Korumpuoti patruliai – su privačiais alkoholio matuokliais

Portalas lrytas.lt rašė apie vieną geriausių Kauno apskrities policijos patrulių ir jos kolegas. Živilė Zdanavičiūtė pripažinta kalta dėl kyšių ėmimo. Siūlome paskaityti žurnalisto tyrimo tęsinį.

Nesąžiningi patruliai siekia pasipelnyti naudodami ne tik greičio, bet ir alkoholio matuoklius.<br>A.Vaitkevičiaus asociatyvioji nuotr.
Nesąžiningi patruliai siekia pasipelnyti naudodami ne tik greičio, bet ir alkoholio matuoklius.<br>A.Vaitkevičiaus asociatyvioji nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Eglė Šilinskaitė–Puškorė („Lietuvos rytas“)

2015-04-13 18:33, atnaujinta 2018-01-06 22:08

• Skaitykite pirmąją tyrimo dalį.

Apie nelegalias kelių patrulių uždarbio schemas papasakojo ir dar dirbantys, ir jau į pensiją išėję pareigūnai. Du pašnekovai yra patruliavę Vilniuje ir Kaune, o vienas iki šiol dirba rajono policijos komisariate. Jie tvirtino, kad patruliams sumokėti į kišenę dažnai siūlo tie pažeidėjai, kuriems gresia didelės baudos.

Pavyzdžiui, už didelį greičio viršijimą ar vairavimą apsvaigus nuo alkoholio ne tik skiriamos piniginės baudos, bet ir atimamas vairuotojo pažymėjimas ar net transporto priemonė. Daugiau kaip 50 kilometrų per valandą greitį viršiję vairuotojai gali gauti iki 434 eurų baudą ir pusantrų metų netekti vairuotojo pažymėjimo.

Už sunkų girtumą gresia bauda iki 868 eurų ir netekti teisės vairuoti iki trejų metų. Transporto priemonė dažnai konfiskuojama, kai sulaikomas teisės vairuoti neturintis asmuo.

Pareigūnų oficialiai naudojamų greičio ir alkoholio matuoklių duomenys įsirašo į prietaiso atmintį – juos panaikinti gali tik speciali programa.

Oficialiai ji prieinama tik patrulius kontroliuojančiam ir keliuose nedirbančiam pareigūnui.

Bet korumpuoti pareigūnai randa būdų, kaip apeiti šią sistemą.

Didina ribą matuoklyje

Kiekvieną kartą važiuodami dirbti į kelius pareigūnai greičio matavimo prietaise turi nustatyti ribą, kurios nepasiekus pažeidimas nefiksuojamas.

Sukčiaujantis pareigūnas nustato didesnę ribą. Jei transporto priemonė juda greičiau, prietaisas fiksuoja pažeidimą ir ši informacija lieka atmintyje. O jei pareigūnai nustato itin didelę ribą, tikėtina, kad tokiu greičiu nevažiuos nė viena transporto priemonė.

Pavyzdžiui, nustatoma 200 kilometrų per valandą riba – tada mažesnis greitis nebus įrašomas į atmintį. Magistraliniuose ir krašto keliuose leistinas greitis Lietuvoje svyruoja nuo 30 iki 130 (tik šiltuoju metų laiku) kilometrų per valandą.

„Policininkas vairuotojui parodo prietaiso rodmenis. Nors užfiksuotas didesnis greitis, nei leistinas toje kelio atkarpoje, rodmenys į atmintį nepateko ir pareigūnas neturi teisės pildyti protokolo. Tačiau pažeidėjas to juk nežino.

Patrulis leidžiasi į derybas su pažeidėju ir sutinka susitarti už kyšį“, – aiškino viename iš Lietuvos rajonų policijos komisariatų dirbantis pareigūnas.

Išjungia sekimo kameras

Pasirodo, patruliai, siekiantys nelegaliai užsidirbti, perka kompiuterius, programinę įrangą, samdo specialistus. Jie padeda apeiti policijos programas ir ištrinti greičio matuoklių duomenis.

