Ukrainos karinių oro pajėgų duomenimis, naktį iš spalio 21 į 22 d. Rusija iš šiaurės krypties paleido du „nenustatyto tipo“ bepiločius orlaivius ir Irano dronus „Shahed“. Situacija pasikartojo ir kitą naktį. Vėl iš šiaurės Kijevo kryptimi Rusijos pajėgos paleido nežinomą droną, tačiau artėjant prie sostinės jis buvo numuštas.
Iš vaizdo įrašų galima teigti, kad šis dronas turi bent vieną neįprastą savybę – jo variklio garsas panašus į žoliapjovės garsą. Šis garsas skiriasi nuo seno mopedo garso, kurį skleidžia „Shaed“ variklis, rašo BBC.
Lengva pasigaminti, pigu nusipirkti
„Į šį rusišką „know-how“ neverta kreipti dėmesio. Tai mėšlas, pagamintas iš mėšlo ir pagaliukų. Jis paleidžiamas siekiant aptikti ir atitraukti priešlėktuvinę gynybą, panašiai kaip anksčiau buvo paleidžiami balionai“, – BBC aiškino Ukrainos karinių oro pajėgų atstovas Jurijus Ihnatas.
Pasak jo, naujojo bepiločio orlaivio konstrukcija taip pat yra gana paprasta ir sudaryta iš lengvai prieinamų komponentų. Tiesa, be oro gynybos atitraukimo funkcijos, bepiločiai orlaiviai taip pat gali pataikyti į taikinius, nes gabena kelis kilogramus sprogmenų.
Socialiniuose tinkluose net buvo paskelbtas vaizdo įrašas, kuriame vienas iš šių bepiločių orlaivių tariamai pataiko į taikinį Ukrainoje. Įraše galima išgirsti „žoliapjovės“ garsą, o paskui sprogimą, kuris įjungia automobilių signalizaciją. Kur tiksliai pataikė dronas, nežinoma.
Socialiniuose tinkluose taip pat pasirodė numušto Rusijos drono variklio nuotraukos. Nuotraukoje matyti gana paprastas benzinu varomas lėktuvo variklis, kurį nesunkiai galima įsigyti už 15–20 tūkst. grivinų (maždaug 380–510 eurų).
Su tokiu varikliu, priklausomai nuo degalų kiekio ir kovinio agregato, dronas ore gali išbūti 10–15 valandų. Leidinys „Defence Express“ pažymėjo, kad tikėtina, jog būtent šį bepilotį orlaivį Ukrainos naikintuvai aptiko dar gegužės mėnesį netoli Rusijos sienos Sumų srityje.
Šio bepiločio orlaivio nuotraukoje matyti, kad jo korpusas – fiuzeliažas – surinktas iš faneros, o degalų baką padarytas iš didelio plastikinio butelio. Ant jo taip pat yra kampinis atšvaitas, kuris padidina drono radaro aprėptį.
„Kitaip tariant, priešas siekė būtent to, kad Ukrainos priešlėktuvinė gynyba jį pastebėtų“, – nurodė leidinio ekspertai.
Kas tai galėtų būti?
Ukrainos kariuomenė kol kas nenurodė drono pavadinimo. Rusijos „Telegram“ kanaluose taip pat pateikiami tik spėjimai, kas tai galėtų būti. Pavyzdžiui, „Telegram“ kanalas „Karinis informatorius“ rašo, kad variklis panašus į vos prieš mėnesį pristatyto naujojo Rusijos bepiločio orlaivio „Italmas“ (dar žinomo kaip „Izdelije 54“) variklį.
Jį sukūrė ta pati bendrovė „ZALA AERO GROUP“, gaminanti dronus „Lancet“.
Bendrovės vadovas Aleksandras Zacharovas teigė, kad „Italmas“ yra ne tik iranietiškojo „Shahed“ (kuris Rusijos Federacijoje vadinamas „Geranium“) analogas, bet netgi jį daugeliu savybių lenkia.
Pasak A. Zacharovo, dronas turi ilgesnį, daugiau kaip 200 kilometrų, nuotolį ir padidintą kovinę galvutę. Bepilotis orlaivis turi vidaus degimo variklį, o degalų bakai įrengti sparnuose.
Kūrėjas teigia, kad „Italmas“ praėjo visus būtinus bandymus ir yra paruoštas masinei gamybai bei koviniam naudojimui.
Vis dėlto, nepaisant variklio konstrukcijos panašumų, bepiločiai orlaiviai skiriasi. Todėl „Telegram“ kanale „Karinis informatorius“ keliama versiją, kad Ukrainoje buvo paleistas arba visiškai naujas ir nežinomas dronas, arba modifikuota „Shahed“ versija.
Savo ruožtu Ukrainos kariškis, kariuomenės ryšių, elektroninės žvalgybos ir elektroninės kovos ekspertas Sergejus Beskrestnovas, dar žinomas kaip tinklaraštininkas Sergejus Flešas, darė prielaidą, kad „rusiškas dronas“ iš tikrųjų yra modifikuotas civilinis kiniškas dronas „Mugin“.
Gamintojo interneto svetainėje įvairūs šio bepiločio orlaivio modeliai parduodami nuo 3 500 iki 28 000 JAV dolerių. Anksčiau „Mugin“ dronus naudojo pačios Ukrainos pajėgos, kad smogtų Rusijos kariniams objektams okupuotame Kryme.
„Čia nėra nieko naujo. Ir mes, ir priešas eksperimentuojame su įvairių tipų smogiamaisiais bepiločiais orlaiviais. Dabar pagrindinis statymas – sumažinti bepiločių orlaivių matomumą oro gynybai ir sumažinti triukšmą“, – pažymėjo S. Flešas.
Ukrainos oro žvalgybos padalinio vadas, Ukrainos ginkluotųjų pajėgų kapitonas Jurijus Kasjanovas ragino nesumenkinti rusų artilerijos dronų keliamo pavojaus.
„Jūs veltui juokiatės. „AliExpress“ galite nusipirkti visko bet kokiam „Shahed“. O vienkartiniam dronui-kamikadzei reikia nebrangaus, mažai resursų turinčio variklio, nes net jei jis numušamas, priešui tai yra pliusas“, – pabrėžė jis.