Lenkai pasipiktinę: interneto gudrybės stumtelėjo į prezidento postą?

Lenkiją įaudrino Jungtinės Karalystės žiniasklaidos spėjimai, jog šios šalies konsultacijų įmonė „Cambridge Analytica“ padėjo prezidento rinkimus laimėti ne tik Donaldui Trumpui, bet ir Andrzejui Dudai.

Prieš Lenkijos prezidento rinkimus A.Dudos pergale tikėjo toli gražu ne visi. <br>AFP /„Scanpix“ nuotr.
Prieš Lenkijos prezidento rinkimus A.Dudos pergale tikėjo toli gražu ne visi. <br>AFP /„Scanpix“ nuotr.
„Cambridge Analytica“ skandalas įsiplieskė, kai buvo paviešinta, kiek duomenų ji gavo iš „Facebook“. 
„Cambridge Analytica“ skandalas įsiplieskė, kai buvo paviešinta, kiek duomenų ji gavo iš „Facebook“. 
„Cambridge Analytica“ skandalas įsiplieskė, kai buvo paviešinta, kiek duomenų ji gavo iš „Facebook“. <br>AFP/Scanpix nuotr.
„Cambridge Analytica“ skandalas įsiplieskė, kai buvo paviešinta, kiek duomenų ji gavo iš „Facebook“. <br>AFP/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Specialiai „Lietuvos rytui“, Varšuva

Apr 1, 2018, 4:21 PM

Dienraščiai „The Observer“ ir „The Guardian“ atskleidė, jog politinių konsultacijų bendrovė „Cambridge Analytica“ užsiiminėjo savo klientų nurodytų asmenų juodinimu ir šantažavimu socialiniuose tinkluose.

D.Trumpo rinkimų štabas taip pat naudojosi brangiomis „Cambridge Analytica“ paslaugomis ir jos galbūt jam padėjo laimėti JAV prezidento rinkimus 2016 metais.

Minėti dienraščiai pranešė, jog „Cambridge Analytica“ sukaupė duomenis apie kelias dešimtis milijonų „Facebook“ vartotojų, kuriuos mulkino klaidinančia ir tendencinga informacija.

A.Dudos pergalė nustebino

„The Guardian“ teigia, jog per Lenkijos prezidentinę kampaniją A.Dudos štabas pagrindiniu bendravimo su rinkėjais kanalu buvo pavertęs būtent „Facebook“, o vykdoma agitacija buvo labai panaši į tą, kokią propaguoja „Cambridge Analytica“.

Spėjama, jog per Lenkijos prezidento rinkimų kampaniją „Facebook“ atliko tokį pat neigiamą vaidmenį, kaip išrenkant D.Trumpą.

Varšuvos žiniasklaida priminė, kad A.Dudos pergalė prezidento rinkimuose buvo tiek pat netikėta kaip JAV lyderio. Likus pusmečiui iki rinkimų visuomenės nuomonės apklausos liudijo, jog už kitą kandidatą, prezidento pareigas ėjusį Bronislawą Komorowskį žada balsuoti du trečdaliai rinkėjų.

Šis kandidatas buvo įtikėjęs lengva pergale ir rinkimų propagandai internete neskyrė jokio dėmesio. Tuo metu jauni A.Dudos padėjėjai internete vykdė didžiulę agitaciją, kuri B.Komorowskį vaizdavo nevykėliu namisėda ir pavertė pašaipų objektu.

A.Dudos rinkimų propagandai internete vadovavęs Pawelas Szefernakeris paneigė ryšius su „Cambridge Analytica“, bet pripažino, jog kvietėsi į talką kitas firmas.

Pats A.Duda pasklidusius įtarimus pavadino prasimanymu.

Dirbo Vidurio Europoje

Aiškėja, kad kompanija savo paslaugas teikė ne tik D.Trumpui.

Londono televizijos „Channel 4“ žurnalistas apsimetė Šri Lankos verslininku, svajojančiu apie politinę karjerą, ir slapta įrašė pokalbį su dviem „Cambridge Analytica“ vadovais.

Pastarieji gyrėsi, jog paslaugas gali teikti per kitas įmones, o konkurentus sukompromituoti žadėjo įvairiais būdais, net pakišdami gražuoles prostitutes ukrainietes.

„Cambridge Analytica“ vadovai gyrėsi, jog vykdė užsakymus per rinkimų kampanijas įvairiose šalyse, viena iš kurių esą buvo Vidurio Europos valstybė.

Jos pavadinimo „Cambridge Analytica“ bosai neįvardijo, todėl kol kas neaišku, ar jie kalbėjo apie Lenkiją.

„Cambridge Analytica“ demaskuoti padėjo buvęs šios firmos darbuotojas kanadietis Christopheris Wylie.

Vyriškis tvirtina supratęs, jog „Cambridge Analytica“ veikla nulėmė nesąžiningą D.Trumpo pergalę bei referendumo dėl Jungtinės Karalystės pasitraukimo iš ES rezultatus, ir nutarė tai paviešinti.

Buvęs „Facebook“ darbuotojas Sandy Parakilas atskleidė, jog iki 2012 m. šis socialinis tinklas pro pirštus žiūrėjo į vartotojų duomenų apsaugą.

Tai esą leido kitoms firmoms sukaupti socialinio tinklo klientų duomenis ir dabar juos naudoti savo nuožiūra.

Surinko daug duomenų

Paaiškėjo, jog vienas iš žaidimo, leidusio „Facebook“ vartotojams nustatyti savo psichologinį portretą, dalyvių yra lenkų profesorius Michalas Kosinskis.

Pastarasis portalui „naTemat“ pareiškė, jog tokia programėlė apie vartotoją surinkdavo labai daug informacijos – jo tautybę, rasę, išsilavinimą, finansinę padėtį, pomėgius ir politines pažiūras.

Pagal tai tapdavo aišku, kokią informaciją vartotojui reikia pateikti norint jį sudominti, paveikti jo nuomonę. Įtakingas JAV interneto verslininkas Marcas Beniofas paragino socialinių tinklų keliamą pavojų prilyginti tabako vartojimui ir taikyti ypač griežtas reguliavimo priemones.

JAV federalinė prekybos komisija pranešė pradėjusi tyrimą dėl to, kad „Facebook“ neužtikrino savo vartotojų saugumo ir jų duomenis perėmė „Cambridge Analytica“.

Už tai „Facebook“, anot „Bloomberg“, gresia 40 tūkst. JAV dolerių (32 tūkst. eurų) bauda už kiekvieną pareigos nevykdymo dieną.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.