Viceministras R. Skaudžius: reikia stiprinti individualią mokymosi pagalbą mokyklose

Švietimo, mokslo ir sporto viceministro Ramūno Skaudžiaus teigimu, švietimo pokyčių tikslas yra geriausių galimybių kiekvienam vaikui suteikimas. Tam, anot jo, reikia stiprinti individualią mokymosi pagalbą mokyklose, kad nė vienas vaikas nebūtų paliktas tiesiog mokyklos gyvenimo stebėtoju, rašoma ministerijos pranešime žiniasklaidai.

Ramūnas Skaudžius.<br>M.Morkevičiaus/ELTA nuotr.
Ramūnas Skaudžius.<br>M.Morkevičiaus/ELTA nuotr.
Mokykla.<br>V.Skaraičio nuotr.
Mokykla.<br>V.Skaraičio nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Feb 9, 2023, 10:24 AM, atnaujinta Feb 10, 2023, 8:46 AM

Įtrauktis ir visuotiniai patikrinimai neprieštarauja vienas kitam

Rudenį savivaldybes pasieks papildomos lėšos mokinių, turinčių mokymosi spragų, konsultacijoms. Jos bus skiriamos penktokams, devintokams, pirmos ir trečios klasės gimnazistams, kurie pasiekimų patikrinimų metu nepasiekė patenkinimo pasiekimų lygmens.

„Girdime abejonių, kad nuo 2024 m. įvedami visuotiniai nacionaliniai mokinių pasiekimų patikrinimai (NMPP) ir įtraukusis ugdymas, kai kartu su bendraamžiais mokosi specialiųjų ugdymosi poreikių (SUP) turintys vaikai, yra nesuderinama. Esą patikrinimuose visi mokiniai bus vertinami pagal vieną liniuotę, mokiniams, turintiems SUP, tie patikrinimai bus neįveikiami, tad jie ir neis į bendrojo ugdymo mokyklas“, – teigia R. Skaudžius pranešime.

„Norėčiau nuraminti. Jau dabar SUP turintys mokiniai, kaip ir jų bendraamžiai, gali dalyvauti vykdomuose patikrinimuose, tačiau šie yra atitinkamai pritaikyti pagal jų galias, ypatumus, poreikius. Ir tikrai yra pavyzdžių, kai patikrinimuose SUP turintys vaikai pasirodo taip pat gerai ar net geriau už savo bendraklasius, neturinčius specialiųjų ugdymosi poreikių.

Jie iš patikrinimų išeina patenkinti, jog juose dalyvavo, įveikė, laikė, kaip ir jų bendraamžiai. Juk vaikams, ypač nuolat išskiriamiems dėl kokių nors savo negalių, svarbu jaustis bendraamžių bendruomenės dalimi“, – tikina viceministras.

Pasak jo, todėl yra privaloma atsižvelgti į šių mokinių poreikius, sudaryti tinkamas sąlygas.

„Svarbu pabrėžti, kad visuotinių mokinių pasiekimų patikrinimų tikslas yra ne konkurencija, o grįžtamasis ryšys ir pagalba – pagalba mokiniui, mokytojui ir mokyklai ar, jei reikia, nacionaliniu mastu tobulinamos mokymo priemonės ir mokymo programos. Todėl svarbu, kad dalyvautų visi mokiniai“, – pranešime pabrėžia R. Skaudžius.

Patikrinimai, kaip ir ugdymas, organizuojami atsižvelgiant į mokinio ypatumus

Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimas (PUPP) ir brandos egzaminai mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, yra pritaikomi jau ne vieną dešimtmetį, o Nacionaliniai mokinių pasiekimų patikrinimai (NMPP) vaikams, turintiems SUP pritaikomi nuo 2020-ųjų.

2021–2022 m. m. pagal specialiuosius mokinių ugdymosi poreikius pritaikytus brandos egzaminus laikė 485 mokiniai, PUPP – 1203, NMPP – 3454.

Patikrinimai, egzaminai yra pritaikomi atsižvelgiant į mokinio galias, kurioms įtaką daro jo negalia ar tam tikras sutrikimas. Pavyzdžiui, teksto kūrimo užduotyse pateikiamos specialios įvestys, planai, nukreipiamieji klausimai tiems mokiniams, kurių gimtoji kalba yra lietuvių gestų, taip pat nešiojantiems kochlearinius implantus, turintiems įvairiapusių raidos (pvz., autizmo spektro), bendrųjų mokymosi sutrikimų, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Mokiniams, turintiems regos, įvairiapusių raidos, mokymosi, elgesio ar emocijų sutrikimų, brandos egzaminų metu gali būti leidžiama neperkelti atsakymų į atsakymų lapus. Tokiu atveju vertinami užduočių sąsiuviniuose pateikti atsakymai.

Mokiniams leidžiama daryti fizinio aktyvumo ar sensorines pertraukas patikrinimų, egzamino metu, jeigu jie tokias pertraukėles praktikavo mokydamiesi kasdien mokyklose.

„Atsižvelgiant į tai, kad specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiam mokiniui gali prireikti daugiau laiko suvaldyti dėmesį ar nerimą, NMPP, PUPP, brandos egzaminų užduočių atlikimo laikas gali būti pratęsiamas iki 50 procentų nustatyto laiko“, – sako R. Skaudžius.

Mokiniams, turintiems SUP, modifikuojamas ir patikrinimų, egzaminų vertinimas.

Per patikrinimus, egzaminus SUP turintys mokiniai iš esmės turėtų gauti visą tą pačią pagalbą – pateikiant tam tikru būdu užduotis, pritaikant patikrinimų organizavimo tvarką, atitinkamai vertinant, – kokią jie kasdien gaudavo mokykloje. Ypatingais atvejais kaip ir iki šiol mokiniai galės būti mokyklos direktoriaus įsakymu atleidžiami nuo patikrinimų.

Poreikių grupių spektras plėsis

Iki šiol patikrinimų ir egzaminų pritaikymą reglamentuojančios tvarkos neaprėpė visų SUP grupių ir tie vaikai, kurių poreikiui nėra nustatytas patikrinimų pritaikymas, yra tiesiog atleidžiami nuo patikrinimų, pranešime pažymi R. Skaudžius.

Tačiau, pasak jo, ministerija siekia nuosekliai didinti patikrinimų pritaikymo specialiųjų ugdymosi poreikiams įvairovę ir taip sudaryti galimybes dalyvauti patikrinimuose ir patirti mokymosi sėkmę pagal kiekvieno galias visų poreikių mokiniams.

Pagal šiuo metu galiojančią tvarką, NMPP gali būti pritaikyti mokiniams, turintiems SUP taip, kaip mokykloje yra susitarta dėl ugdymo pritaikymo, atsižvelgus į nustatytus mokinio specialiuosius ugdymosi poreikius, mokinio ir pedagoginės psichologinės tarnybos išvadas ir rekomendacijas.

PUPP ir brandos egzaminai (užduočių formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijos) gali būti pritaikomi mokiniams, turintiems regos, klausos, judesio ir padėties bei neurologinių, įvairiapusių raidos, mokymosi, elgesio ir (ar) emocijų sutrikimus.

„Turime ir siekiame matyti kiekvieną vaiką, jo kelią ugdymo įstaigoje. Tik taip bus galima suteikti daugiau tikslinės pagalbos mokiniui, taip mūsų ugdymas bus kokybiškesnis visiems“, – reziumuoja viceministras.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.