Pramoginei laivybai pritaikytu senoviniu 14 metrų ilgio ir 5 metrų pločio burlaiviu „Vagant” praėjusį šeštadienį į Baltiją buvo išplukdyta 12 žūklės mėgėjų.
Kol žvejai atviroje jūroje azartiškai traukė menkes, du įgulos nariai irgi nenuobodžiavo – kad nežvarbtų nuo vėjų, vairinėje kilnojo taureles.
Vakarėjant abu jau buvo gerokai įkaušę.
Keleiviai netylėjo
Susirengę grįžti namo menkių gaudytojai ne juokais sunerimo matydami, kad A.Ščėsniui nebus lengva juos atplukdyti atgal į Pilies uostą Klaipėdoje. Jo pagalbininkas atrodė dar prasčiau.
Tada vienas keleivių mobiliuoju telefonu paskambino į Bendrąjį pagalbos centrą (BPC) ir pranešė apie situaciją, susiklosčiusią jūroje už uosto vartų.
Policininkai BPC pranešimą perdavė Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Pakrančių apsaugos rinktinės pareigūnams.
Nors girto A.Ščėsniaus vairuojamo burlaivio manevrai Klaipėdos uosto prieigose ir akvatorijoje kėlė grėsmę saugiai laivybai, jokių incidentų neįvyko.
Perdavė į patrulių rankas
Kai šimtametis „Vagant” su keleiviais laimingai prisišvartavo prie Pilies uosto krantinės, čia pasirodė ir pasieniečiai.
Tikrindami įgulos narių dokumentus VSAT pareigūnai iškart pastebėjo, kad abiejų laivavedžių judesiai nekoordinuoti, nuo jų sklinda alkoholio kvapas.
Per patikrą „Vagant” vedliui 34 metų A.Ščėsniui nustatytas vidutinis 2,15 promilės girtumas. Jo pagalbininkas 27-metis klaipėdietis jūrininkas Julius Norkus buvo dar girtesnis – 2,53 promilės. Įkaušę laivavedžiai buvo perduoti uostamiesčio policijos patruliams.
Apie pažeidimą buvo informuotos ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto priežiūros tarnybos. Pastarosios medžiagą apie šį incidentą perdavė Lietuvos saugios laivybos administracijai (LSLA), kuri įvertins „Vagant” savininkų ir jį vairavusių neblaivių laivavedžių veiksmus.
Plukdė per daug žmonių
LSLA darbuotojai jau išsiaiškino, kad antrosios eilės vairininkas A.Ščėsnius neturi teisės tokiais burlaiviams kaip „Vagant” plukdyti žmonių į atvirą jūrą.
Jam leidžiama plaukioti tik vidaus vandenimis jachtomis, kurių burių plotas neviršija 34 kvadratinių metrų.
A.Ščėsnius tądien pažeidė dar vieną saugios laivybos reikalavimą – „Vagant” keleivių skaičių pagausino dviem žmonėmis. Už burlaivio vairavimą išgėrus vyrui gresia administracinė bauda iki 750 litų.
Vakar pažeidėjai pasirodė Lietuvos saugios laivybos administracijoje, tačiau darbuotojai su jais į kalbas nesileido – pareikalavo pateikti „Vagant” techninės būklės dokumentus, bet vyrai jų neturėjo.
Kodėl nesustabdė jūroje?
Baudos būtų dar didesnės, jeigu paaiškėtų, kad burlaivis negali galynėtis su jūra. Pasikeitus šalies Vidaus vandenų kodeksui, už tokių laivų techninę priežiūrą atsakinga Lietuvos buriuotojų sąjunga.
LSLA specialistai nežino, kodėl VSAT budėtojai, sužinoję apie galimai girto laivavedžio vedamą burlaivį, jo nestabdė jūroje arba prie uosto vartų – gal greitaeigis kateris buvo sugedęs ar nebuvo kitokių išteklių.
„Gerai, kad žmonės netyli, patys praneša apie jūrininkus, kuriems Kuršių marios ir Baltija – iki kelių. Baisiausias dalykas atsidurti laive, kurį vairuoja įkaušęs kapitonas”, – sakė LSLA Pramoginės laivybos skyriaus vadovas Povilas Pauparas.
Sulaukė ir prizo
Burlaivis „Vagant” pastatytas 1909 metais Vokietijoje, plaukiojo Šiaurės ir Baltijos jūrose.
Jis 1982 metais pertvarkytas į pramogoms skirtą laivą – buvo išsaugota originali jo konstrukcija ir formos, povandeninė dalis.
Prieš porą metų Kuršių mariose vykusiame senovinių laivų parade „Vagant” įgula apdovanota prizu už išradingumą.