Pirmąjį šių metų pusmetį Lietuvos pasieniečiai sulaikė 60, įtariama, vogtų transporto priemonių. 43 proc. buvo sulaikyta pasienyje su Baltarusija, 28 proc. – su Lenkija, 15 proc. – su Rusija.
Kas trečią transporto priemonę vairavo lietuviai. Su vogtais automobiliais dažnai įkliūva Rusijos bei Baltarusijos piliečiai.
Kalvarijos užkardos pasieniečiai neatskleidžia, kokiais kriterijais vadovaudamiesi, jie automobilių sraute įžvelgia įtartiną mašiną.
Brangius automobilius į Lietuvą parvairuojantys vagių bendrininkai dažnai bando pasprukti nuo juos stabdančių pareigūnų, tačiau gaudynės baigiasi ne nusikaltėlių naudai, nors šie griebiasi įvairių gudrybių.
Nuo pareigūnų milžinišku greičiu lekiantys vogtų automobilių vairuotojai kartais įklimpsta laukuose ar sudaužo brangų grobį.
Kalvarijos užkardos vadas Darius Mekšraitis pastebėjo, jog pastaraisiais metais vagiami brangesni automobiliai.
Saugomame užkardos kieme laikomos iš nusikaltėlių atimtos mašinos turi savo istorijas. Kai kurios jų primena veiksmo filmų scenarijų.
Įspūdingai atrodo brangus automobilis BMW su spygliuota viela apraizgytu variklio dangčiu.
Vagišius šia mašina nuo pasieniečių bandė pasprukti per ganyklą, nėrė kiaurai per spygliuotą tvorą.
Surūdijusi viela pradrėskė kėbulą ir įstrigo jame, o viena užpakalinė padanga suplyšo skutais.
Šalia šio BMW pasieniečių kieme stovi gan neišvaizdus mikroautobusas „Nissan“.
Jame sudėtas itin vertingas vagių grobis – prabangių jachtų varikliai.
Nusikaltėliai labai stengėsi užmaskuoti krovinį: skardomis užvirino mikroautobuso langus, duryse iš vidaus įtaisė kablius.
Tačiau nuo akylų Kalvarijos pasieniečių vagišiams nepavyko pasprukti.
Kalvarijos užkardos vadas D.Mekšraitis pademonstravo iš mašinų vagišių atimtus instrumentus, kuriais išlaužiamos ar prasukamos spynelės; iš tvirtos vielos suvirintus aštrius spyglius, kuriuos sprunkantys nusikaltėliai pažeria ant kelio, kad pradurtų besivejančių pasieniečių automobilių padangas.
„Nusikaltėliai lengviausiai pavagia naujausias mašinas, kurių variklis paleidžiamas ne rakteliu, o mygtuku“, – teigė D.Mekšraitis.
Išmaniosiomis technologijomis pasinaudoję vagys gali nesunkiai pasisavinti bet kokį automobilį, tačiau tokiu būdu jo variklį galima paleisti tik vieną kartą, nes užgesęs jis daugiau nebeįsijungs.
Neseniai Kalvarijos pasieniečiai sulaikė naujutėlį „Audi Q5“. Šiemet pagaminta prabangi mašina buvo nuriedėjusi tik 2500 kilometrų.
Užkardos kieme stovi 2001 m. gamintas „Renault“. Prancūzijoje pavogtas mažai važinėtas automobilis atrodo lyg naujas, tačiau Valstybinės mokesčių inspekcijos nurodymu keliaus į metalų laužą.
Paaiškėjo, jog jos savininkas prancūzas, sužinojęs, jog jo automobilis atsirado Lietuvoje, atsisakė jį pasiimti, nes jau buvo atsiėmęs draudimo išmoką. Prancūzas nepanoro Kalvarijos pasieniečiams pateikti automobilio dokumentus.
Bešeimininkį ir be dokumentų „Renault“ buvo nuspręsta sunaikinti.
Kai kurie apvogti užsieniečiai, gavę pranešimus, apie Kalvarijos pasieniečių sulaikytas mašinas, atsisako jas pasiimti, nes pernelyg daug kainuotų parsigabenimas.
Šalia bešeimininkio „Renault“ stovinčio „Audi“ istorija akivaizdžiai parodo plačią nusikaltėlių veikimo geografiją.
Kalvarijos pasieniečiai, sustabdę šią mašiną, nustatė, jog Švedijoje registruotas „Audi“ buvo pavogtas Slovakijoje, ją vairavo estai.
Beje, šiame automobilyje buvo rasta daug narkotikų.
Anglijoje vogto nedidelio sunkvežimio kėbule, uždengtame linoleumo gabalu, pasieniečiai saugo penkis brangius motociklus. Šie irgi buvo tapę vagių grobiu.
VSAT duomenimis, Vakarų Europos šalyse vogtų transportų priemonių gabenimo maršrutai nekinta jau daug metų: dažniausiai jos gabenamos per Lenkiją, Lietuvą, Baltarusiją į Rusiją. ˙