Dingusį „Malaysia Airlines“ lėktuvą tikisi rasti iki liepos

Australijos transporto saugumo biuro (ATSB) vadovas Martinas Dolanas pareiškė, kad yra „didelė tikimybė“, jog dingusį „Malaysia Airlines“ reiso MH370 lainerį pavyks rasti per ateinančius keturis mėnesius.

Australijos transporto saugumo biuras optimistiškai skelbė, kad labai tikėtina per keturis mėnesius rasti dingusio „Malaysia Airlines“ reiso MH370 lainerį<br>AFP/“Scanpix“ nuotr.
Australijos transporto saugumo biuras optimistiškai skelbė, kad labai tikėtina per keturis mėnesius rasti dingusio „Malaysia Airlines“ reiso MH370 lainerį<br>AFP/“Scanpix“ nuotr.
Mozambiko paplūdimyje rasta nuolauža gabenama ištirti į Kanberą, tačiau nebūtinai leis rasti patį dingusį lėktuvą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Mozambiko paplūdimyje rasta nuolauža gabenama ištirti į Kanberą, tačiau nebūtinai leis rasti patį dingusį lėktuvą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Mozambiko paplūdimyje rasta nuolauža gabenama ištirti į Kanberą, tačiau nebūtinai leis rasti patį dingusį lėktuvą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Mozambiko paplūdimyje rasta nuolauža gabenama ištirti į Kanberą, tačiau nebūtinai leis rasti patį dingusį lėktuvą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Net baigus dabartinį tyrimą iki galo gali nepaaiškėti, kas nutiko lėktuvu skridusiems keleiviams.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Net baigus dabartinį tyrimą iki galo gali nepaaiškėti, kas nutiko lėktuvu skridusiems keleiviams.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Net baigus dabartinį tyrimą iki galo gali nepaaiškėti, kas nutiko lėktuvu skridusiems keleiviams.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Net baigus dabartinį tyrimą iki galo gali nepaaiškėti, kas nutiko lėktuvu skridusiems keleiviams.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Pasak vienos teorijos, lėktuvas dingo jį pagrobti įsakius V.Putinui.<br>Sputnik/Scanpix nuotr.
Pasak vienos teorijos, lėktuvas dingo jį pagrobti įsakius V.Putinui.<br>Sputnik/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (6)

Lrytas.lt

2016-03-07 15:30, atnaujinta 2017-06-02 11:16

Nors daugybę milijonų eurų kainavusios dingusio lėktuvo paieškos po truputį pereina į galutinį proceso etapą, Australijos tyrėjai išlieka optimistiški, kad šią paslaptį jiems pavyks išspręsti, rašo „The Guardian“.

Dingusiu „Boeing 777“ laineriu į Pekiną iš Kvala Lumpūro skrido 227 keleiviai ir 12 įgulos narių – iš viso 239 žmonės. Kol kas vienintelė patvirtinta lėktuvo dalis buvo polipais apaugusi lėktuvo sparno nuolauža, rasta pernai liepą Indijos vandenyne esančios Reunjono salos paplūdimyje.

Spėjama, kad dar dvi bangų išmestos dalys rastos Reunjone ir Mozambike taip pat priklausė „Malaysia Airlines“ lėktuvui, tačiau šiuos pranešimus dar reikia ištirti ir patvirtinti.

Nors lėktuvo paieškos susidūrė su daug nesėkmių, ATSB vadovas M.Dolanas drąsiai pareiškė esantis įsitikinęs, kad jau šiemet jūros dugne pavyks rasti lėktuvo nuolaužas.

Ar tai – aklas optimizmas?

Nuo 2014 metų kovo 31 dienos ATSB pareigūnai dingusio lėktuvo ieškojo remdamiesi labiausiai tikėtina teorija. Pagal ją, laineriui sudužus niekas nesėdėjo prie pilotų kabinoje esančio valdymo skydo.

Remiantis ATSB sukurtu kompiuteriniu modeliu, pasibaigus degalams lėktuvas būtų sudužęs pietiniame Indijos vandenyne, prie vakarinės Australijos krantų.

Vietovė, kurioje buvo ieškoma lėktuvo, yra 120 tūkst. kvadratinių kilometrų dydžio – beveik du kartus didesnė už Lietuvos teritoriją.

„Lygiai taip pat tikėtina lėktuvą surasti paskutinę ieškojimo dieną, kaip ir pačią pirmąją, – tikino M.Dolanas. – Mes išieškojome beveik tris ketvirtadalius visos tiriamos vietovės ir kadangi lėktuvo ten dar neradome, auga tikimybė, kad jis bus ten, kur dar neieškojome.“ 

Tačiau M.Dolanas puikiai suvokia, kad jo bandymai visus įtikinti gali būti laikomi kaip aklu optimizmu arba bandymu apsaugoti reputaciją dėl 121,47 mln. eurų kainavusios operacijos, kuri daugelio jau yra vadinama nepasisekusia.

Sudėtingas ieškojimo procesas

Lėktuvo ieškojimas yra itin sudėtingas. Teritoriją, kurioje vyksta paieškos, nuo artimiausio kranto pasiekti užtrunka net šešias dienas.