„Naudojama daug priemonių policijos pareigūnams kontroliuoti. Bet jie vis tiek suranda būdų, kaip išjungti sekimo kameras, kaip ištrinti duomenis, sulaužyti ar sugadinti įrangą“, – pripažino Policijos generalinio komisaro pavaduotojas Donatas Malaškevičius.

Į šias pareigas 38 metų vilnietis paskirtas neseniai. Prieš tai jis pusketvirtų metų vadovavo Imuniteto valdybai. Būtent ši tarnyba ir siekia ištirti pareigūnų korupciją.

Pervažiavo savo kompiuterį

Nelegalia programine įranga paprastai naudojasi grupė pareigūnų.

„Į tokias korupcines schemas turbūt yra įsivėlusios ir oficialią policijos pareigūnų techniką prižiūrinčios įstaigos ar asmenys – jie nepatruliuoja keliuose, bet prižiūri programinę įrangą“, – svarstė Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamento prokuroras Gintas Ivanauskas.

Šis prokuroras buvo kaltintojas garsioje kyšininkavimu įtariamų pareigūnų byloje. Galiausiai jie buvo išteisinti, o dabar siekia prisiteisti nemažas kompensacijas dėl neva neteisėto atleidimo iš darbo.

Šioje Kauno pareigūnų byloje kalbėta apie nelegalią programinę įrangą, kuriai padedant patruliai galimai naikindavo greičio matuoklių duomenis.

2011 metais per kratą viename Aleksoto angare rastas BMW 520 su suklastotais identifikacijos numeriais, vogti automobilių kompiuteriai ir jų valdymo įranga.

Atliekant kratą į angarą prisistatė tuo metu Kauno rajono keliuose turėję patruliuoti Arijus Janušis ir Giedrius Barauskas. Kratą atliekančiam pareigūnui A.Janušis pasiūlė 4 tūkst. eurų kyšį.

Kyšininkavimu įtariami pareigūnai per sulaikymo operaciją siekė sunaikinti asmeninį kompiuterį – jį pervažiavo. Jame buvo įdiegta programinė įranga transporto priemonių greičiui matuoti. A.Janušis turėjo atsakyti už mėginimą papirkti pareigūną, o jo porininkas G.Barauskas paleistas per ikiteisminį tyrimą nesurinkus pakankamai įrodymų. Vis dėlto vėliau G.Barauskui teko sėsti į teisiamųjų suolą dėl kito nusikaltimo.

Buvę Kauno rajono Viešosios policijos skyriaus Patrulių būrio pareigūnai G.Barauskas ir jo kolega Julius Bikmanas bei tyrėja Vilma Krugelytė buvo kaltinami pasikėsinimu papirkti policijos ekspertą ir piktnaudžiavimu tarnybine padėtimi.

Nušalinti pareigūnai ieškojo pažįstamų, galinčių daryti įtaką kompiuterio apžiūrą atliekančiam ekspertui. Įtariamųjų prašymus kriminalistai užfiksavo garso įrašymo aparatūra. “Jie buvo susitikę su ekspertu ir kalbėjo apie atlygį. Iniciatyvą rodė V.Krugelytė“, – paaiškino prokuroras G.Ivanauskas.

Eksperto buvo prašoma, kad jis nieko nerastų. Nors pareigūnai žinojo, kad kompiuteryje neliko juos diskredituoti galinčios informacijos, jie nebuvo tikri, ar tyrėjai negali jos atkurti.

G.Barauskas ir jo gyvenimo draugė V.Krugelytė bei J.Bikmanas vėliau, matyt, išsiaiškino, kad nieko nebus rasta, mat ekspertas gavo laišką su priklijuotomis raidėmis ir šifruotu tekstu „padangų nebereikia“.

Siekia grįžti į darbą

Teismas išteisino kaunietį G.Barauską ir bendrininkus, nes nerado nusikaltimo sudėties. Vienas teismo motyvų skelbti išteisinamąjį nuosprendį buvo ir tas, kad įtariamieji jau yra nubausti, nes visi trys atleisti iš darbo už pareigūno vardo žeminimą.

