Ekspertų išvada: „Malaysia Airlines“ lėktuvas sudužo ore

Antradienio rytą ekspertai paskelbė pirmines išvadas dėl „Malaysia Airlines“ lėktuvo katastrofos Ukrainoje. Tyrėjai tik patvirtino jau anksčiau pasklidusią versiją, kad „Boeing 777“ buvo numuštas. Pasak jų, lėktuvas, kuriuo skrido 298 keleiviai ir įgulos nariai, sprogo ore – būtent todėl lėktuvo nuolaužos pasklido tokioje didelėje teritorijoje.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Sep 9, 2014, 12:13 PM, atnaujinta Feb 9, 2018, 5:06 PM

Pirminiais ataskaitos duomenimis, lėktuvas buvo atakuojamas daugelio didelės energijos objektų iš išorės. Ataskaitoje nėra vartojamas žodis „raketa“. Tačiau nėra jokių duomenų, jog lėktuvo nukritimą galėjo lemti technikos sutrikimai ar įgulos klaida. Akivaizdu, kad katastrofą lėmė struktūriniai pažeidimai dėl išorės poveikio.

Ekspertai: lėktuvo įrašams niekas nepakenkė

Tyrimo komisija patvirtino, kad Malaizijos pareigūnams separatistų perduotos juodosios dėžės nebuvo pažeistos. Prie garso įrašų bei kitų skrydžio duomenų niekas nebuvo prikišęs rankų.

Tiesa, tyrėjai pažymėjo, kad iš lėktuvo iki pat sudužimo nebuvo pasiųstas joks nelaimės signalas.

Be to, tyrėjai atskleidė, kad dar trijų keleivinių lėktuvų galėjo laukti toks pat likimas kaip ir „Malaysia Airlines" reiso. Olandų pareigūnai tikino, kad netoli tos vietos, kur buvo numuštas orlaivis „Boeing 777“, skrido dar du tokie patys lėktuvai ir vienas „Airbus A330“ orlaivis. 12 val. 35 min. vietos laiku Ukraino skrydžių dispečeriai paprašė keleivinių lėktuvų pilotų pakilti aukščiau, siekiant išvengti galimo susidūrimo su „Malaysia Airlines" lėktuvu.

Tačiau pastarojo orlaivio pilotai šiam prašymui nepakluso, kaip spėjama, dėl oro sąlygų. Bent vienas lėktuvas pakilo mažiausiai 700 metrų aukščiau. Apie 1-ą valandą vieno lėktuvo pilotai jau patys paprašė pakilti į 34 tūkst. pėdų aukštį, tačiau dispečeriai rekomendavo laikytis to paties aukščio. Lėktuvas nebuvo identifikuotas, nors manoma, kad tai buvo „Singapore Airlines" orlaivis „Boeing 777“.

Liudininkai pasakoja apie rusų karius

Trys skirtingi liudininkai Ukrainoje BBC Panoramos vedėjui Johnui Sweeney teigė, kad rusai valdė raketinę sistemą „Buk“, iš kurios buvo paleistos lėktuvą numušusios raketos.

Vienas liudininkas matė raketų paleidimo sistemą prie Snižnės gyvenvietės maždaug 16 kilometrų nuo lėktuvo sudužimo vietos. „Mes matėme, kaip ją (t.y. raketų sistemą) iškrovė ir kai užkūrė variklį, dūmai užpildė visą miestelio aikštę“, - teigė liudininkas.

Liudininko teigimu, raketų sistemą valdę kariai galėjo būti Rusijos pajėgų atstovai, mat buvo puikiai disciplinuoti, vilkėjo ne standartines kamufliažines uniformas, kurias vilki Ukrainos ar separatistų pajėgos.

„Jie kalbėjo kaip rusai. Tarė g raidę taip, kaip taria rusakalbiai“, - pasakojo liudininkas.

Oro bendrovės „Malaysia Airlines“ „Boeing 777“ liepos 17 dieną sprogo virš konflikto krečiamos Rytų Ukrainos, pakeliui iš Amsterdamo į Kvala Lumpūrą. Tarp aukų yra 193 Olandijos piliečiai.

Vakarų šalys kaltina Rusijos remiamus separatistus, jog jie numušė MH17 lainerį Maskvos parūpinta raketa „žemė-oras“, o Maskva tuo kaltina ukrainiečių pajėgas.

Nyderlandų tyrėjai grįžo į Hagą iš Ukrainos rugpjūčio pradžioje, taip ir nesugebėję aplankyti katastrofos vietos Donecko regione dėl pablogėjusios saugumo padėties. Tačiau incidento vietą tuojau po lėktuvo sudužimo aplankė Ukrainos aviacijos katastrofų ekspertai, dabar priklausantys Olandijos saugumo valdybos (OVV) komandai, kuri rėmėsi jų pateikta informacija.

Ataskaitoje minimas ir kito lėktuvo pilotas, kuris matė, kaip „Boeing 777" subyrėjo ore.

Kaltųjų nenurodo

OVV atstovė Sara Vernooij sakė: „Tikrai įmanoma daryti prasmingas išvadas (ir) nebuvus (katastrofos) vietoje.“.

Tačiau jau iš anksto OVV įspėjo, kad ataskaitoje kaltieji nebus nurodyti.

„Mes tiriame nelaimės priežastį, o ne tai, kas yra atsakingas“, – sakė S.Vernooij.

Tyrėjai pateikė išvadas, padarytas remiantis informacija iš lėktuvo juodųjų dėžių, nuotraukomis ir filmuota medžiaga iš katastrofos vietos, taip pat Ukrainos skrydžių kontrolierių pateikta informacija.

Lėktuvo juodosios dėžės buvo išsiųstos į Aviacijos avarijų tyrimo padalinį, įsikūrusį Didžiosios Britanijos mieste Farnbore.

OVV nurodo, kad „preliminarioje ataskaitoje pateikta faktinė informacija, pagrįsta šaltiniais, prieinamais OVV.“

Galutinės ataskaitos nesitikima iki 2015 metų vidurio, pridūrė OVV.

Netrukus po katastrofos teismo medicinos ekspertai nuvyko į lėktuvo sudužimo vietą paimti palaikų ir jų dalių, bet palaikų paieškos rugpjūčio pradžioje taip pat buvo nutrauktos dėl tose apylinkėse vykusių įnirtingų susirėmimų.

Kol kas yra identifikuotos 193 aukos.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.