Tai – teroro aktas. „Germanwings“ pilotas tyčia sudaužė lėktuvą

Kaltas ne techninis lėktuvo gedimas, o jaunas pilotas. 28 metų Andreasas Lubitzas visą kelionę laukė progos, kada iš kabinos išeis patyręs skrydžio kapitonas, o jis liks vienas prie vairalazdės. Iš pradžių kapitonas pabeldė tyliai, o nesulaukęs kolegos atsakymo ėmė daužyti duris kumščiu. Bet spyną užšovęs A.Lubitzas neatidarė, o lėktuvo aukštis ėmė mažėti. Tyrimui vadovaujantis prokuroras piloto veiksmus vertina kaip savižudžio teroristo.

Antrasis pilotas – 28 m. vokietis A.Lubitzas.<br>Twitter nuotr.
Antrasis pilotas – 28 m. vokietis A.Lubitzas.<br>Twitter nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Mar 26, 2015, 10:06 AM, atnaujinta Jan 8, 2018, 6:17 AM

Vienas tyrėjas pasakojo, kad pokalbiai tarp pilotų skrydžio metu buvo „labai ramūs, labai sklandūs“. Tačiau vėliau vienas iš pilotų paliko kabiną, o kai norėjo grįžti, nebegalėjo įeiti, todėl ilgai beldė ir prašė jį įleisti.

Pabrėžtina, kad nuo 2001 m., kai rugsėjo 11-ąją buvo įvykdyti teroro išpuoliai Jungtinėse Amerikos Valstijose, buvo sustiprinta pilotų kabinų apsauga. Teroristai tąsyk įsiveržė į kabiną, joje užsirakino iš vidaus ir perėmė valdymą.

Nuo to laiko durys užvertos pašaliniams, tačiau tiek pilotai, tiek kai kurie įgulos nariai patekimo kodą, naudojamą tam tikrais atvejais, žino. Pilotams draudžiama iš vidaus užsirakinti taip, kad net surinkus kodą ten niekas negalėtų patekti, bet antrasis pilotas šio draudimo nepaisė

„Pilotas, likęs už durų, iš pradžių beldė švelniai ir niekas neatsakė. Tada jis ėmė daužyti duris stipriai, tačiau ir tada niekas nereagavo“, – pasakojo tyrėjas.

Lėktuvą sudaužė tyčia

Ketvirtadienį per spaudos konferenciją Prancūzijos prokuratūros atstovas Brice'as Robinas pranešė, kad pilotas lėktuvą nukreipė žemyn tyčia. Prokuroras, kalbėdamas spaudos konferencijoje, teigė, kad vyro poelgį vertina ne kaip savižudybę, o kaip teroro aktą – vaikinas pražudė pusantro šimto žmonių.

Paklaustas, ar nemano, kad 150 žmonių pražudžiusi katastrofa galėjo įvykti pilotui nusprendus nusižudyti, prokuroras atsakė: „Žmonės, nusprendę atimti sau gyvybę, paprastai tai daro vienumoje... Nelaikau to savižudybe.“

Prokurorai įvardijo ir vieno piloto tapatybę. Antrasis lėktuvu skridęs pilotas buvo 28 m. vokietis  Andreasas Lubitzas. Pranešama, kad jis ir buvo kabinoje, kai išėjo kitas pilotas, kurį prokurorai įvardijo kaip Patricką S.

Iš skrydžio trajektorijos atrodo,  kad lėktuvas žemyn buvo nukreiptas specialiai. Antrasis pilotas išjungė skrydžio stebėsenos sistemos mygtuką ir nukreipė lėktuvą žemyn. Reikia atsižvelgti ir į tai, kad išėjus vienam pilotui durys buvo užrakintos iš vidaus ir jo į kabiną ten likęs pilotas neįsileido.

B.Robinas pažymėjo, kad kabiną palikęs vyresnysis pilotas reikalavo atidaryti duris, tačiau jaunesnysis pilotas jas atverti atsisakė ir laikė užrakintas iš vidaus.

