Humanitarinė pagalba iš dangaus – kaip aviacijos bendrovės padeda katastrofų ir konfliktų metu

Tūkstančius žmonių be namų paliekantys žemės drebėjimai ir potvyniai, ligų protrūkiai ir kariniai konfliktai vietos ir laiko nesirenka. Kalbant apie humanitarinę pagalbą nelaimių atvejais, dažnas įsivaizduojame virtines vilkikų ir sunkvežimių. Visgi itin dažnai deramą pagalbą pavyksta pristatyti tik oro keliais. Klaidos kaina čia yra milžiniška, o dalyvauti humanitarinėse misijose yra pasirengęs toli gražu ne kiekvienas vežėjas. Tam, kad šios misijos vyktų sėkmingai, koordinavimą perima užsakomųjų skrydžių brokeriai. Šios įmonės tampa savotiškais „valdymo centrais“, kuriuose darbas vyksta visą parą.

Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Bendrovės humanitarinių projektų vadovė Olga Kovalova.
Bendrovės humanitarinių projektų vadovė Olga Kovalova.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį.
Neil Dursley – Chapman Freeborn.
Neil Dursley – Chapman Freeborn.
Daugiau nuotraukų (9)

Lrytas.lt

Feb 19, 2024, 12:00 PM, atnaujinta Feb 19, 2024, 5:30 PM

Vienas iš tokių „valdymo centrų“ yra „Avia Solutions Group“ įmonių grupei priklausanti bendrovė „Chapman Freeborn“, sukaupusi ilgametę humanitarinių misijų patirtį. Daugiau kaip 50 m. rinkoje veikianti aviacijos Įmonė tiesiogiai bendradarbiauja su Jungtinėmis Tautomis, vyriausybėmis organizacijomis bei skirtingais NVO. Per ilgus veiklos metus „Chapman Freeborn“ humanitarinę pagalbą yra teikusi per daugelį pasaulį drebinusių krizių metu: nuo 2004 m. cunamio Indijos vandenyne ir žemės drebėjimų Pakistane, Haityje, Nepale, Turkijoje bei Sirijoje iki besitęsiančio Izraelio ir grupuotės „Hamas“ konflikto. Bendrovės komercijos direktorius Neil Dursley ir humanitarinių projektų vadovė Olga Kovalova sutiko papasakoti apie šios itin atsakingos ir sudėtingos veiklos užkulisius.

Humanitarinė pagalba – iššūkis po iššūkio

Vieno konflikto ar katastrofos metu tenka organizuoti ne vieną ir ne du skrydžius. Pavyzdžiui, po 2023 m. žemės drebėjimo Turkijoje ir Sirijoje, įmonė „Chapman Freeborn“ organizavo 45 humanitarinės pagalbos skrydžius iš JAV, Jungtinių Arabų Emyratų, Vokietijos ir kitų pasaulio šalių. Iš viso, anot tarptautinės oro transporto asociacijos IATA, reaguojant į žemės drebėjimą skirtingos aviacijos bendrovės nugabeno 3 500 tonų humanitarinės pagalbos.

Tam, kad reikalinga pagalba laiku pasiektų bėdoje atsidūrusius žmones, dažnai tenka lenktyniauti su laiku. Bendrovės komercijos direktorius Neil Dursley pasakoja apie greitus sprendimus, kuriuos teko priimti teikiant humanitarinę pagalbą po žemės drebėjimo Maroke.

„Pradėjome dirbti su viena Vokietijos NVO, tačiau susidūrėme su iššūkiu, kad Marokas nėra suteikęs leidimo užsienio operatorių humanitariniams lėktuvams leistis šalyje. Kadangi kiekviena valanda yra be galo vertinga, pradėjome organizuoti skrydį, kol mūsų kolegos derino detales su visa eile ministerijų ir ambasadų dėl leidimo lėktuvui leistis. Galiausiai, leidimas buvo suteiktas, o mūsų parūpintas ir pilnai pakrautas lėktuvas sėkmingai nusileido Maroke,“ – prisimena N.Dursley.

Krizės akivaizdoje svarbiausia – greita reakcija ir specialiai apmokyta komanda

„Chapman Freeborn“ komercijos direktorius pažymi, kad humanitarinių krizių metu yra labai sunku suplanuoti visus žingsnius į priekį. Pagalbos prašymai atkeliauja netikėtai ir yra itin skubūs.

