Po povandeninio laivo sprogimo – kalbos apie milžiniškus ieškinius: atskleidė, ką teko pasirašyti

Teisės ekspertų teigimu, sutikimas dėl atsakomybės atsisakymo, kurį pasirašė povandeninio laivo keleiviai, gali neapsaugoti laivo savininko nuo galimų aukų šeimų ieškinių.

„OceanGate“ generalinis direktorius ir vienas iš įkūrėjų, bendrovės povandeniniame laive (pirmas iš kairės).<br> AP/Scanpix nuotr.
„OceanGate“ generalinis direktorius ir vienas iš įkūrėjų, bendrovės povandeniniame laive (pirmas iš kairės).<br> AP/Scanpix nuotr.
 Povandeninis laivas.<br> ZUMA Press/Scanpix nuotr.
 Povandeninis laivas.<br> ZUMA Press/Scanpix nuotr.
Povandeninis laivas<br>AP/Scanpix nuotr.
Povandeninis laivas<br>AP/Scanpix nuotr.
Povandeninio laivo<br>AFP/Scanpix nutr.
Povandeninio laivo<br>AFP/Scanpix nutr.
„Titanikas“.<br>Wikimedia commons.
„Titanikas“.<br>Wikimedia commons.
Povandeninis laivas<br>AFP/Scanpix nuotr.
Povandeninis laivas<br>AFP/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (6)

Lrytas.lt

Jun 23, 2023, 5:40 PM, atnaujinta Jun 24, 2023, 8:29 AM

Povandeninis laivas „Titan“ dingo sekmadienį, praėjus maždaug 2 valandoms po panėrimo. Ketvirtadienį buvo rastos tik laivo detalės ant vandenyno dugno po to, kai įvyko „katastrofiška slėgio kameros implozija“.

Manoma, kad keleiviai, kurie už kelionę maždaug 3 800 metrų gylį sumokėjo po 250 tūkst. JAV dolerių (apie 230 tūkst. eurų), pasirašė sutikimus dėl atsakomybės atsisakymo.

CBS reporteris, 2022 m. liepos mėn. keliavęs su „OceanGate Expeditions“, pranešė, kad jo pasirašytame dokumente vien pirmajame puslapyje mirties galimybė paminėta tris kartus.

Tiesa, atsisakymai nuo atsakomybės ne visada apsaugo įmones. Neretai teisėjai sutikimus atmeta, jei yra įrodymų apie didelį aplaidumą arba ne iki galo atskleistus pavojus.

„Jei nuo keleivių buvo nuslėpti šio laivo projektavimo ar konstrukcijos aspektai arba jei laivas buvo sąmoningai eksploatuojamas nepaisant informacijos, kad jis netinkamas šiam nardymui, tai absoliučiai prieštarautų atsisakymo galiojimui“, – nurodė Teksase dirbantis jūrų teisės ekspertas Matthew D. Shafferis.

Bendrovė „OceanGate“ galėtų teigti, kad ji nebuvo labai aplaidi ir kad pasirašyti dokumentai galioja, nes joje buvo išsamiai aprašyti pavojai, susiję su panėrimu į giliausias vandenyno vietas mikroautobuso dydžio povandeniniu laivu.

Bet kokio galimo aplaidumo laipsnis priklausys nuo nelaimės priežasčių, kurios vis dar tiriamos.

„Yra daugybė įvairių pavyzdžių, dėl ko šeimos vis dar gali pareikšti pretenzijas, nepaisant atsisakymo, tačiau kol nežinome priežasties, negalime nustatyti, ar atsisakymas taikomas“, – sakė Kalifornijoje dirbantis asmeninių sužalojimų advokatas Josephas Lowas.

Gali būti ir taip, kad nė viena iš aukų šeimų nepareikš ieškinio.

„OceanGate“ yra nedidelė bendrovė, įsikūrusi Everete, Vašingtono valstijoje, ir neaišku, ar ji turi turto, kad galėtų sumokėti didelę žalą, jei tokia būtų priteista, tačiau šeimos galėtų išsiieškoti iš bendrovės draudimo poliso, jei bendrovė tokį turi.

Šeimos taip pat galėtų reikalauti žalos atlyginimo iš visų išorės šalių, kurios projektavo, padėjo statyti ar gamino „Titan“ komponentus, jei būtų pripažinta, kad jos aplaidžiai elgėsi ir sukėlė sprogimą.

Mirtis jūroje

Bendrovė „OceanGate“ galėtų apsisaugoti nuo žalos atlyginimo pateikdama vadinamąjį atsakomybės apribojimo ieškinį pagal jūrų teisę, pagal kurią į avariją patekusių laivų savininkai gali prašyti federalinio teismo apriboti bet kokią žalą iki dabartinės laivo vertės. Kadangi „Titan“ buvo sunaikintas, ši suma būtų lygi nuliui.

