„The Washington Post“: Ukraina dar metams gali likti be F-16 pilotų

Pirmoji šešių ukrainiečių pilotų grupė baigs mokymus su Jungtinėse Valstijose pagamintais naikintuvais F-16 ne anksčiau kaip kitų metų vasarą, leidiniui „The Washington Post“ atskleidė su anonimiškumo sąlyga kalbėję Ukrainos, Europos ir JAV aukšto rango pareigūnai ir kariškiai. Anot jų, Vakarų partneriai vėluoja įgyvendinti sudėtingo naikintuvo mokymo programą.

JAV naikintuvai F-16.<br>AFP/Scanpix nuotr.
JAV naikintuvai F-16.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Vilniaus miesto autobuse iškabintas užrašas, skirtas paremti NATO narių į Ukrainą siunčiamus naikintuvus F-16.<br>ZumaPress/Scanpix nuotr.
Vilniaus miesto autobuse iškabintas užrašas, skirtas paremti NATO narių į Ukrainą siunčiamus naikintuvus F-16.<br>ZumaPress/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Aug 11, 2023, 9:50 PM, atnaujinta Aug 12, 2023, 8:11 AM

JAV prezidentas J. Bidenas, daugiau nei metus atmetinėjęs Ukrainos prašymus dėl F-16, gegužę pakeitė kursą ir pareiškė, kad remia idėją mokyti ukrainiečių pilotus dirbti su šiais lėktuvais ir pritaria, kad lėktuvus perduotų kitos šalys. Danija ir Nyderlandai savanoriškai pasisiūlė vadovauti mokymams, todėl Kijevo pareigūnai tikėjosi, kad lėktuvai Ukrainos oro erdvę pradės ginti jau rugsėjo mėnesį.

Tačiau po to, kai mokymų pradžia buvo kelis kartus nukelta, Ukrainai tikriausiai teks dar metus laukti naikintuvų, kurie, kaip prognozavo Kijevo pareigūnai, suteiktų didelį karinį pranašumą lėtai vykstant kontrpuolimui ir padėtų geriau apsaugoti civilius gyventojus nuo reguliarių Rusijos raketų ir bepiločių lėktuvų smūgių.

Pasak dviejų Ukrainos pareigūnų, pirmąjį mokymų etapą baigs tik šeši pilotai – maždaug pusė eskadrilės. Dar du pilotai buvo įvardyti kaip kandidatai į rezervą.

​„Tai vadinama vilkinimu“

Nors pilotai laisvai kalba angliškai, pareigūnai sakė, kad pirmiausia jie turi baigti keturių mėnesių anglų kalbos kursą Didžiojoje Britanijoje, kad išmoktų su reaktyviniais lėktuvais susijusią terminologiją. Šie mokymai vyks kartu su antžeminio personalo darbuotojais, kurie yra mažiau įgudę kalbėti angliškai. Pasak Ukrainos pareigūnų, tai daroma todėl, kad Danija paprašė, kad pirmiausia būtų apmokytos visos įgulos kartu, o ne tik pilotai.

Ukrainos pareigūnų teigimu, kad dėl to kovinių mokymų, kurie turėtų trukti šešis mėnesius, pradžia nukeliama į sausio mėn. Antroji maždaug tokio pat dydžio grupė bus parengta po pusmečio, maždaug kitų metų pabaigoje.

​„Tai vadinama vilkinimu“, – sakė vienas Ukrainos pareigūnas. Abu pareigūnai tvirtino nenorintys pernelyg kritikuoti savo amerikiečių ir europiečių partnerių, bijodami pasirodyti nedėkingi.

JAV pareigūnų teigimu, dar 20 ukrainiečių pilotų yra pasirengę mokymams anglų kalba. Jie pridūrė, kad dauguma geriausių Ukrainos pilotų turėtų likti Ukrainoje, kur jie vykdo skrydžius sovietų gamybos lėktuvais ir šaudo prancūziškomis SCALP ir britų „Storm Shadow“ raketomis.

Ukrainos karinių oro pajėgų aviacijos vadas, brigados generolas Serhijus Holubcovas laikraščiui „The Washington Post“ sakė, kad pertraukų tarp skrydžių metu ukrainiečių pilotai jau metus lanko anglų kalbos kursus nuotoliniu būdu.

