Paryžiečiai šviežias salotas perka iš automatų ir tuo džiaugiasi

XX a. viduryje Vakaruose prasidedant greitojo maisto bumui, į automatines užkandines Paryžiuje, Briuselyje ar Amsterdame pavalgyti užsukdavo šimtai ar net tūkstančiai išalkusių žmonių.

J.Petit (nuotr. dešinėje) tikisi, kad paryžiečiai pamėgs naujoviškas jo ekologiško maisto parduotuves. Čia kiekvieną rytą atvežama šviežutėlių produktų, kurie parduodami iš specialių dėžučių.<br>AP nuotr.
J.Petit (nuotr. dešinėje) tikisi, kad paryžiečiai pamėgs naujoviškas jo ekologiško maisto parduotuves. Čia kiekvieną rytą atvežama šviežutėlių produktų, kurie parduodami iš specialių dėžučių.<br>AP nuotr.
Pirkėjų už stiklo laukia šviežių morkų ir laiškinių svogūnų ryšulėliai, ką tik iš lysvių išrauti ridikėliai ar salotos.<br>AP nuotr.
Pirkėjų už stiklo laukia šviežių morkų ir laiškinių svogūnų ryšulėliai, ką tik iš lysvių išrauti ridikėliai ar salotos.<br>AP nuotr.
J.Petit (nuotr. dešinėje) tikisi, kad paryžiečiai pamėgs naujoviškas jo ekologiško maisto parduotuves. Čia kiekvieną rytą atvežama šviežutėlių produktų, kurie parduodami iš specialių dėžučių.<br>AP nuotr.
J.Petit (nuotr. dešinėje) tikisi, kad paryžiečiai pamėgs naujoviškas jo ekologiško maisto parduotuves. Čia kiekvieną rytą atvežama šviežutėlių produktų, kurie parduodami iš specialių dėžučių.<br>AP nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

AP ir „Lietuvos rytas“

Jul 20, 2015, 7:04 PM, atnaujinta Oct 25, 2017, 2:00 AM

Nuolat skubantys klientai tokiose užkandinėse galėdavo greitai ir gana pigiai pasistiprinti. Nereikėdavo laukti net aptarnaujančio personalo – užtekdavo į automatą įmesti monetą ir iš dėžutės pasiimti karštąjį patiekalą.

Maisto automatai kadaise simbolizavo modernumą, bet vėliau jų mada išblėso.

Vakarų šalių didmiesčiuose ėmė sklisti gandai, kad jaunuoliai pokštauja maistą nusipirkdami, į jį prispjaudydami ir vėl įkišdami į dėžutę.

Bet šiandien verslininkai Prancūzijoje ir Škotijoje nusprendė prikelti automatus naujam gyvenimui. Tik šįkart metalinėse dėžutėse vietoj garuojančių mėsainių ir bulvyčių valgytojų laukia ekologiški vietiniai produktai.

Liaupsina vietos ūkininkus

Josephas Petit Paryžiuje turi dvi parduotuves, bet darbuotojų nesamdo. Abiejų parduotuvėlių pavadinimas – „Au Bout du Champ“ („Lauko gale“. – Red.), o jose prie sienų tvarkingai išdėlioti metaliniai kubai.

Juose pirkėjų laukia įvairiausios šviežios kaimo gėrybės – ką tik nuskintos braškės, prieš porą valandų vištų sudėti kiaušiniai, morkų ir laiškinių svogūnų ryšulėliai. Pasiūla priklauso nuo sezono.

O parduotuvės savitarnos principas labai paprastas: pirkėjui reikia išsirinkti norimas prekes, į automatą įdėti tam tikrą sumą pinigų, ir reikiamos durelės atsidarys.

Pasak J.Petit, ši sistema suteikia miesto gyventojams galimybę įsigyti šviežių ekologiškų produktų, nes jų pasirinkimas tankiai gyvenamuose Europos didmiesčiuose nėra didelis.

Tuo pat metu prancūzas džiaugiasi galėdamas paremti smulkiuosius vietos ūkininkus.

„Mūsų ūkininkai – vieni geriausių pasaulyje.

Deja, vartojame daugybę produktų iš užsienio. Šie produktai gali būti ne patys geriausi ir ne visada švieži. Juk iš tiesų nežinome, kas juos užaugino“, – aiškino 31 metų paryžietis.

J.Petit tiesiogiai bendrauja su puse tuzino gamintojų, iš kurių perka produktus. Tiekėjai keičiasi atsižvelgiant į sezoną.

Ūkininkai tiekia įvairiausias daržoves, vaisius, grybus, žalumynus, taip pat kiaušinius ir sultis. Visi jie dirba 100 kilometrų spinduliu aplink Paryžių, tad J.Petit kasdien keliauja iš jų atsivežti šviežių produktų.

Svarbi taisyklė – šviežumas

Panašią idėja Škotijoje, Pertšyre, įgyvendino ir trečios kartos ūkininkas Peteris Grewaras. Tokia mintis vyrui kilo dėl to, kad žmonės važiuodami pro jo 520 hektarų bulvių ūkį vis sustodavo pasiteirauti, ar negalėtų bulvių nusipirkti tiesiai iš ūkininko.

