Trečdalis Medininkų posto muitininkų įtariami kyšininkavimu, jų vado tai nestebina (atnaujinta)

Medininkų poste įtarimai kyšininkavimu bus pareikšti trečdaliui muitininkų. Per pamainą vilkikų vairuotojai sumokėdavo apie 1000 litų kyšių, kad muitininkai dirbtų greitai ir užmerktų akis prieš pažeidimus. Įtarimai pareikšti tik žemiausiai grandžiai, nė vienas viršininkas teisėsaugos kaltinimų neišgirdo. Toks korupcijos mastas muitinės departamento vado Antano Šipavičiaus nepribloškė.

Daugiau nuotraukų (1)

Andrius Sytas

2012-12-05 19:56, atnaujinta 2018-03-14 20:36

„Ne, nenustebino, - sakė jis spaudos konferencijoje trečiadienį. - Tai, kad muitinėje yra korupcija, niekam nėra paslaptis. Tai – gili problema. Didžiausia tikimybė jai pasireikšti yra pasieniai su Baltarusija ir Rusija, bet negaliu teigti, kad korupcijos nėra vidinėse teritorinėse muitinėse ar jūrų uoste.“

Sulaikė tik pėstininkus

Trečiadienį anksti ryte Medininkų pasienio kontrolės poste ties Baltarusija sulaikytas 21 muitininkas. Kadangi kitų įtariamųjų darbe nebuvo, jų pareigūnai atvyko į namus. Iš viso baudžiamojoje byloje yra daugiau kaip 30 įtariamų muitininkų.

Pareigūnai įtariami kyšininkavus ir piktnaudžiavus tarnybine padėtimi siekiant asmeninės naudos. Už pastarąjį kaltinimą gresia iki septynerių metų kalėjimo.

Medininkų pasienio kontrolės punkte dirba 90 muitininkų. Per parą pasikeičia keturios pamainos po 20 žmonių.

„Nė vienam viršininkui įtarimai nebuvo pareikšti“, - tikslina Muitinės departamento Tarnybinių tyrimų tarnybos viršininkas Giedrius Cininas.

Muitinės vadovai nežino, ar sulaikytieji muitininkai mokėjo duoklę savo viršininkams. „Vienas tyrimo tikslų yra nustatyti iniciatorius, išsiaiškinti, ar buvo pinigų dalijimo schema, ar ne. Kol kas kalbame apie pavienių pareigūnų veiklą, bet teigti, kad nebuvo sistemos, negalime“, - sakė G. Cininas.

Jei muitininkų pamainos viršininkams pavyks išvengti baudžiamosios atsakomybės, A. Šipavičius žadėjo juos bausti tarnybine nuobauda. Nes jie mažų mažiausiai netinkamai vykdė pareigas ir nesužiūrėjo savo pavaldinių.

Muitininkų alga – nuo 2,2 tūkst. iki 2,7 tūkst. litų per mėnesį „popieriuje“. Atskaičius mokesčius, į rankas jie gauna ketvirčiu mažiau – apie 1650-2050 litų.

„Pareigūnas, patekęs į tą terpę, sunkiai atsispiria pagundai“, - sakė A. Šipavičius.

Vairuotojai duoklę mokėjo patys

Muitininkams vilkikų vairuotojai kartu su dokumentais paduodavo 20-40 litų. Vairuotojai žino: jei muitininkai negaus „dovanėlės“, priekabiai ieškos pažeidimų ir vilkins procedūras.

„Tai nerašyta sistema. Patys vairuotojai žinodavo, ką jiems daryti ir kas bus, jei to nedarys“, - pasakojo G. Cininas.

O jei tikrindami dokumentus muitininkai užtikdavo galimų trūkumų ar pažeidimų, iš vairuotojų reikalaudavo kyšio už sklandų ir greitą muitinės procedūrų įforminimą.

Šių kyšių dydžio Muitinės departamentas neatskleidžia. Jis priklausė nuo galimo ar tariamo pažeidimo pobūdžio.

Muitininkams pasakojo apie korupcijos žalą

Tai didžiausia tokia byla Lietuvos istorijoje. Jos tyrimas vyko keturis mėnesius. Byla pradėta gavus anoniminių pranešimų ir prašymų iš vairuotojų organizacijų, verslininkų.

Pasak A. Šipavičiaus, visus kitus bandymus kovoti su kyšininkavimu muitininkai sėkmingai apeidavo.