„Tuomet girdime, kaip pilotas paprašo antrojo piloto perimti valdymą, jo krėslas atitraukiamas, o durys užsidaro. Galime manyti, kad jis išėjo atlikti gamtinių reikalų, – sakė B.Robinas. – Antrasis pilotas buvo paliktas vienas prie vairalazdės. Girdime kelis piloto raginimus įleisti jį į kabiną. Jokio antrojo piloto atsakymo nebuvo.“ 

B.Robinas teigė, kad klausydamiesi juodosios dėžės įrašų tyrėjai išgirdo, jog vyresnysis pilotas kelis kartus reikalauja įleisti į kabiną, tačiau atsako nesulaukia. Jis beldžiasi  ir vėl atsako nesulaukia. Prieš sudaužydamas lėktuvą A.Lubitzas neištarė nė žodžio.

„Antrasis pilotas naudoja skrydžio valdymo sistemą, kad nutupdytų lėktuvą. Tai gali būti daroma tik sąmoningai, o ne automatiškai“, – kalbėjo prokuroras.

Visiškai aišku, kad antrasis pilotas sąmoningai pradėjo leisti lėktuvą žemyn, tačiau kodėl tai darė, lieka neaišku. Juodosios dėžės įraše girdėti, kad piloto kvėpavimas – tolygus, todėl tyrėjai atmeta galimybę, kad A.Lubitzą galėjo ištikti širdies priepuolis ar jis galėjo staiga pasijusti blogai.

Nesuvokė krintantys

Tyrėjai taip pat pabrėžė, kad lėktuvui leidžiantis iš lėto (iš viso orlaivis krito 18 minučių) katastrofos aukos nė nesuvokė, kas vyksta. Keleiviai suprato, kad žus, kai buvo pernelyg arti kalnų masyvo.

„Keleivių riksmai pasigirsta tik pačiame gale. Mirtis buvo staigi. Lėktuvas trenkėsi į kalną lėkdamas 700 km per valandą greičiu“, – minėjo tyrėjas.

Prokurorai taip pat pabrėžė, kad jau rasta ir antra juodoji dėžė, kuri fiksuoja orlaivio duomenis. Vis dėlto joje atminties kortelės nebuvo.

Vienas likęs antrasis pilotas dėl kol kas nežinomų priežasčių nukreipė lėktuvą žemyn ir užsirakino duris iš vidaus. Prokurorai apibūdino vyro veiksmus kaip „tyčinę žmogžudystę“.

Pranešama, kad piloto šeima pabėgo iš savo gyvenamosios vietos.

Per spaudos konferenciją prokuroro teirautasi, kodėl tokia žinia nepaskelbta anksčiau. Pareigūnas teigė, kad toks pareiškimas tyrimo proceso pradžioje „nebūtų priimtas labai lengvai“. Reikėjo įsitikinti, kad tokiai versijai pagrįsti pakanka įrodymų.

Tirs psichikos būklę

Aviacijos ekspertas Chrisas Parattas teigė, kad paaiškėjusios aplinkybės yra „neeilinės“ ir tyrimas tuo tikrai nepasibaigs.

Tyrėjai nusiteikę išsiaiškinti kuo daugiau detalių apie A.Lubitzą. Jie sieks sužinoti, ar pastaruoju metu jaunas vyras buvo patyręs kokį sukrėtimą, gal turėjo psichologinių sunkumų. Taip pat bus atliekamas toksikologinis tyrimas – aiškinamasi, ar pilotas nebuvo apsvaigęs.

Policija šiuo metu apieško žuvusio ir 149 kitus asmenis pražudžiusio piloto namus.

„Kai tampi pilotu, tai nėra sprendimas, priimtas per naktį. Tai kainuoja daug pinigų, daug laiko“, – pasakojo C.Parattas.

Tyrėjai ir prokuroras B.Robinas pabrėžė, kad tai ne paprasta savižudybė, o  jau teroro aktas, nes per jį žuvo daugybė žmonių. Vis dėlto su teroristų organizacijomis tiesioginių ryšių pilotas, kaip teigiama, neturėjo. Jo pasirinkimas nužudyti visus keleivius sudaužant lėktuvą į kalnų masyvą greičiausiai buvo savavališkas aktas.

Skraidymo klubo, kuriam priklausė A.Lubitzas, nariai teigė, kad 28 m. vyras atrodė patenkintas savo darbu.

