniui. Bet jei tas asmuo būtų įkurtas žmogaus, tada sistema visai kitaip dirbtų. (...)

Asmens tapatybės kortelė yra piniginėje, ji negali nei vairuoti, ji – negyva. O automobiliu vyksta tai žmogus, jis turi žmogišką faktorių. Kodėl jūs norite viską skaitmenizuoti, robotizuoti? Gamtoje tokių dalykų nėra, tai yra žlugimas“, – kalbėjo Gaudijos religinės vaišnavų bendruomenės prezidentas.

Itin skeptiškai šios bendruomenės nariai žiūri ir į švietimo sistemą. Pasak Ž.Užkuraičio, tėvai geriausiai žino, kaip mokyti savo vaikus, tačiau esą netradiciniai metodai visuomenėje sulaukia tik kreivų žvilgsnių ir nepalaikymo.

„Yra namų mokymas, nuotolinis mokymas, įvairūs pasaulio modeliai, bet jūs norite visus sukišti į sovietinės statybos mokyklas, kur sumaišomi berniukai ir mergaitės, ir vėliau tą visą spalvotizmą kiša ir į vaikus.

Remiantis visuotine žmogaus teisių deklaracija, tėvams yra prioritetas, kokį mokymą vaikui pasirinkti, kokią religinę sampratą, kokį požiūrį į pasaulį. Ir jis renkasi įvairias sistemas, bet dabar tą sistemą, pavyzdžiui, namų mokymą, demonizuoja, palieka bendruomenę vieną.

Jeigu pas mus yra bent kažkokia demokratija, pasirinkimo laisvė turi būti“, – sakė Ž.Užkuraitis.

Sureagavo ir VSD

Valstybės saugumo departamentas (VSD) įspėja, kad pastaruoju metu aštrėja „suverenų“ judėjimo konfliktai su valstybės institucijomis. Departamento teigimu, pastarąją savaitę savo vaikus iš globos įstaigos pagrobę tėvai, kurių vis dar ieško pareigūnai, taip pat priklauso „suverenų“ judėjimui.

„Vadinamieji „suverenai“, kuriais esantys skelbiasi ir savo vaikus iš valstybės laikinos globos pagrobę sutuoktiniai, vadovaujasi valstybės teisėtumą neigiančia antivalstybine ekstremistine ideologija.

„Suverenais“ pasiskelbę asmenys nepripažįsta valstybės institucijų sprendimų ir yra įsitikinę, kad gali nevykdyti teisės aktuose įtvirtintų gyventojų pareigų“, – savo feisbuko paskyroje rašo VSD.

Institucija akcentuoja, kad nuosekliai laikantis „suverenų“ idėjų neįmanoma išvengti konfliktų su valstybės institucijomis. Pažymima, kad tokie susidūrimai gali peraugti į smurtinius susidūrimus, ypač su policijos pareigūnais.

„Kai kurie „suverenai“ Lietuvoje pasižymi agresyvia retorika, linkę nevykdyti teisėtų policijos pareigūnų reikalavimų, yra ideologiškai palankūs Rusijos ir Baltarusijos režimams“, – akcentuoja VSD.

„Per pandemiją „suverenų“ judėjimas išpopuliarėjo, nes sukėlė iliuziją, kad tampant „suverenais“ galima išvengti pandemijos ribojimų. Panaikinus per pandemiją įvestus ribojimus „suverenų“ idėjų populiarumas sumažėjo, tikėtina, kad judėjimo narių skaičius Lietuvoje neauga, tačiau kai kurie jų toliau aktyviai konfliktuoja su valstybės institucijomis“, – taip pat akcentuojame feisbuko įraše.

Departamentas pažymi, kad įvairiose valstybėse skirtingas „suverenų“ grupes vienija valstybės institucijų nepripažinimas ir įstatymų atmetimas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.