Prokuroras G.Ivanauskas nustebo iš „Lietuvos ryto“ sužinojęs, kad šie veikėjai per teismus siekia grįžti į darbą ir net prašo kompensacijos dėl neva neteisėto atleidimo.

Negana to, Kauno apygardos administracinis teismas net buvo patenkinęs jų skundą ir priteisęs kompensaciją – beveik po 30 tūkst. eurų.

Kauno apskrities vyriausiasis policijos komisariatas jau apskundė šį teismo sprendimą ir netrukus turėtų gauti Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo nutartį, kuri bus neskundžiama.

V.Krugelytė dabar dirba vienoje krovinių gabenimo bendrovėje Kaune, jos draugas G.Barauskas po dvejų metų mokymų tapo Kauno greitosios medicinos pagalbos stoties vairuotoju-paramediku.

Trečiasis istorijos dalyvis J.Bikmanas šių metų vasario mėnesį Prancūzijoje buvo sulaikytas su narkotikų siunta. „Lietuvos ryto“ žiniomis, jis vežė kanapes.

Naudoja nuosavus matuoklius

Nesąžiningi patruliai siekia pasipelnyti naudodami ne tik greičio, bet ir alkoholio matuoklius.

„Ar vairuotojas vartojo alkoholį, galima pajusti iš kvapo ar pamatyti iš elgesio. Patruliai, siekdami padaryti dar didesnį spaudimą vairuotojui, duoda jam pūsti į nuosavą alkoholio matuoklį“, – pasakojo D.Malaškevičius.

Lietuvoje patrulių naudojami alkoholio matuokliai kainuoja mažiau nei tūkstantį eurų. Kilus įtarimui, kad vairuotojas gali būti išgėręs, nesąžiningas patrulis pakiša jam nuosavą matuoklį. Jei nustatomas girtumas, vairuotojas gali mėginti susitarti, o patrulis leidžiasi į derybas.

Pavaldinius seka ir naktį

Vienas „Lietuvos ryto“ pašnekovų, didelio rajono policijos komisariato patrulių būrio vadas, neseniai tapo ne itin mėgstamas savo kolegų.

Jo adresu pasipylė skundai į Policijos departamentą ir kitas įstaigas dėl neva nežmoniškų darbo sąlygų. Tos neva nežmoniškos sąlygos – tai reikalavimas darbo metu dirbti.

Pavyzdžiui, vadas pavaldinius kontroliuoja naktimis ir baudžia, jei darbo metu aptinka miegančius. Be to, naujasis viršininkas dėl galimo kyšininkavimo keliuose jau įdavė kai kuriuos pavaldinius Imuniteto valdybai. Pradėtas ikiteisminis tyrimas.

„Lietuvos rytui“ šis patrulių būrio vadas teigė, kad daugiausia nelegalių pajamų pareigūnai keliuose susirenka ne už greičio viršijimą ar vairavimą išgėrus. Palyginti nedidelių pažeidimų, už kuriuos skiriama ne tik bauda, bet ir gresia netekti vairuotojo pažymėjimo, vis dar pakanka.

Pavyzdžiui, netekti pažymėjimo gresia už važiavimą esant draudžiamam šviesoforo signalui, nesustojimą prieš pėsčiųjų perėją, lenkimą draudžiamose vietose, stovėjimo taisyklių pažeidimą 50 metrų kelio ruože prieš ir po geležinkelio pervažų, sustojimo ir stovėjimo taisyklių pažeidimą automagistralėse.

„Sunku patikrinti darbą pareigūnų, kurie stabdo už šiuos pažeidimus, nes vienintelė jų priemonė tuo metu – „Stop“ diskas. Policijos automobilis, kuriame įrengtos filmavimo kameros, paprastai stovi atokiau“, – aiškino pašnekovas.

Kai pažeidėjams gresia netekti vairuotojo pažymėjimo, jie pareigūnams kartais siūlo net didesnį kyšį nei gresianti piniginė bauda.