„Nustačius teritoriją, kuriai reikia pagalbos, ir patvirtinus, kad oro uostai joje veikia, sudėtingiausia užduotis yra skubiai rasti visus reikalavimus atitinkantį skrydžių operatorių bei suderinti visas skrydžio detales. Operatorius privalo turėti tam pritaikytus orlaivius ir specialių operacijų vykdymui parengtą įgulą, kuri gali skristi į konkretų oro uostą ir iš jo. Niekuomet nėra taip, kad dešimtys skirtingų įmonių atitinka šiuos reikalavimus – priešingai, renkamės iš vienetų“, – pasakoja N.Dursley.

Pasirinkti tinkamą vežėją padeda platus kontaktų ir padalinių tinklas. Turėdama kolegų skirtingose pasaulio vietose (Jungtinėje Karalystėje, JAV, Kinijoje, ir t.t.), įmonė gali greitai pasiekti vietos skrydžių operatorius.

Pasak N.Dursley, besitęsiantis Izraelio ir grupuotės „Hamas“ konfliktas yra dar vienas geras skubios oro pagalbos pavyzdys. „Pirmųjų prašymų gabenti humanitarinę pagalbą į Gazos ruožą sulaukėme bene iškart po spalio 7 d. išpuolio. Civiliams trūko maisto produktų, vandens, medikamentų, o ligoninėms – būtiniausios įrangos. Iki tol pagalbą gabenę sunkvežimiai buvo laikinai įstrigę Egipto pasienyje. Tokiais atvejais būtina kuo greičiau nugabenti pagalbą į artimiausią oro uostą“, – teigia pašnekovas.

Bendrovės humanitarinių projektų vadovė Olga Kovalova taip pat atkreipia dėmesį, kad tokių situacijų metu yra labai svarbu turėti specialiai apmokytą komandą, kurios nariai pasitikėtų vieni kitais ir būtų pasirengę tinkamai reaguoti į įvykius bet kur pasaulyje.

„Komanda turi būti psichologiškai ir fiziškai pasirengusi nenuspėjamumui ir ilgoms darbo valandoms, o tai reikalauja ypatingo atsidavimo. Tuo pačiu nėra prabangos klysti ir nesusikalbėti tarpusavyje ir su daugybe partnerių, dalyvaujančių humanitarinės pagalbos organizavime. Suburti ir išugdyti tokią komandą užtrunka ne vienerius metus, bet mums tai tai pavyko“, – pasakoja pašnekovė.

Gebėjimas susikalbėti ir išradingumas – būtinos savybė

„Chapman Freeborn“ veikla krizinių situacijų metu apima specialių skrydžių organizavimą, humanitarinių paketų nuleidimą iš oro, gelbėjimo skrydžius. Įvykus žemės drebėjimui ar potvyniui, pilotams tenka pasiekti net ir pačius atokiausius kampelius ir pristatyti reikalingą pagalbą bei būtiniausius produktus. Tiesa, nutupdyti lėktuvą gali būti neįmanoma, tad ir čia reikia ieškoti gyvybes gelbstinčių sprendimų.

„Kartais orlaivis neturi galimybės nutūpti ant žemės, nes tiesiog nėra nusileidimo tako. Tokiu atveju, atidarius galines krovinių skyriaus duris, dideli kiekiai humanitarinės pagalbos krovinių yra išmetami į iš anksto suplanuotą teritoriją“, – pasakoja N.Dursley.

O.Kovalova pažymi, kad dažnai į iššūkius būtina žiūrėti kūrybiškai.

„Vieną kartą turėjome gabenti kelis automobilius, bet klientas nepateikė mums galutinio krovinio matmenų. Bijojome, kad reikiamas kiekis mašinų netilps į mūsų parūpintą IL-76 lėktuvą. Kadangi daugmaž numatėme, kokios markės mašinas skraidinsime, pasiuntėme kolegą su rulete pamatuoti panašių automobilių. Užuot sėdėję ir laukę, visada stengiamės surasti sprendimą, kuris priartintų mus prie tikslo“, – pasakoja pašnekovė.

Pernai atšventusi savo penkiasdešimtmetį, „Chapman Freeborn“ padėjo kovoti su didelės dalies pastarųjų dešimtmečių katastrofų padariniais. Per ilgą gyvavimo laiką išmoktos pamokos leidžia įmonei greitai reaguoti į besikeičiančią situaciją ir koordinuoti skrydžius į bet kurią pasaulio vietą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.