„Jis džiaugėsi savo darbu „Germanwings“ ir jam puikiai sekėsi. Jis buvo laimingas ir visuomet atrodė patenkintas“, – kalbėjo mokyklos atstovas.

Paaiškėjus įvykio aplinkybėms prabilo ir skrydžių bendrovės „Germanwings“ atstovai. Jie teigė esantys „visiškai šokiruoti“ antrojo piloto poelgio ir dar kartą išreiškė užuojautą žuvusiųjų šeimoms.

Vokietijos susisiekimo ministras Alexanderis Dobrindtas ketvirtadienį kalbėjo, kad skrydžių bendrovė „Lufthansa“ bendradarbiauja ir padeda atlikti tyrimą. Pareigūnas spaudos konferencijoje sakė, kad Vokietijos visuomenė sukrėsta išgirstų žinių apie tyčinę masinę žmogžudystę.

Ministras teigė, kad duris buvo galima atidaryti iš išorės surinkus kodą, nebent jos būtų užrakintos iš vidaus. O tai antrasis pilotas ir padarė.

Skrydžių kompanijoms – šokas

Skrydžių bendrovės „Lufthansa“ ir jos antrinė įmonė „Germanwings“, vykdanti pigius skrydžius,  ketvirtadienį surengė jungtinę spaudos konferenciją.

„Mes, iš „Lufthansa“, esame netekę žado dėl šių antrojo piloto veiksmų, – teigė bendrovės atstovai. – Antrasis pilotas nedavė leidimo įeiti kapitonui.“

Anot „Lufthansa“ atstovų, tai, kas įvyko, yra „neįsivaizduojama“. Abu pilotai buvo apmokyti pagal „Lufthansa“ standartus.

„Antrasis pilotas buvo atlikęs visas medicinines ir psichologines patikras. Jis lėktuvą valdė puikiai ir buvo visiškai pasirengęs skristi“, – kalbėjo „Lufthansa“ generalinis direktorius Carstenas Spohras.

Vyras pabrėžė, kad savo pilotais, nepaisydamas incidento, labai pasitiki. Esą jie – vieni geriausių planetoje.

„Pilotų kabinos durys šiuo metu yra labai apsaugotos. Jų negalima išlaužti net naudojant ginklus, – pasakojo C.Spohras. – Vyras teigė, kad pilotai visuomet gali pažiūrėti, kas nori įeiti, ir gali arba įleisti asmenį, arba ne.“

C.Spohras minėjo, kad antrasis pilotas A.Lubitzas buvo padaręs pertrauką rengdamasis tapti pilotu, tačiau sakė negalintis patikslinti to priežasties.

„Skraidymas yra saugiausias keliavimo būdas. „Lufthansa" turi geriausius saugumo rodiklius. Mes daug dėmesio skiriame saugumui“, – sakė C.Spohras.

Įmonės direktorius kalbėjo, kad bus svarstoma, kaip pagerinti pilotų rengimą, tačiau jis įsitikinęs, jog „Lufthansa“ pilotai jau daug metų rengiami tinkamai.

„Jei žmogus nusižudo ir nužudo dar apie 150 žmonių, turi būti vartojamas kitas žodis, ne „savižudybė“, – kalbėjo įmonės vadovas.

Skrydžių bendrovių atstovai teigė, kad su kiekvienos aukos šeimomis susisiekė asmeniškai.

Piloto savižudybė?

Įvykį nagrinėjantys ekspertai iš pradžių kalbėjo apie kitą kraupų scenarijų: vienas kabinoje likęs pilotas nutarė nusižudyti. Staigus piloto sveikatos sutrikimas atrodė neįtikėtinas, nes lėktuvas tik po truputį leidosi žemyn.

„Leidimasis tokia trajektorija gali būti tik sąmoningo įgulos veiksmo rezultatas“, – kalbėjo ekspertai naujienų agentūrai AFP.

„Skrydis tiesiai į kalnus atrodo visiškai beprasmiškas, – kalbėjo ekspertai. – Tai rodo arba įgulos nesugebėjimą dėl kažkokių priežasčių tinkamai reaguoti, arba nenormalius pilotų veiksmus, kuriuos jie atliko puikiai suprasdami, ką daro.“

Prancūzijos aviacijos ekspertai taip pat palaikė savižudybės teoriją. Jie pabrėžė, kad pilotas, kuris liko kabinoje antrajam išėjus, turėjo tyčia užrakinti duris. Kai grįžęs pilotas norėjo jas atrakinti įvesdamas kodą, viduje buvęs pilotas paspaudė svirtelę „atmesti“ ir taip užrakino duris iš vidaus.

