Vilniuje viešėjęs Prancūzijos gynybos ministras Jeanas-Yvesas Le Drianas pakartojo savo šalies poziciją, kad sprendimas dėl desantinių laivų „Mistral“ perdavimo Rusijai atidėtas iki spalio.
Vienas šaltinis Rusijos leidiniui „Izvestija“ teigė, kad net jeigu ir prancūzai peržiūrėtų 1,2 mlrd. eurų vertės kontraktą dėl „Mistral“ perdavimo Rusijai, šiai tai esą nebūtų bėda.
„Patys pastatysime analogišką laivą – pagrindinius laivų brėžinius jau turi, o jei prancūzai nutrauks kontraktą ir grąžins pinigus, mes turime teisę jiems tų brėžinių negrąžinti“, -- pareiškė vienas Kaliningrado srityje, Baltijiske įkurtos laivų statyklos korporacijos OSK atstovas.
Esą problemų neturėtų kilti, mat "Mistral" iš esmės yra tokio pat tipo laivai, kaip ir dideli keltai, pritaikyti gabenti automobilius. Pasak rusų laivų statytojų, jie tai netgi galėtų padaryti greičiau ir pigiau nei prancūzų, mat be brėžinių esą turima ir reikiamos patirties.
Tiesa, tokiais pareiškimais rusų laivų statytojai svaidėsi dar prieš „Mistral“ kontrakto pasirašymą – esą rusai viską gali padaryti greičiau, pigiau ir paprasčiau.
Tačiau ekspertai tuomet pažymėjo, kad tai tėra tuščio pagyrūnų šnekos, mat Rusijos laivų statyklos smarkiai atsilieka nuo Vakarietiškųjų. Esą laivus pastatyti užtrunka ilgiau, Sovietų sąjungos laikais specialistais garsėjusioje šalyje dabar jų trūksta, o didžiausia rusų yda – technologinis atsilikimas.
Esą būtent todėl nuspręsta iš Prancūzijos įsigyti „Mistral“ su visomis naujausiomis technologijomis, kurių Rusijos laivų statytojai paprasčiausiai neturi. Be to, jų reputaciją smarkiai pablogino keli nevykę kontraktai su Indija, kai šiai pažadėti rusų povandeniniai laivai patyrė įvairių gedimų, vėlavo jų pristatymas.
Beje, Rusijai problemų kilo ne tik dėl laivų. Dėl konflikto su Ukraina Rusija svarsto galimybę pati gaminti milžiniškus krovinius galinčių gabenti lėktuvų An-124 gamybą.
Šiuos didelius ir dabar modernizuotus transporto orlaivius bei atsargines dalis jiems gamina Ukrainos bendrovė „Antonov“, kuri nesutinka perduoti brėžinių bei atsarginių dalių Rusijai.
Šios oro pajėgose turimi 14 lėktuvų An-124 sensta ir jiems reikia modernizacijos. Įvairiais skaičiavimais modernizuoti orlaivius Rusijai kainuotų nuo 100 mln. iki 800 mln. dolerių. Dar daugiau tektų pakloti, jei „Antonov“ nesutiktų to padaryti, mat.
O taip gali nutikti, mat į Ukrainos transporto lėktuvų gamintoją jau dairosi Kinija. Gali būti taip, kad dar neseniai iš Rusijos lėktuvus bei technologijas pirkusi Kinija greitai jas perpardavinės patiems rusams už sau palankią kainą.
Parengė Vaidas Saldžiūnas