Virš laivo kapitono – tamsūs debesys

Dėl tragedijos, kai Nemune apvirtus laivui viena moteris nuskendo, kaltu gali būti pripažintas jo savininkas. Vyras laivą valdė įkaušęs, plukdė per daug žmonių ir nepasirūpino technine apžiūra.

Užvakar Nemune apvirtus laivui į nelaimės vietą atskubėję gelbėtojai vienai moteriai nebegalėjo padėti.<br>M.Patašiaus nuotr.
Užvakar Nemune apvirtus laivui į nelaimės vietą atskubėję gelbėtojai vienai moteriai nebegalėjo padėti.<br>M.Patašiaus nuotr.
Šiame name Kaune gyvenusi D.Siderskytė prieš šventinę kelionę savo motinai patarė neskubėti remontuoti stogo: „Skubi, tarsi artėtų nelaimė.“<br>G.Bitvinsko nuotr.
Šiame name Kaune gyvenusi D.Siderskytė prieš šventinę kelionę savo motinai patarė neskubėti remontuoti stogo: „Skubi, tarsi artėtų nelaimė.“<br>G.Bitvinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Arūnas Karaliūnas, Vygandas Trainys („Lietuvos rytas“)

Jul 8, 2016, 7:08 AM, atnaujinta May 19, 2017, 1:38 PM

Trečiadienį Nemuno ir Nevėžio santakoje apvirtus pramoginiam laivui (katamaranui) žuvo 46 metų moteris. Kitus šaltame vandenyje atsidūrusius pramogautojus pavyko išgelbėti. Iš viso plaukė 12 žmonių.

Iškart po nelaimės laivo šeimininkas buvo uždarytas į areštinę. Vakar surengta jo apklausa, kauniečiui pareikšti įtarimai dėl neatsargaus gyvybės atėmimo.

Tiria ne tik policininkai

Nelaimės aplinkybes tiria ir policijos pareigūnai, ir Lietuvos saugios laivybos administracija.

Šios įstaigos Pramoginės laivybos skyriaus vedėjas Domijonas Popovas pasakojo, kad apvirtęs katamaranas buvo pastatytas 1992 metais ir registruotas Šilutėje. Šiame regione jis dažniausiai ir buvo naudojamas.

Katamarane buvo įrengtas galingas 50 arklio galių japoniškas „Yamaha“ variklis.

Administracijos darbuotojų žiniomis, visai neseniai laivą įsigijo naujas savininkas – kaunietis Rimas Ryžakovas, kuris dar nebuvo jo įregistravęs.

Kalbama, kad R.Ryžakovas anksčiau dirbo pakaunėje esančioje šovinių gamykloje, o pramoginį laivą įsigijo norėdamas prisidurti prie pajamų plukdydamas klientus. Vyrą esą slėgė finansinės bėdos, todėl jis sumanė imtis šio verslo.

Techninė apžiūra nerūpėjo

Laivas galėjo būti techniškai netvarkingas, nes savininkas nustatyta tvarka nepateikė transporto priemonės atlikti techninę apžiūrą, kurios galiojimas baigėsi šių metų balandžio 24-ąją“, – kalbėjo D.Popovas.

Tokiam laivui techninę apžiūrą privalu atlikti kasmet.

Laive turi būti tiek gelbėjimosi liemenių, kiek yra keleivių. Visos kelionės metu jų vilkėti neprivalu. Laive taip pat turi būti mažiausiai vienas gelbėjimo ratas su virve, inkaras, pirmosios pagalbos rinkinys, gesintuvas.

Kokių gelbėjimo priemonių buvo laive ir ar išvis jų buvo, dabar mėginama nustatyti. Katamaranui apvirtus, jos galėjo tiesiog nuplaukti.

Lietuvos saugios laivybos administracijos specialistai taip pat aiškinasi, ar kaunietis turėjo teisę valdyti šį laivą.

Vyras turi vidaus vandenų transporto specialisto diplomą, tačiau neaišku, ar nepasibaigęs jo galiojimo laikas.

Kaunietis tyrėjams aiškino, kad tai nebuvo komercinis reisas – jis esą plukdė bičiulių kompaniją, tačiau taisyklėms nusižengta – laivu vienu metu negalėjo plaukti daugiau kaip 10 žmonių.

Neturi visų atsakymų

D.Popovas numano kelias galimas nelaimės priežastis. Katamaranas galėjo apvirsti vienam pontonui prisipildžius vandens arba žmonėms susibūrus į vieną jo šoną:

„Galbūt laivą valdęs žmogus neįvertino savo sugebėjimų, ir jis posūkyje apvirto dėl didelio greičio“, – svarstė D.Popovas

Vėliau laivavedžiui buvo nustatytas lengvas (0,72 promilės) girtumas. Valdyti tokį laivą galima girtumui neviršijant 0,4 promilės.

Dar viena versija – katamarano variklis užkliuvo už rąsto ar kitos didelės kliūties, tačiau tai mažai tikėtina.