Muitininkus buvo bandoma rotuoti, kilnoti tarp įvairių postų. Buvo rengiami netikėti tarnybiniai patikrinimai, vizitai. Taip pat muitininkams buvo aiškinama apie korupcijos žalą, galimos pasekmes pareigūnams.

„Visas šitas darbas nedavė rezultato. Išnaudojome visus kontrolės metodus, bet laukiamų rezultatų nebuvo. Todėl nuspręsta imtis kraštutinių persekiojimo priemonių“, - pasakojo vadas žurnalistams.

Sutriko pasienio posto darbas

Muitinės departamentas į Medininkus išsyk atsiuntė pareigūnų iš kitų postų. Tačiau tai nepadėjo – prie posto išsyk nutįso ilgos eilės.

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ duomenimis, posto pralaidumas sumažėjo apie 4 kartus.

Trečiadienį 9 val. ryto prie šio posto stovėjo 170 vilkikų, prognozuojamas laukimo laikas – 16 valandų.

Pasak „Linavos“ atstovo spaudai Gyčio Vincevičiaus, įprastas Medininkų pasienio pralaidumas - 25 vilkikai per valandą, tačiau trečiadienį priešpiet buvo praleidžiama po 6 sunkvežimius.

„Mes tikimės, kad tai nesukels didesnių problemų, skundų iš vežėjų dar nesulaukėme. Kelios valandos neturėtų daryti didelės įtakos. O kaip situacija keičiasi poste, bus aiškiau po pietų arba vakare“, - BNS sakė G. Vincevičius.

Muitinės departamento atstovė spaudai Gintarė Vitkauskaitė BNS sakė kol kas neturinti informacijos, kiek šiuo metu Medininkų poste dirba pasieniečių.

A. Kubilius: „Gerai, kad muitinė gali apsivalyti pati"

Laikinai einantis pareigas premjeras Andrius Kubilius sako, kad trečiadienį kyšininkavimu apkaltintų ir sulaikytų muitininkų skaičius kelia susirūpinimą, bet reikia džiaugtis tuo, kad muitinės tarnyba pati kovoja su savo vidinėmis problemomis.

„Sulaikymų mastai rodo visų pirma tą faktą, kad pačios muitinės tarnybos turi pakankamai gebėjimų ir patirties savo tokias vidines problemas nustatyti ir su jomis kovoti. Patys nusižengimų mastai mums visiems turi kelti susirūpinimą, bet tai, kad muitinė pati ir jos specialiosios tarnybos nustatė tokius nusižengimus pačioje muitinės tarnyboje, aš manau, kad tai yra gerai. Tai rodo, kad sistema pati gali išsivalyti“, - trečiadienį po Vyriausybės pasitarimo žurnalistams sakė A. Kubilius.

Ilgas korupcijos šešėlis

Muitinės departamentas išsiskiria kaip viena korumpuočiausių įstaigų. Tai rodo Lietuvos korupcijos tyrimas, kurį 2011-aisiais atliko Specialiųjų tyrimų tarnyba pagal antikorupcijos iniciatyvas skatinančios organizacijos „Transparency International“ Lietuvos skyrius (TILS) metodiką.

Ją lenkia tik policija bei apylinkių ir apygardų teismai. Trys ketvirčiai verslininkų įsitikinę, kad muitinė yra labai arba iš dalies korumpuota bei kad muitinės formalumų tvarkymas yra korumpuota procedūra.

TILS vadovas Sergėjus Muravjovas pabrėžia, kad muitininkai buvo sulaikyti paties muitinės departamento iniciatyva. Tai, kad pati institucija imasi veiksmų savo viduje, yra teigiamas ženklas.

„Vargu, ar galima tikėtis, kad pokyčiai muitinėje įvyks savaime, be vadovybės pastangų ar vien dėl kitų institucijų veiksmų“, - sako jis.

Sulaikyti muitininkai uždirbdavo apie 2 tūkst. litų per mėnesį. O per vieną pamainą buvo surenkama bent tūkstantis litų kyšių.

„Kai kurios institucijos yra padidintos korupcijos rizikos zonoje. Joms svarbu skirti ypatingą dėmesį, užtikrinti, kad jų pareigūnai galėtų išvengti dviprasmiškų situaciją, žinotų, kaip elgtis kiekvienoje situacijoje. Taip pat gautų normalų atlyginimą, dėl kurio nenorėtų rizikuoti prarasti darbo vietą.

Ne mažiau svarbu užtikrinti stebėseną, atsakingumą, pasiekti, kad pareigūnai žinotų, kad už nusižengimus gresia rimtos pasekmės“, - kalbėjo S. Muravjovas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.