„Skraidančiajam ir antžeminiam personalui bus rengiami papildomi specializuoti mokymai, susiję su terminologija, reikalinga F-16 mokymams, – sakė S. Holubcovas. – Ukrainoje nebuvo įmanoma apmokyti pilotų ir kito personalo šios terminologijos, nes trūko tokios terminologijos vartojimo patirties“.

Jis teigė, kad kadangi atrinkti pilotai jau turi aukštą anglų kalbos pagrindų lygį, papildomos terminologijos mokymasis neužims daug laiko.

S. Holubcovas pažymėjo, kad F-16 turi galingą radarą, kuris leistų Ukrainai atpažinti daugiau taikinių ir geriau kovoti su priešo lėktuvais, raketomis ir dronais nei dabartinis Ukrainos naikintuvų parkas, kurį sudaro sovietinių laikų MiG-29 ir Su-27.

Pasak aviacijos vado, Ukraina taip pat galės iš F-16 lėktuvų leisti Jungtinės Karalystės suteiktas prieštankines raketas „Harpoon“, kurių Kijevas šiu metu neturi ir kurios skirtos Rusijos kariniam laivynui, dažnai apšaudančiam Ukrainą iš Juodosios jūros.

Jis taip pat pabrėžė, kad greitaeigės, priešraketinės raketos HARM, kurias Jungtinės Valstijos pernai atsiuntė Ukrainai, taip pat būtų paleidžiamos iš F-16. „Jos jau pritaikytos naudoti naikintuvuose MiG-29, tačiau dėl to, kad nėra nukreipimo sistemos, jų efektyvumas yra gerokai ribotas“, – sakė jis.

Nors V. Zelenskio vyriausybė reikalauja skubios pagalbos Ukrainos oro pajėgoms stiprinti, Jungtinių Valstijų pareigūnai išsakė visai kitokią F-16 viziją.

„F-16 yra susiję su mūsų ilgalaikiais įsipareigojimais Ukrainai ir yra pajėgumai, kurie nebus svarbūs tik dabartiniam kontrpuolimui“, – sakė Pentagono spaudos sekretorius brigados generolas Patrickas Ryderis. Jis paminėjo nuo Rusijos invazijos 2022 m. vasarį teikiamą JAV pagalbą saugumo srityje, kuri šiuo metu viršija 40 mlrd. dolerių, įskaitant raketas, minų valymo įrangą ir oro gynybą.

Generolas taip pat sakė, kad Jungtinės Valstijos rems savo sąjungininkus, kurie stengsis kuo greičiau pradėti F-16 mokymus.

„Visiškai pripažįstame, kad Ukraina, gindama savo šalį, dalyvauja sunkioje kovoje, todėl ir toliau aktyviai teikiame saugumo pagalbą, gyvybiškai svarbią susidariusiai mūšio situacijai“, – sakė P.Ryderis.

Ukraina prašė sąjungininkų naikintuvų nuo pat pirmųjų Rusijos invazijos dienų, tačiau iki šio pavasario šios pastangos nepasiteisino.

„Mes visada duodavome jiems tai, ko reikėjo, beveik laiku, – sakė Londono karališkojo koledžo karo studijų katedros vizituojantis profesorius Michael'as Clarke. – Dabar mes galime duoti jiems tai, ko reikia, tačiau per vėlai“.

Neaiškus planas

Gegužę J. Bidenas pakeitė nuomonę – po kelių mėnesių, kai JAV pareigūnai tvirtino, kad šiame kovos etape naikintuvai nereikalingi, – sustiprėjus Ukrainos ir Europos pareigūnų bei JAV įstatymų leidėjų spaudimui.

Liepos mėn. vykusiame NATO vadovų susitikime Danijos ir Nyderlandų pareigūnai paskelbė, kad prie jų prisijungė dar devynios šalys – Didžioji Britanija, Belgija, Kanada, Liuksemburgas, Norvegija, Lenkija, Portugalija, Rumunija, Švedija ir Kanada – ir kad mokymai prasidės rugpjūčio mėn.

Įpusėjus rugpjūčiui – akivaizdu, kad planai vis dar kuriami. Danija ir Nyderlandai vengia detalizuoti pastangų apimtį, mastą ar laiką.

Danijos gynybos ministerija atsisakė komentuoti, kiek laiko truks programa, ir atsakyti į klausimus apie galimą vėlavimą. Nyderlandų vyriausybė bendradarbiauja su Rumunija, kad Rumunijoje būtų įkurtas mokymo centras, tačiau JAV pareigūnai sutartinai tvirtino, kad tai „užtruks“.