Turbūt nepasitvirtins ir prielaida, jog laivas apvirto užplaukęs ant seklumos – katamaranas taip sukonstruotas, kad tokioje situacijoje išlaikytų stabilumą.

Pažinojo laivo kapitoną

„Laivui apvirtus, mano duktė Deimantė nuskendo, o 11-metė anūkė, išnirusi iš vandens, spėjo nusitverti už laivo krašto“, – vakar kalbėjo 69 metų kaunietė Regina Siderskienė.

Nelaimė įvyko užvakar po pietų, kai Kaune įsikūrusio „Ermitažo“ kolektyvas iškylavo ties Nemuno ir Nevėžio upių sankirta. Buvo švenčiamas vienos šio prekybos centro padavėjos gimtadienis, kuriame dalyvavo 12 žmonių. Trys jų – mažamečiai.

Atšvęsti sukaktį pramoginiame laive kolegei pasiūlė D.Siderskytė, pažinojusi katamaro kapitoną R.Ryžakovą, gyvenantį netoli jos namų.

Gimtadienio dalyviai sutarė su upeiviu, kad jis nuplukdys juos iš Kauno iki Raudondvario apylinkių, o paskui pristatys atgal.

Džiaugėsi būsima išvyka

Į pramoginę maždaug 20 kilometrų ilgio kelionę išvyko „Ermitažo“ darbuotojos su savo vyrais, draugais ir vaikais.

Iškyla turėjo prasidėti vidurdienį – D.Siderskytė, jos gyvenimo draugas Deivis Rogolskis ir jųdviejų duktė skubėjo laiku patekti į laivą.

„Deimantė buvo gerai nusiteikusi, ir aš nejaučiau artėjančios tragedijos. Tiesa, man įstrigo paskutiniai jos žodžiai. Mes ketinome pakeisti stogo dangą. Bet išeidama duktė pasakė, kad neskubėčiau to daryti. Taip ir pasakė, kad aš skubu kaip prieš kokią nelaimę“, – prisiminė R.Siderskienė.

Ties Šilelio kaimu katamaranui užplaukus ant seklumos ir apvirtus, D.Siderskytė kartu su kitais iškylos dalyviais atsidūrė vandenyje.

„Deimantė sėdėjo laivo gale – krisdama jį greičiausiai galva trenkėsi į katamaro konstrukciją. Kol kas dar neaišku, kas lėmė mirtį – užduso po vandeniu ar mirtinai susižalojo. Deivis tvirtino, kad ji neilgai buvo panirusi“, – svarstė R.Siderskienė.

Puolė gelbėti draugės

D.Rogolskis nėrė į upės dugną ir ištraukė savo draugę, bet greitosios pagalbos medikams jos nepavyko išgelbėti.

D.Siderskytė nemokėjo plaukti. Moteris sirgo liga, kuri silpnino plaučių veiklą. R.Siderskienės nuomone, dėl šios priežasties dukra negalėjo ilgesnį laiką išbūti po vandeniu.

D.Siderskytės 11-metė dukra prieš panirdama suspėjo giliai įkvėpti ir užspausti nosį ranka. Ji greitai iškilo į paviršių ir įsikibo į laivą.

Trys suaugę iškylos dalyviai patys atplaukė į krantą, o likusius ugniagesiai rado upių santakos kyšulyje ir nuplukdė valtimis į krantą.

Apie tragediją R.Siderskienei pranešė kaimynė, perskaičiusi žinią socialiniame tinkle „Facebook“. Į nelaimės vietą nuvykusi D.Siderskytės jaunesnioji sesuo parvežė sušalusią dukterėčią į savo namus. Mergaitė po priverstinių maudynių nesusirgo.

Motina linkusi atleisti

Dukters netekusi R.Siderskienė teigė linkusi atleisti kapitonui, nors jis žmones plukdė įkaušęs: „Jam nustatytas lengvas girtumas, bet jis nelinkęs piktnaudžiauti svaigalais. Nežinia, ar dėl to galėjo apvirsti laivas. Kad ir kaip būtų, aš jo nesmerkiu. Nenoriu, kad jis būtų teisiamas.

Anksčiau mačiau Rimo katamaraną. Iš pažiūros jis nekėlė nesaugumo jausmo.“

Svajojo apie atostogas

D.Siderskytė nuo kūdikystės gyveno Raudondvario plente, šalia savo darbovietės – „Ermitažo“ ir tos vietos, iš kurios trečiadienį išplaukė pramoginis laivas.

Moteris 15 metų dirbo pardavėja prekybos centre „Norfa“, o vėliau perėjo į „Ermitažą“. Kaunietė džiaugėsi, kad darbovietė yra vos 150 metrų nuo jos namų.

D.Siderskytė su savo draugu ir dukterimi buvo įsikūrę nuosavo namo pirmame aukšte, o antrame aukšte gyveno jos motina.

Našlė R.Siderskienė sakė, kad visi keturi šeimos nariai, kaip ir kiekvienais metais, ketino rugpjūtį vykti atostogauti į Palangą, tačiau tragiškas įvykis sužlugdė ne tik šį, bet ir daugelį kitų gražių gyvenimo planų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.