Įvardijo, kas trukdo greitesniam naikintuvų F-16 pilotų mokymuisi

Iš pradžių Ukrainoje buvo manoma, kad apmokyti ukrainiečius valdyti F-16 naikintuvus pakaks 10–12 savaičių, tačiau paaiškėjo, kad taip nėra. Viena iš priežasčių – reikia mokėti specialią, „aviacinę“ anglų kalbą, rašo „Ukrinform“.

Naikintuvai F-16.<br>SIPA/Scanpix nuotr.
Naikintuvai F-16.<br>SIPA/Scanpix nuotr.
Naikintuvai F-16.<br>AP/Scanpix asociatyvi nuotr.
Naikintuvai F-16.<br>AP/Scanpix asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Jun 12, 2023, 7:39 AM

Neseniai Ukrainos karinių oro pajėgų atstovas spaudai Jurijus Ihnatas žiniasklaidai sakė, kad ukrainiečių pilotai bus siunčiami mokytis valdyti vakarietiškus naikintuvus F-16 etapais, o pirmasis keliasdešimties pilotų sąrašas jau suformuotas.

F16 naikintuvai yra tai, ko ukrainiečiai – kariuomenė ir visuomenė – laukia labiausiai. Datos, kada Kijevas gaus naikintuvus, buvo skelbiamos įvairiai, tačiau jos aiškiai susietos su ukrainiečių lakūnų, kurie juos pilotuos, apmokymo data.

Po to, kai maždaug gegužės viduryje buvo priimtas sprendimas perduoti naikintuvus, ekspertai teigė, kad apmokymai truks 10–12 savaičių. Per šį laiką ukrainiečių pilotai būtų apmokyti pagreitintu būdu.

Rugpjūčio antroje pusėje amerikiečių orlaiviai jau galėjo ginti Ukrainos dangų. Tačiau kai F-16 pristatymas tapo konkrečiu susitarimu, netikėtai buvo paskelbta, kad ukrainiečių lakūnų apmokymai truks šešis mėnesius.

Ši informacija nuskambėjo iš Ukrainos karinių oro pajėgų vadavietės aviacijos vado brigados generolo Serhijaus Holubcovo lūpų. Generolas teigė, kad ukrainiečių pilotų mokymas turėtų trukti šešis mėnesius, ir kaip vieną iš priežasčių įvardijo kalbos barjerą.

„Kalba gali tapti kliūtimi (greitesniam mokymuisi – red. past.), todėl prieš mokymus gali tekti skirti šiek tiek laiko kalbos mokymuisi. Ne tik kalbos, bet ir terminologijos, techninės pusės. Nes nežinant šių terminų labai sunku persikvalifikuoti bet kokiai įrangai, įskaitant orlaivius“, – sakė S.Golubcovas.

Tačiau civilinėje ir karinėje aviacijoje naudojama anglų kalba skiriasi. Naikintuvų pilotavimas tampa neįmanomas be vertėjo. Priešlėktuvinių pabūklų artileristus ir tankų „Abrams“ tankistus apmokyti buvo pasitelkiama vertėjų pagalba, o užsienyje jie mokėsi dešimt savaičių. Tokia praktika neveikia karinėje aviacijoje.

Į dvivietį lėktuvą negalima pasodinti vertėjo. Aviacijoje viskas vyksta beveik akimirksniu. Naujuose lėktuvuose informacinis krūvis yra sunkiai palyginamas ne tik su bet kokios antžeminės ginkluotės sistemos valdymu, bet ir su ta, kuri įdiegta „sovietiniuose“ naikintuvuose, kuriais vis dar skraido ukrainiečių pilotai. JAV naikintuvuose informacijos srautas yra daug didesnis.

„Karinė aviacija turi savo žargoną, lėktuve esi vienintelis, visus sprendimus priimi pats. Be to, yra labai daug įvairių ginkluotės sistemų, – „Ukrinform“ aiškino aviacijos ekspertas Valerijus Romanenko. – Reikia žinoti visus apribojimus ir visas galimybes. Yra daugybė procedūrų ir taktikų, kurias reikia išmokti pasąmonės lygmeniu. Tai reiškia, kad tavo rankos turi atlikti darbą, o galva turi sekti paskui.“

Pasak jo, prieš pradedant vykdyti piloto mokymus, ukrainiečiams reikia išklausyti kursą ir susipažinti su standartinėmis santrumpomis ir darbo procedūromis. F-16 lėktuve yra trys ekranai, kuriuose viskas rodoma santrumpomis.

„Be to, kiekviename ekrane yra krūva mygtukų, kurių kiekvienas turi vieną ar dvi raides, ir pilotas turi žinoti, ką jie reiškia, kokios informacijos reikia iš karto, ir turi teisingai juos paspausti“, – pasakojo ekspertas.

Kita problema – matavimo sistemų skirtumas. Ukrainiečiams reikia priprasti prie JAV naudojamų matavimo vienetų, kad galėtų veikti nedelsiant, neskaičiuodami galvoje. Šeši mėnesiai mokymų, pasak eksperto, yra minimalus laikotarpis.

„Keturi mėnesiai skiriami pilotuoti ir skraidyti maršrutais, po to vyksta taktiniai mokymai ir orlaivio ginkluotės sistemų įsisavinimas su minimaliu koviniu panaudojimu, t. y. jie turi paleisti valdomą ar nevaldomą raketą, iššauti salvę, kad pajustų orlaivio savybes“, – sakė V.Romanenko.

„Idealiu atveju mūsų pilotai ir dispečeriai bendrautų angliškai, nes tokiu atveju jie gautų taikinių nustatymo nurodymus iš NATO radiolokacinių orlaivių, kurie aktyviai skraido virš Lenkijos ir Rumunijos bei Juodosios jūros. Tikėtina, kad taip ir įvyks, nes turime tapti NATO oro gynybos sistemos sudedamąja dalimi. O ten visi pokalbiai vyksta tik anglų kalba. NATO pilotai tarptautinėse konferencijose kalba angliškai, net jei jie visi yra kilę, pavyzdžiui, iš Vokietijos.

Pasak V.Romanenkos, remiantis ukrainiečių lakūnų testavimo rezultatais (pirmieji pilotai neseniai grįžo iš Arizonos, JAV – red.past.), rengiamas intensyvus mokymo kursas.

Eksperto teigimu, amerikiečiai mano, kad mokant ukrainiečių pilotus pilotuoti vakarietiškus naikintuvus bus taikomas individualus požiūris: vieniems reikės dešimties mokomųjų skrydžių, kitiems – penkiolikos.

Jis pabrėžia, nurodant šį skaičių kalbama tik apie apmokymą skraidyti, o po jo turi sekti taktiniai mokymai. Tai apima atskiro piloto taktinius mokymus, taip pat budinčios poros ir padalinio.

Pasak V.Romanenkos, lėktuvų arsenalo papildymas moderniais naikintuvais bus didelis proveržis net ir esant tokiai lėtai pradžiai. Jo nuomone, iš pradžių F-16 naikintuvai bus naudojami oro gynybai.

Naikintuvas raketomis gali numušti kelis priešo orlaivius dideliu atstumu, pavyzdžiui, net virš Juodosios jūros. Tai suteikia oro gynybai lankstumo ir padidina jos pajėgumus. Pasak jo, įgiję šios patirties, pilotai pereis prie kovos su Rusijos naikintuvais.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.