Maskviečiai pastaruoju metu jau nebesistebi, kad jų telefonai, prisiartinus prie Kremliaus, staiga rodo visai kitą jų buvimo vietą: 30 kilometrų į pietvakarius nuo šios vietos esantį Vnukovo oro uostą arba 40 kilometrų į pietus įsikūrusį Domodedovo oro uostą.
Dėl tokių keistenybių rusams taip pat kilo problemų dėl pasaulyje beprotiškai populiaraus žaidimo „Pokemon Go“, kuriame taip pat reikėjo navigacijos.
Nervinasi ir sportuojantys ar fizinį aktyvumą mėgstantys maskviečiai: kūno rengybos programėlės prie Kremliaus neskaičiuoja jų žingsnių. Klaidžioja ir pavežimo paslaugos „Uber“ vairuotojai bei keleiviai.
Visa ši velniava prasidėjo šįmet birželį. O Rusijos populiarios paieškų sistemos bei naujienų portalo „Jandex“ vadybininkas, žinomas Maskvos tinklaraštininkas Grigorijus Bakuninas spėjo aptikti „pragaro angą“, iš kurios tai atsklinda.
Siūlo galas – rezidencijoje
Į savo automobilį įsidėjęs keletą GPS prietaisų ir „Glonass“ („Globalnaja navigacionnaja sputnikovaja sistema“ – Globali palydovinės navigacijos sistema. – Red.) bei dažnių analizatorių, G.Bakuninas ištyrinėjo vietovės fenomeną.
Susidarė įspūdis, kad kažkur prezidento rezidencijoje yra specialus programinis-aparatinis kompleksas, imituojantis navigacinių sistemų palydovo darbą ir pakeičiantis realių įtaisų civilinių dažnių signalą, apsimesdamas navigacijos palydovu.
Tokį vietos pakeitimą programišiai taip ir vadina – „apsimetimu“ (angl. „spoofing“).
Apie eksperimentus, daromus pasinaudojus tokiais palydovais, žinoma seniai, tačiau rimtų jos panaudojimo pavyzdžių faktiškai nepasitaikė – bent jau Rusijoje to iki šiol nebuvo.
Baido bepilotes skraidykles?
G.Bakuninas spėjo, kad Vnukovo ar Domodedovo oro uostų nuorodos vietoj Kremliaus koordinačių navigacinėse sistemose atsiranda siekiant atgrasyti bepilotes skraidykles.
Skraidyklėms draudžiama rodytis oro uostų rajonuose, nes jos trikdo ir kelia grėsmę orlaivių eismui. GPS signalas paprastai blokuoja skraidykles ir neleidžia joms prisiartinti prie tokių objektų.
Šį spėjimą patvirtino tinklaraštininkas Ilja Varlamovas, savo interneto paskyroje svarstęs: „Vis labiau plečiantis buitinių bepiločių skraidyklių asortimentui, jos ima kelti potencialią grėsmę nutūpti planuojantiems orlaiviams.“
I.Varlamovas spėja, kad Federalinė apsaugos tarnyba (FAT) nutarė nuo šių bepiločių skraidyklių, kuriomis galima vykdyti ir žvalgybą, apsaugoti ir Kremlių.
Kremlius gūžčioja pečiais
Rusijos prezidento Vladimiro Putino atstovas spaudai Dmitrijus Peskovas apie situaciją kalba užuolankomis.
Prezidento padėjėjas ne tiktai nesiėmė paaiškinti, ką reiškia šie navigacinės sistemos trikdžiai, bet ir pasiskundė dėl tų pačių problemų, su kuriomis susidūrė visi: „Per poilsio dienas važiavau automobiliu pro Kremlių, ir mano buvimo vietą navigacijos sistema kažkur permetė.“
D.Peskovas patarė adresuoti klausimą dėl šių anomalijų FAT ir Susisiekimo ministerijai.
Tačiau ir tai nepadėjo išsiaiškinti situacijos: ministerijos atstovas paprašė klausimą apie koordinačių iškraipymus pateikti „Roskosmos“ (Rusijos kosmoso agentūra. – Red.). Tačiau ir jos atstovas, kaip ir FAT, nieko neatsakė.
Užtat prie internetinio susirašinėjimo prisijungė kažkoks valdininkas, gerai pažįstantis šalies specialiąsias tarnybas.
Jis spėjo, kad Kremliaus teritorijoje veikia radijo elektroninės kovos sistema „Šipovnik AERO“ ar jai artimas analogas.
Tai sistema, sukurta vienos karinės technikos bendrovės „Rostech“ valstybinių institucijų ir Gynybos ministerijos užsakymu ir skirta svarbių objektų apsaugai.
Bendrovė „Jandex“, kurios navigacinės paslaugos kenčia nuo tokių įsikišimų, pareiškė, jog sprendžia problemą ir svarsto, ką galima padaryti, kad būtų sumažintas netikėtų teleportacijų poveikis.
Bet panašu, kad Kremliaus velniava jau pradeda plisti ir į kitus šalies miestus.
Socialinio tinklo „Twitter“ vartotojai, perskaitę internetinį susirašinėjimą šia tema, pasakojo, kad kai Rusijos prezidentas V.Putinas lankėsi kituose miestuose, pavyzdžiui, Joškar Oloje, jie pastebėjo tokių pat GPS signalo iškraipymų.