„Policininkai tuomet paima pinigus, o pažeidėjui surašo protokolą už lengvesnį pažeidimą. Pavyzdžiui, už važiuojamosios kelio dalies perėjimą ten, kur draudžiama. Jau tapo norma, kad sunkesni pažeidimai įforminami kaip lengvesni“, – užkulisius atskleidė pareigūnas.

Moka duoklę viršininkams

„Lietuvos ryto“ pašnekovai pasakojo, jog prieš trejus metus buvo įprasta, kad eiliniai kelių patruliai moka vadinamuosius „otkatus“ viršininkams.

Pavyzdžiui, Kauno rajono patruliai kas mėnesį susimesdavo po 145 eurus.

„Dabar sukamasi kitaip. Renkami pinigai neva į gimtadienių fondą, nors visi žino, kad tie pinigai nusėda vado kišenėje“, – prasitarė vienas į pensiją jau išėjęs patrulis.

Siekia lengvesnės duonos

Į Lietuvos kelių policijos tarnybos būrį, kuris atsakingas už eismo priežiūrą, patekti nėra lengva.

„Dirbti kelių policijos patruliu laikoma prestižu, mat jis dirba automobilyje. Budėtojai jo nesiuntinėja į parkus pakelti kiekvieno girtuoklėlio ar gaudyti besišlapinančių ant krūmų, – ironizavo vienas „Lietuvos ryto“ pašnekovas. – Nuo seno manoma, kad kelių policininkai valgo lengvesnę duoną.“

Ir D.Malaškevičius patvirtino, kad aukštesnes – tyrėjo pareigas – eiti ir didesnį atlyginimą gauti galintys pareigūnai neretai nori likti patruliais.

Jie teisinasi tuo, kad patruliuodami dar ir naktimis gali pakankamai užsidirbti. Tačiau tokia versija Imuniteto valdybos pareigūnams kelia abejonių.

Būti sąžiningam – ne prestižas?

Donatas Malaškevičius, Policijos generalinio komisaro pavaduotojas

„Buvo atvejų, kurie mus itin šokiravo. Vienas tokių nutiko prieš trejus metus.

Tuomet sustabdytas saugos diržo nesegėjęs vairuotojas. Jam grėsė didelė bauda, nes tai buvo ne pirmas jo pažeidimas. Pareigūnas pareikalavo kyšio.

Pažeidėjas reikalaujamos sumos neturėjo, todėl dalį susimokėjo iš karto, o kitą dalį pažadėjo atvežti kitą dieną.

Paleistas vairuotojas paskambino į Imuniteto valdybą.

Kitą dieną kyšio reikalavęs pareigūnas buvo sulaikytas. Drauge sulaikytas ir jo porininkas, kuris nieko nežinojo apie kyšio davimą.

Po apklausos kyšininkas buvo uždarytas į areštinę.

Jo porininkui buvo nurodyta grįžti į skyrių. O jis atkirto: „Negalite manęs paleisti, irgi turite uždaryti, nes ką aš pasakysiu bendradarbiams?“

Matyt, jis bijojo, kad kolektyvas jį, sąžiningą pareigūną, gali pasmerkti.“

Po pakeitimų būtini įrašai žurnale

* Nuo šių metų sausio įsigaliojo Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimai, kuriuose numatytas 0 promilių reikalavimas kai kuriems vairuotojams.

* Pradedantiems, taip pat taksi automobilių, mopedų, motociklų, triračių ir keturračių vairuotojams, kai jiems nustatomas alkoholio kiekis iki 0,4 promilės, gresia bauda iki 289 eurų.

* Kiti vairuotojai vis dar turi teisę vairuoti, kai alkoholio kiekis jų organizme neviršija 0,4 promilės.

