NATO naikintuvai prie Latvijos lydėjo rusų žvalgybinį orlaivį

Rusijos kariškių žvalgybinis orlaivis Il-20 (pagal NATO klasifikaciją – „Coot-A").<br>JAV laivyno (U.S. Navy) archyvo nuotr.
Rusijos kariškių žvalgybinis orlaivis Il-20 (pagal NATO klasifikaciją – „Coot-A").<br>JAV laivyno (U.S. Navy) archyvo nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

2014-12-15 17:49, atnaujinta 2018-01-19 03:26

Į orą pagal pavojų pakelti NATO oro policijos misiją Baltijos šalyse atliekantys Portugalijos naikintuvai prie Latvijos sienų pirmadienį pasitiko ir palydėjo Rusijos žvalgybinį orlaivį.

Apie incidentą informavo Latvijos kariškiai socialiniame tinkle „Twitter“. Pasak latvių pranešimo, NATO oro policijos misijos naikintuvai F-16 virš neutralių Baltijos jūros vandenų perėmė prie Latvijos sienų artėjusį Rusijos karinį orlaivį Il-20.

Lietuvos krašto apsaugos ministerija pirmadienį pranešė, kad per savaitę (gruodžio 8–14 d.) Baltijos valstybių oro erdvę saugantys NATO oro policijos naikintuvai kilo 21 kartą atpažinti ir palydėti prie Baltijos valstybių sienų skridusių Rusijos Federacijos orlaivių. Tai didžiausias iki šiol įvykdytų reagavimo skrydžių per savaitę skaičius.

Kartu tai ir didžiausias iki šiol stebėtas Rusijos karinis aktyvumas oro erdvėje prie Baltijos valstybių – per savaitę pastebėta ir atpažinta apie 80 orlaivių, dalis jų prie Baltijos oro erdvės buvo pastebėti kelis kartus. Išskyrus kelis orlaivius, dauguma skrido su išjungtais automatiniais atsakikliais.

Daugiausia Rusijos karinių orlaivių prie Baltijos valstybių sienų – 30 – atpažinta gruodžio 8 d. Tądien NATO naikintuvai kilo aštuonis kartus.

Antra pagal aktyvumą diena buvo gruodžio 10 d., per kurią NATO oro policijos naikintuvai kilo šešis kartus, atpažino ir palydėjo 26 Rusijos karinius orlaivius.

Gruodžio 8–9 d. prie Baltijos valstybių sienų buvo stebėti šeši strateginiai bombonešiai: 4 turbo-propeleriniai bombonešiai Tu-95 ir du viršgarsiniai bombonešiai Tu-22.

Per praėjusią savaitę prie Baltijos valstybių sienų buvo atpažinta apie 30 Rusijos karinių naikintuvų: Su-27, Su-24, Su-34, Mig-31, taip pat transportiniai ir žvalgybiniai orlaiviai.

Visi pastebėti Rusijos Federacijos kariniai orlaiviai judėjo tarp Rusijos žemyninės dalies ir Kaliningrado virš neutralių vandenų Baltijos jūroje.

Kelia pavojų civiliniams skrydžiams

NATO tvirtina, kad tokie rusų skrydžiai dažnu atveju kelia pavojų civilinei aviacijai. Dažniausiai Rusijos kariniai orlaiviai tokiais atvejais skrenda neatsakinėdami į šaukinius, be skrydžių planų, nebendrauja su civilinėmis skrydžių valdymo tarnybomis ir taip kelia pavojų civiliniams skrydžiams regione.

Šiuo metu NATO oro policijos misiją vykdo Portugalijos karinių oro pajėgų kariai šešiais naikintuvais F-16 „Fighting Falcon“, juos misijoje sustiprina Kanados karališkųjų oro pajėgų kariai keturiais naikintuvais F-18 „Hornet“.

Tuo pat metu NATO oro policijos misiją atlieka Vokietijos naikintuvai „Eurofighter Typhoon“, kylantys iš Emario bazės Estijoje, ir Nyderlandų naikintuvai F-16, kylantys iš Lenkijos.

Žvalgybinis orlaivis

Rusijos kariuomenės žvalgybinis orlaivis Il-20 (pagal NATO klasifikaciją – „Coot-A") sovietiniais laikais buvo viena griežčiausiai saugomų karinių paslapčių. Nors šis lėktuvas pirmą kartą į orą pakilo dar 1968 m., Vakarų žvalgybos jį identifikuoti sugebėjo tik po dešimtmečio – 1978 m.

Žinant orlaivio istoriją, neturėtų stebinti tai, jog sovietai net 10 metų sugebėjo išsaugoti orlaivio paslaptį ir visą tą laiką nesukeldami įtarimų galėjo šnipinėti priešininkus.

Žvalgybinis Il-20 sukurtas keleivinio modelio Il-18 pagrindu. Pastarųjų orlaivių Sovietų Sąjunga turėjo net kelis šimtus, tai buvo vienas populiaresnių modelių, skraidančių vidiniais šalies reisais. Kadangi žvalgybinis orlaivis niekuo labai nesiskyrė nuo keleivinių lėktuvų, sovietai jį irgi pažymėjo Il-18 kodu ir nesukeldami įtarimų naudojo daugybę metų.

Il-20 buvo pirmasis tokio tipo sovietų lėktuvas. Pagal savo specifiką žvalgybinis orlaivis Il-20 yra skirtas atlikti žvalgybines užduotis skrendant išilgai valstybinių sienų. Jis aprūpintas įvairiais elektroniniais prietaisais, išdėstytais išilgai korpuso ir skirtais radijo signalams perimti, žvalgybai, fotografavimui.

Prireikus lėktuvą nesunku perdaryti ir naudoti ne tik žvalgybai, bet ir kaip skraidantį retransliatorių ar skraidančią vadavietę.

Bėgant metams ir tobulėjant technikai bei įrangai, buvo tobulinamas ir Il-20. Šiandien žinomos bent aštuonios šio lėktuvo modifikacijos. Antra vertus, po Sovietų Sąjungos žlugimo dalis šių lėktuvų buvo perdaryta ir paversta transportiniais orlaiviais. 2012 m. duomenimis, Rusija pagal tiesioginę paskirtį vis dar naudojo 20 modernizuotų Il-20M.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.