Be to, šioje teritorijoje galima rasti povandeninių kalnų, 2 kilometrų aukščio skardžių, o vandens gylis vietomis siekia net 6 kilometrus. Ir visą šią vietovę tyrinėja 2 mazgų – pėsčiomis einančio žmogaus – greičiu judantys laivai.

Dėl šių sunkumų M.Dolanas negali tvirtai pasakyti, kada lėktuvas bus surastas.

„Mums dar yra likęs didelis gabalas vietovės, kurią reikia ištirti, įskaitant teritorijas, kuriose labai tikėtina rasti lėktuvą, – optimistiškai šnekėjo M.Dolanas. – Mes (šias vietoves) ištirsime labai kruopščiai ir, tikiuosi, kitas pokalbis bus apie tai, kaip lėktuvą radome.“ 

M.Dolano tikėjimas tyrimo procesu sustiprėjo dėl tyrėjų atliktos paskutinių lėktuvo siųstų palydovinių komunikacijų analizės. Deja, ATSB visados turėjo sunkumų paprastai ir suprantamai išaiškinti techninius duomenis, todėl tarptautinei bendruomenei ir toliau kyla abejonių dėl M.Dolano optimizmo.

Alternatyvios dingimo teorijos

Koks tobulas bebūtų ATSB naudojamas kompiuterinis lainerio ieškojimo modelis, jo tikslumas priklauso nuo informacijos, kuri į jį įvedama. Žurnalisto Jeffo Wise'o nuomone, dėl šios priežasties ATSB tyrimo prieiga gali būti klaidinga.

J.Wise'as yra vienas iš profesionalų, priklausančių „Nepriklausomajai grupei“ („Independent Group“, IG), kurios nariai reisu MH370 skridusio lėktuvo ieško savo pačių pastangomis.

Nors ATSB „skrydžio vaiduoklio“ teorija yra pati paprasčiausia, labiausiai pagrįsta ir labiausiai tikėtina, tai nėra vienintelis lėktuvo dingimo paaiškinimas.

„ATSB iš esmės išleido 130 milijonų dolerių (118 mln. eurų), kad paneigtų tą teoriją, – skeptiškai ATSB pastangas vertino J.Wise'as. – Ir atsisakant labiau pagrįstų teorijų reikia žiūrėti į sąraše žemiau esančias labiau beprotiškas idėjas.“ 

Viena tokių teorijų yra tokia, kad lėktuvo sistemos buvo paveiktos, kad tik atrodytų, jog yra skrendama į pietus. Tai galėtų paremti ir J.Wise'o asmeninę hipotezę, kad lėktuvas buvo pagrobtas Rusijos prezidento Vladimiro Putino įsakymu.

Mėgėjas detektyvas aptiko nuolaužą

Tačiau daugiausia žadantis atradimas buvo padarytas 58-mečio teisininko iš Sietlo Blaine'o Alano Gibsono. Pasirodė, kad mėgėjas detektyvas neturėjo nei jokios profesionalaus ieškotojo patirties, nei akreditacijos.

B.A.Gibsonas didžiąją dalį pastarųjų metų keliavo po Indijos vandenyno regioną, bandydamas išspręsti dingusio „Malaysia Airlines“ lėktuvo paslaptį. Vasario 27 dieną jis aptiko metro ilgio geležies gabalą, jį rado Mozambiko paplūdimyje.

Rasta detalė artimiausiu metu buvo nugabenta į Kanberą, kur ji bus ištirta. Iki tol, kol bus paviešinti tyrimo rezultatai, M.Dolanas nuogąstavo kol kas negalintis jų komentuoti, bet teigė, kad jam „be abejonės, yra labai įdomu“ sužinoti, kas paaiškės dėl nuolaužos.

Tačiau remdamasis liepą rastos sparno nuolaužos atveju M.Dolanas perspėjo, kad „negalima per daug tikėtis“, nes net sužinojus, kad naujai rasta detalė priklausė dingusiam lėktuvui, tai nebūtinai leis rasti patį lainerį.

Neradus teks spėlioti

Jei „Malaysia Airlines“ lėktuvo nepavyks rasti dabartinėje teritorijoje, viena iš alternatyvių teorijų yra „kontroliuoto sklandymo“ galimybė, dėl kurios lėktuvo tektų ieškoti tris kartus didesnėje vietovėje nei dabar.

Australijos, Malaizijos ir Kinijos vyriausybės neslėpė, kad tokio masto paieškų neleistų atlikti milžiniškas finansinis įsipareigojimas.

Šiuo metu ATSB liko ištirti pusės Lietuvos dydžio plotą ir net nieko neradus tyrėjai turės naudotis turimais įkalčiais, kad parengtų labiausiai tikėtiną spėjimą dėl to, kas paskutinėmis skrydžio akimirkomis nutiko „Malaysia Airlines“ lėktuvui.

„Ateis akimirka, kai kad ir koks bebūtų mūsų turimų įkalčių skaičius, juos reikės ištirti ir padaryti išvadas dėl labiausiai tikėtino paslapties sprendimo, – tvirtino M.Dolanas. – Taip mes matome savo darbą. Taip mūsų kolegos iš Malaizijos mato savo darbą. Ir tai įvyks. Vienintelis klausimas yra, kiek detali bus toji informacija.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.