Tačiau „OceanGate“ turėtų įrodyti, kad nežinojo apie galimus povandeninio laivo defektus, ir jai tektų įrodinėjimo našta, kurią, pasak teisės ekspertų, sunku įvykdyti.

Jei „OceanGate“ nepavyktų laimėti tokios bylos, šeimos nariai galėtų pateikti ieškinius dėl aplaidumo ar mirties.

Pagal kitą jūrinį įstatymą, Mirties atviroje jūroje įstatymą, žmonėms, kurie buvo finansiškai priklausomi nuo per jūrų laivo avariją žuvusio asmens, leidžiama reikalauti tik tos būsimų to asmens pajamų dalies, kurią jie būtų gavę kitu atveju. Tokiais atvejais ieškovai negali atlyginti nuostolių dėl skausmo ir kančios.

Kas „OceanGate“ žinojo apie laivo saugumą ir kas apie tai buvo pasakyta keleiviams, bus pagrindiniai klausimai, kylantys atliekant tyrimą, kurio metu šalys dalijasi informacija apie bylą.

Buvo įspėti ir anksčiau

Ieškovai potencialiai galėtų remtis buvusio darbuotojo įtarimais dėl „OceanGate“ saugos trūkumų, kuriuos jis pateikė 2018 m. Vašingtono federaliniame teisme iškeltoje byloje prieš bendrovę. Darbuotojas Davidas Lochridge'as teigė, kad jis išreiškė „rimtą susirūpinimą dėl saugos“, tačiau buvo ignoruojamas.

Ši byla buvo išspręsta neatskleistomis sąlygomis, rodo teismo įrašai.

2018 m. grupė pramonės lyderių taip pat parašė laišką „OceanGate“, kuriame išreiškė didelį susirūpinimą dėl laivo saugos ir bendrovės sprendimo nesertifikuoti „Titan“ per trečiąsias šalis, pavyzdžiui, Amerikos laivybos biurą (angl. American Bureau of Shipping), kuris yra pagrindinis povandeninių laivų klasifikatorius.

„Pirmame puslapyje mirtis paminėta tris kartus“

Serialo „Simpsonai“ scenaristas ir prodiuseris Mike'as Reissas antradienį BBC papasakojo apie savo patirtį „Titane“ – anglies pluošto ir titano laive, kuriuo keleiviai buvo plukdomi į „Titaniką“.

Vyras prisiminė, kad prieš lipdami į povandeninį laivą keleiviai turi pasirašyti didžiulį sutikimų lapą, kuriame išvardyti „vienas po kito būdai, dėl kurių galite žūti kelionės metu“.

„Pirmame puslapyje mirtis paminėta tris kartus“, – nurodė jis.

„Niekada apie tai negalvoji, stengiesi tai užmiršti, bet lipdamas į povandeninį laivą pagalvojau: „Tai gali būti pabaiga."

Niekas, kas atsidūrė tokioje situacijoje, nebuvo užkluptas netikėtai... Jūs visi žinote, į ką patekote“, - neabejojo amerikietis.

M. Reissas pasakojo, kad jis tris kartus nardė su „OceanGate“ ir kiekvieną kartą laivas prarasdavo ryšį.

„Vieną kartą nardžiau prie „Titaniko“ ir dar du kartus prie Niujorko krantų, ir kiekvieną kartą ryšys nutrūkdavo“, – pažymėjo 63 metų vyras.

„Tai nereiškia, kad tai nekokybiškas laivas ar dar kas nors, tiesiog visa tai yra nauja technologija“, – teigė scenaristas.

Colinas Tayloras, kuris pernai tuo pačiu povandeniniu laivu aplankė „Titaniko“ nuolaužas, apibūdino sąlygas laive kaip „gana ankštas“.

„Iš tikrųjų tai anglies pluošto vamzdis, kuris buvo sukurtas kartu su NASA ir „Boeing“, o abiejuose jo galuose yra du titano kupolai. Viename iš jų yra apžvalgos langelis“, – povandeninį laivą apibūdino jis.

„Jis gana ankštas, jo ilgis – apie 20 pėdų (6 metrai), skersmuo palyginti nedidelis, todėl penki jame esantys žmonės yra labai arti vienas kito“, – nurodė jis.

Jis taip pat sakė, kad prieš ekspediciją reikėjo pasirašyti keletą formų ir kad keleiviai buvo gerai informuoti apie riziką.

„Daug laiko praleidome su savininku Stocktonu Rushu, susipažinome su juo ir komanda“, – pasakojo C. Tayloras.

„Savaitę, kol buvome laive ir ruošėmės nardymui, kasdien vyko saugos instruktažas, kasdien vyko techninis ir inžinerinis instruktažas, kiekvieną dieną buvo atliekami rizikos vertinimai, aišku, prieš patį nardymą, labai išsamūs.

Tai labai rimti žmonės, jie į tai žiūri labai, labai rimtai“, – patikino jis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.