Versijų pateikta įvairiausių

Oro saugumo analitikai iš pradžių teigė, kad galimai kabinoje likęs pilotas negalėjo nieko padaryti dėl staiga jam atsitikusios nelaimės – kabinoje galėjo kilti gaisras arba buvo prarastas slėgis. Pastaruoju atveju, kai smegenys negauna pakankamai deguonies, sąmonė užtemsta labai greitai.

Vienas prancūzų pareigūnas, dalyvaujantis tyrime, teigė, kad pilotų bendravimas lėktuvui pradėjus po truputį kristi glumina. Anot jo, negalima atmesti galimybės, kad jie tylėjo tyčia.

„Man tai labai nepatinka, – kalbėjo pareigūnas. – Man visa tai atrodo pernelyg keista: tai ilgas leidimasis normaliu greičiu, tačiau be jokios komunikacijos. Oro sąlygos buvo visiškai tinkamos.“

„Kol kas mes neturime jokių įrodymų dėl įvykusių techninių gedimų, todėl svarstome apie sąmoningą žmonių atsakomybę už sukeltą katastrofą“, – kalbėjo tyrėjas.

Įeiti galima su kodu

Lėktuvų „Airbus“ gamintojas savo orlaiviuose diegia specialias sistemas, kurios neleidžia į piloto kabiną įeiti pašaliniams.

„Jungikliais reguliuojama kontrolė leidžia įgulai reguliuoti įėjimą į kabiną ir apsaugoti duris, jei to reikia“, – aiškino „Airbus“ atstovai.

Bet kas, mėginantis įeiti į kabiną, turi gauti pilotų leidimą. Pilotai turi pajudinti svirtelę, kad durys atsidarytų.

Nelaimės atveju į pilotų kabiną galima patekti su kodu. Jis suvedamas, o po 30 sekundžių, jei viduje esantis pilotas nesiima veiksmų ir valdydamas svirtele neįjungia funkcijos „atmesti“, durys atsiveria. Jei viduje esantis pilotas pasinaudoja įėjimo atmetimo funkcija, jis užsirakina iš vidaus ir patekti į kabiną nebegali niekas. „Germanwings“ atveju šis kodas dėl sistemos gedimo galėjo nesuveikti arba durys piloto buvo specialiai užvertos ir užrakintos iš vidaus taip, kad net suvedus kodą niekas jų atidaryti negalėjo.

Prabilta apie terorizmą

Kalbėdamas Prancūzijos radijo stočiai RTL šalies vidaus reikalų ministras Bernard'as Cazeneuve'as trečiadienį sakė, kad teroristų išpuolis nėra „tikėtina versija šiuo metu“.

Vis dėlto ministras pabrėžė, kad jokia teorija negali būti atmesta, kol nesurinkta pakankamai įrodymų.

Jis kalbėjo, kad spindulys, kuriuo pasklido nuolaužos, rodo, kad lėktuvas nesprogo ore, bet sudužo atsitrenkęs į kalnų masyvą.

Iš Barselonos į Diuseldorfą skridusiame „Germanwings“ lėktuve „Airbus A320“ buvo 144 keleiviai, 2 pilotai ir 4 skrydžio palydovai. Visi jie žuvo. Savo artimųjų neteko daugybė šeimų, keliolika tėvų nesulaukė iš mainų programos skridusių vaikų, Vokietija prarado pasaulinio garso operos solistų.

Kalnuotoje katastrofos vietovėje tarp lėktuvo nuolaužų ir sudarkytų kūnų vis dar dirba gelbėtojai. Iš pradžių jiems pavyko rasti vieną iš dviejų juodųjų dėžių, kurioje įrašyti pilotų kabinoje vykę pokalbiai. Vėliau rasta ir antroji, tačiau ši buvo be atminties kortelės.

Daugiau apie katastrofą Prancūzijos Alpėse ir jos aukas galite skaityti čia.

Parengė Jorūnė Kazlauskaitė

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.