* „Atsirado naujų galimybių kyšininkauti, – mano vienas pareigūnas. – Nors matuoklis užfiksuoja alkoholio kiekį iki šios ribos, realiai nežinoma, ar sustabdytas vairuotojas turėjo teisę vairuoti ragavęs net ir truputį alkoholio.“

* Iki pakeitimų įsigaliojimo vairuotojai, kurių organizme aptikto alkoholio kiekis neviršydavo 0,4 promilės, būdavo paleidžiami.

* Dabar privaloma pažymėti specialiuose žurnaluose, koks vairuotojas buvo sustabdytas, bet daug pareigūnų į šį reikalavimą žiūri pro pirštus.

* Net svaigiųjų gėrimų visiškai nevartojusio žmogaus organizme alkoholio kiekis gali viršyti 0 promilių ribą.

* Alkoholio matuoklio rodmenis kartais tenka papildomai tikrinti. Vienas tokių atvejų nutiko sausio 6 dieną kelio Plungė–Vėžaičiai 5-ajame kilometre, kai į pakelės griovį nuvažiavo ir į medį atsitrenkė vilkikas „Scania“ su priekaba.

* Stuburo traumą patyrusiam vairuotojui buvo nustatytas 0,05 promilės girtumas. Šie rodmenys pasirodė nepatikimi, todėl buvo paimta kraujo. Papildomi tyrimai parodė 0 promilių.

* „Lietuvos rytui“ medikai teigė, kad 0,05 promilės alkoholio matuoklis gali parodyti tada, kai žmogus yra išgėręs kefyro ar net ragavęs mielinio pyrago.

Įspėjimas – ir už menkniekį

* Kartais pareigūnai linkę nukrypti į kraštutinumus.

* Ramygalos (Panevėžio r.) pareigūnai nutarė elgtis itin skrupulingai ir bausti visus vairuotojus, kurie greitį viršija bent trimis kilometrais per valandą. Tiesa, už tokį pažeidimą numatytas tik įspėjimas, tačiau policininkai vis tiek kantriai rašo protokolus.

* Greitį vos 3 km per val. viršijusiam vairuotojui surašytas administracinio teisės pažeidimo protokolas. Įvertinus greičio matuoklio paklaidą, kuri yra 2 km per val., šis vairuotojas gavo rašytinį įspėjimą dėl 1 km per val. viršyto greičio.

* Rašytiniu įspėjimu nubaustas vairuotojas užsuko į Panevėžio apskrities policijos komisariatą pasiteirauti apie absurdišką bausmę. Policininkai jam prasitarė, kad statistiškai jų komisariatas atsilieka pagal nubaustų Kelių eismo taisyklių pažeidėjų skaičių, todėl visiems, kurie viršys greitį bent 3 kilometrais per valandą, bus rašomi protokolai.

Tikrino nuosavu alkoholio matuokliu

* 2012 metų spalio pabaigoje Imuniteto valdybos pareigūnams įkliuvo Kauno policijos patrulių rinktinės pareigūnai Edvinas Blauzdys ir Tomas Valinčius.

* Raudondvaryje sustabdę vairuotoją, jo blaivumą jie tikrino nuosavu, policijoje nenaudojamu alkoholio matuokliu. Po patikrinimo pareiškę, kad vairuotojas yra visiškai girtas, pareikalavo 300 eurų kyšio.

* Policijos departamento pasitikėjimo telefonu paskambinęs žmogus pranešė tapęs uniformuotų reketininkų auka ir jiems sumokėjęs kyšį. E.Blauzdys ir T.Valinčius net pakeitė tarnybinio automobilio vietos nustatymo sistemą. Dėl to duomenys apie jų buvimo vietą nepasiekė policijoje naudojamos pajėgų valdymo sistemos ir korupcija įtariamų pareigūnų patrulinis automobilis nebuvo matomas.

* Vis dėlto patrulius pavyko rasti ir sulaikyti. Pas juos rasta po 150 eurų. Banknotų numeriai atitiko tuos, kuriuos padiktavo pareigūnų auka. Rastas ir policijai nepriklausantis geltonos spalvos alkoholio tikrintuvas.

* Kauno apygardos teismas pareigūnams skyrė po 5,5 tūkst. eurų baudos.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.