Nyderlandų gynybos ministerijos atstovas spaudai pulkininkas leitenantas Markas van de Bekas pažymėjo, kad detalės dar derinamos. Pasak jo, pagrindinė problema yra ta, kad Europoje trūksta F-16 instruktorių. Pavyzdžiui, Nyderlandai šiuo metu pereina prie modernesnių F-35 lėktuvų ir savo mokymus orientuoja ne į F-16.

„Norint apmokyti naikintuvų pilotus, reikia ir naikintuvų pilotų, – sakė Markas van de Bekas. – Tai brangu ir yra pajėgumas, kurio mažesnės šalys nelabai turi“.

Jis pabrėžė, kad apmokyti žmogų skraidyti koviniu F-16 lėktuvu yra sudėtinga užduotis, kuri turi vykti žingsnis po žingsnio. Jis palygino tai su mokymusi vairuoti automobilį – „iš pradžių išmokstate įjungti žibintus, paskui jį vairuojate automobilių stovėjimo aikštelėje“.

Ukrainos pareigūnai kėlė klausimą, kodėl Jungtinės Valstijos, turinčios daug daugiau instruktorių, nevykdo mokymų Luke oro pajėgų bazėje Arizonoje, kur kiekvienais metais daugiau nei 400 amerikiečių pilotų mokomi skraidyti su F-16. Ši programa trunka septynis mėnesius.

Šių metų pradžioje kariuomenės bazėje Oklahomoje ukrainiečiai buvo mokomi valdyti JAV gaminamą oro gynybos sistemą „Patriot“. Vienu metu mokomas nedidelis ukrainiečių pilotų skaičius todėl, kad didesnei grupei nėra pakankamai instruktorių.

Tuo tarpu JAV pareigūnai sako, kad Ukraina kol kas pasiūlė tik aštuonis pilotus. JAV pareigūnas, kuris kalbėjo su anonimiškumo sąlyga, sakė, kad J. Bideno administracija neseniai gavo pilotų pavardžių sąrašą.

„Ukraina turi tik keletą pilotų, kurie yra pasirengę pradėti mokymus, ir dar maždaug dvi dešimtis pilotų, kuriems reikia papildomo anglų kalbos mokymo, kad galėtų judėti į priekį“, – sakė pareigūnas.

Dėl tokio mažo skaičiaus Vašingtone kilo klausimų, kaip Kijevas pasirengęs pradėti tokią plataus užmojo programą egzistencinės kovos įkarštyje.

Nors administracija pareiškime teigė, kad skubiai imsis veiksmų, kad patvirtintų šalių partnerių naikintuvų perdavimą Ukrainai, kai tik šie sandoriai bus parengti, ji nepranešė, ar vėliau F-16 mokymai galimai vyks JAV teritorijoje.

JAV pareigūnas pabrėžė, kad Europos šalys, kitaip nei daugelyje kitų iniciatyvų, susijusių su Vakarų parama Ukrainai, imasi iniciatyvos rengti F-16 mokymus. „Mes aiškiai pareiškėme, kad esame pasirengę apsvarstyti įvairias paramos galimybes“, – sakė pareigūnas.

Didžioji Britanija, kuri neskraido F-16 lėktuvais, planuoja rengti antžeminius mokymus ir pradinį Ukrainos pilotų mokymą skraidyti, taip padėdama pagrindą specializuotesniems mokymams, kuriuos inicijuoja Nyderlandų ir Danijos vyriausybės. JK pareigūnas sakė, kad Didžiosios Britanijos vyriausybė pasiūlė mokyti Ukrainos pilotus skraidyti su Karališkųjų oro pajėgų pilotuojamu dvimotoriu naikintuvu „Typhoon“, tačiau Kijevas pasirinko F-16.

Kaip ir Jungtinės Valstijos, Didžiosios Britanijos vyriausybė mano, kad F-16 yra ilgalaikių pastangų plėtoti Ukrainos karinę galią dalis.

Tikimasi, kad labiausiai patyrusių Ukrainos pilotų kovinis rengimas truks šešis mėnesius, o Vakarų sąjungininkės pasiūlė atskirą programą naujokams, pagal kurią reikėtų rengti daugiau nei dvejus metus, įskaitant anglų kalbos pamokas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.