Pirmosios automatizuotos užkandinės pradėjo veikti Berlyne 1897 metais. Todėl logiška, kad specialias metalines dėžes P.Grewaras taip pat pirko iš Vokietijos.

Iš pradžių ūkininko kolega tokių dėžių atsivežė, kad kiaušiniai išliktų švieži.

Bet tuomet dviese jie nusprendė į jas sudėti ir kitus savo produktus ir juos pardavinėti.

Netrukus dviejų vyrų iniciatyva susidomėjo ir kiti ūkininkai. Jie siūlė parduoti įvairius produktus, tarp jų brokolius, žiedinius kopūstus ir uogas.

„Vienintelė taisyklė? Tai turi būti švieži, Škotijoje išauginti sezoniniai produktai“, – pabrėžė P.Grewaras.

Pačiam P.Grewarui toks prekybos būdas suteikia galimybę užmegzti artimesnius santykius su pirkėjais ir įvertinti, kokių produktų poreikis didžiausias. Ūkininkas teigė, kad toks ryšys duoda daug naudos.

„Tai gali nukreipti mūsų verslą visiškai kitu keliu.

Šiuo metu auginame jau du ar du su puse hektaro tokių daržovių, apie kurių auginimą prieš pusmetį nė nebūtume pagalvoję.

Galbūt vėliau kelių atsisakysime“, – ateitį planavo ūkininkas.

Anot P.Grewaro, kol kas šie automatai duoda pelno. Juos ūkininkai įrengė keturiose vietose, o vienas rinkinys stovi ir Dandi miesto prekybos centre.

Be to, jau 2,5 hektaro žemės yra skirta augalams, kuriuos škotas vėliau irgi parduos tokiu pat būdu.

Išlaiko konkurencingas kainas

J.Petit Paryžiuje savo parduotuvėse darbuotojų nesamdo ne be reikalo – taip jis sugeba išlaikyti konkurencingas kainas. Šiose parduotuvėse pirkėjai viską atlieka patys.

Paryžietis įvardijo ir daugiau automatizuotos parduotuvės privalumų. Vyras sakė, jog tokios parduotuvės gali dirbti septynias dienas per savaitę nuo 8 val. ryto iki 22 val. vakaro. Paryžiui tai nauja, nes daugelis prekybos vietų čia uždaroma dar nenusileidus saulei.

„Mes bandome prisitaikyti prie naujo žmonių gyvenimo būdo. Kai kurie keliasi anksti, o miegoti eina vėlai, todėl neranda laiko nueiti į įprastą parduotuvę“, – aiškino J.Petit.

Pirmąją savo parduotuvę J.Petit atidarė 2013 metų liepos mėnesį Paryžiaus pietvakariuose esančiame priemiestyje Levalua Perė. Prabėgus metams kaimynystėje, Kliši kvartale, duris atvėrė antroji automatizuota ekologiško maisto parduotuvė.

Klientų parduotuvėse netrūksta. Kasdien jose apsilanko apie 100 pirkėjų, o savaitgaliais net dvigubai daugiau.

Viena nuolatinių pirkėjų – 28 metų Marine Clappier. Mergina pripažino: tai tikrai nėra universalinė parduotuvė, į kurią užsukęs rasi viską, ko reikia. Bet jai patogu, nes apsipirkti tokioje parduotuvėje taip paprasta.

„Pasisekė, kad ši parduotuvė yra man pakeliui. Jei eidama namo nusprendžiu papildyti savo šaldytuvą, užeinu būtent čia. Tad vietoj picos ar mėsainio nusiperku visko, ko reikia sriubai“, – pasakojo M.Clappier. Be abejo, ją džiugina tai, kad visi produktai švieži.

Iš naujo atranda skonį

„Žmones ir vėl reikia pripratinti prie to, kad salotos neauga visus metus. Juk tai nėra normalu“, – aiškino J.Petit.

Vyras kasdien papildo metalinius savo parduotuvių kubus šviežiais produktais.

„Miestiečiai iš naujo atranda skonį. Ryte skintos braškės jau po pietų būna mūsų parduotuvėse, tad pirkėjai jas gauna kone tiesiai iš ūkininkų rankų“, – pasakojo J.Petit.

Šio vyro prekybos pagrindas – ekologiški produktai. Bet J.Petit neketina tapti aršiu ekologinių idėjų skleidėju.

Jis baiminasi, kad tai atstumtų žmones, kurie mėgsta šviežius vaisius ir daržoves, tačiau nesidomi maisto pramonės politika.

Ateityje vyras tikisi plėsti šį verslą ir automatizuotomis ekologiško maisto parduotuvėmis pradžiuginti dar daugiau Paryžiaus gyventojų.

Šiais metais J.Petit tikisi atidaryti tris naujas parduotuves, o 2016 metais – dar penkias.

Verslininkas mano, kad toks prekybos būdas turėtų pasiteisinti.

Paryžiuje prasideda nauja maisto iš automatų era. Automatizuotos parduotuvės be kasininkų Prancūzijos sostinėje – ne naujiena. Bet dabar čia galima nusipirkti tik ekologiškų produktų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.